Ei löydy enää nukkumisvaloa.jamo kirjoitti:Vielä tuosta ulkoisesta olemuksesta, että onko virta/nukkumisvalokin siirretty virtapainikkeen mukana vasemmalle?
Alu iMac kokemuksia
-
-
-
Viesti Kirjoittaja migguli »
Eipä näytä olevan valoa ollenkaan ja virta nappi löytyy vasemmalta takaa..Macco kirjoitti:Olikohan peräti niin, ettei sitä valoa ole enää ollenkaan?jamo kirjoitti:Vielä tuosta ulkoisesta olemuksesta, että onko virta/nukkumisvalokin siirretty virtapainikkeen mukana vasemmalle?
EDIT: kärpele, aina myöhässä...
-
Viesti Kirjoittaja aidantaus »
Ettei asialla vois olla myös ajuriongelma?TheKraken kirjoitti:Jos ruutu on täynnä pikkelssiä, niin vika on raudassa. Näytönohjaimessa taikkapa emolevyssä. Eli huoltoon vaan ja pikaseen sanon minä.
Tämä tosin vain minun näkemykseni asiaan, mutta itse en lähtisi kotikonsteilemaan.
Omaan ongelmaanihan en siis vielä ole vastausta löytänyt, pistin toki tarkemman (englanninkielisen) selostuksen Applen omalle foorumille: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... &stqc=true
Lyhykäisyydessään:
Otin ensimmäistä varmuuskopiota koneen ollessa ollut hallussani vasta neljättä päivää, ekan backupyrityksen yhteydessä rupes näyttö vääristämään värejä (vähän solarize-efektin tyylisesti) ja rakeentumaan.
Tästä kuva: http://iki.fi/aita/imac/01_not_ok.jpg
(kuvassa siis ei heijastuksia muualta, vaan näytössä oli tollasta)
Keskeytin varmuuskopioinnin ja testasin logata itseni pihalle ja takas sisään; sama ongelma - värit vtuillaan ja muutenkin näyttö rakeinen.
Ongelmaan auttoi koneen boottaaminen, minkä jälkeen pistin uusiks varmuuskopioinnin käyntiin.
Tästä kuva: http://iki.fi/aita/imac/02_ok.jpg
Pahoittelen kuvien huonosta laadusta, mutta ei ollut käytössä muuta kuin Nokia 9500 Communicator. Ok-kuvassakin on jonkinlaista värivääristymää reunoilla, mutta silmin ne olivat ok.
Soitin tänään Applelle aiheesta, ja siellä neuvottiin tarkkailemaan tilannetta jonkin aikaa, kun itse olin sitä mieltä, ettei tällainen peli vetele. Harmittaa kun ekalla viikolla jo jotain hämminkiä, varsinkin kun käyttömukavuus ja nautittavuus kärsii kun joutuu jännittämään sitä, koska tää seuraavan kerran temppuilee.
Njoo tämä oli vain oma tarinani, saa toki kommentoida, mikäli löytyy jotain ideaa vian laadusta ja mahdollisesta ratkaisusta.
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Noi höh minkä menivät tekemään kun ottivat valon pois. Mistä siitä nyt tietää, onko se sammuksissa vai nukkumassa? Kylä valkoinen "hengittelevä" valo kuuluu Macciin, sanon minä.migguli kirjoitti:Eipä näytä olevan valoa ollenkaan ja virta nappi löytyy vasemmalta takaa..Macco kirjoitti:Olikohan peräti niin, ettei sitä valoa ole enää ollenkaan?jamo kirjoitti:Vielä tuosta ulkoisesta olemuksesta, että onko virta/nukkumisvalokin siirretty virtapainikkeen mukana vasemmalle?
EDIT: kärpele, aina myöhässä...
-
-
Viesti Kirjoittaja suippotokko »
Yksi asia huoltoruljanssin alkussa ihmetytti. Lähetti toi koneen 20.8. ja sain sen käyttöön 22.8, jonka jälkeen se pasahti 30.8.. Kun tänään soitin huoltoon sieltä ilmoitettiin, etten saa "nopeutettua huoltokäsittelyä" koska koneeni ei ole uusi (sen toimituksesta yli 14 päivää). Noh, moisen kommentin jälkeen meinasi kuppi mennä nurin ja ajattelin, että monivuotinen potentiaalinen maccikäyttäjä palaa samantien pc:n pariin - taidan kuitenkin katsoa mitä saan huollosta handuun ja teen päätöksiä vasta sitten. Asiakaspalvelu on niin vaikeaa, niin vaikeaa...
-
Viesti Kirjoittaja drengis »
- Laite on yllättävän kevyt. Suurihan se on, mutta liikuttelu ei loppujenlopuksi tuottanut vaivaa. Komeasti pakattu kuten aina, tosin taitaa Applekin olla viimein luopunut niistä turhista mutta tyylikkäistä USB-liitinten suojamuovipalikoista. Pieni tyylivirhe oheisvarusteissa on valkealla kauluksella varustettu virtajohdon virtaliitin, musta selkä olisi kaivannut mustaa kaulusta koneen takaseinää silottamaan.
- Ensituntuma uuteen näppäimistöön on hyvä. Vähän ottaa totutella, mutta toistaiseksi pidän. Suuri helpotus oli että enter on suomi-näppäimistössä säilyttänyt muotonsa (vaikka onkin aiempaa kapeampi), pitkulainen enter olisi ollut vähän liikaa. Hauskaa miten hiiren USB-liitin piiloutuu näppäimistön alle vaikka muistitikkuja sinne lieneekin turha yrittää tämän vuoksi änkeä. Ei ole omppuja enää omppunäppäimissä, jossain nettikuvissa vilahdelleen commandin sijaan lukee cmd.
- Mighty Mousen peukkureunojen muovin väri hieman muuttunut vaaleammaksi. Hiiren johto on normaalia lyhyempi, todella lyhyt, mutta lienee tarkoituksella koska se kytketään nyt näppäimistön laitaan - ei jää liikaa piuhaa roikkumaan pöydälle.
- Niin paljon kuin pidin vanhan iMacin ulkonäöstä (tuo G5 iSightinihan on about saman näköinen kuin edellisen polven Intel-iMacit), kovasti näyttää vanhalta tämän laitteen vieressä. Liekö vain se "uusi on aina uutta" -efekti vai mikä, mutta uudet alumiiniset linjat ja koneen alareunan näennäinen kaventuminen auttavat. Onneksi 24" ei myöskään ole mielestäni lainkaan liian iso vanhan 20":n paikalle, vaikka tätä vähän pelkäsin.
- Alareunan kaventuminen on tosiaan täysin näennäistä, koska vierekkäin olevissa 24":ssä ja vanhassa 20":ssä näyttöjen alareuna alkaa täsmälleen samalta tasalta ja kokonaisuutena alareunat ovat yhtä korkeat, 24":ssä vain näytön musta reunus tekee itse alareunuksesta matalamman näköisen. Musta, lasi ja alumiini näyttävät todella hyvältä, eivät ollenkaan tavanomaiselta vaan oikeasti todella näpsäkältä - paljon arvokkaammalta kuin valkoinen muovi.
- Entä se kiistelty näyttö? Rautaa. Kyyläsin sitä vaaleilla koko näytön kattavilla väripinnoilla ja huomasin samaa pientä tummumista reunoissa kuin vanhalla 20" näytölläkin, mutta en kokenut näytössä mitään aikaisemmasta poikkeavaa häiritsevää tässä mielessä. Katselukulma on erinomainen. Mutta mikä tässä oikeasti on rautaa on iskeä vanha ja uusi näyttö vierekkäin ja vertailla. Pyhä jysäys, Batman. Katsoin ensin että onko uuteen iMaciin isketty dockiin uudet ikonit vanhaan verrattuna, mutta eihän siellä ollut uutta kuin iMoviella - ikonit vain näyttävät niin paljon paremmilta uudella iMac 24":llä. Vanha näyttö on pliisumpi ja mattapinnoitteen takia se on kuin hiekkapaperilla "siloiteltu" verrattuna uuteen näyttöön. Glossy toimii minulla loistavasti ja kirkkaus on erinomainen.
- Heijastuksia? Ei juurikaan. Katselin tätä ensin valot poissa, eikä vakiona n. 80%:ssa ollut kirkkaus häirinnyt minua. Menin hieman pelonsekaisin tuntein iskemään kattovalot päälle ja odotin näyn muuttuvan kuin janoisella saharassa konsanaan, mutta ei mitään, ei kerrassaan mitään. Tarkalla silmällä voi erottaa jotain pientä jos yrittää etsiä, mutta valkoisista seinistä huolimatta koska valaistus ei osu suoraan näyttöön niin ongelmaa ei ole - ulkovalo ei minulla myöskään ole ongelmana tässä tilassa. Tiedän että tämä on yksilöllistä, mutta toistaiseksi glossyys on minulle ollut vain plussaa, pelkoskenaariot eivät ole päässeet toteutumaan. Nyt olen käyttänyt tätä jo pidempään valot päällä ja oikein miellyttävältä tuntuu näinkin.
- 24" vs. 20". Mahtavaa, kyllä kannatti ottaa suurempi näyttö. Vaikka 20" tuntui pitkään valtavalta, siinä tuli kuitenkin selaintakin pidettyä melkein täydessä koossa. Nyt tässä tuntuu luontevalta ottaa selain vähän pienemmäksi, jolloin reunoille jää tilaa - mille sitten milloinkin. Ei tule niin klaustrofobinen olo ja tuonnehan voi avata ties mitä kontrolleja jos siltä tuntuu. Ensimmäisen kerran oli tosin pakko käydä heti iskemässä lisää vauhtia hiireen, aikaisempaa suuremmalla resoluutiolla hiiren lisävauhdille on näemmä tarvetta.
- Tehot? Kaikki tuntuu nopeammalta. En ole vielä lisännyt muistia uuteen koneeseen, enkä ajanut mitään sen vaativampaa, mutta kyllä lisävauhdin G5:n verrattuna tuntee kaikessa - mutta tämä tuskin on kenellekään yllätys. Sinänsä MacBook Pro:ni tuntuu aika samanlaiselta tässä mielessä kuin uusi iMac.
- Äänekkyys? Ensivaikutelma olisi että vähän hiljaisempi kuin vanha 20" G5 kun koneita kuuntelee rinnakkain, mutta jätän tarkemmat arviot kultakorville. Alumiini lämpenee kyllä kovasti yläreunasta, alhaalta kone on aivan kylmä. Täytyy katsoa iskeäkö jotain tuulettimia kovemmalle myöhemmin, toisaalta alumiini välittää lämpöä ulos eri tavalla kuin muovi joten ei mitenkään epänormaalilta tunnu.
Toistaiseksi olen siis erittäin tyytyväinen, mitään pahempia pelkoja ei tunnu toteutuneen. Ohjelmiston päivitys löysi heti liudan päivityksiä haettavaksi, joten laitoin ne tulemaan. Myöhemmin pitäisi ehtiä tuota muistiakin lisäämään ja sitten on vanhojen datojen ja muiden siirtäminen vielä edessä.
Hauskaa on!

-
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Tuskin sinne sellaista mahtuu laittamaan - ja projekti ei olisi ainakaan yksinkertainen vaikka mahtuisikin. Osta ulkoinen kotelo jonka saa liitettyä (mielummin) firewire- tai usb-väylään. Muista tarkistaa tarvitsetko SATA- vai PATA-kotelon.KOP kirjoitti:Onkos tuohon iMacciin mahdollista itse lisätä toista kovalevyä? Olisi valmiina semmonen olemassa eikä viitsisi tilata kallista uutta valmiiks asennettuna.. Onko kukaan täällä sitä tehnyt?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei kukaan missään, sillä sisäistä paikkaa ei ole.KOP kirjoitti:Onkos tuohon iMacciin mahdollista itse lisätä toista kovalevyä? Olisi valmiina semmonen olemassa eikä viitsisi tilata kallista uutta valmiiks asennettuna.. Onko kukaan täällä sitä tehnyt?
Vastaavasti mukana on nopea FW800-liitäntä, jonka avulla saa ulkoisen levyn vastaamaan vikkelästi.
Tilasin omani peruslevyllä, kun on parikin FW800-levyä entuudestaan, 400 ja 320 GB.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja KOP »
No näinhän se onkin kun tarkemmin tutkin. Onneks noita erilaisia ulkosia on markkinoilla vaikka kuinka.Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei kukaan missään, sillä sisäistä paikkaa ei ole.KOP kirjoitti:Onkos tuohon iMacciin mahdollista itse lisätä toista kovalevyä? Olisi valmiina semmonen olemassa eikä viitsisi tilata kallista uutta valmiiks asennettuna.. Onko kukaan täällä sitä tehnyt?
Vastaavasti mukana on nopea FW800-liitäntä, jonka avulla saa ulkoisen levyn vastaamaan vikkelästi.
-
Ilmeisesti se siirtyi jo iMac G5 iSightissa, koska minullekin virtanappi uudessa iMacissa oli ihan tutussa paikassa vasemmalla... ajattelin että se on siirtynyt oikealle kun olin nähnyt kommentteja virtanapin siirtymisestä. Nukkumisvalo G5 iSightissa taisi olla oikealla kyllä edelleen, uudessa sitä ei toki ole lainkaan. Mielestäni Apple-logo olisi voinut hehkua.Sälli kirjoitti:Nappi on sitten vaihtanut puolta jo aikaisemmin. Itelläni on valkoinen 20" iMac C2D ja siinä virtanappi on vasemmalla takana, ja nukkumisvalo edessä oikealla.migguli kirjoitti:Eipä näytä olevan valoa ollenkaan ja virta nappi löytyy vasemmalta takaa..
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
(Todellisuudessa siitä univalosta taisi kyllä olla enemmän haittaa kuin hyötyä minulle historiallisesti. Äkkiähän sitä näppistä koskemalla huomaa onko kone vielä päällä vai pitääkö virtanapista käynnistää, sen sijaan pimeässä valo voi haitata muutoin. Edellisen polven valosensori sentään auttoi pahimpiin ongelmiin - uskon että olen tyytyväisin ilman koko valoa, vaikka olihan se tavallaan cool ja syke oli todella tyylikäs.)
-
Täysin mustissa väripinnoissa olen pari kertaa havainnut häivähdyksen heijastusta (esim. jos ruutuun hyppää hetkeksi iso musta ikkuna tms.) mutta muuten heijastukset eivät vieläkään ole silmään osuneet koneen ääressä istuessa ellei erityisesti yritä jotain etsiä. Paljon enemmän haittasi vanha anti-glare-coating, joka oli hyvin näkyvä.
Näppäimistö on erinomainen. Matala etureuna vähentää ranteiden rasitusta ja matalammat näppäimet jotenkin vähentävät kummasti kirjoittamisen eli näppäimeltä toiselle loikkimisen vaivalloisuutta.
Näppäimistö pysyy myös painon ja kumihtavan takareunansa vuoksi paremmin paikoillaan kuin vanha - lisäksi vanha näppäimistö on todella äänekäs tämän uuden rinnalla, se tuntuu kuin hakkaisi mekaanista kirjoituskonetta kun tähän uuteen vertaa. Ainoa heikkous on, että näppäimistö tuntuu miniatyyriltä ison koneen rinnalla (vanhassa 20":ssa jykevämpi vanha keyboard tuntui sopusuhtaisemmalta). En halua kuvitella miltä langaton tuntuisi tässä... huhhuh. Tosin jättäähän se pieni näppäimistö enemmän tilaa pöydälle.
Tämä on hiljaisempi kuin vanha 20" G5 iMac iSight, ero on itseasiassa aika lailla merkittävä uuden koneen hyväksi. Positiivinen yllätys, ei se kyllä vanhakaan erityisen meluisalta ennen tuntunut...
Kävikö tässä nyt taas niin että Apple tiesi mitä oli tekemässä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Tämä kone on todella, todella upea. Vaimoltakin tuli kehuja masiinan ulkonäöstä, mitä nyt se pakollinen "onpa se iso" - mutta onneksi ihan hymyssä suin... 8)
-
Hymyssä suin sanottuna määkin olen tuon repliikin yleensä kuullut.drengis kirjoitti:Vaimoltakin tuli kehuja masiinan ulkonäöstä, mitä nyt se pakollinen "onpa se iso" - mutta onneksi ihan hymyssä suin... 8)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Millä ruuvarilla sait sen muistiruuvin auki? Mulla edessä tuo mystinen toimenpide, kunhan kone ja sit vielä muistitkin tulevat. Huh, jännittää moinen ja kohdallani eka konekirurginen toimenpide!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
P.S. En oo huomaavinanikaan tota Repen mainosta.... 8)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Se on pienehkö (muttei aivan pienin) ristipääruuvi. Ensin yritin PH 0x60:n pienellä "elektroniikkaristipäällä", mutta se oli liian pieni. Rautakaupan viiden vaihtopään kumiperäisen ruuvimeisseilin suurempi ristipää (päässä merkintä PH 2) oli lopulta sellainen joka istui tukevasti paikalleen. Tärkeintä lienee kokeilla ennen vääntämistä että pää uppoaa ruuviin hyvin eikä heilu siinä kevyesti heiluttaessa - ettei lipeä ja vedä ruuvin ristiä ympyräksi.
Kun ruuvi irtoaa, muistikotelon kansi irtoaa helpolla vain nostamalla sitä (ellei peräti putoa itsestään pois). Sitten kääntää kynnellä avittaen esiin kaksi muistikoteloon taitettua vetomuovia (tai sen puolen muovin johon meinaa muistia vaihtaa/lisätä jos ei molempiin ole laittamassa). Siltä puolelta jossa ei ole muistia entuudestaan ei tarvitse muutoin kiskoa mitään pois, sen kun työntää uuden muistin paikoilleen ja kääntää vetomuovin sisään talteen. Vanhan muistin puolelta pitääkin sitten vetomuovia kiskomalla ensin vapauttaa muisti (se tulee hitusen ulos kotelosta) ja sitten kiskoa sormenpäillä reunoista muistikampa ulos.
Täällä vielä kaikille Applen virallinen ohje kuvien kera jos ei ole tullut vastaan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306204
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Helpottaa jo huomattavasti, kerron kunhan olen operaation suorittanut, muistit eivät ole vielä edes Verkkokaupassakaan. Koneen laskettu saapumisaika 17.9. tai hieman ennen tuota päivämäärää.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
P.S. Repe:
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
Hyvä kysymys. Toivottavasti joku on kokeillut. Karvalakki-iMac on kuitenkin homppulaisilla malliston harvinaisin lintu (ks. ostokyselyketju). Veikkaan että pyörii keskitason asetuksilla käytettävästi, vaikka mistäpä minä mitään tiedän.Epkor kirjoitti:Miten halvin iMac jaksaa pyörittää GTA San Andreasta Bootcampilla ajettuna?
-
Viesti Kirjoittaja jean »
NHL 2007 Bootcampilla nykii tai pätkii. Miten sitä nyt kuvais. Vaikka asetukset eivät olisi edes lähelläkään maksimitason.
Mistähän lie johtuu.
Voikohan se jostain ajureista johtua?
Muuten olen tykännyt uudesta koneesta. Siistihän se on niinkuin sika pienenä.
Ja kiiltävä näyttöpintaa sopii minulle loistavasti.
En tätä pelikoneeksi ostanutkaan. Mutta olisihan se kiva että vois välillä pelata vaikka änäriä ilman että se nykisi.
Ja tämä näppäimistö - parasta mitä voit kuvitella.
Kone lämpiää ylhäältä todella kuumaksi pelatessa tai säätäessä jotain vaativaa pitkään.
Ilmeisesti se ei mitään kuitenkaan hattaa - pinta kun johtaa lämpöä.
-
Voipa hyvinkin...jean kirjoitti:iMac 20" 2,4Ghz 3G yms.
NHL 2007 Bootcampilla nykii tai pätkii. Miten sitä nyt kuvais. Vaikka asetukset eivät olisi edes lähelläkään maksimitason.
Mistähän lie johtuu.
Voikohan se jostain ajureista johtua?
Xp vai Visva? Joissakin peleissä Visva näkyy olevan paljonkin parempi jostain syystä. Ei sen Directx10:n kai pitäisi vielä mitään vaikuttaa?
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka