niiksu kirjoitti:Villi visio: Kaksi lightning liitäntää iPhonessa poistaisi tuon ongelman. Tämä vaikuttaisi tietysti estetiikkaan ja luultavasti olisi myös hankala toteuttaa.
Tai sitten päällekkäin liitettävät liittimet. Apple on hakenut tähän patenttia, mutta iPhonen 7:n yhteydessä tästä ei ole kyllä enää ollut puhetta.
Viimeksi muokannut Ilkka66, 5.9.2016 klo 13.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Toivottavasti pian kuulokeliitännän häviämisen jälkeen katoaa myös latausliitin. Puhelinta kun voi nykyään ladata ilman piuhaa tai liitintäkin. Ehkä puhelimessa jatkossa on vain pieni kosketuspinta jonka kohdalle voi laittaa magneettisen "huoltopiuhan" jos puhelin vikaantuu niin ettei mikään langaton yhteys toimi. Normaali käyttäjä ei tarvitsisi mitään johtoja tai liittimiä puhelimessa. Toivottavasti ne katoaa kohta muistakin laitteista.
Aika harvoin olen Airissa mitään muuta kuin latauspiuhaa tarvinnut ja silti on kaikki tekeminen onnistunut mainiosti kotona/töissä. Airplayllä saa kuvan/äänenkin langattomasti tykille ja av-laitteisiin.
usagi kirjoitti:Toivottavasti pian kuulokeliitännän häviämisen jälkeen katoaa myös latausliitin. Puhelinta kun voi nykyään ladata ilman piuhaa tai liitintäkin.
Lopettakaa johtojen halailu.
Omaan Iphone 6:n laitoin tämmöisen ja toimii hienosti. http://www.dx.com/p/wireless-charging-r ... 81OVfmLTCM
Omalta osaltani myös tuo 3,5 mm plugi on turha, 25 vuotta on ollut erilaisia matkapuhelimia ja tuota plugia olen tarvinnut ehkä 10 kertaa.
IP67-68 luokitus ja viikon akunkesto on minun toivelistalla.
Itse kuuntelen musiikkia lähes joka ilta niin, että lataan samanaikaisesti puhelinta (koska iltaisin se akku alkaa olla jo aika loppu). Olen kyllä ihan kiinnostunut vaihtamaan kuulokkeet langattomiin, mutta on se aika huvittavaa taas nähdä fanaatikkoja kumoamassa kuulokediggareiden mielipiteitä jollain ihme julistuksilla.
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
Olen musiikkialan ammattilainen ja syy siirtyä käyttämään Applen tuotteita ( ensin mac 2005 ja iPhone 3-> ) oli ja on ollut toimivuus audiopuolella niin raudan kuin softankin suhteen. Käytän kaikkien laitteideni analogista äänilähtöä joka päivä vaikka minulla onkin järeämpi äänikortti, hyvin usein on tilanteita joissa ääntä pitää saada ulos, eikä siis pelkästään kuulokkeisiin.
Minulla on myös eri käyttöätarkoitusta varten useita kuulokkeita ( korvamonitorit, laadukkaat nappikuulokkeet, monta paria suljettuja rumpalin kuulokkeita sekä hyvin kalliit studiokuulokkeet ). Kuulokeliitännän poistaminen tarkoittaisi minun kohdallani hyvin yksinkertaisesti tuotteen ostamatta jättämistä.
On kyllä ihan suolesta tuoda taas yksi adapterin käyttöpakko lisää, ihan tarpeeksi riesaa jos mäkbookin ethernetliittimen puutteesta. Nuo lisäkilkkeet kun tapaa olla hukassa tai ainakin väärässä paikassa juuri silloin kuin niitä tarvitsee, ja piuhalla nyt muutenkin poistaa monta langattomuuden tuomaa ongelmaa. Jos ei joku tätä ole itse kokenut niin ei ole vielä elänyt tarpeeksi pitkään.
niiksu kirjoitti:Tulevaisuuttahan tuon 3,5mm liitännän poistuminen on, mutta ei kiinnostaisi alkaa kuljettamaan aina mukana adapteria, joka vielä pienen kokonsa takia häviää kohtalaisen helposti.
Miksi sen pitäisi hävitä? Sen saa pidettyä kuulokkeiden piuhassa kiinni eikä sitä tarvitse mihinkään erikseen säilöä. Kuulokkeet taas ovat omassa pussissaan/kotelossaan. Tietty osalla taskussaankin.
Tottakai voisin käyttää adaptereita mutta usein tilanne jossa tarvitsen ääniliitäntää on ennakoimaton enkä koe erityisen käytännölliseksi pitää mukana erillistä adapteria ihan joka tilanteessa. iPhonen hienous on ollut juuri se, että sen avulla selviytyy useista tilanteista jotka aiemmin vaativat tietokoneen.
Pointtini on siis se että omassa käytössäni käytännöllisyys ja toimivuus ovat tärkeimmät valintakriteerit eikä esimerkiksi laitteen paksuudella tai muulla esteettisellä seikalla ole paljoakaan merkitystä. Sama suuntaus on toki myös läppäreissä, firewiren poistuminen on huono juttu ja vaatii taas sen adapterin..
^ tässä taas tullaan siihen kohtaan missä Apple tekee omanlaisiaan laitteita, eikä sinänsä tee voimakasta markkinatutkimusta minkälaisia ominaisuuksia ihmiset voisivat tarvita.
Mieltävätkö ihmiset adapterin nyt melko suureksi ja hankalaksi pitää mukana? Kuitenkin monissa kuulokkeissa on volumesäätöä ja osa pitää ihan oikeutetusti esim. ulkoista kuulokevahvistintakin mukana saavuttaakseen parempaa äänenlaatua, mutta noin periaatteessa adapteri mihin mahtuu 3.5mm kuulokeplugi ja Lightning -kaapeli latausta varten + tietenkin toisella puolella Lightning -liitäntä itse laitteeseen, ei vaadi järjetöntä tilaa ja silti sen sisälle saa ihan näppärästi DACin kun pitää tehdä muunnos digitaalisesta analogiseksi.
Voihan se olla että lightning-adapteri on hyväkin juttu koska oletettavasti äänenlaatu paranee. Minulle ongelma ei ole adapterin koko vaan se, että onko se mukana ja kuinka monta niitä tarvitaan. Ainahan adaptereiden kanssa on saanut puuhata esimerkiksi näyttöjohtojen kanssa, minullakin on toistakymmentä erillaista ( aikanaan hyvin kallista ) palikkaa varastossa.
Itsellä kolmet kuulokkeet, mutta en silti näe tilannetta missä en selviäisi yhdellä adapterilla, löytyy vain yksi pari korvia.
Vain yhdet on semmoiset mitkä poistuvat kodista, joten adapteria voi lepuuttaa yleensä sen johdossa kiinni ihan vapautuneesti (Bose QC25). Ne muutenkin kulkevat eri paikkoihin kotelossaan, missä on jo muutenkin muutama paristo sekä lentokoneliitin (kuulokkeet käyttävät paristovirtaa vastamelutoimintoon).
Itse kytken aniharvoin mitään muita kuulokkeita iPhoneen kuin Applen omia puhelimen mukana tulleita nappikuulokkeita tai BT-kuulokkeita. Siksi kohkaaminen 3.5mm liitännän poistosta on jotenkin outoa minulle, koska omaan käyttöön tuo ei vaikuta juuri mitenkään. Joka tapauksessa kyse on sinällään radikaalista muutoksesta ja uskon että tämän takia Apple rakentaa selitysmallin, jolla se perustelee miksi tuo liitin on poistettu.
Samanlainen meuhkaaminen oli kun 30-PIN lähti pois ja tilalle tuli lightning, koska dockit ja lisätarvikkeet ja sitä ja tätä.
Nyt pulinat pois, leuka pois rinnasta jotta näkee metsän puilta. Parin vuoden päästä tämäkin aiheuttaa huvituksen kyyneliä.
Tekisi melkein laittaa äänestys pystyyn että kuinka kovasti on todellista tarvetta kuulokeliitännälle. Itselläni on duunissa kaiken aikaa peltorit auxilla kiinni, mutta en näe ongelmaksi siirtyä lightning käyttäjäksi. Joillekin se toki on kynnys, mutta onko ylitsepääsemätön. Ja jälleen päästään kohtaa "parin vuoden päästä tämäkin aiheuttaa huvituksen kyyneliä"
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
jakovski kirjoitti:Samanlainen meuhkaaminen oli kun 30-PIN lähti pois ja tilalle tuli lightning, koska dockit ja lisätarvikkeet ja sitä ja tätä.
Nyt pulinat pois, leuka pois rinnasta jotta näkee metsän puilta. Parin vuoden päästä tämäkin aiheuttaa huvituksen kyyneliä.
Tekisi melkein laittaa äänestys pystyyn että kuinka kovasti on todellista tarvetta kuulokeliitännälle. Itselläni on duunissa kaiken aikaa peltorit auxilla kiinni, mutta en näe ongelmaksi siirtyä lightning käyttäjäksi. Joillekin se toki on kynnys, mutta onko ylitsepääsemätön. Ja jälleen päästään kohtaa "parin vuoden päästä tämäkin aiheuttaa huvituksen kyyneliä"
Minusta tämä on kuitenkin hiukan eri juttu koska 3,5mm liitin on todella laajasti käytössä niin kuulokkeissa kuin äänentoistolaitteissa ja minulle erittäin tärkeä ominaisuus puhelimessa. Audioliitännät ovat pysyneet melko samoina hyvin pitkään.
En siis vastusta muutosta, minusta lightning on paljon parempi kuin 30-pin esimerkiksi..
Onkos ollut spekseissä mainintaa että uudella liittimellä voi myös kontrolloida sen läpi menevää
materiaalia. Yksinkertaisimmillaan esim. drm kunnossa - kuuluu / drm ei ok ei -kuulu.
Analoginen lähtö ei tällaista tee mahdolliseksi. Taas on mahdollista puuttua käyttäjän tekemiseen rautatasolla... Ja käyttäjä maksaa.
Taskun pohjalla vääntyvä adapteri jonka uusiminen maksaa 39€ vs kauan sitten toimivaksi todettu 3,5mm plugi. Pitäköön iTunkkinsa. Kuulokkeiden lataus ei kiinnosta myöskään.