temus kirjoitti:Moro, täällä aloittaja,
pääsin nyt lueskelemaan viestejä muutaman päivän tauon jälkeen, suuri kiitos kaikille !!
Täsmennän ja tarkennan, otan jopa esiin muutaman kommentin:
Kysymykseni myyjille ovat yleensä hyvinkin tarkkoja tyyliin "FC Express: kameran tärinästä johtuva huono laatu videossa, onnistuuko korjaus?" tai "Käyttääkö Aperture Hyperbraching-ominaisuutta?"
Noihinpa ei kovin moni osaa välttämättä vastata kuin arvaamalla, jos ei ole perehtynyt tosi hyvin juuri noihin ohjelmiin.
Sitäpaitsi tuo tärinänpoiston onnistuminen ja lopputuloksen laatu on kait kiinni siitä kamerastakin, sen mahdollisesti käyttämästä vakausjärjestelmästä, kuvaformaatista ja sensemmoisesta.
Pitäisi siis oikeastaan tietää sekä sen käyttämäsi kameran cmos-kennon mahdollisen sähköisen vakausjärjestelmän toimintaperiaate, kameran tallennusformaatti, pitäisi olla käytännön kokemusta FCE:n käytöstä tuon samaisen kameran kanssa jne, jotta voisi varmuudella sanoa, tuleeko kuvasta hyvä vai tärinätön mutta vääristynyt, vai jäävätkö tärinät kuvaan.
Olisi aika kohtuutonta vaatia, että se myyjäkin olisi kaikkien noiden erikoissoftien ja oheislaitteiden ekspertti, edes siellä perinteisessä kaupassa. Aika harva sitä on Hompussakaan. Joistakin erikoisjutuista kannattaa vaan ottaa selvää ihan itsekin, ja tarvittaessa useammasta lähteestä.
Jos se myyjä ei asiaa ennestään tiedä, se joutuu nuo asiat hakemaan samoista lähteistä kuin sinäkin, eli esim. tällaisia foorumeita läpi kahlaamalla. Ei välttämättä niin helppo ja nopea homma, varsinkaan työaikana. Tai sitten joutuu tyytymään siihen valistuneeseen päättelyyn.
tai "Saako SSD:n asennettua myöhemmin?" tai "Voiko tilausvaiheessa vaihtaa 4x2Gb Kingstonit?"
Noihin löytyisi vastaukset vaikka netistä vilkaisemalla, mutta moniko nykyasiakas malttaa edes odottaa sen vertaa, että myyjä käy asiat netistä vilkaisemassa? Kaikki eivät nimittäin malta, ja osalle taas asialla ei ole niin väliä, vaan perusteltu arvaus tai päättely riittää.
Mielestäni näihin ei vaan yksinkertaisesti voi vastata että "kyl varmaan, tai ainakin yks mun kaveri oli ite tehny tai vaihtanu, muistaakseni". Parempi vastaus olisi että "en tiedä, mutta voin ottaa selvää. Saisinko sähköpostiosoitteesi?".
No oletkos itse koskaan esittänyt sille myyjälle moista vaihtoehtoa ja tarjonnut yhteistietojasi, jos annettu vastaus ei sinulle riitä?
Noin muutenkin tuollaisissa tapauksissa tulee helposti esiin ilmiö, että meitä on niin moneen junaan, tiskin molemmin puolin. Osalle riittää vallan hyvin se valistunut arvaus, osalle taas pitää kaikki mahdollinen pureksia valmiiksi, ja osalle kelpaa vain ehdottomat joko-tai vastaukset, vaikkei niissä tilanteesta riippuen mitään järkeä olisikaan.
Homma ei tosiaan ole välttämättä niin yksinkertaista, ilman niitä telepaatin ja psykoterapeutin taitoja. Harvalle nykymyyjälle edes maksetaan psykoterapeutin palkkoja, varsinkaan nykysysteemissä.
Jos säästän koneeseen pitkiäkin aikoja, niin silloin "sivistynyt arvio" ei riitä.
No mitenkään säästöjäsi väheksymättä ainakin omalla kohdalla samassa tilanteessa en jättäisi mitään minulle keskeistä vain myyjän tietojen varaan, vaan ottaisin asioista selvää itsekin. Itsehän minä rahojeni käytöstä lopullisesti päätän ja vastaan. Mutta kaitpa se ei sitten ole kaikille niin itsestäänselvää.
Tarkoitin juuri mäkkikauppoja, joista kokemukseni ovat. Verkkokaupassakin on mac-osasto jossa nimenomaan asioin.
Kuten tuossa aiemmin jo totesin, Verkkokauppa
ei kuulu niihin perinteisiin mäkkikauppoihin, vaan niihin yleiskodinkonehalleihin.
Monessa kodinkonehallissa on nykyään erillinen mäkkiosasto, mutta siitä huolimatta se henkilökunta on lähes poikkeuksetta sitä mac-ummikkoporukkaa. Senhän kuulee jo myyjän puheistakin, ja suoralla kysymyksellä asian voi varmistaa. Toki yksittäisiä poikkeuksiakin on, mutta tässä puhuttiin yleisellä tasolla.
Minulla ei ole mitään Verkkokauppaa vastaan ja olen siellä asioinut usein itsekin, mutta en edes oleta sen henkilökunnan oikeasti tietävän jotain mäkeistä. Ainakaan sitä pintapuolista esitetietoutta enempää.
Ja vielä yleisesti. Tarkoitukseni ei ole morkata kauppoja tai myyjiä. Halusin vain tietoja ihmisiltä, jotka ehkä ovat tehneet samoja asioita, omistavat samoja koneita/ohjelmia.
Ei minullakaan ole tarkoitusta asettua puolustamaan asiaansa osaamattomia myyjiä noin yleensä, mutta halusin vaan tuoda esiin tämän asiaan niin monesti liittyvän "suhteellisuusteorian".
Tuo FCE:n ja Aperturen erikoisosaamisen edellyttäminen joltain Verkkokaupan pc- ja pelimyyjältä menee jo reilusti sinne epärealististen vaatimusten puolelle.
Jos itse olen ollut ostamassa jotain mainstream-tavaran ulkopuolelle menevää tavaraa (kuten esim. FCE, Aperture jne.), olen ottanut asioista selvää mm. netin kautta, valmistajien kotisivuilta, alan keskustelupalstoilta ja mahdollisuuksien mukaan ko. tuotteiden käyttäjiltä. En koskaan liikkeen myyjältä, jos myyjä ei satu olemaan ko. tuottetta käyttävä ekspertti.
Lisäksi halusin herättää keskustelua kulttuurista, jossa jo ehkä elämme tai johon olemme mahdollisesti menossa.
Tähän on menty jo viimeiset 10+ vuotta, ja "syyllisiä" siihen ovat ihan yhtälailla ne ostajat kuin markkinoijat/kaupantekijätkin.
Tänä päivänä markkinoita hallitsee se, joka hallitsee jakeluketjua. Jakeluketjua taas hallinnoivat tänä päivänä ne suuret ketjut ja muut tarpeeksi suuret yksiköt, ja hintakilpailun ja alati pienenevien katteiden seurauksena niitä tavaroita löytyy usein enää noiden suurten yksiköiden suurista hallimyymälöistä, joista sitä jaellaan massoille lähes itsepalveluperiaatteella. Isolle osalle nk. suuresta yleisöstä tämä Walmartisoituminen on ok, kun kaikki pitää vaan saada nopeasti ja mahdollisimman halvalla. Jostain pitää silloin tinkiä, ja silloin se tarkoittaa yleensä palvelua, asiantuntemusta ja jälkimarkkinointia. Nykyään usein myös tuotteen laadun heikkenemistä.
Jos haluat perinteistä asiantuntevaa osaamista ja palvelua, mene perinteiseen alansa tuntevaan kivijalkakauppaan niin kauan kuin niitä vielä on. Mutta älä sitten itke siitä, jos hinta ei olekaan joka kilkkeellä sama kuin siellä netistä löytyneessä halvimmassa nettikaupassa, tai jos asiantuntevan myyjän vastaus ei aina olekaan sitä mitä halusit kuulla.
Se on kaikki niin suhteellista, sano ainstaini.
Toisin sanoen minä menen liikkeeseen, tiputan tiskille kolme tonnia säästämääni rahaa. Sitten menen kotiin ja alan etsiä verkosta vastauksia kysymyksiini, joita nousee toiminnan aikana. Tai: kyselen etukäteen verkosta asioita, joihin vastaavat vertaiseni tietämättömät tai ne jotka tietävät, ehkä.
Tuo etukäteen kysely ja etenkin omatoiminen tiedon etsintä lienee tämmöisissä tapauksissa nk. no brainer. Voihan asian tietysti toisinkin päin tehdä, mutta aina se on työläämpää kiivetä sinne puuhun hanuri edellä.
Jos taas kysymyksesi tällaisilla foorumeilla ovat nk. mainstream -puolen ulkopuolella, etkä osaa/hoksaa kysyä kysymyksiäsi heti oikeassa paikassa ja oikealla tavalla, voi se pätevän vastauksen saaminenkin vähän kestää. Mutta silti se usein kannattaa, jos kyseessä on kynnyskysymys tuon kolmen tonnin tuhlaamisen kannalta.
TS. ilmeisesti kaiken tämänkin vuodatuksen jälkeen se varsinainen kysymyksesi liittyy siis FCE:n ja videokamerasi tärinänpoistoon ja sen toimivuuteen yhdessä. Näin ollen se luontevin ja tehokkain paikka hyödyllisten vastausten kannalta olisi ollut esim. tuo hompun Videot ja Elokuvat -osio, tai vaikka tuo ihan oma digivideo-foorumi, vais kuis?
Bottom line: Mistä löytyy absoluuttinen tieto ? Valmistaja tietenkin mainostaa tuotettaan, verkko ei ikinä ole "luotettava lähde", loppujen lopuksi. Eikö siis kauppiaan pitäisi olla viimekädessä se joka kertoo miten asia on ja kantaa siitä vastuun?
Ei semmoista "absoluuttista tietoa" olekaan. Valmistaja valmistaa tuotteen ja toimittaa siitä perustiedot, kauppa hoitaa tuotteen jakelun loppukäyttäjille. Kukaan ei voi tietää ihan kaikkea, eikä kukaan pakota ostamaan mitään.
Kannattaa taas muistaa se suhteellisuusteoria. Itse kukin on loppukädessä vastuussa omista tekemisistään.
Siitä huolimatta, vaikka nykykulttuurissa (holhousvaltiomallissa) monesti odotetaankin kaiken yksilön vastuun siirtyneen "yhteiskunnalle" tai jollekin muulle ulkopuoliselle taholle. Tämäkin siis noin yleisesti, mitenkään sinuun viittaamatta.
Älkää pahoittako mieltänne, en halua provosoida ketään. Vain herättää keskustelua.
Kuten myös. Sitä tulee mitä tilattiin.