Jaa eipä taida ollakaan, no sitten vaan ciscosta veke.micqo kirjoitti:Joo, Ciscossa on ko. kohta, mutta APEssa myös? …enpäs ole aiemmin huomannut tai sit olen katsonut huolimattomasti
Kaapelimodeemi + AirPort Express issue
-
Re: Kaapelimodeemi + Airport Express issue
Viesti Kirjoittaja gramdel »
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja micqo »
Okei, täytyy kokeilla olisiko tästä hyötyä. Osaatko sanoa, miksi toi Ciscon piilotettu verkko tulee esiin kun modeemi alkaa sekoilla hakiessaan linjaa?gramdel kirjoitti:Jaa eipä taida ollakaan, no sitten vaan ciscosta veke.micqo kirjoitti:Joo, Ciscossa on ko. kohta, mutta APEssa myös? …enpäs ole aiemmin huomannut tai sit olen katsonut huolimattomasti
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Tuota, eikös sitä Ciscon langatonta nyt vaan vois kytkeä kokonaan pois päältä ja antaa sen APEXin hoitaa se langaton verkko?micqo kirjoitti:Okei, täytyy kokeilla olisiko tästä hyötyä. Osaatko sanoa, miksi toi Ciscon piilotettu verkko tulee esiin kun modeemi alkaa sekoilla hakiessaan linjaa?gramdel kirjoitti:Jaa eipä taida ollakaan, no sitten vaan ciscosta veke.micqo kirjoitti:Joo, Ciscossa on ko. kohta, mutta APEssa myös? …enpäs ole aiemmin huomannut tai sit olen katsonut huolimattomasti
Kun Ciscolla ei langatonta verkkoa ole päällä, ei ole minkäänlaista mahdollisuutta, että ”piiloitettu” SSID tulisi näkyviin.
R.
-
Siis, näin olen mielestäni tehnyt. Olen kyllä disabloinut Ciscon verkon tuolta purkin "Wireless" > "Basic Settings" > "Wireless Network" kohdasta, missä ohjeistetaan "You can enable or disable wireless network with this radio button."Raikka kirjoitti:Tuota, eikös sitä Ciscon langatonta nyt vaan vois kytkeä kokonaan pois päältä ja antaa sen APEXin hoitaa se langaton verkko?micqo kirjoitti:Okei, täytyy kokeilla olisiko tästä hyötyä. Osaatko sanoa, miksi toi Ciscon piilotettu verkko tulee esiin kun modeemi alkaa sekoilla hakiessaan linjaa?gramdel kirjoitti:Jaa eipä taida ollakaan, no sitten vaan ciscosta veke.micqo kirjoitti:Joo, Ciscossa on ko. kohta, mutta APEssa myös? …enpäs ole aiemmin huomannut tai sit olen katsonut huolimattomasti
Kun Ciscolla ei langatonta verkkoa ole päällä, ei ole minkäänlaista mahdollisuutta, että ”piiloitettu” SSID tulisi näkyviin.
Verkon voi disabloida myös toisesta kohtaa "Setup" > "Wlan", mutta siellä kerrotaan että "Selecting a wireless security mode helps protect your network. If you select Disable then your wireless network is not secure and any wireless device within range may connect to it. Disable: This option features no security on your wireless network." Tähän em. en ole koskenut, koska ajattelin että toi näkymätön Ciscon SSID tarvitsee suojan…ja tuossa yhteenvedossa lukee, että Wlan on disable tilassa
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Ei se ole näkymätön, vaan pois päältä kokonaan.micqo kirjoitti:että toi näkymätön Ciscon SSID tarvitsee suojan…ja tuossa yhteenvedossa lukee, että Wlan on disable tilassa
-
En mä ainakaan löydä sitä verkkoa millään laitteilla, eli ekö se silloin ole kokonaan pois? Eli olet sitä mieltä, että se wlan tätyy disabloida noista molemista kohdista - myös tästä kohdasta missä määritellään verkon suojaus?gramdel kirjoitti:Ei se ole näkymätön, vaan pois päältä kokonaan.micqo kirjoitti:että toi näkymätön Ciscon SSID tarvitsee suojan…ja tuossa yhteenvedossa lukee, että Wlan on disable tilassa
IP floodin otin pois eilen ja yhteys on pelannut tähän "koputtaa puuta" saakka kiitettävästi tuon APEn kautta

-
En, vaan sillä suojauksella ei ole mitään merkitystä, jos se wlan kerran on pois päältä.micqo kirjoitti:Eli olet sitä mieltä, että se wlan tätyy disabloida noista molemista kohdista - myös tästä kohdasta missä määritellään verkon suojaus?
Käytit hämäävästi piilotettu/näkymätön verkko ilmaisuja, jotka viittaisivat pikemminkin siihen, että wlan verkon ssid on piilotettu, vaikka se siis on kokonaan pois päältä.
-
Re: Kaapelimodeemi + AirPort Express issue
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
-
Näin minäkin asian ymmärin, ja tämän mukaisesti myös toimin. Ciscon etusivulla "yhteenveto-osiossa" kerrotaan Wlanin olevan disabloitu. Muutamien tuntien käyttöperusteella ja entisaikoihin verraten, IP floodi:lla näyttäisi olevan suuri vaikutus ettei modeemi putoile linjoilta, ja netti ei tökijumi - tai sit linjassa on tänään vaan "hyvä" pvä ja sitä huonoa pvä odotellessa jneL-Janne kirjoitti:Toisin sanoen, "Selecting a wireless security mode helps protect your network. If you select Disable then your wireless network is not secure and any wireless device within range may connect to it. Disable: This option features no security on your wireless network." tarkoittaa, että jos langaton verkko on käytössä, tuosta valitaan, onko se suojattu vai ei. Sieltä ensin mainitsemastasi valitset, onko verkko ylipäänsä käytössä.

-
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
a) Ciscossa on nyt johdoilla kiinni useita laitteita, pari suoraan ja loput kytkimen kautta, miten saan APEn langattoman verkon samaan lähiverkkoon, laitanko vain ethernetillä APEn kiinni ja siitä wifiä päälle? Sitten vain Ciscosta wlan pois käytöstä, etteivät turhaan taistele samassa ilmatilassa? Tarvitseeko siis Ciscon asetuksista jotain muuttaa? Mitä asetuksia APEen pitää laittaa, muuta kuin langattoman verkon nimi ja salaus?
b) miten käytännössä saan määriteltyä kiinteitä IP-osoitteita kodin laitteille? Lähinnä yksi härveli siellä on, jonka iOS-remote-sovellus ei tahdo laitetta aina automaagisesti löytää, vaan haluaisin tietää IP:n. En Raikan ohjeista ymmärtänyt, että mikä vaikuttaa mihinkin.
-
Kiinteät ip:t määritellään siellä Ciscon puolella, samasta selainkäyttöliittymästä mistä pistetään se wlankin pois.
-

Tuosta Ciscon verkosta…nyt kun toi modeemi sekoilee, huomasin että toi piilotettu Ciscon SSID vilahtelee/käy taas tuolla verkkolistalla. Musta alkaa kovasti tuntuu siltä, että noi Cisco ja APE ei pidä toisistaan…
…edit… Resetoin Ciscon ja pääsin takaisin linjoille. Tässä ei voi olla kun 2 vaihtoehtoa.
a) Cisco & APE ei pidä toisistaan - vaatii jonkun hienosäädön mahdollisesti Ciscon puolella?
b) Sonera laajakaista on mitä on…
…mene ja tiedä. Taidan tehdä seuraavaksi sellaisen testin, että pidän APEn irti ja kuulostelen yhteyden toimivuutta pelkän Ciscon varassa. Tällä tapaa voin poissulkea APEn osuuden, johtuuko ongelmat mahdollisesti näiden kahden laitteen välisestä valtataistelusta. Kiitos kaikille vastauksista - palaan astialle!
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Jaa niin, liitin ethernet-piuhalla AP Expressin Ciscon kupeeseen, ja jatkoin toisella AP Expressillä verkkoa, valitsin 5 GHz -taajuuden, ja sopivan radiokanavan, jossa ei näy kukaan muu liikkuvan, ja johan kiitää data.
Otin jokusen näyttökuvan tilanteesta tuolla vehkeen sisuksissa:
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Ylläpitäjä
Päivitys laitettu tulemaan. Päivityksen jälkeen kannattaa tuo palomuuri käydä vielä kytkemässä pois.
Päivitystä on toki mahdollista pyytää myös vikapalvelumme kautta.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit.
Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
-
Firmis on sama, sain Surinalta sen pari vkoa sitten kun tajusin, että purkki ei ollut tuon suhteen ajantasalla. 5 Gigan taajuutta APE ylläpiti minullakin tuossa kun kokoonpano oli kytketty. Tällähetkellä Cisco rullaa yksistään ja IP floodit + muurit päällä, eikä yhteysongelmia toistaiseksi ole havaittavissa.
Jotenkin tuntuu vaan siltä, että Cisco & APE ei pidä toisistaan tai sit Cisco sekoaa kun APEn perässä roikkuu iPhone, iPad & ATV. Tai sit modeemin sekoamisen / linjalta putoamisen aiheuttaa jokin muu asia - ei ymjarrä, kovin on outoa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Ylläpitäjä
Mikä radiokanava sinulla on valittuna, jos sillä olisi asian kanssa tekemistä (oikeasti minä en ole hiukkaakaan asiantuntija näissäkään asioissa, teen vain kuten on neuvottu, ja kaivelen netin syövereitä niitä ohjeita löytääkseni), itse valitsin jostain löytämän vinkin mukaan kanavan 40.
Mitään muita piuhoja minulla ei ole Ciscossa.
-
Asiantuntija en ole itsekään. APE käytti kanavaa 100 - haki sen automaattisesti ja antoi siirtonopeudeksi 300. Ajattelin, että tämä on varmaan hyvä. Saattoi se välistä käydä 2,4 puolella kanavalla 11 tjs. mutta yleensä 5,0 ja kanava 100.amanita kirjoitti:APE:sa on siltatila pois. Tuosta NATista en sen enempää osaa sanoa, AirPort-työkalu hoiti homman puolestani, enkä itse rohkene sille laittaa kapuloita rattaaseen.
Mikä radiokanava sinulla on valittuna, jos sillä olisi asian kanssa tekemistä (oikeasti minä en ole hiukkaakaan asiantuntija näissäkään asioissa, teen vain kuten on neuvottu, ja kaivelen netin syövereitä niitä ohjeita löytääkseni), itse valitsin jostain löytämän vinkin mukaan kanavan 40.
Mitään muita piuhoja minulla ei ole Ciscossa.
Tsekkailin tuossa Soneran keskustelupalstaa ja huomasin, että aika useasti ohjeistettiin laittaa palomuuri pois. Tätä voisi kokeilla seuraavaksi - hirvittää vaan vähän, kun itse olen elänyt siinä uskossa että modeemin palomuuri on myös tärkeä. Kait noi Surinan kaverit sit jotain tietää, kun tällä tapaa asiakkaitansa ohjeistavat - niin ja minullakin vain 1 ethernet-letku Cisco > APE.
-
- Ylläpitäjä
Jaa juu, minun toinen ja verkkoni luoja APE:ni on Jenkkilästä, onkohan näissä joitain eroja sikäli tässä suhteessa? Toinen APE on Suomesta ostettu.
-
Okei. Ehkä jenkki-APE tukee eri taajuuksia mitä suomi-aPE …en osaa sanoa.amanita kirjoitti:Minä valitsin itse APE:lle vain 5 GHz:n käytön ja tuon kanavan 40. Vanha iPhone nelkku ei siihen enää yhdy, mutta onneksi kaikki muut Applen kapineeni yhtyvät.
Jaa juu, minun toinen ja verkkoni luoja APE:ni on Jenkkilästä, onkohan näissä joitain eroja sikäli tässä suhteessa? Toinen APE on Suomesta ostettu.
-

-
micqo kirjoitti:Sainpa käskytettyä Ciscon "bridged" tilaan ja APE hoitaa nyt Wlanin ja NATin. Temppu oli hyvin yksinkertainen Firevoxin Firebug lisäosalla, jolla editoidaan lähdekoodia lennosta. Pari pientä juttua, ja nyt kokoonpanoni on sellainen kun olen aina halunnut. No, jäädään mielenkiinnolla odottamaan toimiiko yhteydet jatkossa vai ei - snadisti pelottaa

…tää mitään toimi!! Paluu normikuvioihin. Cisco resetoitu ja Ciscolla mennään. Nyt teen kyllä muutaman pvän testin pelkästään Ciscolla, jotta näen oikeasti onko tämä Cisco & APE yhtälö ongelmana, vai johtuuko nämä oudot verkkoyhteydet jostain muusta. Alkaa vähän ärsyttää kun netti ei pelaa kunnolla

-
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka