Mac OS X 10.6: 64-bit vai 32-bit ?
-
Re: Mac OS X 10.6: 64-bit vai 32-bit ?
Viesti Kirjoittaja Rillipiru »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
PItää silti muistaa, että vaikka 64-bittisyys noissa benchmarkeissa antaa hyvän etumatkan, niin käytännössä sitä eroa ei kyllä juuri missään ole.Rillipiru kirjoitti:64 bittisenä geekbench antaa 8171 pojoa, 32 bittisenä jotain 7400. Vaikkei kyse ole edes aidosta macistä, niin onhan tässä etunsa. Vielä ei ole tullut vastaan mitään onkelmia....
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Käytännössä? Missä käytännössä? Intensiivisessä laskennassa käskykannan nopeutus voisi tuoda noin 10 % lisää. Kernelin ydin ei tosin tällaista yleensä harrasta, mutta siellä voisi olla jotain muuta, mikä esimerkiksi pienentäisi latensseja, joka taasen saattaisi näkyä parantuneena reagointina käyttäjän tekemisiin.TheKraken kirjoitti:PItää silti muistaa, että vaikka 64-bittisyys noissa benchmarkeissa antaa hyvän etumatkan, niin käytännössä sitä eroa ei kyllä juuri missään ole.
Minä näkisin tämän ennemmin avoimena asiana. On käyttäjiä, jotka sanovat, että ainakin plasebon verran tai persdynon mittaustuloksen verran parannusta sen verran, että huomaisi, on tuloksia mittausohjelmista, jotka enemmän tai vähemmän pyrkivät jäljittelemään todellista käyttöä ja antamaan nopeudesta pistearvon. Toisaalta, ei taida olla konkreettisesti mitattua ja osoitettua nopeutunutta asiaa.
Ja käyttäjän mielihyvän kannalta ero voi olla hyvinkin pieni, jopa jollain mittareilla negatiivinen. Jos käyttäjän mielihyvää halutaan maksimoida, niin se onnistuu paremmin tasaisella ja yllätyksettömällä nopeudella kuin epätasaisella ja huippuunsa optimoidulla. Karkeana esimerkkinä vaikkapa nettivideon toistaminen, kuka katsoisi nykivää? Edellisellä lauseella en tarkoita pelkkää nykivää videota. Vasteen nopeus on käyttäjälle tärkeää, on aivan sama, kestääkö työ 15 s, 30 s vai 35 s verrattuna siihen, että vajaassa sekunnissa käyttäjälle ilmoitetaan, et työ on aloitettu ja että se kestää sekä ehkä vielä tarjotaan arvio jäljellä olevasta tarvittavasta ajasta.
Lisäksi, sanojasi lainaten, pitäisi muistaa, että vaikka 64-bittisyys voikin jossain mittarissa etua antaa, se ei välttämättä käytännössä kuitenkaan haittaa. Ts. jos ongelmia ei ole, miksei käyttäisi konettaan 64-bittisenä vaikka vain huvin vuoksi.
-
En minä sitä sanonut, etteikö sitä 64-bittisenä voisi pyöritellä, mutta kun siitä VOI olla haittaa, niin en sitä kuitenkaan kellekään suosittele, ennen kuin ajuri yms. kuviot ovat varmasti kunnossa.tsjlehti kirjoitti:Lisäksi, sanojasi lainaten, pitäisi muistaa, että vaikka 64-bittisyys voikin jossain mittarissa etua antaa, se ei välttämättä käytännössä kuitenkaan haittaa. Ts. jos ongelmia ei ole, miksei käyttäisi konettaan 64-bittisenä vaikka vain huvin vuoksi.
Ja käytännössä tarkoittaa minun kielelläni sitä, että sinä et sitä eroa huomaa käytännössä (heh) missään mitä sillä koneella teet

-
Viesti Kirjoittaja MacMan92 »
Minä olisin varmaan mielenkiintoinen kohde jollekin kallon kutistajalle, sillä MUTUni on että:TheKraken kirjoitti: Ja käytännössä tarkoittaa minun kielelläni sitä, että sinä et sitä eroa huomaa käytännössä (heh) missään mitä sillä koneella teet
Safari toimii merkittävästi paremmin, sivut avautuvat jouhevammin. Ennen sain odottaa ja odottaa koneen sammumista, nyt se tapahtuu hetkessä.
On niitä muitakin esimerkkejä, ja kaikki toimii ilman hikkaa ym vaivoja.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Maalainen täältä Savosta jolla on Soneran 1 meganen yhteys - ero on edellä mainitun veroinen.Jamac kirjoitti:Mun käsittääkseni eron Safarissa pitäisi olla samaa tasoa kuin se että vetäisi tyhjiä peräkärryjä tasaisella asfaltilla ensin tavallisella traktorilla ja sitten isolla tehokkaalla traktorilla...
-
Kyllä taitaa olla lähinnä vain melkoinen lumevaikutus. Megan letku on nimittäin sen verran hidas nykynettisivujen kanssa jo, että se on se pullonkaula, ei se monellako bitillä sitä konetta ajetaan.MacMan92 kirjoitti:Maalainen täältä Savosta jolla on Soneran 1 meganen yhteys - ero on edellä mainitun veroinen.Jamac kirjoitti:Mun käsittääkseni eron Safarissa pitäisi olla samaa tasoa kuin se että vetäisi tyhjiä peräkärryjä tasaisella asfaltilla ensin tavallisella traktorilla ja sitten isolla tehokkaalla traktorilla...
-
Viesti Kirjoittaja Eqi »
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Minun pitää vielä muistella vanhoja 32-bittisyyden aikoja, kun alla oleva kokoonpano ei suostu 64-bittistä ydintä millään ajamaan.Eqi kirjoitti:Itse ainakin olen todennut koneen olevan nopeampi 64bit modessa. Nyt kun fusionkin tukee 64bit niin ei enään syytä muistella vanhoja 32bittisyydellä :=)
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja skenewear »
Itse kokeilin tässä minun mac pro 1,1 versiossa tuota 6-näp ja 4-näppäimistöä yhtäaikaan ja luulen että se ei tehonnut.
Ainakin lisätiedoissa ohjelmistonkohdalla on 64-bittinen kernel ja laajennukset: Ei.
Ja kumminkin mactraker väittää, että tässä "Woodcrest" mallissa olisi 64-bittinin arkkitehtuuri, onko?
Mallini on Dual-Core Intel Xeon (A1186)
-
Viesti Kirjoittaja kronos »
Koneesi on kyllä prosessoreiden puolesta 64-bittinen mutta tuossa vanhassa Prossa on EFI32 eli se on 32-bittinen. Et siis voi koskaan missään vaiheessa käyttää 64-bittistä kerneliä vaikka voit kyllä käyttää 64-bittisiä ohjelmia.skenewear kirjoitti:Mielenkiintoista, mutta todella epäselvää se, että onko vai eikö ole.
Itse kokeilin tässä minun mac pro 1,1 versiossa tuota 6-näp ja 4-näppäimistöä yhtäaikaan ja luulen että se ei tehonnut.
Ainakin lisätiedoissa ohjelmistonkohdalla on 64-bittinen kernel ja laajennukset: Ei.
Ja kumminkin mactraker väittää, että tässä "Woodcrest" mallissa olisi 64-bittinin arkkitehtuuri, onko?
-
Viesti Kirjoittaja skenewear »
Näin mä olin hieman kuvitellutkin ja lukennut.kronos kirjoitti:Koneesi on kyllä prosessoreiden puolesta 64-bittinen mutta tuossa vanhassa Prossa on EFI32 eli se on 32-bittinen. Et siis voi koskaan missään vaiheessa käyttää 64-bittistä kerneliä vaikka voit kyllä käyttää 64-bittisiä ohjelmia.skenewear kirjoitti:Mielenkiintoista, mutta todella epäselvää se, että onko vai eikö ole.
Mutta eikös ole ollut jotain juttua että ton EFI32 voisi päivittää 64??
Jossain olen nähnyt kirjoitusta tästä, et lähinnä se on applesta kiinni laittaakone päivitystä??
En itse näistä juurikaan tiedä.
-
Sieltä erityisesti silmään osui (jo ehkä jossain aiemminkin annettu) neuvo:
Koodi: Valitse kaikki
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi
Em. sivulla myös mainitaan, että Apple pystyisi näitä nykyisiä rajoituksia halutessaan muuttamaan. En tarkkaan tunne, miten EFIn kanssa hoidetaan käyttöjärjestelmän käynnistäminen, mutta vaikea olisi kuvitella, ettei Apple saisi aikaan kaikilla 64-bittisillä ytimillä toimivaa boottia, jos haluaisi. Noh esim. joku intellin integroidun näyttiksen ajuri voikin olla vaikeampi tapaus sitten.
Koskaan vai nykytilanteessa? Mikäli oikeasti tarkoitit koskaan, kaipaisin asialle jotain perustetta. Ei pelkästään siksi, etten suorilta usko, vaan ihan jo siksi, että tuo sattuu kiinnostamaan. Käytännössä saatat hyvinkin olla oikeassa, ainakin siten, ettei Apple välttämättä sopivia päivityksiä tee tai julkaise.kronos kirjoitti:Koneesi on kyllä prosessoreiden puolesta 64-bittinen mutta tuossa vanhassa Prossa on EFI32 eli se on 32-bittinen. Et siis voi koskaan missään vaiheessa käyttää 64-bittistä kerneliä vaikka voit kyllä käyttää 64-bittisiä ohjelmia.
-
Viesti Kirjoittaja kronos »
-
Ellei sitten ottaisi OSX86-projektilta (vai millä nimellä näitä Hackintosheja pitäisikään kutsua) mallia ja tee jotain, jolla feikkaa, että koneessa olisi 64-bittinen EFI. Mahtaisikohan onnistua? Noh tiedä häntä.kronos kirjoitti:Tarkoitinkin lähinnä mitä tuossa itsekin sanoit eli Apple tuskin tulee tuota päivitystä koskaan tekemään.
-
Viesti Kirjoittaja Termite »
Kokeilin siis omassa kotikäytössäni ehkä sitä raskainta yksittäistä vääntöä jossa kaikki nopeus on tärkeää (400+ leffaa pitäis vielä ripata ja siirtää mediasoittimeen): iSkysoft Media Converter (32bit) ja tehtävänä DVD-leffan rippaus, trimmaus, äänikorversio ja konvertointi MKV:ksi. Ajoin tämän saman homman sekä 64 bittisellä kernelillä että 32 bittisenä. Tulos: vei sekunnilleen yhtä kauan aikaa (1.14.45). Ei tainnut ko. prokkis vaatia käyttikseltä oikein mitään ja siksi tulos ihan pilkulleen sama.
En muuten päivän ajeluilla löytänyt yhtään softaa tai toimintoa joka ei olisi toiminut 64 bittiseksi buutattuna.
Ps. positiivisena: tuulennopeaa vs. Mac Mini mid 2007.
-
Olen vääntänyt joitakin video tiedostoja pienempään kokoon (mm YouTube) - mielestäni mitään eroa ei ajassa ole ollut.Termite kirjoitti: Tulos: vei sekunnilleen yhtä kauan aikaa (1.14.45). Ei tainnut ko. prokkis vaatia käyttikseltä oikein mitään ja siksi tulos ihan pilkulleen sama.
En muuten päivän ajeluilla löytänyt yhtään softaa tai toimintoa joka ei olisi toiminut 64 bittiseksi buutattuna.
Homma käyntiin ja ulos tontille töihin - tai jääkaapille.
PS. Tämä uusi LumiKissa päivitys - ensimmäinen MUTU oli että ainakin Safari "toimii" jotenkin hitaammin.
Nyt on kuitenkin niin paljon muuta tekemistä ettei koneen kanssa paljoa pelehditä.
Muuten - kaikki toimii ihan OK paitsi Flash joka ainakin kerran tai pari viikossa "kaatuu" ja avaa virheilmoituksen ruudulle.
-
Viesti Kirjoittaja juu-zo »
-
-
Viesti Kirjoittaja Eqi »
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka