Mulla on edelleen vastaus läskiasiaan kesken, mutta pikaisesti taas tähän vastaus - olen aika pitkälti samaa mieltä. Tuo ylisuurien eläkkeiden merkityksen vähättely kokonaissumman "pienuuden" perusteella pitää toki prosenttimaailmassa paikkansa, mutta kun IRL käytetään €uroja, niin pitää muistaa, että yhdellä neljän kymppitonnin eläkkeellä taattaisiin kahdellekymmenelle ihmiselle heidät ikionnellisiksi tekevä toimeentulo.Kauppalopo kirjoitti:Kuten olen aiemminkin sanonut, en vastusta eläkekattoa. Toki sääntöjen pitää olla reilut. Esimerkiksi voi olla vaikea perustella prosenttipohjaista eläkemaksua miljoonapalkasta, jos saamapuolella on katto vastassa. Tehdään katto maksuihinkin. Ja ei, kuten arvata saattaa, minulla ei ole miljoonapalkkaa, eli en nyt puhu omassa asiassani.
Käsitän korkean palkan ajatuksen ja olen sitä mieltä, että niiden maksaminen hyödyttää yhteiskuntaa enemmän kuin haittaa. Maksaja saa omasta mielestään vastineen sille korkealle palkalle. Sitä en käsitä, miten eläke voi olla tai sen pitäisi olla vaikka 40.000€/kk, eihän sille saa kukaan maksupuolella vastinetta. Hyväksyn jonkun tulosidonnaisuuden, mutta vain jonkun. Kaikki sen päälle pitäisi tehdä vapaaehtoisin vakuutuksin, joissa ihan oikeastikin maksetaan rahaa ensin sisään ja myöhemmin nostetaan sitä ulos. Vähän yksinkertaistaen...
Eläkekatto voisi olla yksi rakennuspalikka kokonaisuudistuksessa, jotta se voidaan yhteiskuntarauha säilyttäen saada kasaan. Mutta rahallisesti katon merkitys taitaa olla aivan mitätön, ellei joku löydä jostain jotain uskottavaa lukua. Kyse olisi siis kaupankäynnin välineestä.
Eläkeiän minimin nostamisen yhteydessä eläkkeellejäämissääntöjä tulisi katsoa laajemminkin. Toiston uhalla totean, että iän rinnalla vaihtoehtoisena kriteerinä voisi olla tietyn mittainen työura. 45 vuotta tai jopa vain 40 vuotta työntekoa pitäisi kai riittää kestävyysvajeen tukkimiseen yksilötasolla. Silloin myös haalarihommista voisi päästä terveenä eläkkeelle ja työsuhteen kesto voisi kannustaa etsimään omia keinoja työssäjaksamiseen.
Olennaista on saada fyrkka riittämään.
En voi ymmärtää, miksi Lilius muka ansaitsisisi sen paremmin kuin joku kuudensadan euron takuueläkkeellä kituuttava ihminen, joka ei ole sattunut työuraansa tekemään toisen palkkalaisena.
Arttula - mitä mieltä tarkkaan ottaen olet opiskelujen laskemisesta työuraan?
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)