Mini ei käynnisty
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
-
Viesti Kirjoittaja MrAngelos »
Päivitystä tilanteesta:
Hardware test ajettu: ei löytynyt vikaa. Ei tosin ajettu sitä perusteellisempaa, kun ei jaksettu odottaa ohjelman lupaamaa tuntia.
Leopard asenettu uudestaan (arkistoi ja asenna).
Yhä vielä, uudelleenasennuksen jälkeenkin, kone ei aina käynnisty kunnolla. Jumittaa siniseen ruutuun. Tämän tosin tehnyt vasta kerran, kun kone käynnistettiin uudelleen 10.5.1 asennuksen jälkeen.
Kun kone sitten saatiin taas käyntiin, oli resoluutio päin hornaa. Samalla kun faija fiksasi resoluution, hän kokeili painaa "tunnista näytöt" -nappia. Tämän seurauksena näyttö nukahti, ja kone jouduttiin sammuttamaan sokkona. Seuraava käynnistys sujui normaalisti.
Tuota näyttöä se tykkäsi nukuttaa jo ennen uudelleen asennustakin. Kyseessä siis Acer al1916 -tft, jossa palaa virtanäppäimen valo vihreänä näytön ollessa päällä ja keltaisena näytön koisatessa.
Mikä ihme tuossa on?
Hardware test ajettu: ei löytynyt vikaa. Ei tosin ajettu sitä perusteellisempaa, kun ei jaksettu odottaa ohjelman lupaamaa tuntia.
Leopard asenettu uudestaan (arkistoi ja asenna).
Yhä vielä, uudelleenasennuksen jälkeenkin, kone ei aina käynnisty kunnolla. Jumittaa siniseen ruutuun. Tämän tosin tehnyt vasta kerran, kun kone käynnistettiin uudelleen 10.5.1 asennuksen jälkeen.
Kun kone sitten saatiin taas käyntiin, oli resoluutio päin hornaa. Samalla kun faija fiksasi resoluution, hän kokeili painaa "tunnista näytöt" -nappia. Tämän seurauksena näyttö nukahti, ja kone jouduttiin sammuttamaan sokkona. Seuraava käynnistys sujui normaalisti.
Tuota näyttöä se tykkäsi nukuttaa jo ennen uudelleen asennustakin. Kyseessä siis Acer al1916 -tft, jossa palaa virtanäppäimen valo vihreänä näytön ollessa päällä ja keltaisena näytön koisatessa.
Mikä ihme tuossa on?
-
Re: Mini ei käynnisty
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Toimittakaa huoltoon. Turha sen kanssa on ite tapella. Laitteella on takuu ja Suomessa on kuluttajasuoja..MrAngelos kirjoitti:
Kone siis on uusi Mac Mini, ja järjestelmä 10.5.1.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
-
Re: Mini ei käynnisty
Oletetaan, että teemme näin. Mitä ne tykkää Applella, kun koneessa on itse vaihdetut muistit? Pitäisikö varmuuden vuoksi vaihtaa takaisin vakiomuisteihin? Miten ylipäätään kone toimitetaan huoltoon? Kuinka kauan kääkkien pitää olla ilman konetta?dogmulder kirjoitti:Toimittakaa huoltoon. Turha sen kanssa on ite tapella. Laitteella on takuu ja Suomessa on kuluttajasuoja..
Koska kone kuitenkin toimii, ei sitä olla ihan ensi hädässä toimittamassa huoltoon. Mitäpä raati sanoo noista edellisessä viestissäni esitellyistä näytönohjaimen häiriöltä haiskahtavista temppuiluista? Miten saadaan kone tunnistamaan näyttö oikein?
-
Nyt kone on toiminut pääasiassa normaalisti. Viime lauantaina siis asennettiin Leopard uudestaan. 10.5.1-asennuksen jälkeen kone jämähti käynnistykseen, mutta sen jälkeen toimi täysin normaalisti. Eiliseen saakka.
Eilen kone ei suostunut käynnistymään. Faija sanoi yrittäneensä "koko päivän", ja siniseen ruutuun jäi. Ymmärtääkseni hän tällä kertaa jaksoi tuijottaa sitä ruutua aika kauan ennne sammuttamista. PRAMin ja SMC:n nollaaminen ei auttanut. Sitten faija soitti minulle, ja yritettiin vielä kerran käynnistää. Kone käynnistyi täysin normaalisti.
Mikä aiheuttaa tällaista, että välillä kone toimii täysin normaalisti, mutta sitten taas juuttuu käynnistyksessä? Muisti? Demoni? Antakaa ehdotuksia.
Olen menossa joulun jälkeen tapaamaan tuota konetta, ja jos ei kukaan viisaampi ehdota muuta, asennan siihen omasta koneestani varmasti toimivat muistit. Levynkorjauksenkin varmaan ajan.
Jostain syystä tuo huoltoon lähettäminen ei houkuta. Olen kai tottunut PC-puolella askartelemaan kaiken itse, kun takuuhuollot ja -korvaukset on niin nihkeitä.
Eilen kone ei suostunut käynnistymään. Faija sanoi yrittäneensä "koko päivän", ja siniseen ruutuun jäi. Ymmärtääkseni hän tällä kertaa jaksoi tuijottaa sitä ruutua aika kauan ennne sammuttamista. PRAMin ja SMC:n nollaaminen ei auttanut. Sitten faija soitti minulle, ja yritettiin vielä kerran käynnistää. Kone käynnistyi täysin normaalisti.
Mikä aiheuttaa tällaista, että välillä kone toimii täysin normaalisti, mutta sitten taas juuttuu käynnistyksessä? Muisti? Demoni? Antakaa ehdotuksia.
Olen menossa joulun jälkeen tapaamaan tuota konetta, ja jos ei kukaan viisaampi ehdota muuta, asennan siihen omasta koneestani varmasti toimivat muistit. Levynkorjauksenkin varmaan ajan.
Jostain syystä tuo huoltoon lähettäminen ei houkuta. Olen kai tottunut PC-puolella askartelemaan kaiken itse, kun takuuhuollot ja -korvaukset on niin nihkeitä.
-
Jepujee. Tilanne selkiytyy:
Olen nyt vihdoin koneen ääressä. Ongelma näyttää olevan näyttöön liittyvä.
Unohtakaa nuo aikaisemmat sepustukset; ne eivät pidä kaikilta osiltaan paikkaansa. Vikakuvaukset olivat muuttuneet (ja alunperinkin väärinymmärrettyjä) johtuen 600 km välimatkasta.
Kone on siis isäni uusi Mini. Leopard sisällään. Näyttönä Acer AL1916. Näyttö toiminut aiemmin PC:n kanssa ongelmitta. Näyttö kytketty dvi-johdolla; ei adaptereita.
Koneen käynnistys juuttuu yleensä siniseen ruutuun. Koneen omistaja (isukkini) on luullut, että se on jumissa. Minulle selvisi, että ei kone ole jumissa. Järjestelmä on käynnissä normaalisti, vain näyttö on jumittunut siniseksi. Kun "jumiutuneen" koneen nukuttaa virtanapista ja herättää samantien, tulee työpöytä näkyviin. Jos ei ensimmäisellä, eikä toisella, niin viimeistään kolmannella yrityksellä.
Isä myös valitti, että toisinaan kone ei herää nukuksista. Kyllä se herää, mutta näyttö ei.
Viimeinen niitti vaivan diagnosoimiseksi näyttö-lähtöiseksi oli oman Minini kytkeminen tähän näyttöön. Samat viat ilmestyivät heti!
Kun menen järjestelmäasetuksiin katsomaan näytön tietoja, ei "näyttö"-ruudussa missään näy tämän näytön mallia. Mun omalla, erimallisella acer-näytölläni ruudun otsikkona jo näkyy monitorin malli. Tässä lukee (sekä isän Minissä että minun Minissäni) vain "näyttö". Miten saisin koneen tunnistamaan näytön?
Onko muita ideoita? Lähden taas koneen äärestä huomenna aamupäivällä, ja mielelläni hoitaisin homman loppuun!
Olen nyt vihdoin koneen ääressä. Ongelma näyttää olevan näyttöön liittyvä.
Unohtakaa nuo aikaisemmat sepustukset; ne eivät pidä kaikilta osiltaan paikkaansa. Vikakuvaukset olivat muuttuneet (ja alunperinkin väärinymmärrettyjä) johtuen 600 km välimatkasta.
Kone on siis isäni uusi Mini. Leopard sisällään. Näyttönä Acer AL1916. Näyttö toiminut aiemmin PC:n kanssa ongelmitta. Näyttö kytketty dvi-johdolla; ei adaptereita.
Koneen käynnistys juuttuu yleensä siniseen ruutuun. Koneen omistaja (isukkini) on luullut, että se on jumissa. Minulle selvisi, että ei kone ole jumissa. Järjestelmä on käynnissä normaalisti, vain näyttö on jumittunut siniseksi. Kun "jumiutuneen" koneen nukuttaa virtanapista ja herättää samantien, tulee työpöytä näkyviin. Jos ei ensimmäisellä, eikä toisella, niin viimeistään kolmannella yrityksellä.
Isä myös valitti, että toisinaan kone ei herää nukuksista. Kyllä se herää, mutta näyttö ei.
Viimeinen niitti vaivan diagnosoimiseksi näyttö-lähtöiseksi oli oman Minini kytkeminen tähän näyttöön. Samat viat ilmestyivät heti!
Kun menen järjestelmäasetuksiin katsomaan näytön tietoja, ei "näyttö"-ruudussa missään näy tämän näytön mallia. Mun omalla, erimallisella acer-näytölläni ruudun otsikkona jo näkyy monitorin malli. Tässä lukee (sekä isän Minissä että minun Minissäni) vain "näyttö". Miten saisin koneen tunnistamaan näytön?
Onko muita ideoita? Lähden taas koneen äärestä huomenna aamupäivällä, ja mielelläni hoitaisin homman loppuun!
-
Viesti Kirjoittaja JuhaT »
Ota selville sen näytön natiivi resot ja hertsit. Aseta ne sitten "käsin".
Jos ei löydy niin SwitchResX ja jokin muu ohjelma auttaa.
-
Kun ei auta. On laitettu natiivireso ja hertsit (1280x1024, 75), ja kone ne nielee nikottelematta. Vaiva on muualla kuin resoluutiossa. Monitorin virranhallintaa (tai jotain sellaista) syyttäisin.JuhaT kirjoitti:Ota selville sen näytön natiivi resot ja hertsit. Aseta ne sitten "käsin".
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Notta ristus että me jo taisteltiin ja ihmeteltiin porukalla tätä tapausta.MrAngelos kirjoitti:Unohtakaa nuo aikaisemmat sepustukset; ne eivät pidä kaikilta osiltaan paikkaansa. Vikakuvaukset olivat muuttuneet (ja alunperinkin väärinymmärrettyjä) johtuen 600 km välimatkasta.

-
Näin tehtiin, ja olen kiitollinen. Oli vain valitettava väärinymmärrys taustalla. Faija luuli (ja siksi minäkin), että koko kone on jumissa, kun vain näytöllä oli identiteettikriisi. Järjestelmä oli ja on nätisti käynnissä koko ajan.AppleFarmer kirjoitti:Notta ristus että me jo taisteltiin ja ihmeteltiin porukalla tätä tapausta.MrAngelos kirjoitti:Unohtakaa nuo aikaisemmat sepustukset; ne eivät pidä kaikilta osiltaan paikkaansa. Vikakuvaukset olivat muuttuneet (ja alunperinkin väärinymmärrettyjä) johtuen 600 km välimatkasta.
Auttakaapa lisää. Miten auttaa näyttöä löytämään minuutensa ja hyväksymään itsensä?
-
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Eikös lätyskänäytöissä kuulu olla 60Hz.MrAngelos kirjoitti:Kun ei auta. On laitettu natiivireso ja hertsit (1280x1024, 75), ja kone ne nielee nikottelematta. Vaiva on muualla kuin resoluutiossa. Monitorin virranhallintaa (tai jotain sellaista) syyttäisin.JuhaT kirjoitti:Ota selville sen näytön natiivi resot ja hertsit. Aseta ne sitten "käsin".
-
-
-
Onhan tässä kyllä vga-liitäntäkin, mutta kaapelia ei ole nyt löytyvillä. Eikä kyllä muutenkaan kiinnostaisi kytkeä vga:lla kun on tuo parempikin tuossa tarjolla.kermit kirjoitti:Se on nyt DVI:llä kiinni? Onkos siinä myös VGA-liitäntä? Voisi kokeilla toisella liitännällä jos vain kaapeli sattuu löytymään.
Taidetaan laittaa tämä Acer myyntiin ja ostetaan vaikkapa Benq-näyttö.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka