HomeKit-älykotivinkit
-
Re: HomeKit-älykotivinkit
Viesti Kirjoittaja duh »
-
Viesti Kirjoittaja jukjuv »
Nimenomaan hubeissa loppuu isommissa laitemäärissä kapasitetti. Esim. kun minulla on kaksi tv:tä toinen olohuoneessa ja toinen makkarissa, niin kummankin huoneen osa valoista toimii television kanssa sen ambilight valojen mukaan, niin jo tämä ominaisuus vie paljon hubin kapasiteettiä ja siksi minulla on televisioiden valot eri hubissa kuin päävalot.
Kysymys on siis hubien kapasiteetiiteistä ja yksi aqara hubi on taas siksi koska silloin kantomatka riittää paremmin.
Kun hubien kapasiteetti alkaa kuormittua, niin se vaikuttaa heti älykodin reaktioaikaan, joka on minulle tärkeä ominaisuus. Vakaus ja nopeaus on ne asiat jota arvostan älykodissa.
http://www.juvankoski.com
-
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
Tähän ketjuun sopinee kysymyksen KAHDEN kohteen erikseen ohjaamisesta.
Koskapa pöytäkone-läppäri-tabletti-puhelin jo on - ja talous on pörssisähkössä, joka tulevaisuudessa siirtynee 15min jaksoihin nykyisen tunnin sijaan, niin nykyinen kytkinkellotouhu muuttuu turhan hankalaksi - varsinkin, jos vertaa mukavuuteen näpytellä pöydän ääressä tablettia tahi hiirtä.
Kyseiset kohteet ovat kuumavesivaraaja ja sähköauton lataus.
Shellyltä ainakin löytyy wifi/bt-ohjattava rele, joka voisi ohjata kuormien kontaktoreita - rautaohjelma siis ratkaistu.
Mutta mistään en ole löytänyt Shellyn "käyttöohjetta" - englanti/saksa/ruåtsi/suomi kelpaisi. Latasin jopa niiden apin tablettiini, mutta siinä ei ole mitään "demo-mode" mahdollisuutta. Pitäisi siis sijoittaa rahat niiden releeseen ja sitten vasta saisin tietää toimiiko vai ei. Nykyaikana mitään palautusoikeutta tarpeeseen soveltumattomasta syystä ei ole.
Onkos tämän ketjun lukijoilla tietoa?
Eikä sen tarvitse olla Shelly - kunhan toimii wifin ta Bt kautta Pöytä-/Läppäri-Applella - iPadilla tahi Android-tabletilla.
Kiitos
-
Viesti Kirjoittaja Lasse »
Ulkovaloissa on vanha hämäräkytkin, mutta sen voisi korvata auringon nousu- ja laskuajastuksella. Kokeilin boilerin pörssisähköohjausta löytämälläni skriptillä, mutta se ei toiminut Pron laitepäivityksen jälkeen. Seuraavaksi vuorossa siirtyminen Pörssärin (porssari.fi) käyttöön, niin ei tarvitse itse skriptien kanssa touhuta.
Laitteet ovat toimineet hyvin ja appikin on ihan kelvollinen, monta huonompaa olen kokenut.
Shellyjä voi käyttää myös selaimella tietokoneelta.
Minulla oli kokeiltavana sähkömiehen tekemä testipaketti, jossa Plus 1PM oli liitetty led-valon johtoon. Sillä pääsi riittävästi kokeilemaan Shellyn toimintoja. Plus 1 maksaa alle 20 euroa ja mittaava Plus 1PM vähän yli. Suoraan din-kiskoon asennettavat Pro-mallit ovat kalliimpia.
Myös Plus Plug S sopii kokeiluvälineeksi, jos on käyttöä ohjelmoitavalla ja mittaavalla pistotulpalla. Itse olen tarkistanut sillä mm. jääkaapin ja pakastimen kuluksen.
Autolämmityspistorasioille asennettiin Shelly 1 niin voi etänä ohjata lämmitysaikaa. Shellyt liittyvät hyvin kauempanakin olevaan wifi-verkkoon.
