Eihän tuo sinäänsä ole kovinkaan uusi ilmiö maailmalla. Eihän edes Etelä-Suomessa osata ajaa talvella.L-Janne kirjoitti:Meinaatko, että koko maailma pysähtyy lumisateen vuoksi, koska roboauto ei osaa ajaa huonolla kelillä?
Apple Car
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
- Viestit: 1559
- Liittynyt: 21.2.2010 klo 19.35
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
http://www.iltalehti.fi/autot/2015092820431341_au.shtml
"Audi A4:ään paketoidut ajoavustimet tekevät A4:stä on puolittain itsenäisesti ajavan auton.
Varsinainen vakionopeussäädin, jossa on myös ruuhka-avustin, toimii nopeusalueilla 0 - 250 kilometriä tunnissa ja tarvittaessa se pysäyttää auton kokonaan ja lähtee itsestään liikkeelle muuta liikennettä seuraten, kun tilanne sen sallii. Yli 65 km/h nopeuksissa kaistavahti paimentaa autoa pysymään kaistallaan ja alle 65 km/h nopeuksissa ruuhka-avustin osaa ohjailla autoa itsenäisesti teillä, joissa kaistamerkinnät ovat selkeät.
- Ruuhka-avustin seuraa kaistaviivoja, edellä menevää autoa ja sivuilla olevia kohteita ja pyrkii pitämään auton kaistan keskellä. Jos vastaan tulee tietyömaan kohta, jossa kaistat mutkittelevat, niin auto seuraa edellä menijöitä ja kaiteita, kertoo Nyholm.
Kaupunkiajoon liittyy myös esteen väistämisominaisuus. Auton elektroniset silmät näkevät ja tunnistavat esimerkiksi tien reunaan pysähtyneen auton ja auto varoittaa siitä kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi, auto väistää itse esteen, kun se on ensin varmistanut, että esteen väistämiseen on tilaa.
Autolla pystyisi periaatteessa ajamaan rattiin koskematta kotoa kaupunkiin, mutta EU-lainsäädäntö ei sitä salli, joten kuskin pitää tarttua rattiin noin 10 sekunnin välein.
Auton esittelyssä Italiassa ajoin pitkiä matkoja siten, että näpäytin vain rattia tasaisin välein. Auto piti nopeuden oikeansa, etäisyyden edellä menijään vakiona, pysyi kaistallaan ja jarrutti tarvittaessa.
Audin järjestelmät avustavat ja varoittavat luonnollisesti kaistan vaihdoissa, varoittavat, jos matkustajat aikovat avata auton ovia ja takaa lähestyy auto. Ja niin edelleen. Lista on pitkä."
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tuo lienee autonomisten autojen osalta yksi helpoimmista asioista ratkoa. Jo tänään myydään kaupassa autoja jotka osaavat näyttää kojelaudassa vallitsevan nopeusrajoituksen kiitos tuulilasin yläreunassa olevan kameran ja konenäköön pohjaavan hahmontunnistuksen joten vielä kun hiovat algoritmejään vielä vähän varmemmiksi niin autot tulkitsevat kuljettajaa varmemmin nykyisiä liikennemerkkejä.Pippin kirjoitti:Luulen kans näin. Ihmiset eivät oikein tajua mistä on tässä kyse. 100 % auto-auto vaatisi ihan toisenlaisen liikenne infran, mm. liikenn merkit jotka ovat reaaliaikaisesti tiedossa datana. Auro-autohan ei osaa lukea eikä koskaan tule osaamaankaan lukea liikennemerkkejä.exlex kirjoitti: 2.) Mikä tulee 100% automaattisiin autoihin, niin niitä tulee tuskin vielä noin 50-100 vuoteen oikeaan todelliseen liikenteeseen. (Eli siis autot joita ei ohjaa / aja kukaan muu, kuin auto itse eikä niitä voi edes ohjata manuaalisesti). Mutta noita autopilotti autoja tulee varmasti jo 20-vuoden sisään
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tässä videossa ohitellaan muuta liikennettä autonomisesti saksalaisella moottoritiellä:theinonen kirjoitti:Täysin automaattinen auto, joka pystyy täysin ilman ihmistä toimimaan on vielä pelkkää science fictionia. On hiukan eri asia ajetaanko jollain ovaalin muotoisella testiradalla ympyrää kuin se, että ajetaan keskellä kaupunkia ruuhkassa jossa on paljon enemmän muuttujia jotka eivät ole ennalta tiedossa.
Jotta auto voisi olla täysin automaattinen sen pitäisi mennä kiskoilla, mutta silloin se ei olisi auto vaan juna. Tuon tyyliseen liikenteeseen, tai lentämiseen sopii automaatio vallan hyvin mutta nykytekniikalla täysin itsenäinen auto ei ole vielä mahdollista toteuttaa. Jotta automaattinen auto voitaisiin edes ottaa käyttöön se pitäisi ensin hyväksyä tieliikennekäyttöön ja kaikki lakipykälät pitäisi sorvata uusiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=4jW0fJ80VG8
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Jos ratin takana oleva kuljettaja ei näe kolmiota tai stop merkkiä niin mistähän kuljettajan äly osaa sitten päätellä väistämisvelvollisuuden tyhjästä nyhjäisten ? ihmismieli osaa kyllä improvisoida tai arvata jos tietoa ei ole mutta mikään ei takaa siihen että tulkinta menisi sitten oikein.Pippin kirjoitti:Mietipä nyt. Auto tulee räntäsateessa ryhmittäytymismerkin luo, kolmio on puskan takana, Stop-merkin edessä seisoo rekka, liikennevalotolppa on kaatunut jne. Ihmisäly osaa tulkita tilanteen,L-Janne kirjoitti:Liikennemerkkien lukeminen varmasti onnistuu koneälyltä jo nyt, sen sijaan liikennetilanteiden ymmärrys on hankalampi tapaus.
Lisäksi ihminen nojaa päätöksenteossaan vain omaan havainnointiinsa ja jos liikennemerkki ei rekan takaa näy niin se ei sitten näy.
Koneälylle on helposti toteutettavissa se että sille riittää Stop-merkin havainnointiin se että 2-4 muuta saman tuoteperheen autoa on joskus ajan saatossa ohittanut saman risteyksen ja päällekkäiset toisensa vahvistavat havainnot tuosta merkistä on tallentunut auton käyttämän kartaston muistiin jolloin auton ohjaus on saanut tiedon tulevasta stoppipaikasta jo kilometriä ennen risteystä.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Mistä joku päättelee, että minkään sortin tetokone on oikeasti liikenteessä turvallisempi kuin ihminen? Kone toimii ennalta määrättyjen sääntöjen mukaan ja kas kummaa ne säännöt on määrittänyt ihminen. Ihmisaivot prosessoivat valtavan määrän asioita taustalla täysin itsenäisesti ja toimivat useiden eri aistihavaintojen pohjalta huomattavan tehokkaasti ilman, että niihin tarvitsee edes kiinnittää mitään huomiota. On heikkous mutta samalla myös vahvuus, että aina ei tarvitse noudattaa sääntöjä vaan voi toimia omaa ohjelmointiaan (Opittuja tapoja) vastaan, koska se mahdollistaa myös joustamisen tarvittaessa. Jos on omassa päässään supertietokone niin miksi kukaan haluaisi jonkun alitehoisen mikroprosessorin prosessoimaan samoja asioita?
Kone tekee hyvin ainoastaan sen tietyn asian mihin se on ohjelmoitu, eikä se pysty samalla tavalla soveltamaan asioita ja muuttamaan omaa ohjelmointiaan. Eli tuo teidän automaattiautonne ajaa yhtä hyvin liikenteessä kuin joku mummmo jolle on survottu rautakanki takapuoli.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Tähän mennessä julkisen liikenteen joukossa toimineet ilman kuljettajaa kulkevat autot ovat olleet huomattavasti turvallisempia kuin ihmisten kuljettamat, mutta tämä ei näy yhtään horjuttavan "keskivertoa parempien" kuljettajien omien kykyjensä arviointia.
Onneksi Apple ainakin tähän asti on perustanut toimintansa laajaan tutkimukseen ja onnistunut hyvin tuomaan markkinoille tuotteita joita ihmiset haluavat ostaa. Ei ole mitään järkevää syytä olettaa etteikö auton kohdalla toimittaisi samoin perustein. Jos ei tutkimus osoittaa että autoa ei kannata valmistaa, sitä tuskin valmistetaan.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Juuri päinvastoin, se on eräs ylittämättömimpiä haasteita ja vaatisi miljardien likennemerkkien digitalisointia ja autoilta reaaliaikaista yhteyttä tähän tietokantaan. On paljon vähemmän fataalimpaa ajaa 5 km ylinopeutta väärän nopeusrajoitustiedon perustella, kun tulla Vithulanjängän sivutieltä kolmion takaa rekan eteen autoautolla perheen kanssa, koska tietokannassa nyt sellaista merkkiä ei ollut. Jokainen tietyö, jokainen muutos tulisi olla heti tietokannassa. Kuvittelisin myös että välimeriluokan vuoriston serpentiinitiellä saattaa olla kerrassaan kiusallista olla noudattamatta fyysistä suuntaliikennemerkkiä, jonka Giorgio siihen laittoi 1938, mutta jota nyt ei vaan Italian paikallisvirkamies jaksanut ilmoittaa tietokantaan koska sambucca. Siis noin päämäärän saavuttamisen kannalta, jos se katsotaan tärkeäksi. Joskus tuntuu ettö teknhype koetaan merkitsevämmäksi.JHA kirjoitti:Tuo lienee autonomisten autojen osalta yksi helpoimmista asioista ratkoa. Jo tänään myydään kaupassa autoja jotka osaavat näyttää kojelaudassa vallitsevan nopeusrajoituksen kiitos tuulilasin yläreunassa olevan kameran ja konenäköön pohjaavan hahmontunnistuksen joten vielä kun hiovat algoritmejään vielä vähän varmemmiksi niin autot tulkitsevat kuljettajaa varmemmin nykyisiä liikennemerkkejä.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Kyllä, näin tuleekin käymään. Se mitä ihmiset eivät tunnu ihan tajuavan on, että ei tällainen ajonavustuaja ole sama asia kuin autonominen auto. Edellinen on täällä tänään, jälkimmäinen ei ole huomennakaan.jt.syrja kirjoitti:Eikös tuo ensi vuoden Audi A4 jo kulje paikasta toiseen ilman ihmisen käskyttämistä? Vaatii toimiakseen riittävän hyvän karttapohjan sekä ennalta syötetyn osoitteen mihin ollaan menossa
-
- Viestit: 7671
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 23.06
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja masa »
http://www.citroen.fi/ensi-kertaa-ransk ... nomisesti/
Sain keväällä tutustua tähän TTS:n koeautoon, mielenkiintoinen. http://www.koneporssi.com/uutiset/pohja ... tiautolle/
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Linkissäsi kuvataan juurikin ajonavustajaa. Sellaisella voi tosiaan tuollaisen yhtenäisen moottoriten ajaa päästä päähän ilman että asiaan tarvitsee puuttua. Mutta kujettaja siellä on ratin takana ollut. Sellaista aikaa ei ihan heti tule, jossa ratittomat autot kulkevat vapaasti teillä, oli väittämäni.masa kirjoitti:Kyllähän se autonominen ajaminen on tulossa, uskoisin että aika piankin.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Tässäkin näkyy kuinka eri tavalla asioista voidaan ajatella. Toiset ajattelevat turvallisuutta sen mukaan miten enemmistö onnettomuuksista voidaan välttää. Toisten mielestä jokin triviaali ongelma on niin suuri että mitään ei kannata tehdä.Pippin kirjoitti:Juuri päinvastoin, se on eräs ylittämättömimpiä haasteita ja vaatisi miljardien likennemerkkien digitalisointia ja autoilta reaaliaikaista yhteyttä tähän tietokantaan. On paljon vähemmän fataalimpaa ajaa 5 km ylinopeutta väärän nopeusrajoitustiedon perustella, kun tulla Vithulanjängän sivutieltä kolmion takaa rekan eteen autoautolla perheen kanssa, koska tietokannassa nyt sellaista merkkiä ei ollut. Jokainen tietyö, jokainen muutos tulisi olla heti tietokannassa. Kuvittelisin myös että välimeriluokan vuoriston serpentiinitiellä saattaa olla kerrassaan kiusallista olla noudattamatta fyysistä suuntaliikennemerkkiä, jonka Giorgio siihen laittoi 1938, mutta jota nyt ei vaan Italian paikallisvirkamies jaksanut ilmoittaa tietokantaan koska sambucca. Siis noin päämäärän saavuttamisen kannalta, jos se katsotaan tärkeäksi. Joskus tuntuu ettö teknhype koetaan merkitsevämmäksi.JHA kirjoitti:Tuo lienee autonomisten autojen osalta yksi helpoimmista asioista ratkoa. Jo tänään myydään kaupassa autoja jotka osaavat näyttää kojelaudassa vallitsevan nopeusrajoituksen kiitos tuulilasin yläreunassa olevan kameran ja konenäköön pohjaavan hahmontunnistuksen joten vielä kun hiovat algoritmejään vielä vähän varmemmiksi niin autot tulkitsevat kuljettajaa varmemmin nykyisiä liikennemerkkejä.
Autolla liikkuminen on toisille vapauden symboli ja "sen jonkun" jatke. Toisille taas keino liikkua paikasta toiseen. Joskus tuntuu siltä että näitä kahta ääripäätä ei mitenkään ole mahdollista sovittaa samoille teille.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Nyt en täysin ymmärtänyt. Lienee kai selvää, että sellainen asia kuin miljardin liikennemerkin reaaliaikainen onlinedatabase ei voi olla kattavasti mahdollinen ihan lähitulevaisuudessa. Ilman sitä ei nähdäkseni voi olla autonomista autoa joka liikkuu vapaasti.Lampela kirjoitti: Toiset ajattelevat turvallisuutta sen mukaan miten enemmistö onnettomuuksista voidaan välttää. Toisten mielestä jokin triviaali ongelma on niin suuri että mitään ei kannata tehdä.
Totta kai sellaista tietokantaa voi alkaa rakentamaan, mutta epäilen, että sen saaminen kattavaksi kaikissa maissa on melko utooppista nähtävissä olevassa tulevaisuudessa, siksi uskon semiautonomiaan, joka vastaa paremmin käyttäjien tarpeita. Mihin viittaat sillä miten enemmistö onnettomuuksista voidaan välttää, niin en ymmärrä senkään vertaa. Tarkoitatko että hyväksytään se, että vain enemmistö nyt (muuten) tapahtuvista onnettomuuksista voitaisiin estää autoautomaation aikana? Autoauton eräs ongelma on siinä, että eihän se vaaranna vain kuljttajan, vaan muun liikenteen, esim jalankulkijan, turvallisuutta ja kuinka se vaikuutuksessa hinnoitellaan, on aika vaikea kysymys.
Sekin on pohtimatta, kuinka funktionaalista on, että kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä pilkulleen, konehan tekisi niin. Eikö kuulosta hassulta? Mutta väitän, että jos esim. Milanossa tai Madridissa tai Pariisissa alettaisiin ajaa 30 kmh sääntöjen mukaan, liikenne pysähtyisi. Kukaan ei pääsisi mihinkään. Osa liikenteen sujuvuudesta tulee anarkiasta.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Yksi keskeinen argumentti miksi esimerkiksi Kalifornian osavaltio on antanut automaattiautojen ajaa normaalin liikenteen joukossa on se että ne vähentävät onnettomuuksia ja ruuhkia.
-
- Viestit: 840
- Liittynyt: 17.6.2008 klo 20.03
- Paikkakunta: Raisio, Raw.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Jos liikennemerkki on täysin piilossa, niin sitten on enemmän tai vähemmän pulassa myös perinteinen auto kuljettanineen, ja tuo on lopulta aika harvinainen ongelma. Varsinkin, kun roboautolla voi saavuttaa paljon laajemman katselukulman kuin ihmiskuljettajalla, joka joutuu päätään kääntelemään, että näkee risteyksessä molempiin suuntiin.
Edelleenkään ongelmana ei ole kuiva, puhdas tie ja liikennemerkit, vaan kaikenlaiset poikkeamat, kuten huono keli. Ei niinkään ongelma Kaliforniassa, mutta karu totuus Suomessa. Ja ei, ratkaisu ei ole se, että liikenne silloin vain lakkaa liikkumasta. Ennen kuin autot oppivat itse ajamaan kaikkein huonoimmissakin keliolosuhteissa, ei auto voi olla _täysin_ autonominen.
-
- Viestit: 2972
- Liittynyt: 29.1.2010 klo 1.01
- Paikkakunta: Steve Jobs Teatteri
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja KB7s »
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Jos argumentti on noin keskeinen, varmaan sen perusteluosakin löytyy jostain. Uskon, ettei löydy, koska automaattiautothan eivät aja missään liikenteen joukossa. Ohjausavusteiset autot voivat ajaa.Lampela kirjoitti:Yksi keskeinen argumentti miksi esimerkiksi Kalifornian osavaltio on antanut automaattiautojen ajaa normaalin liikenteen joukossa on se että ne vähentävät onnettomuuksia ja ruuhkia.
Ei viivakoodia osaa mikään laite lukea, jos sen päälle laitat kuuraa pakastimesta tai peität sen simulaatiotarkoituksessa havuilla. Voit myös yrittää lukea koodia vinosti. Kuten tuossa MIT:n jutussa kerrotaan, on yritetty rakentaa systeemiä, jossa auto skannalisi ympäristöään, mutta eihän se toimi luotettavasti. Pakko kuitenkin yrittää koska tietöitä eli väliaikaista merkistöä on niin paljon. Google sanoo, että sen auto menee varomoodiin jos se tulee risteykseen missä sillä ei ole digitaalista liikennemerkkitietoa. Käytännössä siis pysähtyy tarkkailemaan. Toinen ongelma on karttojen päivitys. Autoautot toimivat mainiosti erityskäytössä, omilla radoillaan.L-Janne kirjoitti:Ihanko oikeasti nyt meinaatte, että ainoa keino roboautolle tietää liikennemerkeistä on täydellinen tietokanta? Koneet osaavat lukea viivakoodeja ja tekstiä ja numeroita kuvista, mutta meinaatte, ettei auto osaisi liikennemerkkejä kameroiden avulla lukea?
Näin on, lausunto viime vuodelta:
"Michael Wagner, a Carnegie Mellon robotics researcher studying the transition to autonomous driving, says it is important for Google to be open about what its cars can and cannot do. “This is a very early-stage technology, which makes asking these kinds of questions all the more justified.”
Tämähän ei ole mikään uusi asia teknohypessä: sen sijaan että pyrittäisiin epäseksikkäästi, mutta pragmaattisesti käyttämään teknikkaa siellä mihin se sopii ja missä se toimii, lähdetään siitä että joko tekniikaaa ei ole (kivikausi) tai sitten sitä käytetään kaikkeen 100 %:sti (Jetson-kausi)
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Etenkin kun kyseessä on teknologiasta joka on jo vuosien ajan ollut myynnissä ja teknologiaan liittyvien hintojen laskiessa valuu parhaillaan jo premium-autoista tavallisten autojen varustepakettien listavariantteihin. Muutama vuosi ja lienee varmaa että vakiovarusteena kaikissa myynnissä olevissa uusissa autoissa.L-Janne kirjoitti:Ihanko oikeasti nyt meinaatte, että ainoa keino roboautolle tietää liikennemerkeistä on täydellinen tietokanta? Koneet osaavat lukea viivakoodeja ja tekstiä ja numeroita kuvista, mutta meinaatte, ettei auto osaisi liikennemerkkejä kameroiden avulla lukea?
.
https://www.carwow.co.uk/blog/how-does- ... ition-work
Oikeastihan tuossa ei tosiaan ole mitään vaikeaa. Näköalueen tarvittaessa täydellisesti kattavat kamerat kuvaavat liikenneympäristöä kymmeniä kertoja sekunnista ja signaalinkäsittely poimii helposti jokaisesta kuvatusta ruudusta niinkin helppoja kohteita kuin määrämuotoisia ja väreiltään selkeitä liikennemerkkejä.
Konsepti saattoi olla vielä 10v sitten ongelmallinen mutta maailma on muuttunut hahmontunnistuksen alueella aika paljon ja muuttuu jatkuvasti vielä enemmän.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kertoisitko nyt sen miten autoauton kuljettaja tunnistaa väistämisvelvollisuutensa jos kärkikolmio on havujen peitossa ?Pippin kirjoitti: Ei viivakoodia osaa mikään laite lukea, jos sen päälle laitat kuuraa pakastimesta tai peität sen simulaatiotarkoituksessa havuilla.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Ah, tarjoitin autoautolla automaattista autoa, roboautoa (vastedes sanon niin). Normiauton kuljettaja tunnistaa vinon, ruostuneen, skeidaisen tai oksan takana olevan liikennemerkin, joko aiemman tietonsa tai arvottavan aivoprosessoinnin avulla, johon kone ei pysty. Ihminen tunnistaa liikennemerkin jopa kääntöpuolelta sen muodon perusteella.JHA kirjoitti: Kertoisitko nyt sen miten autoauton kuljettaja tunnistaa väistämisvelvollisuutensa jos kärkikolmio on havujen peitossa ?
Tuli muuten tästä aamun Ranskan auto-onnettomuudesta mieleen, onkohan mietitty sitä miten roboauto suhtautuu tuollaiseen yllättävään tilanteeseen – että vastaan tuleva auto on suoraan tulossa päälle. Osaako se laskea – kuten ihminen – että prkle, nyt on ajettava ton ojan yli tonne viiniviljelmällem vaikka on 60 kmh lasissa, koska muuten tuo tukkirekka tappaa kaikkia 42 koululaista? Tai että ymmärtää, että huonosti käy nyt, ei voi mitään: avaan ovet (kuten tänään) ja käsken matkajat ulos: pelastautukaa ken voi, rekka tulee päälle kymmenessä sekunnissa, ei ole tilaa väistää mihinkään.
No ei osaa. Se jää möllöttämään tielle varomoodissa.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Teknologiahypessä on kieltämättä omat vinoutumansa ja lähes aina lähiaikojen kehitys ( muutama vuosi eteenpäin) pyritään yliarvioimaan. Tosin samaan aikaan harvemmin pystytään näkemään myöskään sen pidemmälle tulevaisuuteen ja sitä millaista murrosta uudet teknologiat oikeasti tuovat mukanaan.Pippin kirjoitti:
Tämähän ei ole mikään uusi asia teknohypessä: sen sijaan että pyrittäisiin epäseksikkäästi, mutta pragmaattisesti käyttämään teknikkaa siellä mihin se sopii ja missä se toimii, lähdetään siitä että joko tekniikaaa ei ole (kivikausi) tai sitten sitä käytetään kaikkeen 100 %:sti (Jetson-kausi)
Hyvin on muistissa miten vuonna 1999 WAP oli kova sana ja Nokia 7110:n myötä koko netinkäytön piti mullistua ja tuolloin tuolle hypelle tuli hieman vinoiltua. Dot-com kuplahan siitä tuli ja järkyttävä määrä pörssiarvoa haihtui olemattomiin. Silloisia kriitikkoja nauratti.
No. Kriitikot eivät naura enää. Nyt vuonna 2015 kuplan puhkeamisen jälkeen media- ja teknologiamaailma muuttui vuosikymmenessä ehkä enemmän kuin hypettäjätkään edes osasivat aavistaa ja savuavia raunioita on ympärillä kaikkialla pitkin esimerkiksi vähittäismyynnin ja median kenttää.
Itsestään ajavat autot tuskin yleistyvät niin nopeasti mitä visionäärit nyt povaavat mutta on nähdäkseni lähes varmaa että esimerkiksi logistiikan alalla 15-20v päästä tuskin yksikään merikontti liikkuu satamien ja logistiikkahubien välillä ihmiskäden ohjaamassa ajoneuvossa.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Näin oli, wäpin se maailma piti muuttaa. Noh, sano Naakka kun nokka katkes.JHA kirjoitti: Hyvin on muistissa miten vuonna 1999 WAP oli kova sana ja Nokia 7110:n myötä koko netinkäytön piti mullistua ja tuolloin tuolle hypelle tuli hieman vinoiltua. Dot-com kuplahan siitä tuli ja järkyttävä määrä pörssiarvoa haihtui olemattomiin. Silloisia kriitikkoja nauratti.
Sanomien kohtalo on kieltämättä ollut ennustamaton ullatus.JHA kirjoitti: No. Kriitikot eivät naura enää. Nyt vuonna 2015 kuplan puhkeamisen jälkeen media- ja teknologiamaailma muuttui vuosikymmenessä ehkä enemmän kuin hypettäjätkään edes osasivat aavistaa ja savuavia raunioita on ympärillä kaikkialla pitkin esimerkiksi vähittäismyynnin ja median kenttää.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit