hatey kirjoitti:LapsSyksyn kirjoitti:Juuri näin.
Väitteen 10 tunnin oppimisesta olen kuullut Ilmavoimista. Syynä on se, että Hornet lentää tietokoneiden avulla. Käytin simulaattoritarinaa vertauksena.
Minulla kesti 60 laskeutumista, ennenkuin pääsin yksinlennolle mopo-Cessnalla.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minä en osaa lentää millään koneella - olet varmasti parempi asiantuntija. Korostan, että toin vain esille Hornetin teoreettisen helppouden tietokoneavusteisena lentämisenä. Todellisuudessa kukaan ei pääse 10 tunnin jälkeen Hornetin puikkoihin. Kysyin kerran Hornetin ohjaamoon kurkistellessani, että miksi telkkarissa näkee, että nousevan Hornetin ohjaaja pitää kuomun reunan "kauhukahvasta" kiinni toisella kädellä. Minulle kerrottiin, että pitää itse asiassa molemmin käsin, ettei vahingossa koskisi kaasuun tai ohjaussauvaan...
Hävittäjän lentäminen on raakaa fyysistä työtä. Väite, että ohjuspuolustus olisi korvannut hävittäjät, taitaa olla tuntematon niin Venäjällä, Kiinassa, Intiassa, USA:ssa, Ranskassa, Iso-Britanniassa kuin Suomessakin. Miljardeja ei upoteta kehitystyöhön huvin vuoksi. Siinäpä meille hyvät ostajan markkinat!
Ai niin, en ota käsityksiäni Venäjän asevoimista "amerikkalaisista propagandaelokuvista". Otan sen Venäjän omasta mediasta, ja olen myös joitakin kertoja päässyt näkemään heidän toimintaansa läheltä. Onhan heillä omat hyvät puolensa, ja hyviä järjestelmiä, mutta mitään länsimaisille ylivoimaista ei taida olla. Tämä siis theinoselle vastauksena.
Selvyyden vuoksi: en työskentele Puolustusvoimissa enkä saa palkkaa mistään hävittäjähankintoihin kuuluvasta osa-alueesta.