Ei sillä saa ollenkaan ajaa. Se kuljettaa matkustajia, jos nyt haluaa kuljettaa.SlowDaddy kirjoitti:Mikäköhän olisi tämän Applen "iAuton" takuu ( 6 kk ?) , saisikohan sillä ajaa sateessa ja pakkasessa :-)
Apple Car
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
Re: Apple Car
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
Re: Apple Car
Apple linja-auto / taksi. Ompas seksikästä.
Itse kyllä pidän todella paljon autolla ajamisesta, joten voisin korkeintaan ottaa autopilotin, niin kuin lentokoneissa. Mutta automaattista autoa en halausi itselleni. Kontrollit kuljettajalla.
Itse kyllä pidän todella paljon autolla ajamisesta, joten voisin korkeintaan ottaa autopilotin, niin kuin lentokoneissa. Mutta automaattista autoa en halausi itselleni. Kontrollit kuljettajalla.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
^ kuljettaja on pahin riski liikenteessä. Itse uskon että tietyillä poikkeuksilla - pidemmällä tulevaisuudessa auton ajaminen tullaan kieltämään lailla.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 9.7.2017 klo 8.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Ihmisaivot ovat silti huomattavasti tehokkaammat kuin mikään mikropiiri prosessoimaan tietoa ja verrattuna ihmisen omaan havainnointiin sensoreissa on se vika etteivät pysty ennakoimaan vaan toimivat ainoastaan jälkikäteen saadun informaation perusteella.
Pahin riski liikenteessä on luottaa liikaa tekniikkaan, koska se toimii ainoastaan ennalta määrättyjen ehtojen mukaan ja yllätys yllätys ne toimintarajat on määrittänyt ihminen.
Pahin riski liikenteessä on luottaa liikaa tekniikkaan, koska se toimii ainoastaan ennalta määrättyjen ehtojen mukaan ja yllätys yllätys ne toimintarajat on määrittänyt ihminen.
Re: Apple Car
En ole ihan varma tuosta tai olet oikeassa, että kuljettaja on suurin riski. Olen seurannut vuosia lentokoneiden autopilottien kehittymistä ja keskustelua. Siellä on ajatuksena, että autopilotti on apuväline ja ongelmatilanteissa sekä laskussa lentäjän rooli on pääroolissa. Autopilotti on lähinnä apuväline. Ongelmana on että autopilotti perustuu tekniikkaan ja niissä esiintyy aika-ajoin vikoja sekä käsitysongelmia. Tällöin lentäjä. Rooli on pakollinen. Eli suoraan lentäessä paikasta a -> paikkaan b pyritään käyttämään autopilottia, mutta itse liikenteessä ja laskuissa sekö nousuissa lentäjä tekee työt. Tottakai, jos lentokentällän on käytössä tarkkuusjärjestelmiä, kuten ILS niin tällöin sitä pyritään käyttämään apuna. Mutta lentäjä tekee tällöin joka tapauksessa laskuun tarvittavan työn. Eli autopilotti on lähinnä apuväline.IIIMacci kirjoitti:^ kuljettaja on pahin riski liikenteessä. Itse uskon että tietyillä poikkeuksilla - pidemmällä tulevaisuudessa auton ajaminen tullaan kieltämään lailla.
Itse en todellakaan usko vielä ainakaan 30-50 vuoteen, että autot automatisoitusivat niin ettei niissä ole esim. Ollenkaan rattia. Tai voihan tuollaisia olla esim. Jossain julkisissa, mutta ei henkilö autoissa. Ongelmaksi muodostuu olosuhteen, kuten lumi, rankka vesisade, laitevika, laitteiden epätarkkuus jne. Laitteiden pitäisi kehittyä ihan hurjasti että niillä voisi ajaa turvallisesti esim. talvella lumisateessa. Asfaltissa olisi oltava jotain magneetteja, jota auto sitten seuraisi.
Vielä sen verran viilaan, että googlenkin on ns. Tämä itsestään liikkuva auto, mutta auto on niin kaukana todellisuudesta, että sitä on melko turha edes kuvitella normikäyttöön vaikka euroopassa. Auto toimii hyvin californiassa, mutta ajetaampa se vaikka suomeen, niin hymy hyytyy aika-alta yksikön. Muutama pisara lunta ja auto on pysähtynyt. Saati pakkaset.
Viimeksi muokannut exlex, 9.7.2017 klo 22.54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Kyllä se vaan on tosiasia että autot ei aiheuta onnettomuuksia vaan ihminen.
