http://www.uusirauma.fi/artikkeli.phtml?id=29401
"Jäsenmaksu ilman vastinetta
Poikani halusi omasta aloitteestaan erota kirkosta, kun pääsi ripille vuonna 15-vuotiaana, perustelunaan ettei kirkko anna oikeasti mitään. Hän kokee uskonsa olevan riippumaton jäsenmaksusta, jota joutuisi opiskelunsa ohella tekemästään työstä maksamaan. Itse olen äitinä samoilla linjoilla, joten tosiuskovaisten ei kannata pidemmälle lukea sillä kirjoitukseni kritisoi kirkon toimintaa.
Yllättävä tilanne tuli eteen nyt, kun poikani joutui liittymään takaisin seurakunnan jäseneksi vain, jotta kelpaisi sylikummiksi rakkaalle lapselle ja koska seurakunta ei hyväksy muita kummeiksi kuin omat jäsenensä.
Instanssi, jossa jäseneksi voi "pyrkiä" on avoinna arkisin ajalla 9-12, joten tavalliselle työssäkäyvälle on aika mahdotonta ehtiä ko. laitoksen ovelle. Jäseneksi takaisin liittyvän pitäisi vallitsevan kirkollisen käytännön mukaan keskustella kirkkoherran kanssa syistä, jotka paluuseen johtavat; meidän tapauksessa pitäisi koko perheen istua kirkkoherran edessä keskustelemassa miksi lapsemme haluaa nyt kirkkoon sieltä erottuaan.
Kyseessä kuitenkaan ei ole "valaistuminen" tai hengellinen pelastuminen vaan puhtaasti kirkon itsensä vaatima "muodollisuus", jotta voi osallistua lapsen elämään hyväksytysti ja virallisesti.
Lisäksi tuli yllätyksenä sekin että huolimatta kaikkien aikojen kovimmasta vuosittaisesta jäsenmaksusta; kirkosta voi erota vain 2-3 kertaa jonka jälkeen ev.lut seurakunta ei välttämättä hyväksy jäseneksi koska se on sellaista "keplottelua". Minusta ihmisellä pitää olla oikeus valita jäsenyytensä sen mukaan kuin itsellä kulloinkin on tarve siihen.
Itse erosin kirkosta vuonna 2005 ja takaisin ei ole tarvetta. Usko on minulle tärkeä asia, mutta sen osoittaakseni minun ei tarvitse maksaa vuodessa n. 500 euroa saamatta mitään vastineeksi.
Kristinuskon varjolla rikkaaksiko?"
Mitäs mielipiteitä tämä, aah niin kiistelty kirkollisvero? Itselläni on/oli hieman samankaltainen tilanne, kun itseäni pyydettiin kummiksi. Juuri silloin työelämään pääseennä olin aivan varma, että kirkosta eroan, mitä minä muutenkin rikkaalle kirkolle rahaa annan. Mutta kuultuani ettei voi olla "oikea" kummi kuulumatta kirkkoon päätin jäädä siksi aikaa. Ja vieläkin kuulun instituuttiin, mihin en usko, mitä en käytä mutta silti rahaa "lahjoitan". Tänä vuonna olen tehnyt päätökseni, eroan, koska naimisiin voi mennä kirkossa vaikkei siihen kuulu.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kunhan toinen kuuluu.
Päätökseni saisi ainoastaan pyörtämään se, että kirkkoinstituutti laittaisi/käyttäisi rahojaan muuhunkin, kuin ulkomaanapuihin. Niihin kuin en usko sitäkään vertaa. Miksei kirkko voi tukea esimerkiksi lasten päiväkoteja, vanhushuoltoa, työttömiä. Koska minä en ainakaan tiedä, mihin muualle veroroponi menevät. Vaikka koko elämäni maksaisin veroni kirkolle, joudun silti maksamaan haudastani, hautauksestani sun muista.
Nyt en enempiä jaksa kirjoittaa, mitä kanssapalstalaiset ajattelevat? Sana on vapaa.