Ainakin minulla esc toimii useissa ohjelmissa (esim. Mail, Text Edit) täydentäjänä, eli jos kirjoitan alkuosan sanasta ja painan esciä, niin ehdotetaan sanoja. Vai onko tuo noin minulla vain sen vuoksi, että joskus säädin KeyBindingsejä?
Fn on melko turha nappi, ja vielä turhempi on oikean alalaidan |< -nappi (liittyykö se jotenkin num lockiin?). Voiko noihin nappeihin edes määritellä näppäinoikoteitä mitenkään?
Näin sovelluskehittäjänä pistää pannuun ankarasti ihmisten valitus, kun softat maksaa? Ei niitä nyt ihan puustakaan tipu, eikä mun mielestä joku 170€ opiskelija-hinta Officesta ole nyt mikään paha raha, varsinkin jos ohjelmaa käyttää päivittäin. Jos ei ole rahaa, niin ei sitten varastamaankaan tarvitse ryhtyä.
Jos tahtoo jonkun tekemän ohjelmiston, niin ostaa sen... jos ei ole rahaa, niin käyttää ilmaisohjelmia. Jos ei kumpikaan vaihtoehto kiinnosta, niin sopii yrittää tehdä ohjelmat itse...
Thoth kirjoitti:Fn on melko turha nappi, ja vielä turhempi on oikean alalaidan |< -nappi (liittyykö se jotenkin num lockiin?). Voiko noihin nappeihin edes määritellä näppäinoikoteitä mitenkään?
Mites käytät funktionäppäimiä F1–F6 ilman Fn-nappia? Ja se |< on "enter", ei minusta kovin turha sekään...
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
kallekilponen kirjoitti:Fn:nää tarvitaan tosiaan F-nappeihin ja tietysti forward deleteen. Puhumattakaan pageup/downista.
Ja jos enter on turha niin mihin sitä näppistäkään oikeastaan tarvitaan?
OK, Fn:ää tarvitaan ehkä F-nappeihin. F-napit voisi tosin periaatteessa valita myös shiftillä, tai Fn:ää voisi voida käyttää muiden näppäinten kanssa omia shortcutteja määreltäessä. Quicksilverillä onnistuin sentään kontrolloimaan iTunesia Fn+nuolinäppäimillä
|< näyttää tosiaan toimivan enterinä, mutta ainakin minulle riittää vieressä näppäimistön oikeassa laidassa sijaitseva normaali iso enter-nappi.
Fn on kannettavien muutenkin yleinen namiska. Sillä saa nopeesti paukutettua F-nabbuloittne lisäksi esim. numeroita kirjainnäppäimistä ilman, että painais num lockia.
Äkkiseltään ei k yl tuu yllämainittujen lisäksi muuta mieleen. o_O
Thoth kirjoitti:|< näyttää tosiaan toimivan enterinä, mutta ainakin minulle riittää vieressä näppäimistön oikeassa laidassa sijaitseva normaali iso enter-nappi.
Alalaidan enter-nappi on sopivassa paikassa, kun käyttää läppärin kosketuslevyä. Se on juuri oikean käden pikkusormella painettavissa vaikka "Cancel/OK"-ikkunoissa, ei tarvitse kursorilla tähtäillä.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Thoth kirjoitti:
|< näyttää tosiaan toimivan enterinä, mutta ainakin minulle riittää vieressä näppäimistön oikeassa laidassa sijaitseva normaali iso enter-nappi.
Riittänee varmasti, mutta tuo rivinvaihto ja "kappalevaihto" on eri nappi ja sillä on eri merkitys, siis taittopuolella.
Thoth kirjoitti:
Johtunee nyt siitä, että se on enter. Sitähän kyseinen symboli tarkoittaa. Ja "oikeassa laidassa sijaitseva normaali iso enter-nappi" ei ole enter, vaan return. (Toimii muuten enterinä painettaessa yhtäaikaa Fn:ää.)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs