Eli netti, Photoshop, leffat, joskus harvoin pelikäyttö mutta se voidaan unohtaa...
Tavoitehintaluokka 300-500 on ahdas Macin hankintaan. Varsinkin uudelle Mac-käyttäjälle. Ei siihen tosin paljon tarvisi lisää.
Onko näyttö, USB-näppis, USB-hiiri? Jos jonkinlainen näyttö on saatavissa, lainattavissa tai varastettavissa, niin sanoisin että uusi Mac mini on oikea valinta. Joku opiskelija-alennus tai tarjouskoodi siihen niin se maksaa 550e. Ja vauhtia sitten riittää todella moneksi vuodeksi ilman hampaankiristystä.
iMac G5:sta puuttuu Intel-prossu, joten Windowsia ei voi ajaa pelejä varten, eikä sitä Photaria (jos sille nyt oli lisenssi
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
). En usko että iMac G5 on edes hirveästi halvempi kuin Core Duo.
iMac Core Duo on ihan ookoo, mutta menee vähän yli budjetista. Syksyllä ostin sellaisen, 750e, nyt voisi ehkä saada reiluun kuuteensataan? Aika kiva kone.
Useimmat pärjäävät Tigerillä ihan mukavasti vielä jonkin aikaa. Minun suosikkisoftani siirtyvät juuri vaatimaan Leopardin, ja muutenkin Leopard on hyvä juttu. Sen hinta on 130e (n. 110e opiskelijoille). Eli tuo tulisi päälle kumpaankin iMaciin, mikä kampittaa ne jo totaalisesti. Myös voi ajatella, että ostamalla viidensadan G4-käytetyn ja Leon, ollaan jo uuden minin hinnassa, joten mitä järkeä ellei tarvitse läppäriä? Ja nythän ei tarvita.
Summa summarum: ellei siihen miniin ole varaa, niin pysyisin vanhassa koneessa.
Itse olin iloinen Windows-käyttäjä Windows2000 Pron kanssa puolet hitaammalla ja vähämuistisemmalla pöytäkoneella kuin ketjun aloittajan läppäri, eikä se hidastunut. Jos kone ylläpidetään kunnolla, eli ei päästetä sille mitään mänkkiohjelmia, siivotaan perille päässeet mänkkiohjelmat pois, ja levy joko on NTFS tai se defragataan tarpeeksi usein, niin ei Windows itsestään hidastu. Nettiselaus on hidastunut Flashin myötä mutta ne voi Firefoxista blokata pois Adblockilla tms. Firefoxia enemmän käyttäneet voivat varmaan valistaa.
Windowsin putsauksen ja kunnostuksen rinnalla Linux on myös hyvä ehdotus. Muistin lisäys samaten. Xubuntu on tehty hitaampaan koneeseen kuin Ubuntu, kannattaisi ehkä kokeilla sitä ennemmin.