Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Mitä mieltä olette Applen tarjoamasta 1 vuoden tuotetakuusta? (factory product warranty). Kuluttajasuojaan nojaten Suomessa viallisen tuotten voi palauttaa 12-24kk sisällä. Onko kauppias sitten velvollinen korjaamaan/vaihtamaan viallisen laitteen.... eli päättykö Applen vastuu ensimmäisen vuoden sisällä?
http://appleinsider.com/articles/12/03/ ... ecare_case
http://9to5mac.com/2013/06/12/apple-cha ... rotection/
http://www.apple.com/uk/legal/statutory-warranty/
http://appleinsider.com/articles/12/03/ ... ecare_case
http://9to5mac.com/2013/06/12/apple-cha ... rotection/
http://www.apple.com/uk/legal/statutory-warranty/
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
2 vuotta "EU-takuuta", valehtelivat myyjät mitä tahansa, ja asiaa ei tarvitse pelkästään myyntiliikkeen kautta käsitellä. Näin olen sen itse ymmärtänyt (sinun vika linkki) mutta useimmat esim. puhelinmyyjät eivät tätä ilmeisesti ole sulattaneet (viimeksi kun olin ostamassa iPhonea tyttärelle tuli sellasta paskaa Applen suuntaan että ihmettelen miksi he ylipäätänsä Apple laitteita myyvät!?)?
EDIT: Suomeksi http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
EDIT: Suomeksi http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
Viimeksi muokannut Sherukka, 22.2.2014 klo 18.40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Applen oma valmistajan takuu on 1 vuosi ja siinä ei ole kahta sanaa etteikö se voisi ollakin, kukaan kun ei pakota antamaan päivääkään takuuta.
EU-kuluttajansuoja taas asettaa myyjälle 2 vuoden ajaksi virhevastuun, jonka myyjä voi sitten sysätä aiemmalle portaalle, viime kädessä siis valmistajalle eli Applelle. Periaatteessa tämän voi hoitaa suoraan aiemmankin portaan kanssa, mutta yleensä vasta jos myyjän kanssa asioiminen ei muuten onnistu, esim. jos myyjäliikettä ei enää ole tai se on joku ulkomaalainen liike ja näin olisi kohtuuttoman hankalaa.
Suomen kuluttajansuoja on tuosta vielä hieman löyhempi, sillä siinä ei puhuta 2 vuodesta vaan vastaavan laitteen oletetusta kestoiästä. Yleensä kännykät taitavat olla kuitenkin Suomessakin linjattu noin kahteen vuoteen. Tämäkin koskee ensimmäisenä myyjää ja vasta sitten muita jos myyjän kanssa ei jostain syystä voi asioida.
EU-kuluttajansuoja taas asettaa myyjälle 2 vuoden ajaksi virhevastuun, jonka myyjä voi sitten sysätä aiemmalle portaalle, viime kädessä siis valmistajalle eli Applelle. Periaatteessa tämän voi hoitaa suoraan aiemmankin portaan kanssa, mutta yleensä vasta jos myyjän kanssa asioiminen ei muuten onnistu, esim. jos myyjäliikettä ei enää ole tai se on joku ulkomaalainen liike ja näin olisi kohtuuttoman hankalaa.
Suomen kuluttajansuoja on tuosta vielä hieman löyhempi, sillä siinä ei puhuta 2 vuodesta vaan vastaavan laitteen oletetusta kestoiästä. Yleensä kännykät taitavat olla kuitenkin Suomessakin linjattu noin kahteen vuoteen. Tämäkin koskee ensimmäisenä myyjää ja vasta sitten muita jos myyjän kanssa ei jostain syystä voi asioida.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
2. "Useimmissa EU:n jäsenvaltioissa kuluttajat voivat vaatia kuluttajalainsäädännön mukaisia oikeuksia ainoastaan myyjältä, jolta ovat hankkineet tuotteen. Tästä on joitakin poikkeuksia, kuten Suomi, Ranska ja Ruotsi. Ota yhteyttä paikalliseen Euroopan kuluttajakeskukseen saadaksesi tietoja ehdoista omassa maassasi. Apple-merkkisen tai muun kuin Apple-merkkisen tuotteen Apple Retail Storesta tai Apple Online Storesta hankkineet kuluttajat voivat esittää vaatimuksia Applelle. Applen yhteystiedot löytyvät täältä."