-
Viesti Kirjoittaja Sendaa »
Tuohonkin saa homekit integraation suoraan, tosin omat laitteet sellaisia ettei ne ole naitettu tiettyyn järjestelmään tai hubiin.
Sähköauton laturin kanssa laitetaan varmaan Shellyä rinnalle että saa ohjailtua latauksia pörssin mukaan. Samalla voisi asennella myös pesutilan lattialämmitykseen niin ei tarttis sina käydä napsimassa päälle/pois.
Framework Laptop 13" (AMD) w Arch Linux (btw!)
Tesla Model Y
-
Viesti Kirjoittaja stiftari »
Kamerahan ymmärtääkseni tallentaa iCloudiin kuvaamansa videot josta voi sitten esm. iPhonella niitä katsoa???
Miten AppleTV toimii systeemin hubina? Onko tällöin ATV kokoajan päällä ?
Onko kenelläkään kokemuksia muista Applen HomeKittiin tarkoitetuista tai sopivista (ulko)valvontakamerasta ?
-
Olen yrittänyt selventää pidemmän aikaan sitä, että voisinko minä kokeilla HA Applen HomeKIt järjestelmän rinnalla? Eli että Home Kit toimisi niin kuin ennenkin, mutta voisin käyttää myös HA, joka ei rikkoisi Home Kit järjestelmääni?
Kiinnostaisi kokeilla lähinnä sitä, että kuinka vakaa HA tänä päivänä on. Home Kit saa kyllä melkeen yhtä monipuolisen järjestelmän kuin HA, kunhan sitä buustaa Homebridgellä joka on intergoitu tietokoneeseen (minulla Mini M1). Melkeenpä silloin on vain rajana se, mitä osaat koodata.
-
-
Tesla Model Y
-
Täytyy yrittää kokeilla. HA saa kyllä luultavammin erittäin hyviä automaatioita kun sitä olen yrittänyt katsoa näin sivusta. Pitäis ensin miettiä minkälaisen koneen sitä ostais, joka pyörittäis sitä HA. Mikäköhän olisi järkevä?
-
Oma HA pyörii tälläisellä: https://terastore.fi/tuote/intel-nuc7pj ... figuraatio
Tuosta repii pois nuo turhat windows lisenssin, ja koneen asennukset niin hintaa jää se noin 160e (riippuen vähän millaisen muisti ja tallennustilakonffin haluaa). Tietysti jos kotoota löytyy ylimääräistä muistikampaa ja 2,5" ssd:tä niin hinta tippuu sen ~40e.
myös esim Taitonetillä on noita käytettyjä koneita noin 100e luokassa, sellainenkin riittää ihan mainiosti. Tai vaikka vanha läppäri.
Ja jos vaan "testailla" haluaa alkuun niin voihan tuota ajaa vaikka virtuaalikoneessa jollan jo olemassa olevalla koneella, niissä vaan saattaa olla jotain rajoitteita esim lisäosien kanssa (en oo niin hirveesti perehtynyt, itsekin vasta aloitellut)
Tesla Model Y
-
Viesti Kirjoittaja iccb »
Osaan Shellyistä saa suoraan homekit firmiksen asennettua, toimii hyvin. https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit Itselläni on käytössä Shelly 1 ja 1 PM releitä ja näissä on tuo homekit firmware ollut jo pitkään käytössä. Muutama Shellyn pistorasia löytyy kanssa, mutta niissä ei homekit firmis sisällä.
Yleisesti ottaen kotiautomaation virittely on ollut hauskaa puuhaa ja pienillä automaatioilla saa kyllä "helpotusta" arkipäivään.
Macbook Pro 15" (late 2016)
Mac Mini (late 2012)
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Mulla on kaksi valkoista Circleä ulkona ja ovat toimineet loistavasti. Wifiverkon toki pitää kantaa sinne ulos. Mulla on sisällä kaksi Eufya ja toinen niistä om asetettu tallentamaan iCloudiin ja toimii kanssa juuri kuten pitää. Ja voi tosiaan katsella tallenteita suoraan kotiapista kätevästistiftari kirjoitti: ↑9.9.2023 klo 21.27 Onko kokemuksia miten Logitech Circle View-valvontakamera toimii HomeKitin kanssa ?
Kamerahan ymmärtääkseni tallentaa iCloudiin kuvaamansa videot josta voi sitten esm. iPhonella niitä katsoa???
Miten AppleTV toimii systeemin hubina? Onko tällöin ATV kokoajan päällä ?
Onko kenelläkään kokemuksia muista Applen HomeKittiin tarkoitetuista tai sopivista (ulko)valvontakamerasta ?
Apple TV menee kyllä lepotilaan, vaikka on hubina.
-
Viesti Kirjoittaja Kapo79 »
-
Itselläni mennyt järjestään kaikki Shellyt rikki vuoden - kahden vuoden sisällä ja ovat olleet juuri tuolla HomeKit softalla. Täyttä paskaa nuo Shellyt.iccb kirjoitti: ↑12.9.2023 klo 12.52 Osaan Shellyistä saa suoraan homekit firmiksen asennettua, toimii hyvin. https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit Itselläni on käytössä Shelly 1 ja 1 PM releitä ja näissä on tuo homekit firmware ollut jo pitkään käytössä.
-
Just. No erilaisia käyttökokemuksia lienee olevan, itselläni on n. 10 shellyä käytössä, vanhimmat ovat jo reilun kolme vuotta olleet käytössä.
Mac Mini (late 2012)
-
Lopulta olen vian tulessa esiin vaihtanut Shellyt Aqaran älyreleisiin ja painikkeisiin älyreleisiin. Ne on toiminut ainakin tähän asti ilman mitään ongelmia.
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
-
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Tuon pitäisi mennä suoraan meidän uudehkoon sähkömittarin HAN-porttiin niin pääsee seurailemaan sitten tarkemmin energiakulutusta.
Tesla Model Y
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Kamera toimi aiemmin moitteettomasti iPadin kanssa. Mutta nyt viimeisimmän Padin päivityksen jälkeen yhteistyö loppui.
Harmittaa jos nyt tein turhan hankinnan jos eivät pelaakaan yhteen.
Saattaa myös olla että en vaan nyt osaa noita yhdistää.
Siri sieltä aina vastaa että kameraan ei saa yhteyttä.
Olisiko kenellekään antaa ohjetta miten toimia!
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja KenSu »
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Se että kodissa on keskitin ei ehkä vaikuta toiminnallisuuteen mitenkään muuten kuin että koti appi toimii etänä, automaatiot on käytettävissä ja koti on jaettavissa toiselle käyttäjälle.
-
Viesti Kirjoittaja emmel »
-
https://www.scrypted.app
Mac Mini (late 2012)
-
Viesti Kirjoittaja emmel »
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Olen täysi tumpelo näiden kanssa. Tämä piti olla helppo yhdistää. Mutta nyt Siri kertoo että kamera ei sisälläkään Siriä.KenSu kirjoitti: ↑6.12.2023 klo 10.00 Oletko yhdistänyt kameran tähän uuteen ”kotiisi” jonka Homepod on luonut? Mulla ei ole tuollaista kameraa eikä siis sen käyttöohjetta mutta logitechin verkkosivuilta löytyi sellainen pikkupätkä että pitäisi olla helppoa - skannaa vaan laitteen mukana tulevan qr-koodin ja sillä selvä. Tämä varmaan pitää tehdä samaan ”kotiin” liitetyltä iphonelta tai ipadilta.
Eli en osaa nyt sitä yhdistää loginin omalla.
Jos nyt hankkisin uusimman kameran jossa on Siri, niin onnistuisiko se sitten vain skannaamalla?
Jos ei sekään onnistu niin ei viitsisi satasia taas viskellä hukkaan.
Se tärkein homma tuolla kameralla olisi koiramme seuranta kun olemme ulkona.
Mutta kiitokset apu yrityksistä tumpelolle!
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka