Apple Music ilmainen kokeilujakso ja harhaanjohtava mainos
Lähetetty: 18.3.2022 klo 10.53
Laitetaanpa tänne pieni varoitus, joka ehkä osalle tuttu, mutta itselle tuli opiksi kantapään kautta. Ylläpito voi siirtää oikeammalle foorumille tai otsikoida paremmin halutessaan.
Eli uusien AirPods Pro kuulokkeiden mukana tuli - pyytämättä ja yllätyksenä - ilmainen 6kk kokeilujakso Apple Musiciin. Aktivoin tämän, jonka jälkeen varmistui, että etu on henkilökohtainen (toisin kuin aiemmin AppleTV+:n ilmainen kokeilujakso, joka tuli suoraan koko perheelle). No eipä mitään, heti perään tuli mainos, että maksamalla 5€/kk saisi tilauksen laajennettua koko perheelle. Niin pieni summa, että mikäs siinä, joten hyväksyin, minkä jälkeen pompahti tieto, että laskutettu 14,99€ ja tilaus uusiutuu automaattisesti kuukauden päästä. Laitoin tästä reklamaation, että hyväksyin 5€/kk hinnan, mutta laskutettiin triplasti, mikä nopeasti hyvitettiinkin takaisin, taisi olla jo seuraavana päivänä. Mutta samalla katosi tuo henkilökohtainen ilmaiskausi, vaikka se näkyy edelleen hankinnoissa ennen perhetilauksen heti perään tehtyä aktivointia, peruutusta ja hyvitystä.
Soittelin asiakastukeen ja useampikin henkilö kävi linjoilla. Lopputulema oli, ettei heillä ole mitään mahdollisuutta aktivoida tuota perhetilauksen peruutuksen yhteydessä menetettyä kokeilujaksoa uudelleen tai myöskään antaa uutta henkilökohtaista jaksoa edes lyhyempänä. Ainut, mitä kuulemma olisivat voineet tehdä, olisi antaa ilmainen kuukausi, mutta se olisi edellyttänyt alle vähintään yhtä itse maksettua kuukautta. Eli ei kiitos.
Vähän olin miettinyt jatkossa Apple One perhetilausta TV+:n kokeilukauden päättyessä, jos tuo Music olisi vaikuttanut hyvältä, mutta taidanpa periaatteesta jättää väliin, kun on jo Spotify, Netflix, Disney+ ja kumppanit ja aikaa muutenkin rajallisesti. Applen häviöksihän tämä kankeus lopulta kääntyy.
Eli summa summarum, varokaa harhaanjohtavia mainoksia, jotka eivät oikeasti tunnista, millainen tilaus on pohjalla. Asiakaspalvelija lupasi laittaa firman sisäisesti tikettiä aiheesta eteenpäin, jotta tällaiset jatkossa vältettäisiin, mutta en pidättäisi hengitystäni korjauksia odotellessa.
PS. Kuulokkeet ovat sinällään todella hyvät ja taidetaan ostaa toisetkin sellaiset heti perään. Ehkä uusi Music-kokeilujaksokin tulee, ehkä ei, mutta paha maku silti tästä jää.
Eli uusien AirPods Pro kuulokkeiden mukana tuli - pyytämättä ja yllätyksenä - ilmainen 6kk kokeilujakso Apple Musiciin. Aktivoin tämän, jonka jälkeen varmistui, että etu on henkilökohtainen (toisin kuin aiemmin AppleTV+:n ilmainen kokeilujakso, joka tuli suoraan koko perheelle). No eipä mitään, heti perään tuli mainos, että maksamalla 5€/kk saisi tilauksen laajennettua koko perheelle. Niin pieni summa, että mikäs siinä, joten hyväksyin, minkä jälkeen pompahti tieto, että laskutettu 14,99€ ja tilaus uusiutuu automaattisesti kuukauden päästä. Laitoin tästä reklamaation, että hyväksyin 5€/kk hinnan, mutta laskutettiin triplasti, mikä nopeasti hyvitettiinkin takaisin, taisi olla jo seuraavana päivänä. Mutta samalla katosi tuo henkilökohtainen ilmaiskausi, vaikka se näkyy edelleen hankinnoissa ennen perhetilauksen heti perään tehtyä aktivointia, peruutusta ja hyvitystä.
Soittelin asiakastukeen ja useampikin henkilö kävi linjoilla. Lopputulema oli, ettei heillä ole mitään mahdollisuutta aktivoida tuota perhetilauksen peruutuksen yhteydessä menetettyä kokeilujaksoa uudelleen tai myöskään antaa uutta henkilökohtaista jaksoa edes lyhyempänä. Ainut, mitä kuulemma olisivat voineet tehdä, olisi antaa ilmainen kuukausi, mutta se olisi edellyttänyt alle vähintään yhtä itse maksettua kuukautta. Eli ei kiitos.
Vähän olin miettinyt jatkossa Apple One perhetilausta TV+:n kokeilukauden päättyessä, jos tuo Music olisi vaikuttanut hyvältä, mutta taidanpa periaatteesta jättää väliin, kun on jo Spotify, Netflix, Disney+ ja kumppanit ja aikaa muutenkin rajallisesti. Applen häviöksihän tämä kankeus lopulta kääntyy.
Eli summa summarum, varokaa harhaanjohtavia mainoksia, jotka eivät oikeasti tunnista, millainen tilaus on pohjalla. Asiakaspalvelija lupasi laittaa firman sisäisesti tikettiä aiheesta eteenpäin, jotta tällaiset jatkossa vältettäisiin, mutta en pidättäisi hengitystäni korjauksia odotellessa.
PS. Kuulokkeet ovat sinällään todella hyvät ja taidetaan ostaa toisetkin sellaiset heti perään. Ehkä uusi Music-kokeilujaksokin tulee, ehkä ei, mutta paha maku silti tästä jää.