Tämä on mielestäni se mikä oikeasti on huolestuttavaa. Puhe 'Suomi-kuvan' kärsimisestä, Suomen imagosta ja brändistä on nykyajan suomettumista. Luodaan itse joku kuva joka mukamas on jonkun ulkomaisten tahojen päässä ja aletaan sen nojalla vaatimaan toisia heikentämään elinehtojaan. Kyllä se on poliittista heikkoutta ja kyvyttömyyttä tällaisissa kysymyksissä ikään kuin ulkoistaa tämä kysymys. "En minä niin siitä lakkoilusta, mutta mitä ne siellä Neuvostoliitossa eikun länsimaisessa markkinataloudessa siitä tuumii"...Imagolliset tappiot ovat paljon merkittävämmät kuin vientiteollisuuden välittömät tappiot, se on erittäin huolestuttavaa.
Kyllä olin ällikällä lyöty kun Vanhanen kiirehtii - siis kiirehtii - julkisuuteen julistamaan että Suomen maine on mennyt. Minua kiinnostaisi tietää missä se on mennyt, kenen mielestä millä lailla, siis ihan konkreettisesti kaipaisin tuollaisen väitteen taakse jotain todellista empiriaa eikä vaan jotain EK:n muistioista revittyjä iskulauseita. Ja mielellään ihan helevetin paljon määrällisesti. Jos jonkun ranskalais-italiaisen tai intialais-kiinalaisen pääomawahlroosin mielestä se ns maine on mennyt niin kakkahailee, sellaisilla ihmisillä koskaan itsellään ole mitään mainetta ollutkaan, paitsi negatiivinen.
Tästä "Suomi-kuvasta" ollaan nyt luomassa samanlaista peiliä kuin Neuvostoliitosta. Eli Suomikuvaa vaaliaksemme meidän jokaisen pelkästään tavallista palkkaa nauttivan ja osakkeita liiemmälti omistamattoman pitäisi alentaa palkkaamme, lisätä työaikaamme ja tarpeen mukaan lähteä kiireesti talkoilla rikkomaan lakkoja, jos ne meinaavat venyä paria päivää pidemmäksi. White thrash -meininkiä ihan tyystin. Toisaalta ollaan rynkky kourassa viemässä demokratiaa Afganistaniin, toisaalta ollaan luopumaan sukupolvien työllä hankituista poliittisista oikeuksista vain sen vuoksi että joillakin osakeyhtiöillä menisi hyvin.
Pitäisikö meidän suomikuvaa vaaliaksemme alentaa palkkoja intialaiselle tasolle ja lyödä alimpien palkkaluokkien edustajille kastimerkit otsaan jotta Intiassakin suomikuva olisi ymmärettävämpi; tai pitäisikö meidän heikentää oikeuslaitoksemme toimintakykyä ratkaisevasti jotta itäisessäkin naapurissamme sen toimintamuodot olisivat tehttomuudessaan tuttuja ja suomikuva siten siellä parempi; pitäisikö meidän suurin joukoin liittyä herätysliikkeiden radikaalilahkoihin, jotta jenkit ymmärtäisivät meitä paremmin ja suomikuva siellä paranisi?
Odotan Kokoomuksen pikapuoliin leimaavan Vanhasen puheet epäisänmaallisiksi, vai välittikö se puolue tästä maasta noin niinku sitten kuitenkaan?