Mikä tuo sitten tarkoittaa?
Mikä tuo sitten tarkoittaa?
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Sitä, että jos kone on ostettu Apple Storesta tai sellaiselta jälleenmyyjältä johon et voi olla yhteydessä, voit olla yhteydessä myös suoraan Appleen. Voit toki muutenkin, mutta koska virhevastuu koskettaa ensisijaisesti myyjää, on myyjäliike myös helpoin taho lähteä liikkeelle.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Edelleen: Takuu on eri asia kuin tuoteturva/virhevastuu. Takuu on valmistajan antama lisäturva, johon EU:n lainsäädäntö ei liity mitenkään.stiftari kirjoitti:Ainakin kun soittaa Applen tukeen tulee alussa äänite että EU:n alueella EU:n määräämä takuu/tuoteturva on 2 vuotta
Viimeksi muokannut jomppa, 26.2.2014 klo 19.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
^ Itse asiassa EU:n lainsäädännössä käsittääkseni edellytetään nimenomaan takuuta, joka on kuluttajan kannalta parempi kuin virhevastuu. Takuussa näyttötaakka on valmistajalla, virhevastuussa puolestaan kuluttajalla. Voin olla väärässäkin, mutta mm. Applenkin sivulla puhutaan takuusta, ei virhevastuusta (eikä tämä ole ainoa lähde josta olen asiaan tutustunut).
Bite my shiny metal ass!
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Enpä ole tajunnutkaan että takuuta on 2 vuotta tuon EU lainsäädännön mukaan. Täytyypä lähettää takuukorjaukseen, kun on tuota pölyä jostain päässyt kennoon, ja lightning-liitännässäkin jotain häikkää!HaGGe 27.11.2013 klo 15.53 kirjoitti:Itselläkin alkanut kerääntyä pölyä näkyvästi tuonne kennoon. Puhelin ostettu julkaisupäivänä viime vuonna ja tottakai näissä on vuoden takuu.....
Viimeksi muokannut HaGGe, 9.3.2014 klo 18.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Pro iPad iPhone Apple Watch Apple TV
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 28.1.2014 klo 11.20
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Viesti Kirjoittaja IlmariHursti »
Aikanaan hajosi noin 1,5 vuoden ikäisestä MacBook Prosta kovalevy. Silloin ainakin gigantti kertoi, että korjaukselle tulee hintaa 500 euroa, eikä takuu ole voimassa.
Näytön puhelimeeni vaihtoi www.hetihuolto.fi
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
No ei kai ne virhevastuutaan mainosta. Kyllä se pitää itse osata ottaa puheeksi. Kuulostaa muutenkin vähän erikoisen suurelta summalta. Kyllä se kovalevy normi MBP:stä vaihtuu parilla sadalla ihan valtuutetussa huollossakin.
Viimeksi muokannut Anghorn, 12.3.2014 klo 15.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" | Studio 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Suosittelen ottamaan ensin yhteyttä myyjään. Yleensä kirjallisesti pitää tehdä reklamaatio, jossa vedota juuri tuohon EU lainsäädäntöön. Jos lähetät suoraan huoltoon, niin hyvin todennäköisesti tulee takaisin tekstillä "takuu päättynyt".HaGGe kirjoitti: Enpä ole tajunnutkaan että takuuta on 2 vuotta tuon EU lainsäädännön mukaan. Täytyypä lähettää takuukorjaukseen, kun on tuota pölyä jostain päässyt kennoon, ja lightning-liitännässäkin jotain häikkää!
Tämä linkki on hyvä liittää reklamaatioon: http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
Applen globaali takuu on vain 12kk ja asiakkaan täytyy itse osata vedota EU lainsäädäntöön tai virhevastuuseen. Tuo EU lainsäädännön tuoma 24kk takuu on kuluttajan kannalta parempi, kuin pelkkä virhevastuu. Edelleen odotan sitä, että Apple "premium" valmistajana antaisi myös premium takuun. Jos about kaikilla muilla 24kk, niin kyllä sen pitäisi olla minimitaso. Tietokoneissa jotkut "premium" valmistajat antavat 36kk takuun.
Bite my shiny metal ass!
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Tarkennatko vielä miten? Kyseessähän kuitenkin on lainsäädännössä kuvattu virhevastuu (ja takuu on valmistajan tarjoama lisäturva).jehu kirjoitti:Tuo EU lainsäädännön tuoma 24kk takuu on kuluttajan kannalta parempi, kuin pelkkä virhevastuu.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Olen tabletin kanssa leikkimässä, joten en jaksa vaivautua Googlettamaan, mutta muistaakseni EU on säätänyt takuupakosta 24kk, millä ei ole virhevastuun kanssa mitään tekemistä. Takuu on puolestaan parempi, koska silloin näyttötaakka on valmistajalla eikä kuluttajalla, kuten virhevastuussa on.
Bite my shiny metal ass!
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Olet väärässä, se 24kk on juurikin virhevastuu. Takuutahan ei ole mikään pakko olla ollenkaan.
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Voi olla, enkä edelleen jaksa Googlettaa, mutta ainakin Applen sivulla puhutaan takuusta.
http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
Jos joku laittaa linkin, jossa kerrotaan faktaa, että kyseessä on virhevastuu eikä takuu, niin lupaan lukea läpi ja muuttaa käsitykseni oikeaksi.
http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
Takuuhan on tosiaan vapaaehtoinen, paitsi jos siitä laissa muuta säädetään. Edelleen pidän käsitykseni yllä, että kyseessä on EU:n lainsäädäntöön liittyvä takuumääräys. Näin ollen takuu ei ole EU:n sisällä vapaaehtoinen, vaan pakollinen. Virhevastuussa ja takuussa on sekin ero, että virhevastuu kohdistuu (ainakin Suomessa) myyjään ja takuu valmistajaan.Kun ostat Applen tuotteita, sinulle kuuluvat Applen yhden vuoden rajoitetun takuun ja valinnaisen AppleCare Protection Plan -turvan lisäksi koko Euroopan unionia koskevan kuluttajalainsäädännön edellyttämät lakisääteisen takuun oikeudet.
Jos joku laittaa linkin, jossa kerrotaan faktaa, että kyseessä on virhevastuu eikä takuu, niin lupaan lukea läpi ja muuttaa käsitykseni oikeaksi.
Bite my shiny metal ass!
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Jehu on osaltaan oikeassa, EU:ssa on tuo kahden vuoden aika jolloin myyjä on vastuussa tuotteesta, sitä ei ole laitettu Suomen lainsäädäntöön semmoisenaan, koska täällä ei ole haluttu rajata virhevastuuseen vain kahteen vuoteen esim. autojen, asuntojen yms. osalta, mutta toki EY-direktiivinä se ohjaa myös Suomen toimintaa niissä kohdin missä paikallinen lainsäädäntö (tai esim. myyjän antamat paremmat takuuehdot) ei tuo kuluttajalle sitä parempaa suojaa. EY-direktiivi 1999/44/EY on se mitä tässä tarkoitetaan.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:fi:HTML
Virhevastuu ja takuu ovat käsitteinä melko erilaisia, mutta ne sekoittuvat monesti urbaanilegendoihin ja puhtaaseen tietämättömyyteen + tietenkin siihen, että lainsäädäntö pitkin planeettaa ja eri kielten vajavaiset sanastot tuottavat sen lopputuloksen, että periaatteessa kuluttajaa ohjaa melko usein pienellä painetty ns. warranty -vihkonen. Takuussa järjestään myyjällä on näyttövastuu siitä, että tuotetta olisi esim. käsitelty kohtuuttoman kovaa tai muuten väärin, virhevastuussa ostaja joutuu osoittamaan virheen ja vaatia siihen hyvitystä/korjausta.
Sitten on vielä yleinen tietämättömyys sekä ostaja-, että myyjäpäässä, kuluttajalla on kaksi kuukautta aikaa huomauttaa virheestä kun sen huomaa, eli vaikka ns. takuu olisi kuusi kuukautta, siinä on vielä kaksi kuukautta aikaa antaa asia takuunalaiseksi keissiksi, eli yhteensä kahdeksan kuukautta. Edellyttäen toki, että kuluttajakin on rehellinen havaintopäivämäärien suhteen.
Yhden ongelman tekee vielä se, että vaikka oikeuslaitos on monesti kieltänyt myyjiä käyttämästä mainintaa 'takuu' semmoisten asioiden kohdalla mitkä kuluttajalle korvataan jo lakienkin puolesta, sitä mieluusti viljellään. Eli vaikka tuote myytäisiin ilman takuuta, ei myyjä pääse piiloutumaan mihinkään velvollisuuksistaan. Monesti mainittu esim. kuuden kuukauden takuu on rimaa hipova, se sama kuusi kuukautta olisi kuluttajan suojana ns. virheolettamana. Toki takuu -maininta tuo pienen edun kuluttajalle, näyttövastuu siirtyi sen myötä myyjälle.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:fi:HTML
Virhevastuu ja takuu ovat käsitteinä melko erilaisia, mutta ne sekoittuvat monesti urbaanilegendoihin ja puhtaaseen tietämättömyyteen + tietenkin siihen, että lainsäädäntö pitkin planeettaa ja eri kielten vajavaiset sanastot tuottavat sen lopputuloksen, että periaatteessa kuluttajaa ohjaa melko usein pienellä painetty ns. warranty -vihkonen. Takuussa järjestään myyjällä on näyttövastuu siitä, että tuotetta olisi esim. käsitelty kohtuuttoman kovaa tai muuten väärin, virhevastuussa ostaja joutuu osoittamaan virheen ja vaatia siihen hyvitystä/korjausta.
Sitten on vielä yleinen tietämättömyys sekä ostaja-, että myyjäpäässä, kuluttajalla on kaksi kuukautta aikaa huomauttaa virheestä kun sen huomaa, eli vaikka ns. takuu olisi kuusi kuukautta, siinä on vielä kaksi kuukautta aikaa antaa asia takuunalaiseksi keissiksi, eli yhteensä kahdeksan kuukautta. Edellyttäen toki, että kuluttajakin on rehellinen havaintopäivämäärien suhteen.
Yhden ongelman tekee vielä se, että vaikka oikeuslaitos on monesti kieltänyt myyjiä käyttämästä mainintaa 'takuu' semmoisten asioiden kohdalla mitkä kuluttajalle korvataan jo lakienkin puolesta, sitä mieluusti viljellään. Eli vaikka tuote myytäisiin ilman takuuta, ei myyjä pääse piiloutumaan mihinkään velvollisuuksistaan. Monesti mainittu esim. kuuden kuukauden takuu on rimaa hipova, se sama kuusi kuukautta olisi kuluttajan suojana ns. virheolettamana. Toki takuu -maininta tuo pienen edun kuluttajalle, näyttövastuu siirtyi sen myötä myyjälle.
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
17 kk vanhasta Airista hajosi näyttö, jonka seuraksena vein sen myyjäliikkeen (Power Raisio) huoltopisteeseen. Huollossa todettiin takuun olevan 24kk ja laite korjataan. Sain huollolta neuvon viedä laitteen VAR Importiin nopettaakseni huoltoa. Siellä ilmoitettiin takuuksi 12kk. Virhevastuuseen vedoten joutuisin silti itse maksamaan osan työstä. Vein laitteen takaisin myyjälle, joka toimitti sen takuukorjaukseen. Tänään hain koneen takaisin näyttö vaihdettuna hintaan 0 euroa. Huolto oli tehty mcaressa.
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Miksi näistä syntyy kiistaa kaiken aikaa Applen kanssa? Kuluttajansuojan sisältö pitää saada selväksi ja Applen viidakon lait kumottua. Vai mikä on meininki?
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Teit virheen kun pyysit alle 2 vuotta vanhaa laitetta virhevastuuseen kun olisi pitänyt vain sanoa et laitteella on EU:n lain määräämä 2v takuu. Virhevastuuta käytetään sitten vasta kun laite on yli 2 vuotta vanha ja silloin vian näyttö vastuu on myös kuluttajalla.
Itse vein 23kk vanhan Macbook Pron takuuseen kun siinä oli akku pullistunut. Vein suoraan Mcarelle en edes kysynyt myyjältä mitään. Ottivat Mcarella kuitista kopion, tekivät testit laitteelle ja korjauspyynnön applelle joka sit hyväksyi korjauksen. Täydellinen suoritus ja ei maksanut mitään. Laitehan pitää olla ulkoisesti virheetön jotta takuu on voimassa. Ei saa olla pudotettu/näyttö rikki jne.
Itse vein 23kk vanhan Macbook Pron takuuseen kun siinä oli akku pullistunut. Vein suoraan Mcarelle en edes kysynyt myyjältä mitään. Ottivat Mcarella kuitista kopion, tekivät testit laitteelle ja korjauspyynnön applelle joka sit hyväksyi korjauksen. Täydellinen suoritus ja ei maksanut mitään. Laitehan pitää olla ulkoisesti virheetön jotta takuu on voimassa. Ei saa olla pudotettu/näyttö rikki jne.
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
^ Tossa avainsana oli Mcare. Heillä politiikka ton suhtein on avoin ja kertovat itse asiasta kun kysyt vaan onko takuu vielä voimassa. Tuntuu muilla olevan rahastuksen makua kun yrittävät ilmaisesta huollosta veloittaa tietämättömiä.
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Ainakin Turun VAR Importissa meininki vähän sellaista että pyrkivät häätämään ihmiset ulos sieltä mahdollisimman tehokkaasti jos ei ole rahatukko kourassa ostamassa uutta konetta. Surullista kyllä asioiminen netissä tai isojen ketjujen kanssa nykyään usein helpompaa.anjako kirjoitti:17 kk vanhasta Airista hajosi näyttö, jonka seuraksena vein sen myyjäliikkeen (Power Raisio) huoltopisteeseen. Huollossa todettiin takuun olevan 24kk ja laite korjataan. Sain huollolta neuvon viedä laitteen VAR Importiin nopettaakseni huoltoa. Siellä ilmoitettiin takuuksi 12kk. Virhevastuuseen vedoten joutuisin silti itse maksamaan osan työstä. Vein laitteen takaisin myyjälle, joka toimitti sen takuukorjaukseen. Tänään hain koneen takaisin näyttö vaihdettuna hintaan 0 euroa. Huolto oli tehty mcaressa.
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Premium-koneella pitäisi olla premium-takuu, eikö totta?
Re: Apple takuu, 1 vai 2 vuotta?
Kyl mä sanoisin että Applella palvelu kyl on kärkipäästä omien kokemuksieni mukaan. Vialliset vaihdetaan ja semmosia pikkuvikojakin menee takuunpiikkin jotka muilla selitellään ns. ominaisuuksina.
MS:n kanssa oli selkeä keissi missä jälkikasvu oli väärälle tilille lunastanu 15euron joululahjakortin niin ei herunnu myötätuntoa. Applelta kuullu että ovat palauttaneet isompiakin summia jos kyseessä on alaikäisen sähläys osto yms. Näin esimerkkinä et tulee äkkiä ikävä Applen asiakaspalvelua takuu yms. asioissa kun asioi muiden kanssa - näis hyvin oppii kans arvostaa sitä mitä yleensä pitää niin itsestään selvänä pitkäaikasena Applen asiakkaana.
MS:n kanssa oli selkeä keissi missä jälkikasvu oli väärälle tilille lunastanu 15euron joululahjakortin niin ei herunnu myötätuntoa. Applelta kuullu että ovat palauttaneet isompiakin summia jos kyseessä on alaikäisen sähläys osto yms. Näin esimerkkinä et tulee äkkiä ikävä Applen asiakaspalvelua takuu yms. asioissa kun asioi muiden kanssa - näis hyvin oppii kans arvostaa sitä mitä yleensä pitää niin itsestään selvänä pitkäaikasena Applen asiakkaana.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 16.1.2019 klo 18.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit