^ Nykyteknologialla siirryttäisiin hajakuormituksesta pistekuormitukseen. Jossakin se sähkö on kuitenkin jauhettava esim. hiilivoimalla.
Suo siellä, vetelä täällä
Apple suunnitelee polttokennoja voimalähteeksi
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
-
- Viestit: 7374
- Liittynyt: 10.6.2009 klo 22.08
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Apple suunnitelee polttokennoja voimalähteeksi
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Re: Apple suunnitelee polttokennoja voimalähteeksi
Viesti Kirjoittaja Maza »
Mutta päästöt on minimoitavissa helpommin ja tehokkaammin keskitetyissä tuotantolaitoksissa. Lisäksi vaikkapa energiantuotannossa syntyvä lämpö on helpompi ottaa talteen yhdessä isossa voimalassa, kuin jokaisessa autossa erikseen.Peitsamo kirjoitti:^ Nykyteknologialla siirryttäisiin hajakuormituksesta pistekuormitukseen. Jossakin se sähkö on kuitenkin jauhettava esim. hiilivoimalla.
Suo siellä, vetelä täällä
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple suunnitelee polttokennoja voimalähteeksi
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Tähän on kyllä muunkinlaisia näkökulmia. Hajautetun tuotannon etuja ovat monien tutkijoiden mielestä juuri päästöjen minimointi ja hukkalämmön hyväksikäyttö. Kyse on vain ajattelutavan muutoksesta. Auto on laite joka pysyy keskimäärin suurimman osan ajastaan paikallaan. Silloin sen ominaisuuksien hyväksikäyttö on mahdollista täysin toisella tasolla kuin pelkästään liikkuvaa välinettä ajatellessa. Se vähentää verkkojen kokonaiskuormaa, vähentää alumiinin käyttöä, joka myös uusiutuvana vaatii paljon energiaa. Päästöjen hyväksikäyttö paikallisesti, ei siis minimoiminen, on huomattavasti suuria laitoksia edullisempaa kun lajittelu voi tapahtua tehokkaammin ja kuljetukset jäävät pois.Maza kirjoitti:Mutta päästöt on minimoitavissa helpommin ja tehokkaammin keskitetyissä tuotantolaitoksissa. Lisäksi vaikkapa energiantuotannossa syntyvä lämpö on helpompi ottaa talteen yhdessä isossa voimalassa, kuin jokaisessa autossa erikseen.Peitsamo kirjoitti:^ Nykyteknologialla siirryttäisiin hajakuormituksesta pistekuormitukseen. Jossakin se sähkö on kuitenkin jauhettava esim. hiilivoimalla.
Suo siellä, vetelä täällä
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 28.1.2006 klo 12.49
Re: Apple suunnitelee polttokennoja voimalähteeksi
Viesti Kirjoittaja umpio »
Ja jos minäkin vielä jatkaisin OT:tä
Tällä hetkellä pikaisin tapa laskea autoilun päästöjä olisi ajaa maa-/biokaasulla. Ja jos vielä elinkaariajattelukin sotketaan mukaan, niin ekotaloudellisesti kannattavinta olisi muuntaa vanha(-hko) bensiiniauto kaasukäyttöiseksi. Koska ei ostettaisi uutta autoa, jäisivät auton valmistukseen kuluvat päästöt pois. Ajamisesta muodostuvat päästöt taas olisivat minimaaliset. Itse olen vakavissani siirtymässä biokaasu- / maakaasuajelijaksi. Yhtenä pontimena tuohon on kaasuttamisesta syntyvä säästö. Valtio tosin ystävällisesti jo on vähän ennakoinut tätä; autoverouudistuksessa täräytettiin kaasuautoille parinsadan euron "lisävero", vaikka mitään päästöteknistä perustetta tälle ei olekaan (biokaasulla ajettaessa päästöprosentti on aika lähellä nollaa). Mutta lypsylehmähän autoilu on ollut aina.
Ja säästöille faktaa halajaville pikainen laskelma, joka ei välttämättä pilkulleen oikein ole, mutta antaa kuitenkin suuntaa:
Nykyinen bensan kulutus l/100 km: 12
€/100 km (1,546): 18,552
Sama kaasulla kg/100 km: 8
€/100 km (1,32): 10,56
Omilla kilometreillä vuotuinen säästö pikkaista vaille tonni...
Tällä hetkellä pikaisin tapa laskea autoilun päästöjä olisi ajaa maa-/biokaasulla. Ja jos vielä elinkaariajattelukin sotketaan mukaan, niin ekotaloudellisesti kannattavinta olisi muuntaa vanha(-hko) bensiiniauto kaasukäyttöiseksi. Koska ei ostettaisi uutta autoa, jäisivät auton valmistukseen kuluvat päästöt pois. Ajamisesta muodostuvat päästöt taas olisivat minimaaliset. Itse olen vakavissani siirtymässä biokaasu- / maakaasuajelijaksi. Yhtenä pontimena tuohon on kaasuttamisesta syntyvä säästö. Valtio tosin ystävällisesti jo on vähän ennakoinut tätä; autoverouudistuksessa täräytettiin kaasuautoille parinsadan euron "lisävero", vaikka mitään päästöteknistä perustetta tälle ei olekaan (biokaasulla ajettaessa päästöprosentti on aika lähellä nollaa). Mutta lypsylehmähän autoilu on ollut aina.
Ja säästöille faktaa halajaville pikainen laskelma, joka ei välttämättä pilkulleen oikein ole, mutta antaa kuitenkin suuntaa:
Nykyinen bensan kulutus l/100 km: 12
€/100 km (1,546): 18,552
Sama kaasulla kg/100 km: 8
€/100 km (1,32): 10,56
Omilla kilometreillä vuotuinen säästö pikkaista vaille tonni...
"Vetää kestää niin p...sti mutta työntää ei yhtään..."
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit