samij kirjoitti:usassa ei ole ennätyshypekvartaalin aikana saatu myytyä miljoonaa kpl:tta, joten sieltä tullee toinen mokoma, eli päästään puoleen prosenttiin markkinoista. aika murskaavaa.
"Apple Inc's iPhone outsold all smartphones in the United States in July, its first full month on sale, accounting for 1.8 percent of all U.S. mobile handset sales, research group iSuppli said on Tuesday."
Muutamiin kommentteihin on pakko palata pienin tarkennuksin:
"Audi & Volvo vs. BMW"
Luehan tarkemmin. Kirjoitin vertailuna: audeista, volvoista ja muista kansanautoista ei saa ikinä BMW-merkkistä. Siis vain yhdellä autoista on brändi, joka pitää kirjoittaa isolla.
"tuohon puhelimen aihettamaan aivokuolleisuuteen tulee, siitä ei ole näyttöä"
Olen eri mieltä. Kyllä nokiankin puhelimissa on sentään jonkinlaiset näytöt. Leidi osoitti tosin viimeisessä lauseessaan, että kauniimmassa sukupuolessa alkaa olla huumorintajuakin.
"en vielä keksinyt missä on se muutos minkä iPhone sisältää, että siitä tulisi jotain hienoa."
Keksit sen sitten. Pääsin itse Nykin flagshipissä kokeilemaan vasta kolme viikkoa sitten. Asenne oli tosin valmiiksi positiivinen, koska jenkkikaverini olivat käyttöä ylistäneet. Mutta ei pelkkä selaimen käyttö vakuuttanut - en ikinä ollut ymmärtänyt tekstiviestien käyttötarkoitusta, ennen kuin näin miten iPhone niitä käsittelee.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
En oikein tiedä, mikä tavoite oli. Tuossa puhutaan vain myytyjen puhelinten osuuksista. Markkinaosuus on vielä erikseen. Onhan tuo aikamoinen rysäys tulokkaalta matkapuhelinmarkkinoille – eri asia on kuinka vastaa muiden asettamia tavoitteita. Analyytikot ovat olleet melkoisen hypen vallassa...
Tavoite oli saavuttaa yhden prosentin markkinaosuus ensi vuoden aikana. Valmistajille markkinaosuus on sama kuin myytyjen puhelinten kpl-määrä. Suomessa ei paljonkaan uutisoitu sitä että Motorola selätti taas kyseisellä mittarilla erään kumisaapasfirman kaikilla jälkimmäisen tavoittelemilla maantieteellisillä alueilla.
Prosentti on tavoitteena koko maailman myynnistä. Ainoa asia, joka tavoitteen saavuttamista voi hidastaa, on teleoperaattorimaailman vanhakantaisuus. Kuvittelehan mikä tahansa kolmesta "suuresta" suomalaisesta operaattorista myymässä iPhonea. Noiden pölyttyneiden organisaatioiden olisi tehtävä kovasti oikeita töitä ja etunojapunnerruksia, jotta etu niille suotaisiin. Menettäisiväthän he merkittävän osan puhe- ja sms-liikenteestään jokaisen uuden iPhonen myötä. Käyttäjän on niin paljon helpompaa hoitaa asiansa ip-liikenteen päällä.
Apple on pieni yritys. Sillä ei ole resursseja ottaa tuotannollisia riskejä. Siksi se tulee myymään kaikki tuotantolinjalta valmistuvat iPhonet joitakin vuosia eteenpäin. Kate per laite on ainoa asia, jota Applen kannattaa seurata. Varsinaista kilpailua se ei kohtaa pitkään aikaan.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:Muutamiin kommentteihin on pakko palata pienin tarkennuksin:
"Audi & Volvo vs. BMW"
Luehan tarkemmin. Kirjoitin vertailuna: audeista, volvoista ja muista kansanautoista ei saa ikinä BMW-merkkistä. Siis vain yhdellä autoista on brändi, joka pitää kirjoittaa isolla.
Luin hyvinkin tarkasti, koska huomasin tekstissä maininnan "kansanauto". Kansa ei aja Audeilla ja Volvoilla. No ehkä Volvoilla, mutta kyseessä on sen vuosiluokan autot, että ne jätettäköön vähemmälle huomiolle. BMW:stä brändinä... Ehkäpä itse olet bemumies, jolloin brändi on sinulle tärkeää ja se kiekko keulalla omine väreineen tekee autosta auton. BMW:n ajatteleminen ylivertaisena brändinä on melko suppea käsitys, koska esimerkiksi Volvo-brändi tunnetaan täysin eri asioista. Turvallisuus on ollut Volvo-brändin idea jo pitkään ja se on siitä nykyään tunnettu.
Audin kohdalla brändi muodostuu urheilullisesta, mutta käytännöllisestä kokonaisuudesta, joka on saatavissa legendaarisella ja huippulaadukkaalla vetolaitteistolla. Periaatteessahan Audi on näin ollen kaksi brändiä yhdessä? Audi & Quattro, erottamattomat. Hilpeyttä herätti merkkien kirjoitustapa. Autobrändejä "jotka pitää kirjoittaa isolla" on myös muita, esimerkkinä brittiläinen TVR. Tällainen ajattelutapa sopisi hyvin myös käsittelyssä olevaan aiheeseen. Ovatko iPhone ja esimerkiksi Nokian N-sarja vähemmän varteenotettavia puhelimia (ns. kansanpuhelimia) kuin Samsungin tai Motorolan design mallit joihin on lisätty Versace tai Dolce & Gabbana brändit? Brändi ei tee hyvää tuotetta automaattisesti, hyvistä tuotteesta/tuotteista saattaa kuitenkin syntyä ajanmyötä brändi...
MacBook Pro 15" & AMD Athlon 64 3500+, 1Gb, 750Gb, 8800GTS
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
samij kirjoitti:usassa ei ole ennätyshypekvartaalin aikana saatu myytyä miljoonaa kpl:tta, joten sieltä tullee toinen mokoma, eli päästään puoleen prosenttiin markkinoista. aika murskaavaa.
"Apple Inc's iPhone outsold all smartphones in the United States in July, its first full month on sale, accounting for 1.8 percent of all U.S. mobile handset sales, research group iSuppli said on Tuesday."
jees, meni tosiaan vähän yläkanttiin toi usan myyntimääräarvio, 1,8% tekee vuositasolla alle 2,5m myytyä puhelinta. usassahan muuten julkaistiin myös näitä tutkimuksia joissa kyseltiin kuinka moni aikoo ostaa iphonen, toukokuussa julkaistussa ostajiksi ilmoittautui 6% tai enemmän.
reaalielämässä aietta on sitten toteuttamassa kolmannes tosta määrästä. jos samaa sovelletaan tuohon eurotutkimukseen niin ostajia ilmaantuisi ehkä 1,5% ja vuosimyynniksi tulisi siis noin miljoona.
eli oltaisiin 3,5m iphonessa vuositasolla, aasiasta ehkä muutama satatuhatta, yhteensä vajaa 4m. kolmannes applen tavoitteesta ja siis 0.33% markkinaosuus.
joonahe kirjoitti:En oikein tiedä, mikä tavoite oli. Tuossa puhutaan vain myytyjen puhelinten osuuksista. Markkinaosuus on vielä erikseen. Onhan tuo aikamoinen rysäys tulokkaalta matkapuhelinmarkkinoille – eri asia on kuinka vastaa muiden asettamia tavoitteita. Analyytikot ovat olleet melkoisen hypen vallassa...
hmmm... myytyjen puhelinten osuus = markkinaosuus.
Hyvää analysointia samij, mutta Jenkkilän toukokuisessa tutkimuksessa on saatettu hyvin kysyä kuinka moni tulee ostamaan iPhonen ylipäänsä, vuoden sisällä tai puolen vuoden sisällä. Harva vastaajista on niin aktiivinen, että heinäkuussa muistaa hakea puhelimen.
Mac.äräinen toi keskusteluun brändin syvällisen olemuksen, jonka väitän edelleen puuttuvan audista tai volvosta. Molempien markkinointi-ihmiset väittävät että nuo automerkit olisivat saavuttaneet brändin asteen, mutta sitä ei tehdä hetkessä. Kesän jälkeinen AutoBild kuvasi audin olevan nyt samassa tilanteessa kuin BMW kaksikymmentä vuotta sitten. Korisarjat ovat yhdenmukaistuneet ja audit kyttäävät 80-luvun bemareiden tapaan ohituskaistalla. Voisin silti veikata brändiin olevan matkaa toistasataa vuotta.
Samsung ei ole brändi, mutta Motorola on sellainen, jopa ilman D&G-kuoria. Motorola teki maihinnousun Eurooppaankin jo Normandiassa. Silloin täällä ei osattu tehdä vielä edes niitä kumisaappaita.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
joonahe kirjoitti:En oikein tiedä, mikä tavoite oli. Tuossa puhutaan vain myytyjen puhelinten osuuksista. Markkinaosuus on vielä erikseen. Onhan tuo aikamoinen rysäys tulokkaalta matkapuhelinmarkkinoille – eri asia on kuinka vastaa muiden asettamia tavoitteita. Analyytikot ovat olleet melkoisen hypen vallassa...
hmmm... myytyjen puhelinten osuus = markkinaosuus.
Näinhän se on. Miksi kutsutaan kaikkien matkapuhelinten osuuksia (siis ei pelkästään tietyllä aikavälillä myytävien puhelinten osuuksia)? "Market share" on kuitenkin käytössä terminä esim. nettiselainten käyttöä mitatessa? Ja eikö usein tietokoneissakin puhuta markkinaosuudesta myös samaan tyyliin? Eli esimerkiksi kuinka paljon kaikista kannettavista on jenkeissä Maceja jne.?
Matkapuhelin laitteena on tyypillisesti käytössä vain vajaan vuoden, joten tuo myytyjen laitteiden (kvartaali-) osuus per valmistaja on lähes sama kuin "käytössä olevien puhelimien" Market Share.
Tietysti poikkeuksena ne kytkykäyttäjät, jotka joutuvat rahoittamaan puhelimensa osamaksulla. Silloin puhelin saattaa vaihtua vasta kolmenkin vuoden päästä.
Todellista puhelimen käyttöähän (eli siis oikeata Market Sharea) osoittaa tuo puhelimella surffaaminen, jossa iPhone on noussut reilusti ohi nokioiden. Eikös se, että puhelinta oikeasti käytetään, osoita jotakin todellista?
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:Matkapuhelin laitteena on tyypillisesti käytössä vain vajaan vuoden, joten tuo myytyjen laitteiden (kvartaali-) osuus per valmistaja on lähes sama kuin "käytössä olevien puhelimien" Market Share.
Eiköhän tuo nyt kuitenkin päde vain matkapuhelinten himovaihtajiin, esimerkiksi minulla ei ole yhtään tuttua, joka olisi vähintään kerran vuodessa hommaamassa uutta puhelinta. Ellei sitten vanha ole mennyt rikki/hukkunut, mitä toki sattuu silloin tällöin.
Joo, olet osittain oikeassa. Se ei nimittäin päde suomalaisiin, jotka käyttävät edelleen eurooppalaisittain kaikkein vanhimpia puhelimia ja vähiten uusia palveluita.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:Matkapuhelin laitteena on tyypillisesti käytössä vain vajaan vuoden, joten tuo myytyjen laitteiden (kvartaali-) osuus per valmistaja on lähes sama kuin "käytössä olevien puhelimien" Market Share.
Mistä sä tämmösen revit? Kännyköiden takuukin on kaksi vuotta...
Mihin ne alle vuoden iässä hylätyt kännykät sitten menee? Ei ainakaan kaatikselle, kun niistä saa myydessä ihan hyvin rahaakin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Vilkaisin pöytälaatikkoon. Mallistoinventaario: 2 x 2006, 3 x 2005 ja 3 x 2005-mallisia puhelimia. Autojen hanskalokeroissa löytyisi vieläkin vanhempia luureja.
Viime vuonna en ostanut kolmea puhelinta, sillä taloutemme naisihmiset sinnittelivät tämän vuoden alkuun vanhoillaan. Vaihtoivat l'Amour-mallistoon, joihin ovat jo kyllästyneet. Uskoisin että iPhonea on pakko tilata sitten ainakin heti kolme. 4-vuotias pärjää pelkällä iPodilla vielä. En nimittäin usko nokioiden tilaamia säteilytutkimuksia.
Itselläni on jo toinen puhelin menossa tänä vuonna. Tosin käytän niitä osittain päällekkäin, koska on helpompaa kuljettaa kahta mukana kuin yhtä laturilla. Datasiirto/Wlan/Bluetooth kun vievät helposti muutamassa tunnissa virran luurista kuin luurista. On lisäksi järkevää ostaa kaksi samanlaista, jolloin latureita tulee heti kaksi (toinen duunipaikalle) ja muutkin lisätarvikkeet sopivat.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:Hyvää analysointia samij, mutta Jenkkilän toukokuisessa tutkimuksessa on saatettu hyvin kysyä kuinka moni tulee ostamaan iPhonen ylipäänsä, vuoden sisällä tai puolen vuoden sisällä. Harva vastaajista on niin aktiivinen, että heinäkuussa muistaa hakea puhelimen.
Mac.äräinen toi keskusteluun brändin syvällisen olemuksen, jonka väitän edelleen puuttuvan audista tai volvosta. Molempien markkinointi-ihmiset väittävät että nuo automerkit olisivat saavuttaneet brändin asteen, mutta sitä ei tehdä hetkessä. Kesän jälkeinen AutoBild kuvasi audin olevan nyt samassa tilanteessa kuin BMW kaksikymmentä vuotta sitten. Korisarjat ovat yhdenmukaistuneet ja audit kyttäävät 80-luvun bemareiden tapaan ohituskaistalla. Voisin silti veikata brändiin olevan matkaa toistasataa vuotta.
Samsung ei ole brändi, mutta Motorola on sellainen, jopa ilman D&G-kuoria. Motorola teki maihinnousun Eurooppaankin jo Normandiassa. Silloin täällä ei osattu tehdä vielä edes niitä kumisaappaita.
Sulla saattaa olla hieman tavallisesta poikkeava käsitys sanan "brändi" merkityksestä. Brändi ei ole taso tai aste jonka saavuttamiseen kuluu toistasataa vuotta. Uudella yrityksellä tai tuotelinjalla voi olla jo brändinsä mutta jos se ei ole tunnettu, brändiä ei voi kutsua vahvaksi/arvokkaaksi. Audi ja Volvo ovat autobrändeinä varsin vahvoja. Volvon maailmanlaajuinen maine turvallisena laatikkona tukenee tätä käsitystä.
samij kirjoitti:usassa ei ole ennätyshypekvartaalin aikana saatu myytyä miljoonaa kpl:tta, joten sieltä tullee toinen mokoma, eli päästään puoleen prosenttiin markkinoista. aika murskaavaa.
"Apple Inc's iPhone outsold all smartphones in the United States in July, its first full month on sale, accounting for 1.8 percent of all U.S. mobile handset sales, research group iSuppli said on Tuesday."
Apple muistaakseni asetti tavoitteekseen 1% puhelinmarkkinoista, tuossa viestissä puhutaan "smarthones" joka ainakin vielä eilen tarkoitti hieman eri asiaa, myös kpl määräisesti.
Kivimoukari kirjoitti:Mac.äräinen toi keskusteluun brändin syvällisen olemuksen, jonka väitän edelleen puuttuvan audista tai volvosta. Molempien markkinointi-ihmiset väittävät että nuo automerkit olisivat saavuttaneet brändin asteen, mutta sitä ei tehdä hetkessä. Kesän jälkeinen AutoBild kuvasi audin olevan nyt samassa tilanteessa kuin BMW kaksikymmentä vuotta sitten. Korisarjat ovat yhdenmukaistuneet ja audit kyttäävät 80-luvun bemareiden tapaan ohituskaistalla. Voisin silti veikata brändiin olevan matkaa toistasataa vuotta.
Samsung ei ole brändi, mutta Motorola on sellainen, jopa ilman D&G-kuoria. Motorola teki maihinnousun Eurooppaankin jo Normandiassa. Silloin täällä ei osattu tehdä vielä edes niitä kumisaappaita.
Jos brändin saavuttaminen kestää aikansa niin myös Apple on vielä ihan lapsenkengissään, tuohan on kovin nuori firma vasta.
Minä väittäisin kyllä Applea brändiksi kuten myös Nokiaa. Myös BusinesWeek, http://www.businessweek.com/magazine/co ... 045401.htm, on sitä mieltä (samoin he olivat sitä mieltä myös Audista) - brändin alueella BusinessWeek on varmaan hiukan vakavammin otettava lehti kuin AutoBild - AutoBild on toki vakavasti otettava lehti kun puhutaan autotekniikasta mutten uskoisi sitä brändien suhteen. BW mm. puhuu Audi brändistä vaikkakin on huomattava, ettei Audin brändi ole niin kova kuin BMW:n niin silti sillä on brändi.
Ja Audi muuten kirjoitetaan edelleen suurella alkukirjaimella kun se on erisnimi. Brändin asema ei muuta kirjoitussääntöjä. Applekin on Apple eikä apple kun puhutaan yrityksestä nimeltä Apple.
Kivimoukari kirjoitti:Vilkaisin pöytälaatikkoon. Mallistoinventaario: 2 x 2006, 3 x 2005 ja 3 x 2005-mallisia puhelimia. Autojen hanskalokeroissa löytyisi vieläkin vanhempia luureja.
Ghanalainen lankomieheni voisi olla kiinnostunut noista vanhoista puhelimistasi, jos ei niillä enää ole sinulle arvoa. Hän on toimittanut kavereidensä mukana Ghanaan Suomesta ostettuja uusia Nokialaisia, kun niiden saatavuus on kuulemma Ghanassa niin heikko. Rikkinäisetkin kelpaa.
No ei ollut tarkoitus kerjätä. Halusin vain tuoda ilmi, ettei välttämättä kannata heittää vanhoja puhelimia pois tai museoida. Joillekin, kuten myös minulle, ne kelpaavat vielä pitkään.
Kivimoukari kirjoitti:"niistä saa myydessä ihan hyvin rahaakin."
Ai saako niistä jotain käytettynä?
Vilkaisin pöytälaatikkoon. Mallistoinventaario: 2 x 2006, 3 x 2005 ja 3 x 2005-mallisia puhelimia.
Niin ja mitähän järkeä noita on makuuttaa tyhjän panttina?
Kaikki eivät Suomessa ikävä kyllä kieriskele rahassa ja ostele solkenaan uusia kapuloita, kuule. Monelle pieneläjälle kelpaa peruspuhelin kympillä tai parilla ja vuoden tai jopa parin ikäinen älykäs malli esim. satkulla.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
"hieman tavallisesta poikkeava käsitys sanan "brändi" merkityksestä."
Tai sitten tavallista ylempi näkemys.
"tuohan on kovin nuori firma vasta."
Aikaa voidaan käyttää brändin mittarina suhteessa toimialan kehitykseen. Arvasinkin että joku ottaa automaailman seiskapäiväisen AutoBildin luotettavuuden puheeksi. Tuo audijuttu vain osui silmään, koska tuollaisista faktoista eivät BusinessWeekin (joka muuten tulee FT:n ja Economistin lisäksi postiluukkuuni) toimittajat uskalla puhua.
"Ghanalainen lankomieheni"
Minullekin on tullut niitä sähköposteja, mutta eivät ne ole lankomiehiksi esittäytyneet.
"ostele solkenaan uusia kapuloita, kuule"
Tiedän. Havaitsin Suomen muuttuneen kun laman jäljiltä palasin. Vanha kotikaupunkikin näytti Beirutilta ja yhteiskuntaerot olivat tulleet katukuvaan. Olen itse pahoillani muutoksesta.
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:BusinessWeekin (joka muuten tulee FT:n ja Economistin lisäksi postiluukkuuni)
Luukkuun... muuta hyvä mies omakotitaloon, niin saat pelkällä aamulehden ja postin päivittäisellä noutamisella tarjottua bodillesi kaiken tarvittavan hyötyliikunnan...
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Kuunvaihteessa olisi mukava kuulla postimiehen ärräpäitä, kun se yrittää joka päivä saada melkoisen määrän kiiltäväsivuisia ja muovipakattuja lehtiä mahtumaan standardikokoiseen muovilaatikkoomme.
"tarjottua bodillesi kaiken tarvittavan hyötyliikunnan..."
Sitä varten on pari Nanoa ja NikePlussa-tossut. Se Nike-nainen, joka kommentoi juoksua, saisi tulla sitten uuteen Nanoon videokuvana. Yes!
iLife Family: 6 Macs (4 of 6 Intel Inside) and 7 iPods
Kivimoukari kirjoitti:
Kuunvaihteessa olisi mukava kuulla postimiehen ärräpäitä, kun se yrittää joka päivä saada melkoisen määrän kiiltäväsivuisia ja muovipakattuja lehtiä mahtumaan standardikokoiseen muovilaatikkoomme.
Heh. Meidän naapurissa asuu miljonääri, joka osti tietysti kalleimman ja suurimman teräslaatikon. Pakkohan oli meitin ostaa samanlainen, ettei luokkaero pistä liikaa ohikulkijan silmään. Komea kahden lootan ryhmä kieltämättä.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012