Crimson kirjoitti:
Ehkä minä sitten tosiaan tunnen täysin "vääriä" uskovaisia. Kyllä monet vahvasti uskovaisista tuntemistani ihmisistä ovat jollain muullakin tapaa rajoittuneita elämässään ja ajatusmaailmassaan. Mutta se on hyvä, että esimerkiksi sinä ja banaanimies tunnutte aina tuntevan nämä oikeat uskovaiset piirit, joissa pyörii vain kaikin puolin älykkäitä, jaloja ja muutenkin hienoja ihmisiä. Vai olisiko sittenkin kysymys vain näkökannasta?
En omasta mielestäni ole rakentamassa mitään olkinukkeja. Olen vain yksinkertainen kaveri, joka kyselee yksinkertaisia kysymyksiä asioista, joista en ymmärrä mitään, mutta jotka eivät jaksa lakata hämmästyttämästä. Tässäkin keskustelussa olen saanut paljon lisää ajattelemisen aihetta ja ehkä jopa jonkin verran myös ymmärrystä. Vaikkei aina siltä varmasti vaikutakaan. Iso kiitos tästä kuuluu sinulle, joka jaksat vastailla jäsennellistä ja fiksusti näihin uskomattomien tyhmiinkin kysymyksiin.
En halua tyrmätä kokemustasi ja näkemystäsi - vain hieman laajentaa sitä. pitää varmasti paikkansa, että on paljon sellaisia uskovaisia, joiden elinpiiri on mielestäsi rajattu. Tunnen tällaisia ihmisiä itsekin. Tässä ei kuitenkaan ole koko totuus. On myös paljon ajattelevia ja avaria uskovaisia. Paavalin termein puhuttaessa tuollaiset ahdasmieliset ovat lain ikeessä eli ajattelevat koko kristinuskon olevan sarja käskyjä, normeja tai jotakin muuta tämän kaltaista.
Kristinuskon idea ei kuitenkaan ole antaa moraalinormeja tai kertoa miten tätä elämää tulisi elää, niin että se olisi parasta mahdollista. Uskonnon nimikin viittaa jo siihen, että tarkoituksena on elää Kristuksen yhteydessä ja tämän seurauksena jäljet voivat näkyä elämässä. En puhu nyt mistään ristiretkistä, joista sinänsä on turha puhua, kun se on kuitenkin jälkiviisastelevaa anakronismia täynnä tai mistään muusta tämänkaltaisesta. Minä puhuisin mieluiten Veikko Hurstista, diakoniatyöstä tai jostakin tällaisesta konkreettisesta.
Vielä taiteesta ja uskonnosta. Itse olen elänyt molemmissa piireissä ja niissä on paljon samankaltaisuuksia. Toki on niissä erojakin mutta haluan nostaa esiin elämyksellisyyden, joka on tärkeä osa kumpaakin. Mitä olisi taidenäyttely ilman tunnetta? Taisin olla aivan juniori, kun näin ensimmäisen Picasson näyttelyn. Kuljin sen jälkeen noin viikon kantapäät irti maan pinnalta. Sunnuntaisin jumalanpalveluksen jälkeen olo muistuttaa tuota kokemusta. Näiden kokemusten välille ei pidä kuitenkaan laittaa yhtäläisyysmerkkejä. Erilaisuudesta huolimatta niissä on kuitenkin samankaltaisuuksia. Tämä pitäisi purkaa tarkemmin jos osaisin. En kuitenkaan osaa, joten joudut tyytymään vain tällaiseen kapeaan kuvaukseen.
Kysyisin Macchiavelleltä millaisia uskonnollisia kokemuksia sinulla on, kun kerrot niiden hämärtävän tunne- ja maailmankuvan? Minä en osaa oikeastaan kertoa muusta kuin kristinuskosta ja sen sisällöistä kokemuksineen.
TheKraken heittäytyy evankelistaksi. Miksi kirkosta eroamisen julistaminen on soveliasta mutta ei evankeliumin? Miten ne eroavat toisistaan niin, että toinen on suvaittavaa ja toinen ei?
Anteeksiantaminen ja saaminen ovat traagisia aiheita. Varsinkin näin II-maailmansodan jälkeen. Hitlerin tuhoamisleirit, Stalinin puhdistukset, Pol Pot, Kiina, Irak, Etelä-Afrikka jne. puhuvat rumaa kieltään ihmisestä. Kaikki ihmisten tuhoamiset ties minkä aatteen johdosta kertovat minulle siitä, että pahuus ei ole vain aatteiden syytä vaan ihmisen. Hän vain nimeää kaikki aatteet syyllisiksi välttäen oman syyllisyytensä.
Luin joitakin vuosia sitten
Desmond Tutun kirjan
Anteeksiantaminen - tie tulevaisuuteen. Etelä-Afrikka taitaa olla ainoa valtio maailmassa missä on käyty oikeutta antamatta tuomioita. Desmond Tutu oli silloinen arkkipiispa ja totuus- ja sovituskomission jäsen. Ilmeisesti ensimmäistä kertaa maailman historiassa murhaajat ja heidän uhrinsa kohtasivat. Seurauksena oli kansallinen eheytyminen niiltä osin kuin se tuli julki noissa oikeudenistunnoissa. Murhaajat kertoivat mitä olivat tehneet ja heidän jäljiltään eloon jääneet uhrit kuulivat ensimmäistä kertaa miksi näin oli käynyt heille. Seurauksena ei ollut kosto vaan anteeksiantaminen.
Hieman lähemmäksi meidän elämäämme tuotuna tällaiset tilanteet ovat arkisia. Lähimmäisten nimittely ja syyttely, kuten tässäkin keskustelussa, ei johda eteenpäin. Stagnaation voittamiseksi ehdotan Tutuun viitaten anteeksiantamista ja pyytämistä. Anteeksiantaminen on silloin helpompaa, kun on saanut itse anteeksi. Samoin anteeksi pyytäminen. Ei se kuitenkaan ole helppoa. Tässä liikutaan ihmisyyden rajalla ja vain realistinen näkemys siitä millainen ihminen on voi auttaa tässä suhteessa. Tässä on mielestäni kristinuskon suuruus.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.