Jos kaikki jättäis kieliopin ajattelemisen muille, niin pian sais varmaan kirjottaa miten huvittaa, eikä kukaan nussisi pilkkuja
Ohi menee taas aiheen, mutta oispa kiva tietää, kuka kielinero aloitti moisen pilkun viilaamisen ja miks? ja miks se on niin sivistynyttä, ja ah, niin puisevaa luettavaa
Voisimme opetella käyttämään pilkkuja kuten englannin kielessä on tapana. Suurimmassa osassa suomenkielisiä koulukirjoja joita luen, on tämä tapa jo onneksi opittu.
Xipe Totec kirjoitti:Voisimme opetella käyttämään pilkkuja kuten englannin kielessä on tapana. Suurimmassa osassa suomenkielisiä koulukirjoja joita luen, on tämä tapa jo onneksi opittu.
Samantien voitaisiin käyttää englannin kielen sanoja, kun niitä jo nyt paljon käytetään. Ja sanajärjestyksenkin voisi muuttaa sitä vastaavaksi. Miksi ylipäätään käyttää suomea?
Missä mielessä se on mielestäsi hyvä asia, että suomenkielisissä kirjoissa käytetään huonoa suomea? Onko ne pilkut niin hankalia, ettei niitä pidä käyttää. Englannissahan pilkkuja käytetään kovin vähän.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Xipe Totec kirjoitti:Voisimme opetella käyttämään pilkkuja kuten englannin kielessä on tapana. Suurimmassa osassa suomenkielisiä koulukirjoja joita luen, on tämä tapa jo onneksi opittu.
Samantien voitaisiin käyttää englannin kielen sanoja, kun niitä jo nyt paljon käytetään. Ja sanajärjestyksenkin voisi muuttaa sitä vastaavaksi. Miksi ylipäätään käyttää suomea?
Missä mielessä se on mielestäsi hyvä asia, että suomenkielisissä kirjoissa käytetään huonoa suomea? Onko ne pilkut niin hankalia, ettei niitä pidä käyttää. Englannissahan pilkkuja käytetään kovin vähän.
Ja samantein voitaisiin puhua pelkästään englantia. Suomenkielessä(?) on aivan liikaa partisiippiperfekti-imperatiivia, eli turhia kromeluureja.
Mutta sitten tulee niitä "ei ole hyväksi unohtaa omaa perimää tai kulttuuriperinnettä"-tyyppejä. Miksi ei pitäisi unohtaa? Tai siis, miksi ne unohtuisi englannin kielen myötä?
Samantien voitaisiin käyttää englannin kielen sanoja kun niitä jo nyt paljon käytetään. Ja sanajärjestyksenkin voisi muuttaa sitä vastaavaksi. Miksi ylipäätään käyttää suomea?
Missä mielessä se on mielestäsi hyvä asia että suomenkielisissä kirjoissa käytetään huonoa suomea? Onko ne pilkut niin hankalia ettei niitä pidä käyttää. Englannissahan pilkkuja käytetään kovin vähän.
Maza kirjoitti:Englannissahan pilkkuja käytetään kovin vähän.
Aika "mielenkiintoinen" syy ruotsin kielen opiskelulle: Opettaja Asseri Joutsimäki kirjoittaa OAJ:n ammattiosaston Opettaja-lehden numerossa 10/2004:
"...Jo 70-luvulla eräässä peruskoulukokouksessa, muistaakseni Jyväskylässä Peruskoulu 5-vuotta -seminaarissa, uskalsi eräs silloisen kouluhallituksen ruotsinkielisen osaston edustaja esittää pakollisuuden todellisen syyn, joka paljastaa, että alkujaankaan ei ole ollut kysymys koulujen kielipolitiikasta vaan yleisestä yhteiskuntapolitiikasta. Hän sanoi pakkoruotsista käydyssä keskustelussa jokseenkin sanatarkasti näin: "Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta - varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia, jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa "rasitetta", he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan."
Matt kirjoitti:"...Jo 70-luvulla eräässä peruskoulukokouksessa, muistaakseni Jyväskylässä Peruskoulu 5-vuotta -seminaarissa, uskalsi eräs silloisen kouluhallituksen ruotsinkielisen osaston edustaja esittää pakollisuuden todellisen syyn, joka paljastaa, että alkujaankaan ei ole ollut kysymys koulujen kielipolitiikasta vaan yleisestä yhteiskuntapolitiikasta. Hän sanoi pakkoruotsista käydyssä keskustelussa jokseenkin sanatarkasti näin: "Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta - varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia, jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa "rasitetta", he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan."
Milenkiintoista. Tiedä sitten onko tuo varsinaisesti syy. Koko pakkoruotsihan on kuulemma syntynyt täpärästi 60-luvulla, alkuperäisen esityksen ollessa se, että äidinkielenään Suomea puhuvat olisivat joutuneet ottamaan enkun lisäksi kaksi valinnaista lisäkieltä, näin olen ymmärtänyt. RKP teki sitten jonkin diilin Maalaisliiton ja sossujen kanssa ja tilanne on nyt tämä.
Minusta alkuperäinen ehdotus voitaisiin kaivaa naftaliinista ja soveltaa sitä yksikielisissä kunnissa ainakin.
eskofot kirjoitti:Minusta alkuperäinen ehdotus voitaisiin kaivaa naftaliinista ja soveltaa sitä yksikielisissä kunnissa ainakin.
Kuinkahan moni elää loppuikänsä siinä kunnassa, jossa sattui käymään koulua?
Ns. pakkoruotsi on muuten paljon vanhempaa perua, joskin minun aikanani se vielä koski vain oppikouluja. Tämä hirmuinen älämölö lieneekin sen syytä, että tavallista kansaa ryhdyttiin sivistämään.
Ehkä sieltä naftaliinista voitaisiin kaivaa myös vanha hyvä kansalaiskoulu-ammattikoulu -linja, jotta pakkoruotsia pelkäävät voisivat ajoissa suuntautua johonkin käytännölliseen, kuten pojat kirvesmiehiksi ja autonasentajiksi ja tytöt kotiäideiksi ja teollisuusompelijoiksi.
eskofot kirjoitti:Minusta alkuperäinen ehdotus voitaisiin kaivaa naftaliinista ja soveltaa sitä yksikielisissä kunnissa ainakin.
Tottahan tuo. Sitten täytyy vain yrittää esimerkiksi Pohjois-Karjalalaisen tulla toimeen Helsingissä suomella, venäjällä ja ranskalla.
Galangal kirjoitti:
Ns. pakkoruotsi on muuten paljon vanhempaa perua, joskin minun aikanani se vielä koski vain oppikouluja. Tämä hirmuinen älämölö lieneekin sen syytä, että tavallista kansaa ryhdyttiin sivistämään...ammattikoulu -linja, jotta pakkoruotsia pelkäävät voisivat ajoissa suuntautua johonkin käytännölliseen, kuten pojat kirvesmiehiksi ja autonasentajiksi ja tytöt kotiäideiksi ja teollisuusompelijoiksi.[
On huomattava että tuossa 60-luvun ehdotuksessa luotiin käytäntöä nimenomaan peruskouluun. Kielimäärät olisivat pysyneet samana, ne olisivat vain minusta olleet tarkoituksenmukaisempia käytännön tarpeita ajatellen. Sanon tämän siksi, että pakkoruotsin kannattajat käyttävät keskustelussa usein juuri tätä "´Haluavat vain pysyä pässeinä" -korttia.
Ns. pakkoruotsi on muuten paljon vanhempaa perua, joskin minun aikanani se vielä koski vain oppikouluja. Tämä hirmuinen älämölö lieneekin sen syytä, että tavallista kansaa ryhdyttiin sivistämään.
Ehkä sieltä naftaliinista voitaisiin kaivaa myös vanha hyvä kansalaiskoulu-ammattikoulu -linja, jotta pakkoruotsia pelkäävät voisivat ajoissa suuntautua johonkin käytännölliseen, kuten pojat kirvesmiehiksi ja autonasentajiksi ja tytöt kotiäideiksi ja teollisuusompelijoiksi.
eskofot kirjoitti:Sanon tämän siksi, että pakkoruotsin kannattajat käyttävät keskustelussa usein juuri tätä "´Haluavat vain pysyä pässeinä" -korttia.
- haluan järkeviä vaihtoehtoja tälle pakkoruotsille.
- mitä, eikö sivistys maistu? ei ole pakko opiskella! sorvin ääreen siitä niinkuin kaltaisesi minun nuoruudessa ohjattiin mitään kyselemättä.
Ehei, en kannata kahden pakollisen kielen opiskelua kouluissamme. Ruotsin voisi hyvin tehdä valinnaiseksi aineeksi. Ruotsinkielellä ei mielestäni ole mitään erityistä sivistävää vaikutusta, jota ilman olisimme "viheliäisiä barbaareja!"
Monet vetoavat että onhan olemassa mm. pakkomatematiikka, pakkomaantieto yms, mutta matematiikka ja maantieto ovat aineita, joista on hyötyä laajemmaltikin kuin osalla rannikkoamme ja läntisessä naapurimaassamme.
Mielestäni oppilaille/opiskelijoille tehtäisiin suuri palvelus jos olisi mahdollisuus ruotsin sijaan käyttää siihen kuluvat tunnit esim. äidinkielen ja/tai englanninkielen opiskeluun.
Matt kirjoitti:matematiikka ja maantieto ovat aineita, joista on hyötyä laajemmaltikin
Niin, sinun mielestäsi.
Sanos mitä sä teet sillon kun sä menet kauppaan ja sulla on vaikka vaan 20 euroa mukana eikä tilillä ole yhtään rahaa. Mä ainakin lasken kuinka paljon ja mitä mä tarvitsen ja riittääkö niihin rahat. Ja se on jo naurettavaa jos ei tiedä missä se kotimaa on siellä kartalla tai edes sitä, miten päin sitä karttaa on pidettävä.
Itse haluaisin osata sekä ruotsia että matematiikkaa, ja kaikkia muita tieteitä, taiteita ja kieliäkin enemmän kuin riittävästi tahi keskiverrosti. Että täten voisin teidät päihittää foorumiväittelyssä. Saavuttaa suuren kunnian ja Nirvanan.
mikas kirjoitti:Itse haluaisin osata sekä ruotsia että matematiikkaa, ja kaikkia muita tieteitä, taiteita ja kieliäkin enemmän kuin riittävästi tahi keskiverrosti. Että täten voisin teidät päihittää foorumiväittelyssä. Saavuttaa suuren kunnian ja Nirvanan.
Mää kans, paitsi ruåtsia osaankin ja tietovisassa oon Einsteinin kannoilla.....
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
mikas kirjoitti:Itse haluaisin osata sekä ruotsia että matematiikkaa, ja kaikkia muita tieteitä, taiteita ja kieliäkin enemmän kuin riittävästi tahi keskiverrosti. Että täten voisin teidät päihittää foorumiväittelyssä. Saavuttaa suuren kunnian ja Nirvanan.
Hemmetti näitä überchicksejä, eihän täällä voi rauhassa mies päteä..
Kato sinä se osaat runua vääntää, siinä olet oikein pätevä übercock!!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Kato sinä se osaat runua vääntää, siinä olet oikein pätevä übercock!!
Alla oleva teksti kopioitu Suomi24 kielipolitiikkakeskustelusta.
Suomen kaksikielisyys on rasismia!!!!
Kirjoittanut: arar 11.1.2007 klo 05.59
Suomen kaksikielisyys on rasismia!!!!
Suomen kaksikielisyys perustuu rumaan rasistiseen ja separatistiseen ajatukseen, jolla halutaan varmistaa etteivät germaaniset suomenruotsalaiset ja suomalaiset elintavat, kielet, ihmiset, eikä identiteetit sekaannu toisiinsa.
Kaksikielisyyden syvin olemus on luoda ruotsinkielisille maahan oma infrastruktuuri ja elintapa, jolla he voivat toimia opettelematta halveksivaansa suomalaista identiteettiä, kieltä ja kulttuuria. Näin rasistista järjestelmää ei ole edes Etelä-afrikassa enää. Tälläistä kaksikielisyyden ihanuutta suomalaiset sitten kustantavat ja samalla he ihmettelevät kuinka oma itsetunto on niin huono.
Nuorisotaloista Turussa
Turussa ei suomenkielisillä lapsilla ole asiaa ruotsinkielisiin nuorisotaloihin. Miksi eivät suomenkieliset nuoret mennä ruotsinkieliseen nuoristaloon, onko ovella jokinlainen geenitesti? Ruotsinkieliset nuoret käyvät kyllä suomenkielisessä nuoristalossa.
Entä kuinka suhtaudutaan maahanmuuttaja nuoriin. Saavatko he mennä ruotsinkielisiin nuorisotaloihin? Vaikea uskoa että elämme vuotta 2007 Suomessa, koska asetelmat ovat samanlaiset kuin Etelä-Afrikassa 15 vuotta sitten.
Eikö olisi parasta, että olisi vain sellaisia nuorisotaloja joihin saisi mennä kuka nuori tahansa ja saisi puhua mitä kieltä tahansa. Nykyinen järjestelmä on kallis ja rasistinen mikä lisää rotuennakkoluuloja. Lyön vetoa että tämä rasistinen apartheid järjestely on ruotsinkielisten vaatima/ajama.
Ruotsinkieliset haluavat eristäytyä ja elitistyä tietysti. Heille on tietysti järjestetty palvelut molemissa tapauksissa ruotsin kielellä. Heidän ei tarvitse puhua suomea suomen kielisessä nuorisotalossa.
Kaksikielisyys on taloudellisesti raskas taakka ja nykymaailmassa jopa täysin käsittämätön sen rasistisen leiman takia.
Kaarinan koulusta 2005
Kaarinan kaupunki on ehdottanut, että ruotsinkieliset sijoitettaisiin samaan kouluun kuin suomenkieliset, jotta he voisivat käyttää samoja voimistelutiloja. Tämä ei kelpaa RKP:lle. RKP vaatii, että jos ruotsinkieliset on pakko laittaa samaan kouluun suomenkielisten kanssa, on ainakin -katsottava, että ryhmät eivät pääse kosketuksiin toistensa kanssa.
-välitunnit on oltava eri aikoina.
-on oltava eri sisäänkäynti ruotsinkielisille.
Jotta suomen kieliset eivät pääse vaikuttamaan ruotsinkielisten lasten koulupäivään!
Omalla kohdallani ruotsin opiskelu on osoittautunut äärimmäisen hyödylliseksi, opiskelen nykyään Åbo Akademissa. Olen myös läheltä seurannut miten tuskallista kielten opiskelu voi olla, jos se on vaikeaa ja pakkopullaa. Koko peruskoulun konsepti on mielestäni epäreilu; se on rätälöity keskivertolapsille, joilla on 1,5 vanhempaa ja 1,2 sisarusta.
Ihmissuhdetaitoja, liikennesääntöjä ja Kelan papereiden täyttämistä pitäisi ainakin opettaa peruskoulussa ja niitä voisi opettaa kaikille yhteisesti. Mutta miksi tasokurssit olisivat niin paha asias? Kun kerran toisilta matikka ja kielet sujuvat nopeammassa tahdissa kuin toisilta, niin eikö se olisi reilua sekä niille nopeammille että niille hitaammille saada opiskella ryhmässä jossa edetään heidän tahdissaan?
Olen myöhemmin oppinut aika kovassa kantapääkoulussa, ettei pelkällä lahjakkuudella pärjää elämässä kovinkaan pitkälle. Peruskoulun sillä kyllä veti läpi helpostikin. Ja painotan siis, että nimenomaan se on epäreilua, että vain koska sattuu oppimaan nopeasti, ei joudu yläasteella koskaa oikeasti yrittämään yhtään missään. Sitten ne ihan samat vaatimukset kasataan jollekulle jolta se vaan vie kohtuuttomasta aikaa.
Mitä tuohon nyt sanoisi? Onkohan tuolla Googlen keskusteluissa moderaattoreita ollenkaan?
Kyseessä ei kai ole "googlen keskustelu" , vaan googlen tietokanta "nyysseistä", eli uutisryhmistä. Tässä kyseessä sfnet.keskustelu.xxx, jossa kohtaan xxx löytyy paljon erilaisia keskustelunaiheita.
En jaksanut nyt tuota linkkiä lukea, mutta mikäli estoton sanansäilän käyttö jaksaa viehättää, suosittelen lataamaan esim. MT-Newswatcher-ohjelman (uutisryhmäpalvelimen nimi tulee tietää lisäksi) ja selailemaan ko. ryhmiä.
Itse asiasta lyhyesti:
Ruotsi on oikeastaan aika hieno kieli, koska minä satun sitä hieman osaamaan. Ei ruotsia silti kaikkien tarvitse osata. Ruotsin paikalle edellisissä virkkeissä voit vaihtaa minkä tahansa mieleesi tulevan kielen.