Kyllähän ne viat pääsääntöisesti tulevat vuodessa ilmi, jos on tullakseen. Mutta valitettavasti tuo applecaren korkea hinnoittelu antaa kuluttajalle sellaisen viestin, että koneissa tulee olemaan hyvin todennäköisesti jotain vikaa. No ainakin niille, jotka ovat joutuneet/saaneet perehtyä vakuutusmatematiikkaan. Tämä tunnetaan myös taloustieteessä termillä signalointi. Eli ts. mitä korkeampi vakuutuksen hinta, sen todennäköisempää on, että kone tulee käymään huollossa.Jamac kirjoitti:Yksi asia kanssa on se että kuinka monen kone on mennyt rikki takuuajan jälkeen? Itsellä on sellainen fiilis että nämä on niin monimutkaisia nämä nykyiset tietokoneet, että se joko toimii tai sitten ei. Eli tuntuu kaukaa haetulta että vuoden jälkeen tulisi jotain vikaa mikä ei olisi jo aiemmin tullut. No, kovalevyt ja asemat tietenkin. Enkä tiedä, tämä on ihan vaan omaa pohdintaa.
MInäkin kyllä äänestäisin että saisi olla vähintään kaksivuotta tuo takuu jotta sitä kehtaisi ääneen sanoa. Kuluttajallehan tästä ei mitään etua ole, mutta yrityksille käsittääkseni kyllä. Kuluttajahan saa koneensa kolmevuotiaaksi asti korjattua jos vaan jaksaa korottaa ääntään, ja olla ilkeä myyjälle yms.
Kuten sanoit, tuo lisävakuuksen antaminen olisi hyvä kilpailuvaltti kotimaisille kivijalkaliikkeille. Varsinkin kun tuntuu, että uudet koneet tulevat viimeisenä tänne peräpohjolan liikkeisiin. Yleensä myydään ei oota ja toimitusaikaa ei osata tarkasti sanoa. Kyllä siinä on kilpailuvaltit vähissä tavallisen kuluttajan vinkkelistä.