Ja samalla sivulla että kyllä siinä 50+ vuotta menee mut sooner or later... voi hyvin olla ettei tapahdu meijän elinaikana...
Visiosta olen sitä lieltä että mikä vaan mikä vähentää onnettomuuksia niin menee kaiken edelle. Ja toki tossa ob levelit ja ratti ilmestyy hätä ja vikatilanteissa... onhan noit hienoja visioita scifileffois.
Ja samalla sivulla että kyllä siinä 50+ vuotta menee mut sooner or later... voi hyvin olla ettei tapahdu meijän elinaikana...
Visiosta olen sitä lieltä että mikä vaan mikä vähentää onnettomuuksia niin menee kaiken edelle. Ja toki tossa ob levelit ja ratti ilmestyy hätä ja vikatilanteissa... onhan noit hienoja visioita scifileffois.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jostain kumman syystä vain kilpa-autoilussa joudutaan suhteellisen usein jättämään homma kesken teknisten ongelmien takia, eikä suinkaan ainoastaan kuljettajan ajovirheen vuoksi. Mitä monimutkaisempi tekniikka niin sen todennäköisemmin se hajoaa jossain vaiheessa ja on vaikeampi korjata.
Julkinen liikenne on jo keksitty niitä varten jotka eivät halua ajaa itse, joten Applen ei kannata tuohon hommaan liian paljon resursseja laittaa. Isolla rahalla ostettava auto ostetaan ajamista varten ja yleisesti ottaen ihan muista syistä kuin vain siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B. Siksi tuollainen itseajava auto on jo lähtökohtaisesti tuomittu epäonnistumaan, koska tuollainen tulisi kyseeseen ainoastaan siinä kategoriassa jossa ostetaan maksimissaan 2000 euron autoja joita käytetään siirtymiseen paikasta toiseen. Päinvastoin tuollainen automaattiauto tulee olemaan huomattavasti tavallista autoa kalliimpi, koska joudutaan lisäämään paljon ylimääräistä turhaa tekniikkaa ja kukaan normaalijärkinen ei tule semmoista summaaa maksamaan siitä, että ajaminen on otettu kuljettajalta pois. Autoilussa se ajaminen on suhteellisen tärkeä osa koko hommaa ja muuten voisi liikkua vaikka polkupyörällä jos ei ajaminen kiinnosta.
Julkinen liikenne on jo keksitty niitä varten jotka eivät halua ajaa itse, joten Applen ei kannata tuohon hommaan liian paljon resursseja laittaa. Isolla rahalla ostettava auto ostetaan ajamista varten ja yleisesti ottaen ihan muista syistä kuin vain siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B. Siksi tuollainen itseajava auto on jo lähtökohtaisesti tuomittu epäonnistumaan, koska tuollainen tulisi kyseeseen ainoastaan siinä kategoriassa jossa ostetaan maksimissaan 2000 euron autoja joita käytetään siirtymiseen paikasta toiseen. Päinvastoin tuollainen automaattiauto tulee olemaan huomattavasti tavallista autoa kalliimpi, koska joudutaan lisäämään paljon ylimääräistä turhaa tekniikkaa ja kukaan normaalijärkinen ei tule semmoista summaaa maksamaan siitä, että ajaminen on otettu kuljettajalta pois. Autoilussa se ajaminen on suhteellisen tärkeä osa koko hommaa ja muuten voisi liikkua vaikka polkupyörällä jos ei ajaminen kiinnosta.
Re: Apple Car
Jostain kumman syystä onnettomuustilastot kertovat että lähes aina syy on kuljettajassa. Toisaalta taas itse ajavat autot ovat ajettuihin kilometrimääriin suhteutettuna huomattavasti turvallisempia. Kiinnostus niitä kohtaan on paljon suurempaa kuin tässä ketjussa useat olettavat. Niitä haluavat eniten ne jotka kokevat ruuhkan jokapäiväisenä ilmiönä ja haluavat päästä siitä ja sen aiheuttamasta stressistä eroon. Autonvalmistajat ovat tutkimuksiensa johdosta todella ajan tasalla siitä kuinka paljon niitä halutaan ja mihin hintaan. Suurin potentiaalinen ostajamäärä on suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtäkään.
Re: Apple Car
Näinhän se on, mutta se ei siltikään pistä ihmisiä hankkimaan autoja, että ne olisivat vain turvallisia, muuten kaikki ajelisivat Volvoilla. Miksi ostetaan "super autoja", moottoripyöriä tai muuten tehokkaita autoja? Sen takia, koska porukka tykkää rälläillä, ei sen takia että niillä olisi turvallista ajella. Mutta julkiset voitaisiin toteuttaa kokonaan tälläisillä automaattisilla linjoilla. Tietenkin voi olla montaa mieltä onko tuollainen hyvä, kun kuljettaja häviää.Lampela kirjoitti:Jostain kumman syystä onnettomuustilastot kertovat että lähes aina syy on kuljettajassa. .
Haluan korostaa, että tälläisiä itse ajavia autoja ei ole vielä ensimmäistäkään markkinoilla. Jos viitataa Teslaan, niin sen ns. "autopilotti" on todella beetta-asteella ja se on aiheuttanut jo useamman kuolonkolarin ja todella monta onnettemuutta. Videoita löytyy Youtubesta. Myös Tesla on myöntänyt, että sitä ei saa käyttää, kuin kädet ratissa ja jatkuvasti keskittyen ajamiseen. Jos puhutaan vuorostaan Googlen autosta, niin se on täysi vitsi koko auto toistaiseksi. Se on ensinkin todella hidas liikenteessä ja se ei toimi edes vesisateella kunnolla. Se että autosta tulisi oikeasti täysin automaattinen ja vielä normaali olosuhteisteissa, eikä pelkästään California lämmössä on matkaa vielä paljon. Varmasti joskus tulee, muttei vielä pitkään aikaan.Lampela kirjoitti: Toisaalta taas itse ajavat autot ovat ajettuihin kilometrimääriin suhteutettuna huomattavasti turvallisempia. Kiinnostus niitä kohtaan on paljon suurempaa kuin tässä ketjussa useat olettavat. .
Jos viitataan automaattisella autolla siihen, että ruuhkassa voi levähtää autossa, niin se ok, mutta ruuhkiin automaatiset autot eivät luonnollisestikkaan vaikuta. Ja aina voi käyttää julkisia. Ihminen voi aina valita vaihtoehtoisen reitin, kun tietokone joutuu seuraamaan navigaattoreita yms.Lampela kirjoitti: Niitä haluavat eniten ne jotka kokevat ruuhkan jokapäiväisenä ilmiönä ja haluavat päästä siitä ja sen aiheuttamasta stressistä eroon. Autonvalmistajat ovat tutkimuksiensa johdosta todella ajan tasalla siitä kuinka paljon niitä halutaan ja mihin hintaan. Suurin potentiaalinen ostajamäärä on suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtäkään.
Itse ostaisin mielelläni auton, jossa olisi oikeasti turvallinen autopilotti ja käyttäisin sitä todennäköisesti melko usein, varsinkin pitkillä työ- ja lomamatkoilla. Mielestäni autopilotti on vähän samanlainen kuin vakionopeuden säädin. Silloin kun sitä käyttää voisi käyttää yhtähyvin autopilottia. Muulloin en itse käyttäisi.
Olen theinosen kanssa osittain samoilla linjoilla, että tästä saattaa tulla Applelle kallis oppireissu.
Viimeksi muokannut exlex, 11.7.2017 klo 0.01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Jos viitataan Teslaan, niin kannattaa lukea onnettomuustilastot kunnolla. Kaikissa tapauksissa kuljettaja on tehnyt virheen. Vaikka syynä on kuljettajan kannalta ollut huonosti suunniteltu ohjeistus, niin sittenkin kuljettaja on ollut se joka on tehnyt virheen.
Mitä tulee Googlen autoon, sen vitsikkyys riippuu juurikin siitä kuka sitä katselee. Se mikä kiinnostaa auton valmistajia, google mukaanlukien on se onko sillä potentiaalisia ostajia. Kun asiaa kysytään niiltä jotka eniten kärsivät autoilun haitoista, ne väittävät kiven kovaa haluavansa juuri tuollaisen auton.
Tieto on valtaa tässäkin asiassa. Tesla houkuttelee vain tosi rikkaita, mutta muiden autonvalmistajien mielessä näyttää olevan enemmänkin juuri googlen kaltainen auto koska sitä tutkitusti halutaan.
On täysin yhdentekevää mitä mieltä minä asiasta olen. Minusta autoja ei tarvittaisi ylipäätään kuin murto-asa nykyisestä. Lyft ja Uber toimivat mainiosti ja halvalla kun julkinen ei riitä. Mutta autonvalmistajat (joksi Apple ei lainkaan tunnustaudu) ajattelevat lähinnnä mitä jää viivan alle ja siitä niillä on rutkasti enemmän kokemusta kuin minulla.
Mitä tulee Googlen autoon, sen vitsikkyys riippuu juurikin siitä kuka sitä katselee. Se mikä kiinnostaa auton valmistajia, google mukaanlukien on se onko sillä potentiaalisia ostajia. Kun asiaa kysytään niiltä jotka eniten kärsivät autoilun haitoista, ne väittävät kiven kovaa haluavansa juuri tuollaisen auton.
Tieto on valtaa tässäkin asiassa. Tesla houkuttelee vain tosi rikkaita, mutta muiden autonvalmistajien mielessä näyttää olevan enemmänkin juuri googlen kaltainen auto koska sitä tutkitusti halutaan.
On täysin yhdentekevää mitä mieltä minä asiasta olen. Minusta autoja ei tarvittaisi ylipäätään kuin murto-asa nykyisestä. Lyft ja Uber toimivat mainiosti ja halvalla kun julkinen ei riitä. Mutta autonvalmistajat (joksi Apple ei lainkaan tunnustaudu) ajattelevat lähinnnä mitä jää viivan alle ja siitä niillä on rutkasti enemmän kokemusta kuin minulla.
Re: Apple Car
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.
On eri määritelmiä, että mitä vaaditaan itseajavalta autolta. Korkein määritelmä on sellainen, että auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa ja paikoissa (myös maastossa). Tuohon voi mennä kauan aikaa. Itse veikkaan, että tuon videon kaltainen itseajava auto yleistynee jo 10 vuoden sisällä tavallisten kuluttajien keskuudessa. Jätän silti veikkaamatta, että onko 10 vuoden päästä 10 % vai 90 % autokannasta itseajavia.
Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.
On eri määritelmiä, että mitä vaaditaan itseajavalta autolta. Korkein määritelmä on sellainen, että auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa ja paikoissa (myös maastossa). Tuohon voi mennä kauan aikaa. Itse veikkaan, että tuon videon kaltainen itseajava auto yleistynee jo 10 vuoden sisällä tavallisten kuluttajien keskuudessa. Jätän silti veikkaamatta, että onko 10 vuoden päästä 10 % vai 90 % autokannasta itseajavia.
Viimeksi muokannut Aatamix, 11.7.2017 klo 1.05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ole varovainen Applen päivitysten kanssa
Re: Apple Car
Kuten kaikes tekniikassa niin homma kehittyy asteittain:
1. Cruiser-mode (ollu jo pitkään)
2. Cityautopilot (5-10v)
3. Urban autopilot (10-15v)
4. All terranin selfdriving-mode (20-25v)
5. Self driving - manual mode only on expeptions (40-50+v)
Ihan noi karkeesti - todellisuudessa välisteppejä varmasti on vaik kuinka...
Haluan uskoa että isommat linjaukset tehdään valtio -eu-waeva tasolla johon valmistajilla ja osakkeenomistajilla ei ole mitään sananvaltaa, eli mitä pidemmälle mennään sitä enemmän tulee säädöksiä kunnes ajaminen kielletään tilastojen nojalla poikkeustilanteita lukuunottamatta kokonaan. Selänteet saa ajaa niit urheiluautoja vaan niille tarkoitetuilla suljetuilla radoilla.
Internet ei unohda - 50vuoden pääst joku kaivaa tän kommentin ja julistaa mut edesmenneeks legendaksi -visionääriksi
1. Cruiser-mode (ollu jo pitkään)
2. Cityautopilot (5-10v)
3. Urban autopilot (10-15v)
4. All terranin selfdriving-mode (20-25v)
5. Self driving - manual mode only on expeptions (40-50+v)
Ihan noi karkeesti - todellisuudessa välisteppejä varmasti on vaik kuinka...
Haluan uskoa että isommat linjaukset tehdään valtio -eu-waeva tasolla johon valmistajilla ja osakkeenomistajilla ei ole mitään sananvaltaa, eli mitä pidemmälle mennään sitä enemmän tulee säädöksiä kunnes ajaminen kielletään tilastojen nojalla poikkeustilanteita lukuunottamatta kokonaan. Selänteet saa ajaa niit urheiluautoja vaan niille tarkoitetuilla suljetuilla radoilla.
Internet ei unohda - 50vuoden pääst joku kaivaa tän kommentin ja julistaa mut edesmenneeks legendaksi -visionääriksi
Re: Apple Car
Tuon se mitä Tesla on julkisesti sanonut. Tesla joutuin ensinkin muuttamaan autopilot nimen, koska porukka käytti ominaisuutta autopilottina. Sitten tämän seuraksena auto ei pysähtynytkään joissakin tilanteissa, kun ei tunnistanut estettä ja kuljettaja joutui onnettomuuteen tai kuoli.Lampela kirjoitti:Jos viitataan Teslaan, niin kannattaa lukea onnettomuustilastot kunnolla. Kaikissa tapauksissa kuljettaja on tehnyt virheen. Vaikka syynä on kuljettajan kannalta ollut huonosti suunniteltu ohjeistus, niin sittenkin kuljettaja on ollut se joka on tehnyt virheen.
Tuossa yksi video missä henkiö joutuu onnettomuuteen, kun pilotti pettää ja henkilö kuoli.
https://www.youtube.com/watch?v=fc0yYJ8-Dyo
Eli todellakaan kuljettaja ei ole tehnyt virhettä vaan auto. Olen lukenut aiheesta ihan tekniikanalan lehdistä / netti uutisista, joissa on käyty aiheet vaihe vaiheelta läpi.
Videolla toi Teslan järjestelmä. Vastaavat järjestelmät löytyy myös esim. Volvolta, mutta he eivät mainosta sitä autopilottina ja ovat ihan rehellisesti sanononeet, että kyseinen ominaisuus on lähinnä apuväline ja sitä ei tule käyttää missään tapauksessa autopilottina.Aatamix kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.
Mutta ovat kyllä kehittyneet ja toivon mukaan tuollaisia oikeasti toimivia ja turvallsia järjestelmiä uskaltaisi jo hankkia ehkä 10-vuoden sisään. Mutta itse miellän kyseisen ominaisuuden lähinnä "adaptiivisen vakionopeudensäätimen" versioksisi 2.0. Tuossa video toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=8-RIQfo_35w Mielestäni tuo ei eroa oikeastaan "autopilotista" enää älyttömästi ja toi on ollut jo saatavana autoihin ihan perus varusteena 7-vuotta.
Tuossa videoita vielä yksi video Teslan autopilotista.
https://www.youtube.com/watch?v=-2ml6sjk_8c
Mutta haluan korostaa, että suunta on varmasti hyvä tässä suhteessa, että saadaa uusia apuvälineitä. Mutta ei todellakaan ole tulossa täysin automaattisia autoja vielä pitkään aikaa ja toivottavasti ei tulekaan. Itse halua ajaa itse autoani ja voi hankkia tuollaisen lisävarusteen ja käytän sitä tarvittaessa, mutta itse haluan olla kuskina. Koko autoilun hauskuushan menisi, jos autolla ei saisi enää itse ajaa.
Viimeksi muokannut exlex, 11.7.2017 klo 9.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Ei taida toimia perusteluna, että ihminen aiheuttaa vaaratilanteet Toki näin on, kun ihminen on se, joka saa autot myös liikkeelle. Se, että ihminen aiheuttaa kolarit, ei tarkoita, että automaattiautoissa kolareita ja ongelmia olisi vähemmän.
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
Re: Apple Car
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kysely ... a/kSWynirV
Veikkaanpa että jos tutkimus tehtäsiin missä tahansa muualla, niin lopputulos olisi sama. Itseäkään ei kiinnosta täysin automaattiset autot, vaan lähinnä autot joissa automaatti näyttelee apuvälinettä.
Veikkaanpa että jos tutkimus tehtäsiin missä tahansa muualla, niin lopputulos olisi sama. Itseäkään ei kiinnosta täysin automaattiset autot, vaan lähinnä autot joissa automaatti näyttelee apuvälinettä.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Eipähän tuossa arvailussa tarvitse edes jännittää. Itseajava auto ei ole loppuunsaakka tuotteistettu _tuote_ vielä muutamaan vuoteen joten jos et keksi hyvää vastausta kysymykseen "mistä tarvittava rahoitus" on päivänselvää että vettä virtaa vielä Vantaassa tovi jos toinenkin ennenkuin autokannasta edes 50% on korvautunut itsestään ajelevilla.Aatamix kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.
