iMacin päivittäminen
iMac-aiheista keskustelua
-
iMacin päivittäminen
Viesti Kirjoittaja pasimarkus »
Minulla olisi imac 21,5-tuumainen
OS X EL CAPITAN
VERSIO 10.11.6
iMac (21,5-tuumainen, loppuvuosi 2012)
Prosessori 2,7 GHz Intel Core i5
Muisti 8 gt (4+4 kaksi muistipaikkaa) 1600 Mhz:n DDR3
Näytönohjain NVIDIA GeForce GT 640M, 512 Mt
Apple HDD 1TB vapaana 895,35 / 999,35 Gt
-----------------------------------------------------
Kuinka voisi käyttöjärjestelmää / settiä päivittää/rakentaa ja kuinka pitkälle?
Pasi
OS X EL CAPITAN
VERSIO 10.11.6
iMac (21,5-tuumainen, loppuvuosi 2012)
Prosessori 2,7 GHz Intel Core i5
Muisti 8 gt (4+4 kaksi muistipaikkaa) 1600 Mhz:n DDR3
Näytönohjain NVIDIA GeForce GT 640M, 512 Mt
Apple HDD 1TB vapaana 895,35 / 999,35 Gt
-----------------------------------------------------
Kuinka voisi käyttöjärjestelmää / settiä päivittää/rakentaa ja kuinka pitkälle?
Pasi
Viimeksi muokannut pasimarkus, 6.5.2023 klo 9.52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: iMacin päivittäminen
No, muistin voi tuplata. Ja sen kovalevyn vaihtaa pyörivästä SSD:hen. SSD vaikuttaa koneeseen eniten. Ja käyttiksen voi päivittää Catalinaan.
Kovalevyn vaihto voi olla hankalakin operaatio. Lisätietoja täällä: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Inte ... 2_EMC_2544
Jos tuo tuntuu vaikealta, huolto auttaa. Ainakin mCare on vaihtanut noihin myös asiakkaan tuomia SSD-levyjä. Eikä minusta hinta ollut täysin kohtuuton.
Kovalevyn vaihto voi olla hankalakin operaatio. Lisätietoja täällä: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Inte ... 2_EMC_2544
Jos tuo tuntuu vaikealta, huolto auttaa. Ainakin mCare on vaihtanut noihin myös asiakkaan tuomia SSD-levyjä. Eikä minusta hinta ollut täysin kohtuuton.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
KIITOS KOVASTI NEUVOISTA. KUOPION SUUNNALLA EI HIRVEÄSTI TAIDA OLLA MACHUOLTOJA?MacFinn kirjoitti: ↑2.5.2023 klo 12.12 No, muistin voi tuplata. Ja sen kovalevyn vaihtaa pyörivästä SSD:hen. SSD vaikuttaa koneeseen eniten. Ja käyttiksen voi päivittää Catalinaan.
Pasi
Tuolta nähnee lähimmät:
https://support.apple.com/fi-fi/repair/ ... r-provider
https://support.apple.com/fi-fi/repair/ ... r-provider
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Muutama vuosi sitten päivitin Kuopiossa alan liikkeessä (ei virallinen Mac huolto) oman Macin kiintolevyn SSD - levyyn. Hyvin tekivät!
- Varmaankin lisäisivät muistiakin ?
Oli muistaakseni ITC Solution Haapaniemellä, Tasavallankadulla. Kysyhän asiaa tuolta, mikäli liike vielä pyörii ja on voimissaan ..
Oli muistaakseni ITC Solution Haapaniemellä, Tasavallankadulla. Kysyhän asiaa tuolta, mikäli liike vielä pyörii ja on voimissaan ..
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Miten olisi käyttää ulkoista nopeaa SSD-levyä Thundebolt-liitännän kautta tai jopa vain USB3-liitännän kautta?
Jos se sisäinen levy on FusionDrive typpiä niin silloin sille kannattaa jättää ainakin käyttöjärjestelmä ja järjestää kotihakemistojen sisältö sen ja ulkoisen levyn kesken.
Jos se sisäinen levy on normaali pyörivä levy niin valtaosan SSD:n nopeushyödystä saa Thunderbolt-liitetyn ulkoisen levyn kautta - ja melko paljon myös USB3-liitännän kautta.
Tämä onnistuu siis kotikonstein, Apple hankaloitti ulkoiselta levyltä buuttaamista vasta myöhemmissä malleissa.
Muisti on niukka mutta riittävä - ellei ole lukuisaa määrää sovelluksia samanaikaisesti käytössä. Tai todellisia muistisyöppöjä sovelluksia.
Ymmärrtääkseni virtuaalimuistikin olisi nopeampi ulkoisen SSD-levyn kautta kuin sisäisellä pyörivällä levyllä.
Jos se sisäinen levy on FusionDrive typpiä niin silloin sille kannattaa jättää ainakin käyttöjärjestelmä ja järjestää kotihakemistojen sisältö sen ja ulkoisen levyn kesken.
Jos se sisäinen levy on normaali pyörivä levy niin valtaosan SSD:n nopeushyödystä saa Thunderbolt-liitetyn ulkoisen levyn kautta - ja melko paljon myös USB3-liitännän kautta.
Tämä onnistuu siis kotikonstein, Apple hankaloitti ulkoiselta levyltä buuttaamista vasta myöhemmissä malleissa.
Muisti on niukka mutta riittävä - ellei ole lukuisaa määrää sovelluksia samanaikaisesti käytössä. Tai todellisia muistisyöppöjä sovelluksia.
Ymmärrtääkseni virtuaalimuistikin olisi nopeampi ulkoisen SSD-levyn kautta kuin sisäisellä pyörivällä levyllä.
-
Kiitos Vastauksestasi! Päivitin koneelta mun koneen tiedot eka viestiin. Pasi
Viimeksi muokannut amanita, 6.5.2023 klo 10.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
-
Kiitos! Yritän soittaa. Päivitin ekaan viestiin muuten nuo koneen tiedot. Pasimadizine kirjoitti: ↑3.5.2023 klo 18.32 Muutama vuosi sitten päivitin Kuopiossa alan liikkeessä (ei virallinen Mac huolto) oman Macin kiintolevyn SSD - levyyn. Hyvin tekivät!
-
Kiitos! PasiMacFinn kirjoitti: ↑2.5.2023 klo 12.12 No, muistin voi tuplata. Ja sen kovalevyn vaihtaa pyörivästä SSD:hen. SSD vaikuttaa koneeseen eniten. Ja käyttiksen voi päivittää Catalinaan.
-
Viesti Kirjoittaja eiraanneli »
Pasi minulla taitaa olla identtinen kone tuossa pöydällä. Oletko tehnyt nuo päivitykset - oletko tyytyväinen toimintaan? Itse täällä juurikin mietin, että jotain tuolle pitää tehdä.
yt, Anneli
yt, Anneli
-
Viesti Kirjoittaja Terrierinainen »
Moi!
Mulla on iMac late 2013 josta sitten kovalevy alkoi oikuttelemaan ja päädyttiin kaverin kaa sen vaihtoon. Ammattilaisena hän sen vaihtoi ja samalla päivitteli käyttiksenkin Venturaan. Kaikki rokkaa hyvin ja kiitos timemachinen, joka mulla on on ulkoinen kaikki tiedostotkin on tallessa. Mutta ihmettelen suunnattomasti miksi kansioiden kuvake on muuttunut eli pohjalla on sininen kansio ja sen päälle on ilmestynyt "paperi, jossa oikea ylänurkka on käännetty. Mitä mä olen tehnyt??? Kun kone tuli korjauksesta kotiin niin kansiot oli ok mutta kun siirtelin noita kansioita ulkoiselta kovolta ja icloudista sekä icloud drivesta niin ne muuttui. Ei siis ainakaan vielä ole haitannut käyttöä mitenkään. Lähinnä ihmettelen.... Viisaammat gurut varmaan osaa sanoa...
Mulla on iMac late 2013 josta sitten kovalevy alkoi oikuttelemaan ja päädyttiin kaverin kaa sen vaihtoon. Ammattilaisena hän sen vaihtoi ja samalla päivitteli käyttiksenkin Venturaan. Kaikki rokkaa hyvin ja kiitos timemachinen, joka mulla on on ulkoinen kaikki tiedostotkin on tallessa. Mutta ihmettelen suunnattomasti miksi kansioiden kuvake on muuttunut eli pohjalla on sininen kansio ja sen päälle on ilmestynyt "paperi, jossa oikea ylänurkka on käännetty. Mitä mä olen tehnyt??? Kun kone tuli korjauksesta kotiin niin kansiot oli ok mutta kun siirtelin noita kansioita ulkoiselta kovolta ja icloudista sekä icloud drivesta niin ne muuttui. Ei siis ainakaan vielä ole haitannut käyttöä mitenkään. Lähinnä ihmettelen.... Viisaammat gurut varmaan osaa sanoa...
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka