Minun toinen vanha MacBookini on siis MacBook Pro 15" (loppuvuosi 2013). Sitä on tullut alkuvuodesta käytettyä paljon OpenCore Legacy Patcherilla asennetulla macOS Sequoialla. Sequoia ei kuitenkaan ole enää uusin macOS-versio, vaan Tahoe on uusin. Sen julkaisusta on jo melkein kuukausi, mutta se ei näytä olevan saatavilla OpenCore Legacy Patcherilla. Olen jostain internetistä saanut tietoa, että se ei välttämättä koskaan tulekaan sillä asennettavaksi. Onko tämä totta? Onko OpenCore Legacy Patcher oikeasti "kuollut"?
Mitä suosittelisitte minua tekemään (pysymään Sequoiassa toistaiseksi ja odottamaan, jos ja kun Tahoe tulee OpenCore Legacy Patcherilla saataville vai vaihtamaan jo nyt esim. Linuxiin)? Olen useita kertoja asentanut Tahoen, ja julkaisunkin jälkeen olen kokeillut sen virallista versiota tuossa koneessa, mutta se vetää koneen jumiin niin, että kun yritän kirjautua sisään, kone väittää salasanan olevan jatkuvasti väärä. Onko tuo ongelma korjattavissa vai johtuuko se siitä, että OpenCore ei ole vielä valmistellut kaikkea?
macOS 26 Tahoe ja OpenCore Legacy Patcher
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
macOS 26 Tahoe ja OpenCore Legacy Patcher
Viesti Kirjoittaja UusiMacKayttaja »
-
Re: macOS 26 Tahoe ja OpenCore Legacy Patcher
Viesti Kirjoittaja vexu »
OCLP:stä ei ole vielä Tahoeta tukevaa versiota ja siksi sitä ei pidä missään tilanteessa lähteä asentamaan. Kaikki uusi tarvittava tuki puuttuu ja vaikka macOS:n mielestä Tahoe on asennettavissa, niin se ei tule toimimaan. Erityisesti tässä vaiheessa täytyy ja pitää pysyttäytyä Sequoaissa.
Tahoe tulee olemaan viimeinen Inteliä tukeva versio ja senkin virallinen tuki on äärimmäisen rajallinen. Apple on poistanut käyttöjärjestelmästä hyvin paljon asioita, joita yleisesti ottaen tarvitaan vanhempien Intel-pohjaisten mäkkien toimintaan. Voimme toivoa, että OCLP:n kehittäjät saavat paikattua keskeiset puutteet, mutta tähän ei ole tietenkään mitään varmuutta. Virallinen viesti on, että mikäli tämä onnistuu, niin sekin menee talveen.
Sequoialla on vielä pitkään ohjelmistojen tuki ja Apple tulee tarjoamaan tietoturvapäivityksiä parin vuoden ajan, joten siinä mielessä ei ole varsinaista syytä tarvita uudempaa käyttöjärjestelmää nyt. Tuo tulee kuitenkin toimimaan normaalisti vielä pitkään. Aiemminkin on voitu käyttää vanhempia käyttöjärjestelmiä ilman painetta uuteen kunnes lopulta tulee se hetki, jolloin ohjelmistot alkavat vaatimaan uudempaa. Monet ovatkin pitäytyneet vanhemmissa versioissa tarkoituksella ongelmitta jo aiemmin.
En siis ainakaan itse näe pakottavaa syytä tehdä nyt jotain erityistä tai siirtyä vaikka linuxiin, mutta jos noin haluaa tehdä, niin ei sillekään ole estettä. Parissa omassa mäkissä on rinnalla myös Linux ja jos löytää itselleen sopivan version, niin hyvinhän nekin toimivat kunhan hieman säätää kokemusta omien mieltymysten mukaan. Toki itse muutenkin säädän ja kokeilen asioita + ympärillä on nippu mäkkejä, jolloin kaikki ei ole kiinni yhdessä koneessa. Joidenkin Linuxien ja mäkkien välillä on yllättäviä ongelmia esim. verkkokortin toiminnassa, mutta tuo riippuu täysin sekä jakelun versiosta että noiden piirien malleista.
Edit: Linuxin ja OCLP:n kanssa on tosin hieman syytä jo etukäteen perehtyä, että mitä temppuja voidaan vaatia, jotta EFI toimii erityisesti päivitystilanteissa. Yleensä tuo päivitys poistaa esim. Linuxin vaatiman tiedostojärjestelmäajurin, jolloin Linux ei näykään enää järjestelmässä valittavana bootin jälkeen. Tuon saa kuitenkin lisättyä helposti editoimalla tiettyjä tiedostoa tekstieditorilla päivityksen jälkeen. Noihin kaikkiin löytyy suorat ohjeet OCLP:n ohjeistusmateriaaleista, jotka tähän mennessä ovat aina ohjanneet ratkaisuun suoraviivaisesti.
Tahoe tulee olemaan viimeinen Inteliä tukeva versio ja senkin virallinen tuki on äärimmäisen rajallinen. Apple on poistanut käyttöjärjestelmästä hyvin paljon asioita, joita yleisesti ottaen tarvitaan vanhempien Intel-pohjaisten mäkkien toimintaan. Voimme toivoa, että OCLP:n kehittäjät saavat paikattua keskeiset puutteet, mutta tähän ei ole tietenkään mitään varmuutta. Virallinen viesti on, että mikäli tämä onnistuu, niin sekin menee talveen.
Sequoialla on vielä pitkään ohjelmistojen tuki ja Apple tulee tarjoamaan tietoturvapäivityksiä parin vuoden ajan, joten siinä mielessä ei ole varsinaista syytä tarvita uudempaa käyttöjärjestelmää nyt. Tuo tulee kuitenkin toimimaan normaalisti vielä pitkään. Aiemminkin on voitu käyttää vanhempia käyttöjärjestelmiä ilman painetta uuteen kunnes lopulta tulee se hetki, jolloin ohjelmistot alkavat vaatimaan uudempaa. Monet ovatkin pitäytyneet vanhemmissa versioissa tarkoituksella ongelmitta jo aiemmin.
En siis ainakaan itse näe pakottavaa syytä tehdä nyt jotain erityistä tai siirtyä vaikka linuxiin, mutta jos noin haluaa tehdä, niin ei sillekään ole estettä. Parissa omassa mäkissä on rinnalla myös Linux ja jos löytää itselleen sopivan version, niin hyvinhän nekin toimivat kunhan hieman säätää kokemusta omien mieltymysten mukaan. Toki itse muutenkin säädän ja kokeilen asioita + ympärillä on nippu mäkkejä, jolloin kaikki ei ole kiinni yhdessä koneessa. Joidenkin Linuxien ja mäkkien välillä on yllättäviä ongelmia esim. verkkokortin toiminnassa, mutta tuo riippuu täysin sekä jakelun versiosta että noiden piirien malleista.
Edit: Linuxin ja OCLP:n kanssa on tosin hieman syytä jo etukäteen perehtyä, että mitä temppuja voidaan vaatia, jotta EFI toimii erityisesti päivitystilanteissa. Yleensä tuo päivitys poistaa esim. Linuxin vaatiman tiedostojärjestelmäajurin, jolloin Linux ei näykään enää järjestelmässä valittavana bootin jälkeen. Tuon saa kuitenkin lisättyä helposti editoimalla tiettyjä tiedostoa tekstieditorilla päivityksen jälkeen. Noihin kaikkiin löytyy suorat ohjeet OCLP:n ohjeistusmateriaaleista, jotka tähän mennessä ovat aina ohjanneet ratkaisuun suoraviivaisesti.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos se Sequoia koneessa toimii niin kaikkein tiukimpienkin päivitypoliitikoidenkin ohjelmistokustantajat tukevat kolmea uusinta käyttöjärjestelmäversiota päivityksissään. Monet selvästi pidempäänkin.
Mietiskelyaikaa on ainakin v. 2028 saakka.
Mietiskelyaikaa on ainakin v. 2028 saakka.
Viimeksi muokannut homenamsi, 12.10.2025 klo 19.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja UusiMacKayttaja »
Hyvä, että tuli selkeä suositus pysyttäytyä Sequoiassa. Tuo on hyvä tieto, että aikaisintaan vasta talvella jos silloinkaan OpenCore saa mahdollistettua Tahoen asentamisen vanhempiin Maceihin. Hyvä on myös kuulla, että Tahoen asentamista ei pidä missään tapauksessa tehdä vielä, koska olen pohtinut, onko juuri minun Macissani jotain, minkä vuoksi Tahoe ei siinä toimi.
Kiitos oikein hyödyllisistä vastauksista! Sain vastaukseni juuri siihen, mitä mietiskelinkin.
Kiitos oikein hyödyllisistä vastauksista! Sain vastaukseni juuri siihen, mitä mietiskelinkin.

4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka