Myynnin ehdot: Lue alta tarkempi kuvaus laitteen historiasta ja tiedosta mitä olet ostamassa.
Tuote: iPhone 5 16Gb Black
Käyttöjärjestelmä: iOS 7 (en tiedä tarkemmin mihin versioon SCF palautti tämän, ei ainakaan uusimpaan)
Maksutapa: Tilille tai käteinen
Toimitustapa: Posti, nouto, myyjä tuo (15km säteellä xx keskustasta, pientä korvausta vastaan)
Puhelin on alunperin ostettu ensimmäisen omistajan toimesta Sonera Kaupasta 22.12.2012. Muutamaa päivää myöhemmin se on vaihdettu viallisena uuteen (kuitti löytyy).
Ostin puhelimen 2013 keväällä/kesällä ja käytin sitä aktiivisesti tammikuuhun 2014 asti. Joulukuun alussa kameraan ilmestyi likaa, joka näkyy kaikissa kuvissa (alla linkki esimerkkiin). Huomasin ongelman samana päivänä kun lähdin lomalle Thaimaaseen ja sieltä palatessani oli joulut sun muut keskittymistä vaativat juhlat.
Tammi-Helmikuun vaihteen paikkeilla vein puhelimen Sonera Kauppaan huoltoa varten. Vikakuvaukseksi kerroin liat kamerassa ja sivuhuomiona olin huomannut, että akku oli alkanut kiusaamaan (näyttää 50% ja loppuu yhtäkkiä jne). Ilmoitin, että kameravika oli alkanut jo takuuaikana ja siitä on roppakaupalla lomakuvia todisteena. Kertoivat, että tuo menee heti vaihtoon.
Seuraavana arkipäivänä Soneralta otettiin yhteyttä, ilmoitettiin että kameran lika ei kuulu takuuseen, puhelimen ei voi odottaa olevan pölyn ja kosteuden kestävä. Akku korvataan Soneran piikkiin virhevastuun kautta, jos todetaan ettei se ole minun aiheuttama vika. Ilmoitin tyytymättömyyteni kameravikatulkintaan ja jäin odottamaan vastausta. Vastaus saapui viikon päästä tekstiviestillä, jossa kerrottiin huollon olevan valmis, puhelin noudettavissa.
Hain puhelimen, akku vaihdettu SCF Huollossa (Kuitit löytyy). Ilmaisin Soneralle tyytymättömyyteni ja kerroin, että netti on täynnä keskusteluja jossa tuo kameran vika todetaan tyyppiviaksi ja puhelin on vaihdettu. Myös suomalaisilta foorumeilta löytyi näitä viestejä. Soitin myös suoraan Applelle tässä välissä, josta sain saman vastauksen: Jos puhelin olisi ostettu heiltä, se vaihdettaisiin samantien. Nyt eivät voi tehdä mitään, koska Sonera vastaa takuutoimista. Soneraa ei kiinnostanut pätkääkään vaan pitäytyivät kannassaan.
Otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka pyysi vielä Soneralta kommenttia, miten he kuvittelevat minun saaneen pölyä kameraan. Tähän vastaus taas olikin suurinpiirtein niin, että puhelin ON pölynkestävä, mutta olen jotenkin käyttänyt väärin sitä ja nyt tilanne on tämä. Eivät muuttaneet kantaansa, vaikka kuluttaja-asiamies oli minun puolella. Tämä neuvoi minut tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.
Olen tämän jälkeen ollut vielä yhteydessä mCareen, jossa he totesivat suoraan, että todennäköisesti menee vaihtoon kuluttajasuojan tarjoaman toisen vuoden "takuun" merkeissä. Tein huoltopyynnön sinne ja pyysin vielä vahvistusta, että minun kannattaa se sinne lähettää. Tähän en ole saanut vastausta ja koska minulla alkaa loppumaan huumori koko touhuun (Soneran suhtautuminen tähän on saanut lievästi sanottuna otsasuonet tykyttämään).
Eli. Kokeillaan josko joku haluaisi ostaa puhelimen tässä kunnossa. En takaa, että vaihto tai korjaus onnistuu, mutta siihen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet. Muilta osin puhelin on kuitenkin täysin käyttökunnossa, kulumaa ja pientä kolhua on lähinnä reunuksissa. Akku on siis vaihdettu, enkä ole puhelinta käyttänyt sen jälkeen muuten kuin vahvistaakseni, että kamerassa on yhä likaa huollon jälkeen.
Tarjouksia otetaan vastaan, mieluiten suoraan ketjuun niin muutkin tietävät missä mennään (jos mennään). Pidätän oikeuden myydä puhelinta korkeimman tarjouksen tehneelle jos a) hinta jää mielestäni liian matalaksi b) oma prosessi kuluttajariitalautakunnan tai mCaren suhteen nytkähtää johonkin suuntaan merkittävästi. Jälkimmäistä pidän kuitenkin epätodennäköisenä. Turussa ei mCarea ole, joten postitteluksi menee enkä jaksaisi tämän kanssa enää sählätä kun toinen puhelin on ollut jo pari kk käytössä.
Tässä pari kuvaa ja alta löytyvästä linkistä lisää.

Lisää kuvia tästä!
Esimerkkikuva kameran roskista:
https://www.dropbox.com/s/p1ob6r5vklyax ... .41.jpg?m=