Fortnite-pelikiista
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
Re: Fortnite-pelikiista
Applen pitäisi siis veloittaa vähemmän komissiota aineettoman digitaalisen tuotteen myymisestä, jotta sen alkuperäinen kehittäjä voisi sitten rahastaa ja saada enemmän valuuttaa omaan kassaansa aineettoman digitaalisen tuotteen myymisestä?
Re: Fortnite-pelikiista
Näin moni varmaan ajattelee, että se joka on sovellukseen varsinaisen työn tehnyt, saisi myös sen tuotosta suuremman osuuden.
Kääntäen voisi toki ajatella vaikka niin että jos ei Apple olisi luonut koko tätä App store infraa iLaitteiden ympärille, ei kehittäjät saisi tuota pienempääkään siivua.
edit typo
Kääntäen voisi toki ajatella vaikka niin että jos ei Apple olisi luonut koko tätä App store infraa iLaitteiden ympärille, ei kehittäjät saisi tuota pienempääkään siivua.
edit typo
Viimeksi muokannut jeppe, 24.8.2020 klo 10.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Fortnite-pelikiista
Viesti Kirjoittaja SlowDaddy »
.. en nyt muista oliko tässä myös nyt kyse pelin sisäisistä maksuista mistä nyt soppa syntyi .. Ihan samaa mieltä että jo 30% perustuotteen hinnasta on liikaa, Applen ja muidenkin "lisäarvosta/kulusta" itse kauppapaikan ylläpidosta ei skaalaudu samassa suhteessa kapasiteetin kasvaessa ..Jultsu kirjoitti:Applen pitäisi siis veloittaa vähemmän komissiota aineettoman digitaalisen tuotteen myymisestä, jotta sen alkuperäinen kehittäjä voisi sitten rahastaa ja saada enemmän valuuttaa omaan kassaansa aineettoman digitaalisen tuotteen myymisestä?
'--SlowDaddy --
Re: Fortnite-pelikiista
Ihan samaa argumenttia voisi käyttää minkä tahansa digitaalisen hyödykkeen hinnan ihmettelyyn. Miksi Windows 10 Pro:n sähköinen lisenssi (ilman mitään fyysistä asennusmediaa) maksaa 235 euroa kaupasta ostettuna? Eihän tuo hinta korreloi millään tavalla sitä 5 gigatavun iso-tiedoston lataamisesta koitunutta kuormaa palvelimelle. Käyttöjärjestelmähän on jo kehitetty, miksi siitä pitäisi enää maksaa sentin senttiäkään, senkus vaan antavat ilmaiseksi eteenpäin, ihan samalla tavalla kuin Applenkin pitäisi päästää miljoona plus yksi ulkopuolista myyjää heidän miljardit ja taas miljardit ihmiset tavoittavaan kauppapaikkaansa, täysin pro-bono.SlowDaddy kirjoitti:...itse kauppapaikan ylläpidosta ei skaalaudu samassa suhteessa kapasiteetin kasvaessa ..
Re: Fortnite-pelikiista
Ei kai kukaan ole vaatimassa Applen provision laskemista nollaan, vaan kohtuullisemmaksi kuin 30 %. Tuomioistuin viime kädessä päättää onko perusteita provision sääntelyyn kilpailulainsäädännön perusteella.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Fortnite-pelikiista
Ihmettelen kyllä tätä ajattelumallia, että koska kyseessä on digitaalinen tuote, niin sillä ei saisi rahastaa, koska hinta ei korreloi aiheutuneen kustannuksen kanssa. Kuka meistä on kykenevä kertomaan milloin kenenkin tekijän alkuperäiset kustannukset jostain tuotteesta on kuoletettu ja sen jälkeen tuotteen hinta pitäisi ajaa alaspäin....??
Miksi musiikista pitäisi maksaa enää sen jälkeen, kun soittimet on maksettu?
Jakelukanava ottaa aina oman siivunsa, miksi muuten se olisi olemassakaan? Tuotteen kehittäjä voi sitten päättää käyttääkö kyseistä jakelukanavaa ja ottaa siitä digitaalisesti tuotteesta 70% siivun isosta myynnistä vai 100% siivun oman kanavan kautta menevästä pienemmästä myynnistä. Molemmissa tapauksissa kate on joidenkin mielestä 100%, kun ei digitaalinen jakelu maksa mitään kun sen on kerran pistänyt pystyyn.
Miksi musiikista pitäisi maksaa enää sen jälkeen, kun soittimet on maksettu?
Jakelukanava ottaa aina oman siivunsa, miksi muuten se olisi olemassakaan? Tuotteen kehittäjä voi sitten päättää käyttääkö kyseistä jakelukanavaa ja ottaa siitä digitaalisesti tuotteesta 70% siivun isosta myynnistä vai 100% siivun oman kanavan kautta menevästä pienemmästä myynnistä. Molemmissa tapauksissa kate on joidenkin mielestä 100%, kun ei digitaalinen jakelu maksa mitään kun sen on kerran pistänyt pystyyn.
Re: Fortnite-pelikiista
Kyllä just näin. Kyse on isommasta asiasta eli kilpailuaseman väärin-hyväksikäytöstä. Jos näit kukaan ei säännöstele niin päädytään koht siihen et mammutit vetää 95% katteesta ittelleen... ja 5% tekijälle.Ilkka66 kirjoitti:Ei kai kukaan ole vaatimassa Applen provision laskemista nollaan, vaan kohtuullisemmaksi kuin 30 %. Tuomioistuin viime kädessä päättää onko perusteita provision sääntelyyn kilpailulainsäädännön perusteella.
Ihan selkeetä riistoa ja oman kilpailuaseman väärin käyttöä. Kohtuus kaikessa ja kun valtaa on niin paljon mitä näil on niin siin on iso vastuu pitää homma reiluna. Kansantaloudellisesti on myös järkevää että varallisuus valuu tasaisemmin kun että nää muutamat jätit haalii kaiken.
Re: Fortnite-pelikiista
Lisää rintamia taistelussa... Apple poistanut Epicin kehittäjäoikeudet, ja tämän seurauksena Unreal Engine pelejä ei voi kehittää enää Applen alustoille tulevaisuudessa.
https://www.bbc.com/news/technology-53888087
https://www.bbc.com/news/technology-53888087
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Fortnite-pelikiista
Voisi melkein todeta, että Apple yritys päästä pelaajien suosioon on pelattu. Siirtymää Windowsista on tapahtunut tuskin nimeksikään ja tällainen uutisointi ei takuulla lisää suosiota.
Vanhat ukot Applella eivät ymmärrä, että kaikki asiat maailmassa eivät kehity kateprosenttia tiukasti tuijottamalla. Uusille, heille tuntemattomille markkinoille päästäkseen, kiveen hakattuja sääntöjä pitää muuttaa. Maailma muuttuu.
Vanhat ukot Applella eivät ymmärrä, että kaikki asiat maailmassa eivät kehity kateprosenttia tiukasti tuijottamalla. Uusille, heille tuntemattomille markkinoille päästäkseen, kiveen hakattuja sääntöjä pitää muuttaa. Maailma muuttuu.
Re: Fortnite-pelikiista
Ymmärtääkseni Applen prosenttiosuus pelimarkkinoilla ei ole iPhonen julkaisusta eteenpäin ainakaan laskenut.
Mikähän lie Epicin seuraava liike tässä sotkussa
Epic teki virheen siinä että lähti rikkomaan mustaa valkoisella olevia sääntöjä. Olisi voinut ratkoa muuta kautta asiaa tai vetää tuotteensa itse Apple Storesta jos ei ehdot kelpaa.
Mikähän lie Epicin seuraava liike tässä sotkussa
Epic teki virheen siinä että lähti rikkomaan mustaa valkoisella olevia sääntöjä. Olisi voinut ratkoa muuta kautta asiaa tai vetää tuotteensa itse Apple Storesta jos ei ehdot kelpaa.
Viimeksi muokannut jeppe, 25.8.2020 klo 8.17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Fortnite-pelikiista
Kuvatun kaltaisessa skenaariossa voi sitten jokainen koodari laittaa mietintämyssyä päähän ja pohtia että tekeekö sen seuraavan killer äpin juuri iOS:lle, Androidille vai jollekin muulle laitteelle/alustalle, jos työstä maksettava korvaus on pähkinöitä.IIIMacci kirjoitti:Kyse on isommasta asiasta eli kilpailuaseman väärin-hyväksikäytöstä. Jos näit kukaan ei säännöstele niin päädytään koht siihen et mammutit vetää 95% katteesta ittelleen... ja 5% tekijälle.
Järjestelmä tasapainottaa kyllä itsensä, kuvatun kaltaisia riistotilanteita ei pääse vapaassa markkinataloudessa syntymään (ja jos pääsee, niin tasapaino saavutettaneen silti, kuihtuva sovellusvalikoima -> myynti sakkaa -> järjestäjien on pakko tehdä korjaavia liikkeitä)
Re: Fortnite-pelikiista
Fortnite on näköjään kadonnut myös Googlen sovelluskaupastakin, jo yli viikko sitten, yrittivät sielläkin samaa puliveivausta eli myydä virtuaalivaluuttaa ohi Play Storen. Softan saa toki asennettua edelleen suoraan .apk tiedoston lataamalla ja asentamalla, olisipa mukava nähdä jostain statistiikkaa paljonko tuon paketin latausmäärät ovat nousseet nyt viikon aikana
Re: Fortnite-pelikiista
Aika sinisilmäistä ajatella etteikö nämä storet ja niiden managerit yms. päättäjät keskustele keskenään tai vähintään seuraa toistensa liikeitä strategisesti. En ihmettele josko on tietynlaisia takahuoneen sopimuksia siitä missä pidetään katteet ja prosentit niin ei tule turhaa ns. hintakilpailua - hintasotaa... samaa tekee Taksit maailmalla jnee...Jultsu kirjoitti:Kuvatun kaltaisessa skenaariossa voi sitten jokainen koodari laittaa mietintämyssyä päähän ja pohtia että tekeekö sen seuraavan killer äpin juuri iOS:lle, Androidille vai jollekin muulle laitteelle/alustalle, jos työstä maksettava korvaus on pähkinöitä.IIIMacci kirjoitti:Kyse on isommasta asiasta eli kilpailuaseman väärin-hyväksikäytöstä. Jos näit kukaan ei säännöstele niin päädytään koht siihen et mammutit vetää 95% katteesta ittelleen... ja 5% tekijälle.
Järjestelmä tasapainottaa kyllä itsensä, kuvatun kaltaisia riistotilanteita ei pääse vapaassa markkinataloudessa syntymään (ja jos pääsee, niin tasapaino saavutettaneen silti, kuihtuva sovellusvalikoima -> myynti sakkaa -> järjestäjien on pakko tehdä korjaavia liikkeitä)
Kyl se Epic teki oikein että herättää tästä ennakkokeissin. Loppuu toi markkina-aseman törkee väärin käyttö - ei vaan Applella tämän tulokset tulee vaikuttaa muihinkin mammutteihin Googlesta Amazoniin.. sanokaa mun sanoneeksi.
Re: Fortnite-pelikiista
Kiistassa on kyse in app -ostoksista, jotka tällaisen pelin kehittälle ovat ”ilmaista rahaa” ihan samalla perusteella kuin Applea kritisoidaan tästä 30% siivusta. Pelinkehittäjä ei joudu tikkua ristiin panemaan yhden uuden in app -transaktion toimittamiseksi. 70% transaktiosta ei nyt varsinaisesti pähkinöitä ole.Jultsu kirjoitti:laittaa mietintämyssyä päähän ja pohtia että tekeekö sen seuraavan killer äpin juuri iOS:lle, Androidille vai jollekin muulle laitteelle/alustalle, jos työstä maksettava korvaus on pähkinöitä. )
Pienellä pelin kehittäjällä ei liene itse rahkeita kehittää infrastruktuuria ja softaa in app -ostosten turvalliseen ja skaalaavaan käsittelyyn, joten joltakulta ulkopuoliselta he nuo palvelut joutuisivat ostamaan. Eikä niitä ilmaiseksi tarjoa kukaan.
”Ongelma” kohdistuu siis lähinnä isoihin softataloihin jotka ovat ihan yhtä ahneita kuin Applekin. Epic ei ole tässä kiistassa mikään moraalinen puhtaiden liiketoimintakäytäntöjen edustaja vaan valtava ylikansallinen ahne korporaatio.
Re: Fortnite-pelikiista
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Epic kuuluu nykyisin samaaan kiinalaiseen Tencent-konserniin kuin täkäläinen Supercellkin.
Epicin merkittävin bines tulee pelimoottorista Unreal Engine. Tässä pelinsisäisessä bittirahassa lienee kysymys koko pelimoottorin tason ominaisuudesta, joka voi heijastua ainakin sellaisiin peleihin, jotka käyttävät ko. pelimoottoria ja jotka käyttävät tätä ominaisuutta.
Pelissä on siis paljon muuta kuin Fortniten sisäinen bittiraha ja sen kohtelu. Pelimoottorin kilpailuetu ja -asema nyt ainakin.
Epicin merkittävin bines tulee pelimoottorista Unreal Engine. Tässä pelinsisäisessä bittirahassa lienee kysymys koko pelimoottorin tason ominaisuudesta, joka voi heijastua ainakin sellaisiin peleihin, jotka käyttävät ko. pelimoottoria ja jotka käyttävät tätä ominaisuutta.
Pelissä on siis paljon muuta kuin Fortniten sisäinen bittiraha ja sen kohtelu. Pelimoottorin kilpailuetu ja -asema nyt ainakin.
Viimeksi muokannut homenamsi, 25.8.2020 klo 13.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Fortnite-pelikiista
Tim Sweeney omistaa yli puolet Epicistä ja Tencent 40 %. Tällä perusteella Epic ei kyllä kuuluu Tencent-konserniin, koska se edellyttäisi yli puolikkaan omistamista.
Viimeksi muokannut Ilkka66, 25.8.2020 klo 14.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Fortnite-pelikiista
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Olet oikeassa, suomenkielinen Wikipedia on omistuksen suhteen jäljessä - no ei sielläkään Tencentillä ole kuin 48,4 eli ei tosiaan konsernia mutta tytär.
Sonyn tultua vähemmistöomistajaksi perustajan eli Sweeneyn osuus olisi tasan 50%.
https://pelaaja.fi/uutiset/sony-sijoitt ... osakkuuden
Mutta pointtini oli se, että on yhtä Epicciä suuremmista asioista jo sen pelimoottorin kautta kyse.
Sonyn tultua vähemmistöomistajaksi perustajan eli Sweeneyn osuus olisi tasan 50%.
https://pelaaja.fi/uutiset/sony-sijoitt ... osakkuuden
Mutta pointtini oli se, että on yhtä Epicciä suuremmista asioista jo sen pelimoottorin kautta kyse.
Viimeksi muokannut amanita, 26.8.2020 klo 0.06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Re: Fortnite-pelikiista
Google poisti sovelluksen jotakuinkin yhtä nopeasti kuin Applekin. Ehkä ei se vain ylittänyt uutiskynnystä samalla tavalla.Jultsu kirjoitti:Fortnite on näköjään kadonnut myös Googlen sovelluskaupastakin, jo yli viikko sitten, yrittivät sielläkin samaa puliveivausta eli myydä virtuaalivaluuttaa ohi Play Storen.
Re: Fortnite-pelikiista
Tämä itseäni risoo mediassa ja uutisoinnissa. Jätetään kertomatta, että asia koskee kaikkia älypuhelmia (eli Android sekä iOS) mutta halutaan vaan parjta isoa pahaa Applea.
Eettisesti olisi oikein kertoa mediassa koko tarina eikä jättää siitä osia pois. Toki Android-käyttäjillä tilanne erilainen kun voivat Fortniten asentaa tavalla b. Joka olisi myös pitänyt uutisissa kertoa...
Eettisesti olisi oikein kertoa mediassa koko tarina eikä jättää siitä osia pois. Toki Android-käyttäjillä tilanne erilainen kun voivat Fortniten asentaa tavalla b. Joka olisi myös pitänyt uutisissa kertoa...
Macbook Air M1
iPhone 14 Pro
iPhone 11 Pro
Apple Watch Series 8
iPhone 14 Pro
iPhone 11 Pro
Apple Watch Series 8
Re: Fortnite-pelikiista
1000 yksikköä virtuaalivaluuttaa Fortniteen maksoi 10 dollaria AppStoren / Playn kautta.IIIMacci kirjoitti:digikaupan ylläpitö on ihan eri pallopeli. 5%:kin olisi valtava siivu näille mammuteille kun voluumit on mitä on.
Epic tarjosi samaista 1000 yksikön settiä kahdeksalla dollarilla, jos maksaa suoraan.
Miksi Epicin kaltainen miljardivoittoja per vuosi tahkoava mammutti veloittaa käsittämättömät kahdeksan dollaria virtuaalirahasta, jolla voi ostaa virtuaalisen paidan?
Euro riittäisi ihan hyvin, tekisivät silti voittoa. Virtuaalihömpän tuotantokustannukset ovat olemattomat ja kustannus vain pienenee mitä enemmän sitä virtuaalista t-paitaa myydään, koska monistaminen ei maksa mitään.
Mutta hommahan on niin, että ”sopivia” prosentteja (tai Fortniten virtuaalirahan ostokurssia) ei päätetä huutoäänestyksellä täällä tai jossain IS:n digiuutisten kommenteissa.
30% on monessa tapauksessa todella paljon, mutta mikähän mahtaisi olla oikea prosentti?
App Storessa ja Playssa on toimijoita, joille viisikin prosenttia on mahdoton. Esimerkiksi Spotifyn bisnes ei varmaan kestä edes tuota. Mutta sitähän ei ole mikään pakko App Storen kautta maksaakaan, eikä varmaan juuri kukaan maksakaan. Ainakin joskus taisi olla Applen siivun verran kalliimpi jos maksoi App Storen tilauksena.
Viimeksi muokannut nikusa, 25.8.2020 klo 21.40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Fortnite-pelikiista
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Onnittelut! Huomasit, että suomalainen media ei ole puolueeton - ei edes HS. Applesta on helppo tehdä syntipukki kaikkeen. Tämä tarina onkin likaisempi kuin mitä alunperin on kerrottu julkisuuteen Suomessa. Ihmeellistä, että asioiden oikea tausta täytyy itse kaivaa esille monesta lähteestä. Entä jos sovelluksia voisi ladata ihan jokainen itse omiin laitteisiinsa Storien lisäksi niin kuin tietokoneellakin?
Re: Fortnite-pelikiista
Fortnite oli pitkään jaossa Epicin toimesta Play-kaupan ulkopuolella, mutta palasivat Play-kauppaan, kunnes saivat lopulta monoa.zormelin kirjoitti:Toki Android-käyttäjillä tilanne erilainen kun voivat Fortniten asentaa tavalla b. Joka olisi myös pitänyt uutisissa kertoa...
Ilmeisesti virallisessa sovelluskaupassa olemisella, helpolla asennuksella ja vaivattomilla in app-ostoilla oli kuitenkin sitten lopulta joku lisäarvo...?
Tänään luin jostain, että iOS-laitteiden osuus Fortniten liikevaihdosta olisi 9%. Android todennäköisesti suuremmista käyttäjämääristä huolimatta vähemmän, eli PC ja konsolit tuonevat reilusti yli 80% liikevaihdosta.
Luulisi, että olisi kannattavampaa käydä taisteluun Sonya, Microsoftia ja Nintendoa vastaan.
Re: Fortnite-pelikiista
Tuohan on toiminut Windows-puolella mahtavasti, etenkin yhdistettynä siihen, että netistä ladattu .exe voi tehdä käytännössä mitä tahansa.kaulahuivi kirjoitti:Entä jos sovelluksia voisi ladata ihan jokainen itse omiin laitteisiinsa Storien lisäksi niin kuin tietokoneellakin?
AppStore julkistettiin 2008 ja jos katsotaan siitä 10 vuotta taaksepäin Windows-maailmaa (viruksia ja malwarea), niin perustelut sovelluskaupalle ja iOSin erilaisille rajoituksille kuten tiukalle sandboxaukselle olivat erittäin järkeviä.
Kuluttajien luottamus netistä asennettaviin sovelluksiin ei tainnut olla hääppöinen.
Android-puolella voi sideloadata ja esimerkiksi Kiinassa on kolmansien osapuolten sovelluskauppoja.
Valtaosa Android-puolen malwaresta leviää juurikin noiden kautta, ei Playn kautta.
Re: Fortnite-pelikiista
nikusa kirjoitti:1000 yksikköä virtuaalivaluuttaa Fortniteen maksoi 10 dollaria AppStoren / Playn kautta.IIIMacci kirjoitti:digikaupan ylläpitö on ihan eri pallopeli. 5%:kin olisi valtava siivu näille mammuteille kun voluumit on mitä on.
Epic tarjosi samaista 1000 yksikön settiä kahdeksalla dollarilla, jos maksaa suoraan.
Miksi Epicin kaltainen miljardivoittoja per vuosi tahkoava mammutti veloittaa käsittämättömät kahdeksan dollaria virtuaalirahasta, jolla voi ostaa virtuaalisen paidan?
Euro riittäisi ihan hyvin, tekisivät silti voittoa. Virtuaalihömpän tuotantokustannukset ovat olemattomat ja kustannus vain pienenee mitä enemmän sitä virtuaalista t-paitaa myydään, koska monistaminen ei maksa mitään.
Mutta hommahan on niin, että ”sopivia” prosentteja (tai Fortniten virtuaalirahan ostokurssia) ei päätetä huutoäänestyksellä täällä tai jossain IS:n digiuutisten kommenteissa.
30% on monessa tapauksessa todella paljon, mutta mikähän mahtaisi olla oikea prosentti?
App Storessa ja Playssa on toimijoita, joille viisikin prosenttia on mahdoton. Esimerkiksi Spotifyn bisnes ei varmaan kestä edes tuota. Mutta sitähän ei ole mikään pakko App Storen kautta maksaakaan, eikä varmaan juuri kukaan maksakaan. Ainakin joskus taisi olla Applen siivun verran kalliimpi jos maksoi App Storen tilauksena.
Olen täysin samaa mieltä! Miksi toinen voi veloittaa 8€ virtuaalipaidasta, jonka tuotantokustannukset per paita on käytännössä 0€. Ja toinen kun haluaa sen jakelusta 30% on se ryöstäjä!?
Mielestäni tässä keskustelussa pitäisi keskittyä siihen että miten mammuttimaisen Epicin voidaan antaa käyttää asemaansa väärin ja rahastaa olemattomasta asiasta 8€? Kyllä 10snt pitäisi riittää nyt kun rahastuskoneisto on saatu pystyyn ja sen ylläpidosta aiheutuu niin vähän kuluja..?
Re: Fortnite-pelikiista
No nyt mentiin ihan eri aiheeseen. Kyl se on hyvä että mammutit ei vie kehittäjiltä mitä lystää. Markkina-asemaa on helppo näiden mammuttien käyttää hyväksi kun kukaan ei tee ja harvalla on rahkeita tehä asialle mitään. Siitä hatun nosto Epicille oli muut asiat millä tolalla vaan.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit