näytteessäsi sanoisin on ero mutta en sanoisi tosi selkeä mutta tarpeeksi suuri. eroa kuin jollain vanhoilla snyillä uusiin. ja puhun siis samplepohjasiista synistä.Kim kirjoitti:Mun mielestä tässä vähän kaikki väntää ihan turhaan.
Tässä demo mikä on 16 bitin ja 24 bitin ero äänityksessä. Jotta eron saa esille on äänitys tehty -35 dBFS huipuilla ja äänitysvärkin 16 bittinen ditherointi on puutteelinen:
http://haloo.pp.fi/24bittest.wav
Jos ei iskuissa kuule todella selkeätä eroa voi tän säikeen lukemisen lopettaa...
Itse äänitän aina suoraan AD-konverteriin ja 24 bittisenä. En näe tarpeelliseksi laittaa limitteriä väliin kun jättää tasot niin ettei varmasti mene yli. Yleensä mulla jää huiput jonnekkin -10 - -6 dbFS kieppeille.
YLEn uudet masteriohjeet tuli pari vuotta sitten. Periaatteessa idea oli hyvä, mutta käytännössä mikään ei muutu jos masteroija haluaa tunkea kaikki sinne -6,1 dbFS:ään seitsämällä brickwall limitterillä. Itse teen YLE masterit niin että mulla on master limitteri ottamassa pois maksmissaan jotain 2-3 depan piikkejä, ja ennen sitä dialogit on kompressoitu niin ettei säröä tai pumppausta varsinaisesti kuule. Musa on sitten miksattu dialogin ehdoilla kuuntelemalla ja mittarin mukaan katsottuna hyvin usein paljon hiljaisemmalla kuin dialogi. Siis aivan eri tavalla kuin kaupallisten kanavien massasarjat nykyään tehdään. Niissähän on sekä säröä että pumppausta joka dialogissa kokoajan.
Muutoksen homman tuo ehkä vasta jalansijaa hakeva EBU:n uusi mittaristandardi, EBU R 128, joka on kehitteillä. Suomessa kukaan ei kuitenkaan vielä ole tarttunut siihen.
http://tech.ebu.ch/events/webinar_loudness1
Äänittämisestä ja äänentasoista
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
-
Re: Vinkkejä kotistudion rakentamiseen - mistä paras preamp?
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Re: Vinkkejä kotistudion rakentamiseen - mistä paras preamp?
Viesti Kirjoittaja Kim »
Täytyy kuitenkin muistaa että tuo tapahtuu vain ja ainoastaan insinöörin märissä unissa. Käytännössä mikään AD ei ole päässyt juurikaan yli 125 dB oikeassa elämässä ja silloinkin on kyse kalliista vermeestä. Halvemmat AD:t omaa 24 bittisenä käytännössä ehkä maksimissaan sen 20 dB enemmän dynamiikkaa kuin 16 bittisenä.theguru_ kirjoitti:[Täytyy kuitenkin muistaa, että 16 bittisen nollataso on 24 bittisessä maailmassa on -48dBFS, joten -20dBFS kamalla voi vedellä ihan hyvin.
Mä sanoisin että 24 bittisenä voi vedellä huoletta -10 dBFS tasoilla, mutta jos vedät vaikka lead vocin sisään niin että huiput on -20 dBFS ja sitä sitten vielä kompuroidaan kasaan 15 dB niin kusessa olet sen kanssa mikäli kyseessä on klassinen soololaulu.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka