Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
-
Re: Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Korostan tuota rautapuolta edelleen, et ilmeisesti kovin vaativissa hommissa ole ollut jos koneiden kasaaminen, huoltaminen ja esim. webkameroiden ajureiden etsiminen on ollut/on työtäsi? Ei ole tarkoitus vähätellä työtäsi vaan lähinnä tuoda esiin pointti, että olet tuommoisessa duunissa tekemisissä pelkästään henkilöiden kanssa ostavat mitä sattuvat myyjältä saamaan, eikä osien yhteensopivuuteen ole kiinnitetty mitään huomiota. Eli kokonaiskuvan rakentaminen tuollaisista lähtökohdista ei kyllä anna mitenkään luotettavaa kuvaa koko alasta, vaan ainoastaan osasta sitä.
Missään vähänkään suuremmassa yrityksessä ei tuommoisia yksinkertaisesti tehdä jos siellä ollaan yhtään tämän päivän ajassa. Samalta kakalta kuulostaa nuo emolevyjen ajuri yms. ongelmat mistä vähän suurempien yritysten it-osastot eivät ota murheita itselleen, valmistajan tukisivuilta löytyy kaikki ajurit koko matolaatikkoon Xp:stä seiskaan ja linuxiin. Eli mielestäni otit kantaa semmoisen finninaamaisen virittäjän puolesta noilla peloitteluillasi jatkuvasta säätämisestä ja ongelmista, eli valitsemalla raudan ja valmistajan huonosti, törmää varmasti ongelmiin. Vertaisin tätä esim. ranskalaisen kulkuneuvon ostamiseen, on vain ajan kysymys milloin joudut jalkamieheksi ja pers'raiskatuksi korjaamon laskujen takia eikä kyse ole siitä, että tapahtuuko tuo yllämainittu skenaario vaan milloin se tapahtuu.
Aivan samalla lailla paremmat yrityspuolen koneet valitaan huolellisesti komponentti kerrallaan semmoisiksi, että ne sopivat luontevasti elinkaariajatteluun ja hankintaprosessiin, tähän kuuluu se ominaisuus, että laitteet ovat muuttumattomia vähintään puolesta vuodesta vähän alle vuoteen, jolloin laitekanta yrityksen sisällä saadaan pysymään kohtuullisen homogeenisenä ja täten myös tukitoiminnoiltaan kustannustehokkaana. Joillain pienemmillä asiakkailla on myös käytössä hajautettua laitekantaa pc + mac -ympäristöineen ja ei siellä tukieurot ole sen pienempiä mac -puolellakaan per kone. Joten olen edelleen valmis pistämään lähinnä mystiikan puolelle tuon 'helppouden ja vaivattomuuden' ainoastaan mac-puolta koskevana asiana. On toki markkinoilla myös valmistajia joiden koneiden sisältö piirien osalta vaihtuu viikoittain vähän sen mukaan mitä saavat haalittua varastoihinsa, esim. jo mainitut Acer ja Asus kuuluvat näihin valmistajiin omien brändiensä alla. Ei kukaan järjissään oleva it-pomo osta tuollaisten valmistajien tuotteita itselleen tai mitään muutakaan juosten kustua. Jos siis on tarkoitus tehdä duunia ja pitää kulut järjissään.
Tuo mainitsemani käyttäjään kohdistunut tyhmyys on tässä ymmärretty vähän väärin, on aivan sama mikä platta on alla jos käyttäjä admin -oikeuksin vastaa kaikkeen mahdolliseen kyllä ja toimii vastuuntunnottomasti, asentaa mitä sattuu ja mistä sattuu. Kyse ei siis ollut siitä, että järjestelmä itsessään olisi liian monitahoinen tai vaikea hahmottaa. Korostan edelleen sitä, että peruskäyttö sähköposteineen ja office -ohjelmineen ei eroa toisistaan vaikka siinä olisi alla leopardia tai windowssia.
-
Viesti Kirjoittaja Sherman »
Kauhee vuodatus, mutta ihan mielenkiintoista luettavaa. Mutta jos toimisit kuten mac maailmassa, eli rauta ja käyttis samalta ajalta niin eiköhän toimi..Ei se Applenkaan siirtyminen Snow leopardiin nyt niiiin kivutonta ollut vanhemman raudan ja oheislaitteiden suhteen.exlex kirjoitti:...
Ja mä muuten asentelen taviksille Linuxia, ei ne tarvi muutakuin pari pikakuvaketta selaimeen + johonkin muuhun ja hyvin toimii. Eikä maksa mitään ja voi kierrättää vanhaa rautaa.
Ericsson Dialog 4224
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Itse asiassa viimeisin työpaikkani oli eräs suomalainen suurin IT-jätti (mikähän se on), jossa olin tuotekehityksessä. Eli ei kannata tehdä liian hätäisi oletuksia ihmisten kommentoinneista.mika_t kirjoitti:Heh heh, kuka nyt saisi raivarin asiasta jonka voi vain itse tehdä omalle kontolleen lompakon kautta ja muutenkaan? Eikös netissä keskustella asioista ja tämä käsittääkseni on keskustelufoorumi?
Korostan tuota rautapuolta edelleen, et ilmeisesti kovin vaativissa hommissa ole ollut jos koneiden kasaaminen, huoltaminen ja esim. webkameroiden ajureiden etsiminen on ollut/on työtäsi? Ei ole tarkoitus vähätellä työtäsi vaan lähinnä tuoda esiin pointti, että olet tuommoisessa duunissa tekemisissä pelkästään henkilöiden kanssa ostavat mitä sattuvat myyjältä saamaan, eikä osien yhteensopivuuteen ole kiinnitetty mitään huomiota. Eli kokonaiskuvan rakentaminen tuollaisista lähtökohdista ei kyllä anna mitenkään luotettavaa kuvaa koko alasta, vaan ainoastaan osasta sitä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mutta voin puhua myös hyvääkin windowsista ja PC:stä ja olen sitä mieltä, niitä todellakin tarvitaan. Mutta aiheena on nyt mäkkiin siirtyminen ja miksi siirtyä mäkkiin. Eikä windowsiin siirtyminen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Voit varmasti itsekkin antaa pointsit Mäkille, jos olet sen käyttäjä.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Hehe. Juu olen tehnyt saman muutamalle tutulle, mutta loppui mielenkiinto, kun niiden lapset kävi pistää koneet jumiin jokakerta, vaikka olin rajannut käyttjätilit melkotiukille. Mutta tuo on hyvää kierrätystä ja jos laitteet toimii, niin palvelee varmasti, mutta tuota asennushommaa ei tee, kuitenkaan kukaan perusjamppa. Eli siihen tarvitaan kuitenkin sua. lolSherman kirjoitti:Ja mä muuten asentelen taviksille Linuxia, ei ne tarvi muutakuin pari pikakuvaketta selaimeen + johonkin muuhun ja hyvin toimii. Eikä maksa mitään ja voi kierrättää vanhaa rautaa.exlex kirjoitti:...
Niin tosiaan sanoit, että jos rauta ja käyttis samalta ajalta. Niin tosiaan kokemukset ovat nimenomaan uusista koneista. Viimeisin tappelu oli noin viikko sitten uuden koneen kanssa, jossa oli Win 7:ka ja työntekijä otti siihen mokkulan. Mokkula ei suostunut toimimaan muilla oikeuksilla, kuin järjestelmävalvoja. lol Tosiaan olen sama mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, että PC:n suurin ongelma on juuri toi tarjonnan paljous, joka aiheuttaa sen että ajureita ei keretä kehittää tarpeeksi. Tämä aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.
Vielä positiivinen palaute Windowsista sen verran, että olenhan itsekkin jaksanut käyttää sitä melkein koko ikäni, joten ei se ihan surkea ole.

-
Viesti Kirjoittaja Geemies »
Ei sillä Apple Carella oikeastaan mitään tee, se on vähän niinkuin vakuutus jos jotain tapahtuu. Jos leipäni riippuisi laitteen toiminnasta, pitäisin Apple Caren varmistamassa leipäni pysyvyyden. Maksaa varmaan itsensä takaisin noilla työtunneilla jos jotain hajoaa.ha62607 kirjoitti: Apple Care, en oikeastaan keksi mitä sillä tekisin ja en ole edes aktivoinnut sitä, joten
myyn sen pois. Uskon saavani suurinpiirtein rahani takaisin.
Säästetty työaika. Olen työllistetty n. 60-70 h/viikko.
http://www.apple.com/fi/support/products/mac.html
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Muotoilin vähän huonosti lauseeni siinä aiemmin, ei todellakaan ollut tarkoitus ottaa kantaa kenenkään duuneihin vaan tuoda esille kirjoittamaasi seikkaa missä mainitsit tappeluista emolevyjen ja webbikameroin, että huoltojuttujen kanssa. Itselläni on kohtuullisen pitkänlainen ja eri segmenteistä koostuva kokemus it-alan ja sen takia vähän ihmettelinkin niin jyrkkää asennetta win-puoleen koska senkin saa toimimaan hyvin tekemällä juurikin oikeat valinnat kumppanuuksien, että hankintojen suhteen ja jos henkilö on jotain muuta mieltä kuin tuo, niin selvästi jotain on jäänyt tekemättä oikein.exlex kirjoitti:Itse asiassa viimeisin työpaikkani oli eräs suomalainen suurin IT-jätti (mikähän se on), jossa olin tuotekehityksessä. Eli ei kannata tehdä liian hätäisi oletuksia ihmisten kommentoinneista.Olin ensimmäisessä tietokoneliikkeessä jo töissä 14 vuotiaana ja tämän jälkeen olen ollut useassa eri tietokoneliikkeessä, josta myöhemmin siirryin insinöörin hommiin. Viimeiset PC-koneiden kanssa tappelemiset tulevat, siitä että olen ollut työnsivussa myös erään toisen yrityksen ATK-tiimin vetäjä. Eli ihan harrastuspohjalta. Eli taustallani on pitkä ura. Mutta kuten jo sanoin aikaisemmin, nyt olen vaihtamassa alaa kokonaan toiselle puolelle. Mielestäni on ei ole viisasta ruveta täällä jauhamaan meidän työnimikkeistä yms. Ihmisillä on erillaisia kokemuksia laitteista, mutta voin sanoa että edustan aivan varmasti sitä ammattihenkilön kokemustaustaa ja se riittää. Myös pienemmät kokemukset riittävät varmasti.
Mutta voin puhua myös hyvääkin windowsista ja PC:stä ja olen sitä mieltä, niitä todellakin tarvitaan. Mutta aiheena on nyt mäkkiin siirtyminen ja miksi siirtyä mäkkiin. Eikä windowsiin siirtyminen.
Voit varmasti itsekkin antaa pointsit Mäkille, jos olet sen käyttäjä.
Aihe sivuaa kyllä sinänsä Windows -puoltakin kun heti ketjun aloituksessa tuli niin monta trollimaista piirrettä, että tottakai niihin oli pakko puuttua.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Ja kyllä minäkin annan pointsit mäkille siinä kuin sen käyttiksellekin, enhän muuten harkitsisi semmoisen ostamista itsellenikin. Se mille en anna pointseja on putkikatse mikä on liiankin yleistä näissä piireissä ja osaksi myös tietämättömyys muista vaihtoehdoista (pätee myös winpuoleen jos yrität mainita mäkin hyvistä puolista). Vähän kuin kääntyisi homoksi jos ensimmäinen suttura riparilla ei antanutkaan kunnon kyytejä. 8)
-
Apple care on niin kaun aikaa turha, kunnes kone hajoaa. Ja käyttäjälle joka ei ole mikää tietokonevelho, niin tuossa on toi palvelunumero, josta voi pyytää apua 3-vuoden ajan. Aika harva käyttää kuitenkaan tuota palvelua. Itse otin tuon iMakkiini, mutten muihin laittesiini.Geemies kirjoitti:Ei sillä Apple Carella oikeastaan mitään tee, se on vähän niinkuin vakuutus jos jotain tapahtuu. Jos leipäni riippuisi laitteen toiminnasta, pitäisin Apple Caren varmistamassa leipäni pysyvyyden. Maksaa varmaan itsensä takaisin noilla työtunneilla jos jotain hajoaa.ha62607 kirjoitti: Apple Care, en oikeastaan keksi mitä sillä tekisin ja en ole edes aktivoinnut sitä, joten
myyn sen pois. Uskon saavani suurinpiirtein rahani takaisin.
Säästetty työaika. Olen työllistetty n. 60-70 h/viikko.
http://www.apple.com/fi/support/products/mac.html
-
Luulen, että ymmärrämme toisiamme tässä asiassa täysin. Puolustamme hieman eri asioita tässä keskustelussa tai otamme kantaa eri kantteihin. Kaksi nörttiä.mika_t kirjoitti:Muotoilin vähän huonosti lauseeni siinä aiemmin, ei todellakaan ollut tarkoitus ottaa kantaa kenenkään duuneihin vaan tuoda esille kirjoittamaasi seikkaa missä mainitsit tappeluista emolevyjen ja webbikameroin, että huoltojuttujen kanssa. Itselläni on kohtuullisen pitkänlainen ja eri segmenteistä koostuva kokemus it-alan ja sen takia vähän ihmettelinkin niin jyrkkää asennetta win-puoleen koska senkin saa toimimaan hyvin tekemällä juurikin oikeat valinnat kumppanuuksien, että hankintojen suhteen ja jos henkilö on jotain muuta mieltä kuin tuo, niin selvästi jotain on jäänyt tekemättä oikein.exlex kirjoitti:Itse asiassa viimeisin työpaikkani oli eräs suomalainen suurin IT-jätti (mikähän se on), jossa olin tuotekehityksessä. Eli ei kannata tehdä liian hätäisi oletuksia ihmisten kommentoinneista.Olin ensimmäisessä tietokoneliikkeessä jo töissä 14 vuotiaana ja tämän jälkeen olen ollut useassa eri tietokoneliikkeessä, josta myöhemmin siirryin insinöörin hommiin. Viimeiset PC-koneiden kanssa tappelemiset tulevat, siitä että olen ollut työnsivussa myös erään toisen yrityksen ATK-tiimin vetäjä. Eli ihan harrastuspohjalta. Eli taustallani on pitkä ura. Mutta kuten jo sanoin aikaisemmin, nyt olen vaihtamassa alaa kokonaan toiselle puolelle. Mielestäni on ei ole viisasta ruveta täällä jauhamaan meidän työnimikkeistä yms. Ihmisillä on erillaisia kokemuksia laitteista, mutta voin sanoa että edustan aivan varmasti sitä ammattihenkilön kokemustaustaa ja se riittää. Myös pienemmät kokemukset riittävät varmasti.
Voit varmasti itsekkin antaa pointsit Mäkille, jos olet sen käyttäjä.![]()
Aihe sivuaa kyllä sinänsä Windows -puoltakin kun heti ketjun aloituksessa tuli niin monta trollimaista piirrettä, että tottakai niihin oli pakko puuttua.![]()
Ja kyllä minäkin annan pointsit mäkille siinä kuin sen käyttiksellekin, enhän muuten harkitsisi semmoisen ostamista itsellenikin. Se mille en anna pointseja on putkikatse mikä on liiankin yleistä näissä piireissä ja osaksi myös tietämättömyys muista vaihtoehdoista (pätee myös winpuoleen jos yrität mainita mäkin hyvistä puolista). Vähän kuin kääntyisi homoksi jos ensimmäinen suttura riparilla ei antanutkaan kunnon kyytejä. 8)
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Täällä kannattaa vaan muistaa semmoinen juttu, että nimestään huolimatta tämä ei enää ole mäkkifoorumi. Ei ole ollut enää pariin vuoteen. Tällä foorumilla ei nykyään ole enää poliittisesti korrektia hehkuttaa mäkkiä/OS X:ää. Se nyt ei vaan yksinkertaisesti ole sopivaa. Joku voi närkästyä, jos wintoosaa vähätellään.ha62607 kirjoitti:En osaa ottaa kantaa kaikkien mielipiteisiin ja suomessa on niitä "sanotaan kaikkeen ei"
ja ollaan "periaatteesta erimieltä" ihmisiä aika paljon - olen joskus ollut samanlainen-, mutta....
Tuota ensinnäkin 38-vuotias hakukoneoptimoija ja ohjelmistosuunnitelija --- n. 13 vuoden kokemus vaativasta ohjelmistosuunnitelusta ---, joten uskon, että minulla on suhteellisen laaja kokemus eri laitteistoista ja käyttöjärjestelmistä.
Olen pahoillani näistä vastakommenteista ja anteeksi jos loukkaannutte, mutta koen asiat näin.
TS. kun kuljet "kultaista" mainstream-keskitietä, et hehkuta liian avoimesti mistään, ja muistat vanhan suomalaisen sanonnan onnesta ja sen kätkemisen viisaudesta, kaikki menee hyvin.
Tuossa aiemmin todettiin, ettei tämä varmaan ole sodanjulistus kellekään, mutta tällainen ketju ja tuollainen aloitusviesti on täällä nimenomaan avoin sodanjulistus, tai ainakin voimakas atrappi, joka houkuttelee hetkessä peräänsä 2-20 sivua joutavanpäiväistä juupas-eipäs -leikkiä.
Tervetuloa silti foorumille.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Hespex »
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Ei varmaan viitsi ihan warettaa tuota Windowsia, eli vähemmän säästöä. Saako tuolla rahalla vastaavia komponentteja ihan tehojen puolesta?Hespex kirjoitti:TAI kone itsekasaamalla: 350€, näyttö tarjouksesta 150€, Windows warettamalla 0€, olisit tehnyt säästöä noin 1000€
-
Viesti Kirjoittaja heilei »
Pannaan paremmaksi: tuolla moraalin tasollahan kannattaa varastaa koko kone (+näyttö); samalla matematiikalla säästöä tulee jo 1500€! Halpaa!Mailia kirjoitti:Ei varmaan viitsi ihan warettaa tuota Windowsia, eli vähemmän säästöä. Saako tuolla rahalla vastaavia komponentteja ihan tehojen puolesta?Hespex kirjoitti:TAI kone itsekasaamalla: 350€, näyttö tarjouksesta 150€, Windows warettamalla 0€, olisit tehnyt säästöä noin 1000€

-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Kotona ehkä. Mutta kun siihen lyödään verkosta tapahtuvaa autentikointia, verkosta sitä ja tätä, iso kasa täysin tarpeetonta softaa, joka vain ajetaan firman kaikille koneille kaikkine päivityksineen, sitä ja tätä, niin kyllä se keskimääräinen boottiaika ilman päivityksiä saadaan lähemmäs 10 minuuttia. Sitten satunnaiset päivitykset päälle 5-60 minuuttia. Kyllä tuonkin varmaan voisi tehdä paremmin, mutta valitettavasti noinkin on jossain tehty.Mailia kirjoitti:En ole kyllä koskaan ajatellut, että tietokoneen käynnistelystä tulisi kovin valtavaa työajanmenetystä, kun siinähän menee vain se minuutti päivälle.
-
Repesin tälle aivan totaalisesti. Vaimokin oli vieressä huvittuneena.heilei kirjoitti:Pannaan paremmaksi: tuolla moraalin tasollahan kannattaa varastaa koko kone (+näyttö); samalla matematiikalla säästöä tulee jo 1500€! Halpaa!Mailia kirjoitti:Ei varmaan viitsi ihan warettaa tuota Windowsia, eli vähemmän säästöä. Saako tuolla rahalla vastaavia komponentteja ihan tehojen puolesta?Hespex kirjoitti:TAI kone itsekasaamalla: 350€, näyttö tarjouksesta 150€, Windows warettamalla 0€, olisit tehnyt säästöä noin 1000€
Halpaa toi windowsin käyttäminen.
Ja tämähän on niin totta. Tähän voisin lisätä myös asennuksiin kuluvan ajan. Asentelin tuossa joku aika sitten muutaman vuoden vanhan koneen kokonaan uudelleen ja Vistan asennuksen jälkeen piti asennella päivitykset siihen. Meni aikaa kaikkiin päivityksiin 2 päivää yhteensä. Ei oiken huvittanut. Tämä johtui siitä, että Vistan versio oli ensimmäisiä versioita, johon piti asennella hurja läjä päivityksiä. Mutta silti ei naurattanut.tsjlehti kirjoitti:Kotona ehkä. Mutta kun siihen lyödään verkosta tapahtuvaa autentikointia, verkosta sitä ja tätä, iso kasa täysin tarpeetonta softaa, joka vain ajetaan firman kaikille koneille kaikkine päivityksineen, sitä ja tätä, niin kyllä se keskimääräinen boottiaika ilman päivityksiä saadaan lähemmäs 10 minuuttia. Sitten satunnaiset päivitykset päälle 5-60 minuuttia. Kyllä tuonkin varmaan voisi tehdä paremmin, mutta valitettavasti noinkin on jossain tehty.Mailia kirjoitti:En ole kyllä koskaan ajatellut, että tietokoneen käynnistelystä tulisi kovin valtavaa työajanmenetystä, kun siinähän menee vain se minuutti päivälle.

Täänks.tjames kirjoitti:Tällaiset keskustelut ovat joskus ihan hyvää viihdettä. Exlexi kysyi miten joku voi ylistää win 7:aa. En varsinaisesti ylistä, mutta pakko sitä on kehua, koska omassa käytössäni se on toiminut piirun verran luotettavammin kuin maccini. Myöskin pisti silmään tuo, että jotain tuotteita ei tueta enää uudemmissa windows versioissa. En tiedä onko tämä vähän ala-arvoinen heitto, mutta mitenkäs Tigerin käyttäjät jotka haluavat ostaa iPhone 4:n. Varmaan iPhone 5 tai 6 toimii sitte vain SL:ssä tai Lionissa. Ja tosiaan taitaa tuosta OSX:stä tulla hieman useammin uusi versio kuin Winukasta, tosin näyttää siltä, että microsoft alkaa päivittelemään käyttistään samaan tahtiin kuin joskus muinoin. Taisi tuo XP olla niin rakas, että sinnitelly jo 10v useimmissa tietokoneissa.
Eli tuohan on 100% totta, että useita laitteita ei tueta enää uusissa windowseissa ja tämä on ollut aina näin valitettavasti. Emme olisi varmaan heittäneet noita kameroita ja TV-kortteja vitsillä menemään. Heheh.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sama tilanne vähän näiden Maccien kanssa, rahaa ei ainakaan säästy, kun aina pitää ostaa kaikkea kivaa mitä Applelta ilmestyy.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Just. Sen vuoksi oot voinut ostaa 17-tuumaisen kolmentoista sijasta.MacFinn kirjoitti:Onks tää otsikko samanlainen juttu kun mitä pikkupoikana/nuorena miehenä tupakanvastustajat lupasivat: kun oot tarpeeks kauan polttamatta, niin säästät kivitalon Helsingissä. Mulla on vuodet täynnä, mutta mikä on se mun talo siellä Hesassa, en vielä oo löytänyt.
Sama tilanne vähän näiden Maccien kanssa, rahaa ei ainakaan säästy, kun aina pitää ostaa kaikkea kivaa mitä Applelta ilmestyy.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Metodi on ollut selvästi väärä. Joka viikko pitäisi tietysti laittaa sukanvarteen tai lasipurkkiin se tupakkaan käytetty raha ja katsoa vaikka muutaman vuoden välein mitä on jäänyt säästöön. Ongelmia tulee jos asiaa ajattelee puhtaasti sen kannalta kuinka kauan pitää olla polttamatta. Jos aski tupakkaa maksaa vaikkapa 5€ ja niitä menee yksi viikossa niin vuodessa tällä perusteella sinne sukanvarteen kertyisi 260€. Jos se kivitalo maksaa Eirassa 1 170 000,00 € niin silloin pitäisi säästää 4500 vuotta. Eli sitä kivitaloa varten pitäisi olla melko kauan polttamatta tai sitten keksiä jokin muu tapa rahoittaa ostos. Tietysti säästetyt rahat olisivat parasta sijoittaa johonkin järkevään, niin että sijoitus voisi kasvaa eksponentiaalisesti. Tämä lienee ainoa tapa saada se tavoiteltu kivilinna.MacFinn kirjoitti:Onks tää otsikko samanlainen juttu kun mitä pikkupoikana/nuorena miehenä tupakanvastustajat lupasivat: kun oot tarpeeks kauan polttamatta, niin säästät kivitalon Helsingissä. Mulla on vuodet täynnä, mutta mikä on se mun talo siellä Hesassa, en vielä oo löytänyt.
-
Viesti Kirjoittaja ha62607 »
Teen laskutettavaa työtä noin 40 h / viikko
80 eur + ALV / tunti. Yleensä lähes joka päivä noin 300 päivää vuodesta.
Siis 40h / 7 päivää = 5,714 h / vrk
Buutti ainakin kerta / per päivä windowsilla
Yksi buutti tosiaan 10 minuuttia. Käynnistää tietokantoja, servereitä
ja lisäksi ajatus olevasta olevasta työstä katkennut - mikä mielestäni aina ikävää ja itseasiassa pahinta.
300 päivää * 10 min = 3000 min
3000 min / 60 = 50 h
50 * 80 = 4000 euroa
3 vuotta * 4000 euroa = 12000 euroa. + ALV
Tuolla rahalla saa jonkin moisen uuden korealaisen henkilöauton.
Eikä senkään nyt niin väliä kaikessa ehkä, mutta kun en halua tuunata ja konfata yhtään ylimääräistä vaan keskittyä olennaiseen.
Monessa vastauksessa esiin tullut rauta ei ole mielestäni aina keskeisintä.
Keskeisintä - noin tieteellisen koulutustaustan takaa (tietojenkäsittelytiede,algoritmiikka ja matematiikka) - on ohjelman / ohjelmiston algoritmit. Oikeilla algoritmeilla ohjelmisto saattaa olla
esim. 10 000 kertaa tehokkaampi.
Verratkaa esim. Java-kielistä ohjelmistoa natiiviin C-kielen ohjelmistoon.
Hyvällä algoritmiikalla ei suurta eroa kielien välillä, mutta kumpikin väärin tehtynä voi olla
prosessoritehoa kuluttava muistihirviö.
Java hyvä, mahtava ja tehokas kieli. Mutta käytän sitä tässä esimerkkinä sen tunnettavuuden vuoksi.
Pahempi syöppö on esim. Microsoftin kehittämä Visual Basic.
- Hannu
http://www.google-optimointi.com
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Ihan mielenkiinnostaha62607 kirjoitti:Buutti ainakin kerta / per päivä windowsilla
Mitä windowsin versiota ja kuinka vanhaa ja minkälaista konetta vertaat tähän uuten MACiin?
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Monesti yrityksillä on noita synkronointi juttuja yms. kuten esim. Nokialla. Noi synkit vie aina välillä aikaa ja keskimäärin pikku synkkeihin menee uudellakin koneella noin 1-3min ja isoihin päivityksiin menee 5-20min aikaa. Eli useatkaan yritykset eivät esim. käytä windowsin autoupdateja vaan tekevän noi päivityksen mirrorina palvelimelta. Tämä johtuu siitä, että yritykset eivät luota windowsin päivityksiin. Tämä huomattavan tarkkaa hommaa, koska jos viallinen tai huonopäivitys pääsisi tulemaan esim. Nokian kokoiseen firmaan, niin ymmärrät varmaan mitä siitä seuraisi. Myös jos koneeseen kytketään läjäpalvelimia, niin noiden uudelleen avaaminen vie joka buutin jälkeen hieman aikaa.Delli kirjoitti:Ihan mielenkiinnostaha62607 kirjoitti:Buutti ainakin kerta / per päivä windowsilla
Mitä windowsin versiota ja kuinka vanhaa ja minkälaista konetta vertaat tähän uuten MACiin?
Eli tässä ei ole väliä onko kyse XP, Vista tai Win 7:ka. Yritykset tekevä silti näin. Miksi koneet pitää aina buuttailla, johtuu tasantarkkaan widowsien ominaisuuksista. Tämä on nykyää vähän harventunut. Tosiaan windowsillehan tulee vielä kaikenlisäksi noita päivityksiä, hyvä jos ei joka viikko vähintään.
Pakko muuten ottaa kantaa tuohon, kun joku kirjoitteli tuolla aikaisemmin, etteivät Applet ole tehokkaita. Luin juuri tuossa marras-jolukuussa tulleen mikrobitin tai tietokonelehden, jossa testasiva Mac Prota. Tuumasivat siinä, että niillä ei ole ollut koko lehden historian aikana mitään niin tehokasta konetta firmassa kokeiltavana.
Asiasta pimpulaan. Mitä tulee esim. iMacin hintaan. Muistan kun ostin viime keväänä tuon 27 iMacin ja kaverit valittelivat, että kun mäkit on niin kalliita verrattyna PC:hen (Nyt ovat muuten kaveri itsekkin siirtymässä mäkkeihin.). No ennen, kuin tein osto päätöksen katsoin tarkallee samoilla komponenteilla PC-johon tuli 27 näyttö ja kaikki vastaavat lailliset ohjelmat mukana. Hintaa tuli PC:lle 500€ enemmän.
-
Viesti Kirjoittaja ha62607 »
Windows Vista home premium, 3 GB keskusmuistia, AMD 2,2 Hz dual core, 64 bit - Acer laptop
iMac Intel core i3 21,5 tuumaisella näytöllä.
Jos windows on niin mahtava, niin maksoin tuosta laitteesta huhtikuussa 2008 n. 700 euroa.
3 vuotta vanha mac maksaa noin 50% ostohinnastaan. Ks. huuto.net
Kysymys kuuluu haluaako joku ostaa
k.o windows koneen 350 eurolla ?
Voin maksaa kyllä postituksen mahdollisimman kauas.
-
Erittäin hyvä pointti. Unohdin tuon jälleenmyyntiarvo asian totaalisesti. Tuokin tekee mäkistä halvemman, kuin PC:stä, kun otttaa tuon jälleenmyyntiarvon mukaan.ha62607 kirjoitti:Vertailuna oleva vanha kone oli tai on
Windows Vista home premium, 3 GB keskusmuistia, AMD 2,2 Hz dual core, 64 bit - Acer laptop
iMac Intel core i3 21,5 tuumaisella näytöllä.
Jos windows on niin mahtava, niin maksoin tuosta laitteesta huhtikuussa 2008 n. 700 euroa.
3 vuotta vanha mac maksaa noin 50% ostohinnastaan. Ks. huuto.net
Kysymys kuuluu haluaako joku ostaa
k.o windows koneen 350 eurolla ?
Voin maksaa kyllä postituksen mahdollisimman kauas.
-
Olisi ehkä kannattanut mainita tuon testatun koneen hinta 8499€ eli kyllä tuolla hinnalla koneen pitää olla nopea.exlex kirjoitti:Pakko muuten ottaa kantaa tuohon, kun joku kirjoitteli tuolla aikaisemmin, etteivät Applet ole tehokkaita. Luin juuri tuossa marras-jolukuussa tulleen mikrobitin tai tietokonelehden, jossa testasiva Mac Prota. Tuumasivat siinä, että niillä ei ole ollut koko lehden historian aikana mitään niin tehokasta konetta firmassa kokeiltavana.![]()
-
Tähän vielä kommenttiha62607 kirjoitti:Vielä palatakseni asiaan.
Teen laskutettavaa työtä noin 40 h / viikko
80 eur + ALV / tunti. Yleensä lähes joka päivä noin 300 päivää vuodesta.
Siis 40h / 7 päivää = 5,714 h / vrk
Buutti ainakin kerta / per päivä windowsilla
ja lisäksi ajatus olevasta olevasta työstä katkennut - mikä mielestäni aina ikävää ja itseasiassa pahinta.
300 päivää * 10 min = 3000 min
3000 min / 60 = 50 h
50 * 80 = 4000 euroa
3 vuotta * 4000 euroa = 12000 euroa. + ALV
Aiotko nyt laskuttaa asiakkailta 8h 10 min päivässä jotta tuo 12000 € toteutuu vai oletko laskenut että saat 10 min enemmän vapaa-aikaa päivässä ja sen arvo on tuo 12000€ vai mistä tuo raha sinulle tulee?
Ja tuohan toteutuu vain jos et buuttaa MACia kertaakaan 3 vuoden aikana.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka