Osa ihmisistä on teknofriikkejä, joiden pitää saada jatkuvasti uusia asioita ja sitten jos ei tule, niin ollaan ihan rikki.
Itse kuulun varmaan tähän lahkoon, ainakin osittain. Kun aikoinaan omppumaailmaan olin siirtymässä, kyse oli nimenomaan mielikuva jostain erilaisesta, joka parantaisi jossain suhteessa nykyistä elämääni. iPod mullisti musiikinkuuntelun, kun koko kirjaston synkronointi tapahtui automaattisesti, kun hiukan piuhaa näytti laitteelle (jokainen, joka on yrittänyt tuohon aikaan vastaavaa MS:n teknologioilla, tietää kyllä tunteen). MB tarjosi aivan muuta kuin aikaisemmin samaan hintaan ostettu PC-läppäri. iMac vastaavasti aivan muuta kuin pönttö-PC+surkunäyttö (tosin hintakin oli jo sitten toista luokkaa). iPhone oli Nokian roskaluurien jälkeen taivas. Jne.
Nyt olen ompun suhteen kuitenkin tilanteessa, jossa uusi MBP tarjoaa tuplahinnalla täsmälleen saman mitä nykyinen mid-2014. Touch bar on pelkkä räpellys, kun koko näppäimistön tekeminen vaihtuvakuvaiseksi olisi vasta ollut innovaatio (kuinka helppoa olisikaan muistaa shortcutit, kun painamalla ctrl+cmd olisi joidenkin kirjainten tilalle tullut vaikkapa kamera, sakset..). iPad3 olisi ehkä kohta vaihtokunnossa (softatuki loppu), mutta ompulla on tarjottavanaan vain kalliimpi samanlainen. Miten iPad Pro parantaisi elämää mitenkään? iLuuri on vaihtunut androidiin, mutta tuskin iPhone sen autuaammaksi tekisi.
On luonnollisesti hienoa, että nykyiset laitteet kehittyvät vuosi vuodelta. Näinhän oli pitkään myös PPC-koneiden kanssa. Se, mikä nyt mielestäni puuttuu, on se "jokin" täysin uusi keksintö, mitä ei kuvitellut kaipaavansakaan, mutta joka muutaman vuoden päästä on itsestäänselvyys. Watch olisi voinut olla sellainen, mutta ilmeisesti teknologia ei ollut siihen vielä valmis, joten tilaisuus meni ohi. Tuntuu, että kaikkialla muualla kuhisee ties mitä viritelmiä ja kokeiluita, mutta Apple on siirtynyt vanhojen pukumiesten johtoon ja keskittyy leikkaamaan millin ohuudesta - ilmeisesti siksi, että PC-valmistajilla kestää edes hetki samaan.
Itse olen valmis jo niin epätoivoisiin tekoihin, että hankin uuden iPadin sijaan halvan 2in1-läppärin/tabletin (win10). Surkeitahan nuo ovat, mutta käyttökokemus on taas jotain erilaista - aivan kuten omppukauden wanhoina hyvinä aikoina. Ompun suhteen katsotaan tilannetta sitten myöhemmin uudestaan. Täytyy kyllä myöntää, että aika pahalta näyttää.