kariylit kirjoitti:no eiköhän se ole ihan normaalia että näin tehokas kone lämpenee ja tuuletin pyörii..
Kyllä itsekin tuohon lämpöön oon jo tottunu ja ei se nyt ihan sietämätöntä olekaan. huolestunut vain olin kun siitä niin paljon puhuttiin...
Ja hiljainen tämä kyllä on...tuulettimista kuuluu hädin tuskin mitään..pientä puhinaa vaan..
Luin äsken Applen foorumissa että PMU:n resetoiminen voi auttaa lämpöongelmiin. Eli sammuta kone, poista akku ja virtajohto, ja paina virtanäppäintä 5 sekuntia.
mwe kirjoitti:Luin äsken Applen foorumissa että PMU:n resetoiminen voi auttaa lämpöongelmiin. Eli sammuta kone, poista akku ja virtajohto, ja paina virtanäppäintä 5 sekuntia.
aika hupun puppua, musta tuntuu että kävi ainakin hetken vaan kuumempanakin!
En osaa sitten sanoa miksi sinun kuumenee ja minun ei. Johtuuko se sitten siitä että ajat paljon raskaampia ohjelmia kuin minä vai voiko nämä koneet olla näin erilaisia? Activity Monitorista ainakin selviää mitä prosesseja on käytössä. Mitä siinä "% Idle", "Threads" ja "Processes" kohdissa lukee?
mwe kirjoitti:Käykö teillä tuulettimet? Vasemmanpuolinen tuuletin on melkein jatkuvasti päällä mulla. Ei se kovaa ääntä pidä mutta sieltä pitäisi kuulua pientä puhallusta.
Samoin itsellä vasemmanpuoleisen tuulettimen puhina kuuluu jos on hiljaista.
Ja kyllä tämä pohjastaan (takareunasta) tulee paljon kuumemmaksi
kuin vanha Titanium PB:ni.
Ei kyllä sylissä pidä ilman housuja
-------------------------------------------------
"man is part of nature – not technology"
Infrapuna lämpömittari näyttää 39°C kun mittaan pintalämmön pohjan takareunasta. Toisin kuin vanha PB G3 tätä voi kyllä ihan hyvin pitää sylissä ilman kalsareita (mutta sehän voi olla suhteellista paljonko eri ihmiset sietävät).
mwe kirjoitti:En osaa sitten sanoa miksi sinun kuumenee ja minun ei. Johtuuko se sitten siitä että ajat paljon raskaampia ohjelmia kuin minä vai voiko nämä koneet olla näin erilaisia? Activity Monitorista ainakin selviää mitä prosesseja on käytössä. Mitä siinä "% Idle", "Threads" ja "Processes" kohdissa lukee?
''
enpä kovin raskaita ohjelmia käytä...nyt on ollut päällä vain safari ja mail lähinnä...
elikkä siis mistä? mistä toi activity monitor löytyy?
Viimeksi muokannut idefix, 8.4.2006 klo 12.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keso kirjoitti:Ei se siitä akun kohdalta juurikaan lämpene, vaan sieltä edestä missä sijaitsee prosessori, näytönohjain ja northbridge. Onhan siellä heatpipet jotka levittää lämpöä saranan tuuletusaukkoon, mutta kyllä lämpöä tulee koneen alapinnallekin aika reilusti.
Kyllä ihan sama menininki täällä (2 GHz). Kuumenee enemmän tämä Intel kun G4, väitän. Hieman kiusallista pitää sylissä pidempää aikaa sohvarönötys-asennossa. Puhelinluettelo on eriste oiva. ):
EDIT: Digimittarilla mitattu lämpö on 39.6 C koneen pohjan kuumimmassa kohdasssa eli takaosassa.
Viimeksi muokannut eskofot, 8.4.2006 klo 14.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laittakaas sieltä ylhäältä niin että näyttää kaikki prosessit niin saadaan samat prosessit näkyviin ja että mikä sitä kuormittaa kun mwe:llä on näkyvissä omat prosessti ja idefixillä aktiiviset..
Ainakin tuo aMSN näyttäisi olevan syöppö (kuorma 25%). Mutta sekin on kummallista koska kun kokeilin sitä itse niin sen kuorma oli vain 1.9%. Ja mistä loput 46% prosessorikuormasta tulee?
mwe kirjoitti:Ainakin tuo aMSN näyttäisi olevan syöppö (kuorma 25%). Mutta sekin on kummallista koska kun kokeilin sitä itse niin sen kuorma oli vain 1.9%. Ja mistä loput 46% prosessorikuormasta tulee?
niisk...en kyl tiedä
selittäisi kyllä ehkä nuo lämpöongelmat...
mwe kirjoitti:Vertaa "Prosessorin käyttö" kuvat. Sulla prosessori käy melkein täysillä kun mulla taas ei näy paljon mitään toimintaa.
Melkein suosittelisin Mac OS X:n uudelleen asennusta ja jos ei sekään auta niin sitten soitto Applelle.
ok, pitääpä koittaa asentaa uudestaan, mut kuinkas saisin kaikki musat ja tiedostot kätevästi talteen koneelta? vai pitääkö luoda verkko ja pistää toiselle läppärille(pc) talteen siksi aikaa?
mwe kirjoitti:Ainakin tuo aMSN näyttäisi olevan syöppö (kuorma 25%). Mutta sekin on kummallista koska kun kokeilin sitä itse niin sen kuorma oli vain 1.9%. Ja mistä loput 46% prosessorikuormasta tulee?
Kannattaa järjestää prosessit CPU-kuorman mukaan klikkaamalla ko. sarakkeen yläreunassa olevaa otsikkokenttää. Silloin kaikkein tehosyöpöimmät prosessit tulee peräkkäin listalle.
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
Itse suosittelisin tällaista: Tsekkaa ensin järjestelmäasetusten käyttäjät osiosta aloituskohteet ja minimoi lista ettei turhia härpäkkeitä lähde käyntiin kun buuttaat. Sen jälkeen käynnistät koneen uudelleen ja käynnistät järjestelmän valvonnan. Sitten annat olla hetken että käynnistuysprosessit pääsevät loppuun. Sitten otat uudestaan screencapturet..