ptkmit kirjoitti:Jatkuva mylläys ja puutarhan rakentaminen on normaalielämää vaikka talo ja piha olisi vuodesta toiseen samat. Se on sitä puutarhan hoitoa
Hyvä että joku on tämän ikuisen totuuden tajunnut, mun asiakkaat kun kaikki toivoo sitä mysteeristä "helppohoitoista pihaa". Muovikukkia siis suunnittelemaan, eh?
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
ptkmit kirjoitti:Jatkuva mylläys ja puutarhan rakentaminen on normaalielämää vaikka talo ja piha olisi vuodesta toiseen samat. Se on sitä puutarhan hoitoa
Hyvä että joku on tämän ikuisen totuuden tajunnut, mun asiakkaat kun kaikki toivoo sitä mysteeristä "helppohoitoista pihaa". Muovikukkia siis suunnittelemaan, eh?
Mitäs sellaisella puutarhalla tehdään joka on helppohoitoinen. Sittenhän voi katsella naapurin puutarhaa tai kaupungin puistoa.
Asfalttia ja betonia sekä pari graffitia seinään niin siinähän se on. Kauneus on sitten toinen kysymys. J. Karjalaisen Jaguar Blues Merihaan taloineen istuu teemaan hyvin. Minä rakentaisin ehkä jonkinlaisen kattopuutarhan samalla tavoin kuin millaisia on New Yorkissa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Mä inhoon kykkiä ulkona ja nyppiä heiniä tai askarrella joodais kukkapenkkiä. Ratkaisuni on ollut vuodesta ´94 se, että en tee pihalle miidäs, ja hyvin toi rikkaruohoviidakko on tulla pysyny. Se on ikäänkuin "luonnontilainen niitty"
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Mä päätin joskus vuonna nakki kesätöissä ruohoa leikatessani ja lehtiä haravoidessani että jos/kun hommaan joskus talon niin tontti on pelkkää kalliota ja ainoat vihreät asiat ovat sammal ja havupuut. Karua ja yksinkertaista.
En minä helppohoitoisesta ole puhunut. Ainoastaan murisuttaa se kaiken alusta saakka uudestaan väsääminen.
Siis tarkotushan on että jokainen laittaa pihansa just semmoseks kun haluaa. Jos ei halua viettää koko aikaansa siellä peppu pystyssä kitkemässä niin siihen on ratkaisunsa. Jos taas puutarhanhoito on elämän tähtihetkiä niin silloin sitä kokeilee ja testaa ja erehtyy ja oppii. Jokaiselle taitojen ja viitseliäisyyden mukaan.
Mua alkaa vaan nyppiä tää "helppohoitoisen pihan" ylistäminen ja sen ainainen vaatiminen sillä tosiasiahan on että ainahan sitä pihaa pitää jotenkin hoitaa että se ylipäätään pysyy kunnossa. Se että monet aloittavat toivelistansa kauhealla litanialla kasveja ja materiaaleja ja lopettavat listansa sanoihin: "ja sitten sen pihan tarvis olla tosi helppo hoitaa kun ei me sille osata mitään tehdä eikä olla kesäisin edes kotona". Ja luultavasti samat ihmiset haluavat koko pihansa olevan nurmikkoa! Nurmikkoa! Joka siis on se kaikista vaikeahoitoisin ja vaativin materiaali mitä pihaansa voi laittaa!
Ugh.
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
Anniel kirjoitti:Siis tarkotushan on että jokainen laittaa pihansa just semmoseks kun haluaa. Jos ei halua viettää koko aikaansa siellä peppu pystyssä kitkemässä niin siihen on ratkaisunsa. Jos taas puutarhanhoito on elämän tähtihetkiä niin silloin sitä kokeilee ja testaa ja erehtyy ja oppii. Jokaiselle taitojen ja viitseliäisyyden mukaan.
Mua alkaa vaan nyppiä tää "helppohoitoisen pihan" ylistäminen ja sen ainainen vaatiminen sillä tosiasiahan on että ainahan sitä pihaa pitää jotenkin hoitaa että se ylipäätään pysyy kunnossa. Se että monet aloittavat toivelistansa kauhealla litanialla kasveja ja materiaaleja ja lopettavat listansa sanoihin: "ja sitten sen pihan tarvis olla tosi helppo hoitaa kun ei me sille osata mitään tehdä eikä olla kesäisin edes kotona". Ja luultavasti samat ihmiset haluavat koko pihansa olevan nurmikkoa! Nurmikkoa! Joka siis on se kaikista vaikeahoitoisin ja vaativin materiaali mitä pihaansa voi laittaa!
Ugh.
Siis en kaipaa mitään ihmeellistä. Riittää että pihalla on oliivipuu, sitruunapuu, palmu, chilipuutarha ja sitä ei tarvitse hoitaa. Ainiin se tomaatti unohtui, koska tomaatti ei myöskään kaipaa minkäänlaista huomiota koko kesänä-
Anniel kirjoitti:Siis tarkotushan on että jokainen laittaa pihansa just semmoseks kun haluaa. Jos ei halua viettää koko aikaansa siellä peppu pystyssä kitkemässä niin siihen on ratkaisunsa. Jos taas puutarhanhoito on elämän tähtihetkiä niin silloin sitä kokeilee ja testaa ja erehtyy ja oppii. Jokaiselle taitojen ja viitseliäisyyden mukaan.
Ugh.
Kiitos ammattiosaajan vinkistäsi. Siis seuraavaan kiinteistöhankintaani ei sitten nurmikkoa tule. Tilaankin sulta suunnittelupalvelun, niin saat tehdä vaikka homppukuvuvioisen uima-altaan pihalle, semmoisen missä voi talvella avantouida ja toisella puolella höyrykylpeä, jos näillä lähettäis. Niin ja siinä altaan reunalla tietysti allasbaari
ELÄMÄN JA KUOLEMAN VÄLISSÄ ON AIKA, KÄYTITPÄ SEN MITEN TAHANSA
- Salamijakk
Salamijakk kirjoitti:Kiitos ammattiosaajan vinkistäsi. Siis seuraavaan kiinteistöhankintaani ei sitten nurmikkoa tule. Tilaankin sulta suunnittelupalvelun, niin saat tehdä vaikka homppukuvuvioisen uima-altaan pihalle, semmoisen missä voi talvella avantouida ja toisella puolella höyrykylpeä, jos näillä lähettäis. Niin ja siinä altaan reunalla tietysti allasbaari
It's a deal!
Ihastuin tällaiseen käkkyrään nimeltään peikonpähkinääpuu, joten ostin sen ja melkein istutin multaan, mutta itten katsoin internetistä, että siitä voi tulla kaksi metriä korkea ja varsin tuuhea. Jos olisin istuttanut sen etelässä sijaitsevaan multa-alueeseen, niin sitten se olisi ollut mahdollisesti auringon tiellä.
Kävin juuri istuttamassa sipulit ja kylvämässä porkkanat, vielä pitäisi enmuistakenen haudalta kaivetut narsissit hukata pihaan jonnekin. Sipulien seurana pläntissä on perunaa, Timoa. Raparperia, tottakai, löytyy runsaanpuoleisesti, myös ruohosipuli on edustettuna. Takkahuoneessa odottavat vielä paprikat yöpakkasten loppumista. Mitäs sitten vielä… Tyrniä, luumua ja kirsikkaa. Sitä Annielin mainitsemaa nurmikkoa toki on piha puolillaan, vaikka se onkin sammaleen ja voikukan "saastuttama".
Ihmeitä teemme hetkessä, mahdoton vie jo enemmän aikaa.
-bongaus partiotoimiston seinällä-
MB 13/2.0/2X512/80
Lepardi.4 kehrää
No tänään oli mökin pihanhoito päivä , niin kuin yleensä viikonloppuisin on tapana ollut.
Mutta taas nuo vanhat bensat rupesi jurppimaan kun niillä on ollut hyvät mahdollisuudet saada bensalla käyviin laitteisiin käyntihäiriöitä trimmereihin jne.
Eli pitänee yrittää muistaa ajaa koneet kuivaksi syksyisin bensoista tai laittaa bensan sekaan stabilaattoria.
Mun pitäsi soittaa kaupungille, että tulee pistämään tuon mun pihan kuntoon. Voisivat kaataa muutaman puun ja tehdä uusia istutuksia. Edelleen kaupungin puisto tuossa siis.