jonesb kirjoitti:Timantti kirjoitti:gramdel kirjoitti:jonesb kirjoitti:
Nii mut mitä?

Touché
/---
ap
Psykologiaahan minä. Takana synkkä menneisyys tilastotieteen opinnoista. Ja vielä hiukan edessäkin.
Kui? Löytykö tuttuja?
-T
ps. Taisi mennä offtopiciksi. Pahoittelen.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tutuista en tiedä, mutta kohtalotovereita ainakin

Jep. Tilastotieteen laitoksella on ainakin meillä tapana parjata SPSS:ä. Ei ole ilmeisesti tarpeeksi HC oikeille tilastoihmisille. Enkä tosin väitä vastaankaan, onhan R tai SAS paljon muokattavampia, sekä ilmeisesti pystyvät aikalailla laajempaan analyysien kirjoon kuin SPSS. R:stä tykkään itse silloin, kun pitää laskea estimaatteja pitkistä kaavoista tai kun pitää laskea niiden arvoja useilla eri muuttujien arvoilla. Tällaiseenhan tietty kävisi Excel tms. mutta R on kevyt ja sen muistitoiminnot on yksinkertaisia. Lisäksi siinä saa toteuttaa omaa pientä sisäistä koodaria :-)
Itse analyysit taas tykkään ajaa SPSS:llä. Soveltaville aloille siitä kun löytyy lähes kaikki tarpeelliset analyysit muutaman klikkauksen päästä, kun vaan tietää mitä tekee. Lisäksi useimmat osaavat lukea - tai väittävät osaavansa - SPSS:n tulosteita. Jos tutkijanura lähtee urkenemaan, pitää varmaan opetella MPlus tai vastaava CFA:a tai rakenneyhtälöitä varten (taitavat muuten olla sama asia).
Jyväskylästä tosiaan sanoivat, että vuodenvaihteen jälkeen pitäisi ilmestyä uusi versio. Mitä ajankohtaa se sitten tarkoittaakaan. Täytyy vaan odottaa ja tehdä alustavat kuvailut R:llä.
-T
ps. Luetko itsekin psykologiaa?