Pelle kirjoitti:
Mille ammattilaisille? Tietokoneella leikkimisen ammattilaisille?
Ohjelmistoalan, pankkisektrori, lääketeollisuus, tutkimus, kuvankäsittely, videoindustrial jne. Serveripuolen hoitaa Linux ja Unix. Lueppa toi IBM:n uutinen
http://www.macrumors.com/2016/10/20/ibm ... -than-pcs/ (julkaistu 21.10.2016)
Pelle kirjoitti:
Monessa firmassa olen ollut töissä ja Mac ei ole ollut tarjolla, koska yritysten jäätävät järjestelmät on kehitelty erilaisille vehkeille. Jotenkin tuntuu, että lähinnä pienien firmojen työntekijöillä/omistajilla on Macit työkoneina ja harvoin näissä tapauksissa voidaan puhua ammattilaisista, jotka tarvitsevat jonkin pro-koneen.
Se että jos olet ollut jossain firmassa töissä missä ei ole tarjottu sen takia Apple, että firman järjestelmät on niin iänikuisia, ettei ole saatavana mäkille kertoo enemmänkin yhtiöstä, kuin jostain Apple PRO-maisuudesta.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nimen omaan isot firmat tarjoavat Mäkkejä. Itse olen ollut IT / tekniikan-alalla sellaiset 20-vuotta ja porukka siirtyy jatkuvasti enemmän ja enemmän mäkkiin mm. suurin osa kavereistani jotka koodaavat tekevät työt mäkeillä eikä PC:llä. Jotkut työt kyllä tehdään PC:llä mm. sellaiset mitkä liittyvät PC:hen. Sama koskee Linuxia ja Unixia. Mutta jos kysyn mielipiteen noilta koodareilta, niin valitsevat heti Applen ennen Windowsia. Tai oikeastaan olen kysynytkin kerran ja tuli melkoinen vuodatus Windowsilla koodaamisesta.
Vielä toistaiseksi PC-hallitsee teollisuutta, mutta se johtuu lähinnä siitä että PC:llä on pidempi historia yrityspuolella (vahvempi historia). Tämä on kuitenkin kääntymässä ja varsinkin, koska mäkillä ylläpitokulut on niin paljon pienemmät. Osa vanhoista IT-tukien porukoista vannoo edelleen PC:n nimeen, koska niillä ei ole samaa ammattitaitoa mäkin puolella ja koska lähtöhinta on korkeampi, niin ajattelevat automaattisesti että tulee kalliimmaksi. Olen porissut tälläisten henkilöiden kanssa ja viimeksi tänään. Lopulta kuitenkin myönsi, että kyllähän hänkin ottaisi mielummin sen mäkin.
Pelle kirjoitti:
Suuri osa käyttää lähinnä Microsoftin Officea. MBP oli muistaakseni hyvinkin suosittu yliopistolla... opiskelijoiden leluna. En olisi yhtään varma, että jonkin sortin ammattilaiset ovat koneen kohdeyleisö. Taitavat mennä yksityiskäyttöön suurimmaksi osaksi.
Se että MS Office on vakiinnuttanut asemansa ei tee Mäkistä "ei PRO-konetta". Jos tiedät historiaa, niin MS Office on alunperin kehitetty Applelle ja tämän jälkeen vasta PC:lle ja koko MS tarina nojaa Appleen. Se miksi Mäkit on niin suosittuja mm. yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa johtuu juuri niiden toimivuudesta ja vakaudesta, koska oppilaat joutuvat käyttämään koneita niin paljon. It just works!
Ja kyllähän se PC on se lelukone yleensä siellä kotona, jolla pelataan niitä pelejä eikä mäkki. Mäkille pelien määräkin on pienempi, kuin Windowsille.
Tuossa vielä spekulaatiota PC / MAC myynneistä yrityksille
http://www.computerworld.com/article/30 ... laims.html
Itse teen mäkillä:
- videoeditointia (FinalCut X)
- koodaan X-codella
- Teen kuvankäsittelyä Photoshopilla
- Ja tekstin käsittely ja nykyään koko ajan vähemmän MS Officella, koska se on niin jäykkä
- plus joo selaan nettiä, luen sähköpostit ja katson videoita jne. ja toimii tässäkin aivan loistavasti.