mika_t kirjoitti:Hyvä pointti, olen itse myös vähän kaivannut lisäkommentteja aiheeseen, että mitä pitäisi muuttaa ja mihin suuntaan. Se, että todetaan UI:n olevan vanhanaikainen...
IPhonen muotoilussa ei suuria puutteita olekaan. Itse kuitenkin toivoisin näytön kasvamista reunasta reunaan ja pituussuunnassa myös ilman, että fyysinen koko kasvaa. Mekaaninen kotinäppäin pois, jolloin näytölle tulee lisää tilaa. Sormieleillä korvataan se lopullisesti. Puhelin muistuttaisi suurta näyttöpintaa aivan oikeastikin.
Iosin suurin rasite on staattinen ja todella epäinformatiivinen kotinäyttö. Tällä ei ole puolestaan mitään tekemistä sille saatavien laadukkaiden sovellusten kanssa. Tällä hetkellä kotinäytöltä haluaa pois mahdollisimman pian mikä tuskin on tarkoitus ja esim. ipadin loisteliasta näyttöä ei hyödynnetä lainkaan. Tahdon nähdä kotinäytöllä suoraa tietoa, en punaisia pallukoita harvakseltaan lojuvien ikoneiden yläkulmassa, joiden alle joudun erikseen kurkistamaan tai pyyhkäisemään sormella ilmoituskeskuksen alas, joka toimii sekin vähän miten sattuu.
Tälläisiä voisivat olla tärkeimmät ja jatkuvasti päivittyvät uutisotsikot, somen päivitykset, muistutukset jne. Kotinäyttö voisi olla jaettuna paloihin, ei ikoneihin. Kukin pala toimisi itsenäisesti näyttäen päivittyvää vaihtuvaa tietoa. Win8? Miten hienolta tämä näyttäisikin ipadin tarkalla näytöllä! Jos nykyinen kotinäyttö ikoneineen on osan mielestä se "the worlds most advanced mobile operating system", niin sellainenhan voisi olla saatavilla kotivalikon toisella sivulla. Lukitusnäyttöhän on iosissa ihan oma säälittävä lukunsa.
Ja Ios on se, johon Apple tulee mielestäni vielä hyytymään. Tällä hetkellä menee vielä hyvin valtavan käyttäjäkunnan takia, mutta jossain vaiheessa uudistumisen on tapahduttava. Ios on nyt viisi vuotta vanha ja ei ole kokenut juuri mitään muutoksia, joka saa minut epäilemään, että esim. kotinäytön osalta se ei yksinkertaisesti ole ohjelmoitavissa mihinkään muuhun kuin nykyiseen olomuotoon. Toivottavasti olen väärässä. Mutta vetoaminen siihen, että ollaan tällä hetkellä suurin ja kaunein, eikä uudistumispaineita ole, kuulostaa aivan vanhalta nokialta.
iPhone SE 64GB / iPad Air 2 64GB Wi-Fi + Cellural / iPad mini retina 16GB Wi-Fi + Cellural