On eri määritelmiä, että mitä vaaditaan itseajavalta autolta. Korkein määritelmä on sellainen, että auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa ja paikoissa (myös maastossa). Tuohon voi mennä kauan aikaa. Itse veikkaan, että tuon videon kaltainen itseajava auto yleistynee jo 10 vuoden sisällä tavallisten kuluttajien keskuudessa. Jätän silti veikkaamatta, että onko 10 vuoden päästä 10 % vai 90 % autokannasta itseajavia.
Re: Apple Car
Re: Apple Car
» Aatamix 11.7.2017 klo 0.42
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Ja kuinkahan sitten käy kun tuon videon noin 1.30 kohdassa STOP-merkin ohittava pyöräilijä tuleekin oikealta tai vasemmalta???
Hienon näköistä meininkiä - mutta kun ne muut , , ,
» Aatamix 11.7.2017 klo 0.42
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
Ja kuinkahan sitten käy kun tuon videon noin 1.30 kohdassa STOP-merkin ohittava pyöräilijä tuleekin oikealta tai vasemmalta???
Hienon näköistä meininkiä - mutta kun ne muut , , ,
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Apple Car
Hmm.
Tämän uutisen mukakaan Apple olisi haudannut autoprojektin https://m.kauppalehti.fi/uutiset/applen ... n/NNEViAd5
Tämän uutisen mukakaan Apple olisi haudannut autoprojektin https://m.kauppalehti.fi/uutiset/applen ... n/NNEViAd5
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Jos Apple ei itse valmista koko autoa, niin on mielenkiintoista nähdä, että miten Apple sulauttaa brändinsä muiden brändien kanssa. Myydäänkö Applen automatiikkaa vapaasti kaikille halukkaille, vai valitseeko Apple ne autobrändit, joille se myy? Entä onko tuo Applen automatiikka näkyvästi brändätty kuluttajalle asti? Ajattelee vaikka Ladaa tai intialaista Tataa, että saavatko he mainostaa autojaan tyyliin: "Apple ajaa Ladaa", "Tata Nano kulkee nyt Applen avulla", "Sisältää turvavyöt, ABS-jarrut ja Apple-ohjauksen".
Tähän mennessä Apple on ollut hyvin tarkka, että mitä toisia brändejä se antaa liittää itseensä. Siksi iPhonea ei mainosteta esim. Corning Gorilla -lasilla, vaikka oletettavasti myös iPhonessa se on. Brändinhallinta on ollut Applella ykkösvaltteja. Mureneeko se nyt?
Tähän mennessä Apple on ollut hyvin tarkka, että mitä toisia brändejä se antaa liittää itseensä. Siksi iPhonea ei mainosteta esim. Corning Gorilla -lasilla, vaikka oletettavasti myös iPhonessa se on. Brändinhallinta on ollut Applella ykkösvaltteja. Mureneeko se nyt?
Ole varovainen Applen päivitysten kanssa
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 1.2.2017 klo 18.21
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Jedi Knight »
Epäilemättä se murenee jo huomenna. Noissa AppleCar uutisissa ei ole mitään uutisarvoista edes. Mutta kyllä se murenee, ällös ollos huolissas'!
Re: Apple Car
Apple Car pääsi hiljattain otsikoihin kolaroituaan liikenteessä. Vika ei tietenkään ollut robottiauton.
Tähän liittyen, Volvon konsepti on varmaan jotain mihin Applekin tähtää ja markkinoille tulo on varmaan jossain 10v päässä aikaisintaan? Itse olisin välittömästi autokaupoilla kun tuo toteutuu...
https://tekniikanmaailma.fi/volvo-palja ... en-kanssa/
Tähän liittyen, Volvon konsepti on varmaan jotain mihin Applekin tähtää ja markkinoille tulo on varmaan jossain 10v päässä aikaisintaan? Itse olisin välittömästi autokaupoilla kun tuo toteutuu...
https://tekniikanmaailma.fi/volvo-palja ... en-kanssa/
Viimeksi muokannut jeppe, 6.9.2018 klo 16.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Apple Car
Tärkeintä olisi mukavuus, eli vihdoin päästään taas siihen että autotehtaa kehittävät kilpaa alustoja, eikä kuten nyt, sporttiset paskat alustat jotka eivät palvele arkiliikenteessä yhtään ketää. Auton pitää jopa saada kallistella hiukan, se on myös turvallisempaa jos joutuu väistämään hirveä tms.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit