kallekilponen kirjoitti:Maisa kirjoitti:Olen ajatellut hankkia Mini Macin kylkeen television, jota voisi samalla käyttää monitorina, eli kyseessä olisi jonkinlainen viihdekeskus. Nyt Gigantti myisi hintaan 444e Samsungin 32" tuumaista LCD telkkua, jossa on seuraavat liitännät HDMI ja "PC-sisääntulo, jonka ansiosta televisiota voidaan käyttää tietokoneen näyttönä". Eikö tämä tarkoita sitä että Mini menee tuohon kiinni ihan heittämällä (siihen taidetaan tarvita se adapterijohdonpätkä väliin?)? Pitääkö näistä television ja tietokoneen epäpyhistä liitoista tietää jotain muuta etukäteen? Saako tietokonetta HDMI:n kautta televisioon kiinni?
Tarvitset DVI-HDMI -kaapelin minin ja telkkarin välille kuvan siirtämiseksi, mutta ääni pitää siirtää jotain muuta kautta (esim erillinen äänikaapeli, tai laite joka yhdistää tietokoneen ääniulostulon HDMI -kaapeliin).
Yleensä tuo DVI-HDMI -muunnos on helpoin ja yleispätevin minkä tahansa taulutelevision ja minin välillä, mutta Samsungin sivut osaavat kertoa että tuossa telkkarissa tämä "PC-liitäntä" on D-Sub jonka lisäksi löytyy vielä kaksi HDMI-liitäntää. Jos telkkariin liitetään myös muita laitteita, se D-Sub kannattaisi varmaan käyttää minin liittämiseen. Voi nimittäin olla, että insinööri on koodannut sitä PC-liitäntää varten sellaiset softatuet telkkarin firmwareen että se toimii jopa paremmin tietokoneen kanssa kuin HDMI, erityisesti kun kyseessä on HD Ready -televisio.
15 pinninen D-Sub = VGA, eli miniin täytyisi tässä tapauksessa hankkia mini-DVI - VGA -adapteri ja VGA-kaapeli. Mutta joku aika sitten foorumilla liikkui sellaista huhua, ettei uusin mini enää tukisi mitään muita kuin digitaalisia signaaleja jolloin VGA tippuu pois kuvioista. Se kannattaa varmistaa. Eikä sekään tietysti varmaa ole, että Samsungia olisi kiinnostanut järkevän yhteensopivuuden luominen sille D-Subille, vaan HDMI saattaa silti toimia minin kanssa paremmin.
Yleisesti ottaen tuosta telkkarista - itse hankkisin mielummin vastaavan Sonyn.

Ei Samsungitkaan huonoja ole, mutta minun käsitykseni mukaan niissä on esiintynyt jonkin verran enemmän kaikenlaista pikkuvikaa (huonoja liimauksia, epäloogisuuksia ja epäluotettavuutta softapuolella jne.) ja Sonyt ovat yleensä hieman laadukkaampia kokonaisuuksia.