Mac vai PC
-
Re: Mac vai PC
Viesti Kirjoittaja codea »
Jottei mene off topiciksi ja tällä tavalla en uudestaan loukkaa arvon lukijakuntaa tarkennan kommenttejani alkuperäiseen aiheeseen samalla suunnistaen.
En henkilökohtaisesti suosittele mäkkiä kuin surffauskäyttöön. Perustelut. Windows on käsitettävineen vikoineen mukavempi käyttää kuin OSX käsittämättömine vikoineen. Olen hyvin kriittinen OSX:n piilotettujen ominaisuuksien takia sen takia, koska koko systeemiä on myyty minulle argumentein "intuitiivinen, helppo käyttää, ei kaadu, ei viiruksia, jne." Kun OSX ei tunnu helpolta käyttää, eikä ole mielestäni intuitiivinen, jollet satu vai tietämään näitä keyboard comboja, jotka hipovat legendaarisen Mortal Kombatin haastavimpia liikesarjoja 16-bittisen Nintendon aikakaudella, niin näistä ei pääse nauttimaan.
Tällä palstalla ei kannata juuri yrittää perustella miksi jokin OSX:n ominaisuus olisi epälooginen tai subjektiivisellakin mielipiteellä tarkasteltuna huono. Vastaus kun on aina, että yritän käyttäjänä tehdä jotain, mitä minun ei tule tehdä. Kansioihin liittyvistä epäkohdista (esim. etsi avi-tiedostot ja järjestä nämä koon mukaan - ei onnistu, olen myös Googlannut ja kysellyt viisaammilta neuvoa) olen kirjoitellut myös tuolla vika-threadissa.
Office 2008:n Mac versiosta sen verran loppuun, että monen parjaama ribbon bar, joka esiteltiin Office 2007:n PC-version yhteydessä on aika heikko esitys kaikkien pikavalikoiden osalta Mac-puolella. Lisäksi nämä epäyhtäläisyydet (F2 PC:ssä mahdollistaa Excelin solujen editoinnin, Macissa se on joku niistä kolmesta ihmemerkistä + jokin näppäin, mikä pitää yleensä Googlesta tarkstaa) versioden välillä, saavat minut suhtautumaan Excelin Mac 2008 versioon samalla inholla kuin Hesarin toimittajat perussuomalaisten vaalivoittoon. No, tämä luonnollisesti on Microsoftin vika. Enkä tätä totea edes sarkasmiin verhoiltuna. Tyhmiähän ne ovat kun näin sotkevat omien ohjelmien eri versiot.
Ja älkäätte käsittäkö minua väärin. Tykkään kovasti macbook pro:ni ulkonäöstä ja siitä, että sen akku kestää jopa lähes puolet luvatusta, mutta koska en kuulu henkilöryhmään, jonka mielestä kaikki mikä Applen tuotteista puuttuu on turhaa - siihen asti kun se on liitetty osaksi Applen tuotteita Applen toimesta (case: Camera+ esimerkiksi) - pystyn myös omasta näkökulmastani toteamaan PC:n olevan tietyissä tilanteissa parempi hankita kuin Mac. Ja tästähän tässä threadissa oli lopulta kyse.
edit: typoja
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
OSX:n viat eivät kyllä ole yhtä käsittämättömiä kuin Windowssin kryptiset BSOD vikakoodit, epäilen että olet eri mieltä koska olet tottunut Windowssin vikoihin ja siten osaat ymmärtää kryptisiä vikailmoituksia paremmin. Näppäinkombinaatioita jotka "hipovat mortal combatin kombojen monimutkaisuutta" (Streetfighter > Mortal Combat) ovat lähes täysin tehokäyttäjille tarkoitettuja, ihan kuten Windowssin lähes täysin vastaavat näppäinkomennot (vaikka esim. control+alt+del tuntuu sinulla varmaan jo aika luontaiselta näppäinyhdistelmältä, niin se ei sitä ole).codea kirjoitti:En henkilökohtaisesti suosittele mäkkiä kuin surffauskäyttöön. Perustelut. Windows on käsitettävineen vikoineen mukavempi käyttää kuin OSX käsittämättömine vikoineen. Olen hyvin kriittinen OSX:n piilotettujen ominaisuuksien takia sen takia, koska koko systeemiä on myyty minulle argumentein "intuitiivinen, helppo käyttää, ei kaadu, ei viiruksia, jne." Kun OSX ei tunnu helpolta käyttää, eikä ole mielestäni intuitiivinen, jollet satu vai tietämään näitä keyboard comboja, jotka hipovat legendaarisen Mortal Kombatin haastavimpia liikesarjoja 16-bittisen Nintendon aikakaudella, niin näistä ei pääse nauttimaan.
Tällä palstalla ei kannata juuri yrittää perustella miksi jokin OSX:n ominaisuus olisi epälooginen tai subjektiivisellakin mielipiteellä tarkasteltuna huono. Vastaus kun on aina, että yritän käyttäjänä tehdä jotain, mitä minun ei tule tehdä. Kansioihin liittyvistä epäkohdista (esim. etsi avi-tiedostot ja järjestä nämä koon mukaan - ei onnistu, olen myös Googlannut ja kysellyt viisaammilta neuvoa) olen kirjoitellut myös tuolla vika-threadissa.
Office 2008:n Mac versiosta sen verran loppuun, että monen parjaama ribbon bar, joka esiteltiin Office 2007:n PC-version yhteydessä on aika heikko esitys kaikkien pikavalikoiden osalta Mac-puolella. Lisäksi nämä epäyhtäläisyydet (F2 PC:ssä mahdollistaa Excelin solujen editoinnin, Macissa se on joku niistä kolmesta ihmemerkistä + jokin näppäin, mikä pitää yleensä Googlesta tarkstaa) versioden välillä, saavat minut suhtautumaan Excelin Mac 2008 versioon samalla inholla kuin Hesarin toimittajat perussuomalaisten vaalivoittoon. No, tämä luonnollisesti on Microsoftin vika. Enkä tätä totea edes sarkasmiin verhoiltuna. Tyhmiähän ne ovat kun näin sotkevat omien ohjelmien eri versiot.
Jotenkin koko postisi tuntuu olevan tätä todella tyypillistä "Ei ole ihan sama kun Windowssilla johon mä oon tottunu, huono, HUONO!, HUONO!!!!"-mentaliteettia jossa päätetään että ei haluta edes yrittää oppia toisella tavalla asioiden tekemistä ja leimataan kaikki toisella tavalla tehtävä huonommaksi kuin se johon on totuttu. Itse sanoisin että tämän takana on varmaan se että monet tykkäävät asioiden tekemisestä rutiinin mukaan ja jos jokin rikkoo tämän rutiinin, oli se sitten parempi tai huonompi kuin rutiini, niin puollustusmekanismina haukutaan uuttaa tapaa hankalaksi ja epä-intuitiiviseksi.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja mtk »

Pari päivää sitten meni windows läppäri myyntiin ja tilalle tuli MBP, eikä kaduta yhtään. Eikä tähän talouteen tule enää windows/PC:tä.
edit:
Olen ollut Windowssin käyttäjä versio 3.11 lähtien. Linuxia on tullut rinnalla välillä ajettua.
-
Viesti Kirjoittaja Pred »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iPhone 4S 16GB
iPad 16GB Wi-Fi
iPod Shuffle 2GB
Time Capsule 2TB
Apple TV 3rd
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Olisko Windows siis helpompi jos se käskisi bsod-hetkellä vaan käynnistämään koneen uudelleen ja niitä vikakoodeja vois sitten katsella lokitiedostoista jälkeenpäin (kuten OS X:ssä)?OSX:n viat eivät kyllä ole yhtä käsittämättömiä kuin Windowssin kryptiset BSOD vikakoodit
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Voisi ollakkin. Ne BSODt on aika nopeita ja niistä ei kyllä kovin paljon dataa saa irti.-wk- kirjoitti:Olisko Windows siis helpompi jos se käskisi bsod-hetkellä vaan käynnistämään koneen uudelleen ja niitä vikakoodeja vois sitten katsella lokitiedostoista jälkeenpäin (kuten OS X:ssä)?OSX:n viat eivät kyllä ole yhtä käsittämättömiä kuin Windowssin kryptiset BSOD vikakoodit
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Kernelilokitiedot saa kyllä suoraan Kernel Panicin tapahtuessa eikä ole pakko katsoa niitä vasta jälkeenpäin levylle dumpatusta lokitiedostosta, joka on ihan sama kuin mitä yleensä tehdään Windowssin kanssa (niin että voi lokeja lukessa katsoa netistä tarkempia tietoja lokien sisältämistä vikakoodeista).-wk- kirjoitti:Olisko Windows siis helpompi jos se käskisi bsod-hetkellä vaan käynnistämään koneen uudelleen ja niitä vikakoodeja vois sitten katsella lokitiedostoista jälkeenpäin (kuten OS X:ssä)?OSX:n viat eivät kyllä ole yhtä käsittämättömiä kuin Windowssin kryptiset BSOD vikakoodit
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Näppäinkomennot voi määritellä myös itse jos siltä tuntuu ja on tarvetta. Olen tehnyt itselleni muutaman komennon, joita OS X:ssä ei ole vakiona. Se helpottaa ainakin minun käyttöäni. Kukaan toinen tuskin kykenisi käyttämään konettani samalla tavoin kuin minä, kun oikotiet eivät ole heille tuttuja.codea kirjoitti:-- Kun OSX ei tunnu helpolta käyttää, eikä ole mielestäni intuitiivinen, jollet satu vai tietämään näitä keyboard comboja, jotka hipovat legendaarisen Mortal Kombatin haastavimpia liikesarjoja 16-bittisen Nintendon aikakaudella, niin näistä ei pääse nauttimaan. --
-
Viesti Kirjoittaja Kanto »
Moon yrittäny miettiä tommosia, mutta en o keksiny itelle luontevia. Mua harmittaa vain se, että screenshot on niinkin älytön kuin fn + cmd + shift + 3. Vai pystyiköhän sitä muuttamaan....?Mikael K. kirjoitti:Näppäinkomennot voi määritellä myös itse jos siltä tuntuu ja on tarvetta. Olen tehnyt itselleni muutaman komennon, joita OS X:ssä ei ole vakiona. Se helpottaa ainakin minun käyttöäni. Kukaan toinen tuskin kykenisi käyttämään konettani samalla tavoin kuin minä, kun oikotiet eivät ole heille tuttuja.
Paljastaisitko, millaisia yhdistelmiä mihinkin tarkoitukseen olet käyttänyt?
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
Tuosta voi pudottaa fn:n poisKanto kirjoitti: Moon yrittäny miettiä tommosia, mutta en o keksiny itelle luontevia. Mua harmittaa vain se, että screenshot on niinkin älytön kuin fn + cmd + shift + 3. Vai pystyiköhän sitä muuttamaan....?
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja -MTP- »
Mulla ainakin screenshot cmd +shift +3 (kokoruutu) tai +4 niin saa valita alueen.Kanto kirjoitti: Moon yrittäny miettiä tommosia, mutta en o keksiny itelle luontevia. Mua harmittaa vain se, että screenshot on niinkin älytön kuin fn + cmd + shift + 3. Vai pystyiköhän sitä muuttamaan....?
Paljastaisitko, millaisia yhdistelmiä mihinkin tarkoitukseen olet käyttänyt?
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Käyttöjärjestelmien puolesta OS X ja WIN7 ovat mielestäni samalla viivalla, on asioita jotka on paremmin OS X:ssä ja osa taas WIN7:ssa, ehkä hieman mieluummin käytän WIN7:ää.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Järjestelmäasetukset -> Näppäimistö -> Näppäinoikotiet -> Näyttökuvat -> Tallenna näytön kuva tiedostoonKanto kirjoitti:Mua harmittaa vain se, että screenshot on niinkin älytön kuin fn + cmd + shift + 3. Vai pystyiköhän sitä muuttamaan....?
Mulla esmes. nappaa kuvan suoraan F13 nappia painamalla.
-
Viesti Kirjoittaja usagi »
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Kuinkahan usein ns. tavallinen käyttäjä tarvitsee screenshotteja? No, ei se tietysti minulle kuulu...Kanto kirjoitti: Moon yrittäny miettiä tommosia, mutta en o keksiny itelle luontevia. Mua harmittaa vain se, että screenshot on niinkin älytön kuin fn + cmd + shift + 3. Vai pystyiköhän sitä muuttamaan....?
Tällainen epätavallinen käyttäjä tarvitsee niitä aika paljon, mutta ottaa ne yleensä Grab-ohjelmalla (olisiko se Kuvakaappari?), joka on varsin näppärä ja monipuolinen.
Syy: Lainaus kuntoon.
-
Screenshotithan on ihan maanalaisen paikan hyödyllisiä. Itse ainakin otan niitä ihan jatkuvasti. Onhan se totta, että Windowsissa on hieman parempi tuo Screenshot näppäin, kerta sille on ihan oma, mutta Windowsilla on paljon paskempi järjestelmä noiden screenshottien otossa, että mielummin ottaisin tuon Macin systeemin.OmenaOnPunainen kirjoitti:Kuinkahan usein ns. tavallinen käyttäjä tarvitsee screenshotteja? No, ei se tietysti minulle kuulu...
Tällainen epätavallinen käyttäjä tarvitsee niitä aika paljon, mutta ottaa ne yleensä Grab-ohjelmalla (olisiko se Kuvakaappari?), joka on varsin näppärä ja monipuolinen.
Kuka ihme käyttää Grabiä?
-
Olen tässä taas kerran rimpuillut Windowsin kanssa viikon verran enkä henkilökohtaisesti suosittele sitä edes surffauskäyttöön, työn tekemisestä nyt puhumattakaan, mutta tarvitsen juuri nyt Teklan BIM Vieweriä, koska Solibrin Model Viewerissä on harmillisia bugeja.codea kirjoitti: En henkilökohtaisesti suosittele mäkkiä kuin surffauskäyttöön. Perustelut. Windows on käsitettävineen vikoineen mukavempi käyttää kuin OSX käsittämättömine vikoineen.
No, kun Vaio (W7 Pro) oli nyt kaivettu esiin, ajattelin myös käyttää sitä diojen skannaukseen. Tiedostojen hallinta on kuitenkin käsittämättömän vaikeaa ja hyväksi lopuksi skannausohjelma vain lakkasi toimimasta.
-
Sellainen, joka tarvitsee esim. ajastettuja shotteja tai valittuja ikkunoita vaikkapa kirjoittamiensa ohjelmien käyttöohjeisiin.Mailia kirjoitti: Kuka ihme käyttää Grabiä?
-
No, okei, unohdin tuon ajastetun, mutta mielummin käytän jälkimmäiseen ⌘⇧4 ja sitten välilyönti, kuin alkaisin Grabia availemaan.OmenaOnPunainen kirjoitti:Sellainen, joka tarvitsee esim. ajastettuja shotteja tai valittuja ikkunoita vaikkapa kirjoittamiensa ohjelmien käyttöohjeisiin.Mailia kirjoitti: Kuka ihme käyttää Grabiä?
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »
Mä oon ainakin ulkoista näyttöä käyttänyt MBP:n kanssa niin, että kaapelit kiinni ja homma jatkuu. Tai kaapelit irti ja homma jatkuu.usagi kirjoitti:Epäloogisuuksiakin on, esim. ulkoisen näytön käytön kanssa on aina ollut jotain ihmeellistä. Ja miksi ihmeessä kone pitää ensin sulkea unitilaan, että voi ottaa ulkoisen näytön käyttöön?? Miksei voi lätkäistä kaapelit kiinni, lyödä näytön kiinni ja jatkaa työtä ulkoisella näytöllä?!? Luulen että suurin osa intuitiivisesti toimisi näin. Nyt välillä kone menee sitten sekaisin eikä suostu näyttämään kuvaa ulkoisessa tai sisäisessä näytössä vaikka kaaapeleita kytkee ja irrottaa ja käyttää konetta välillä unitilassa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Minäkin.nolifer kirjoitti:Mä oon ainakin ulkoista näyttöä käyttänyt MBP:n kanssa niin, että kaapelit kiinni ja homma jatkuu. Tai kaapelit irti ja homma jatkuu.usagi kirjoitti:Epäloogisuuksiakin on, esim. ulkoisen näytön käytön kanssa on aina ollut jotain ihmeellistä. Ja miksi ihmeessä kone pitää ensin sulkea unitilaan, että voi ottaa ulkoisen näytön käyttöön?? Miksei voi lätkäistä kaapelit kiinni, lyödä näytön kiinni ja jatkaa työtä ulkoisella näytöllä?!? Luulen että suurin osa intuitiivisesti toimisi näin. Nyt välillä kone menee sitten sekaisin eikä suostu näyttämään kuvaa ulkoisessa tai sisäisessä näytössä vaikka kaaapeleita kytkee ja irrottaa ja käyttää konetta välillä unitilassa.
-
Availemaan? Minulla se on auki, kun tarvitsen niitä shotteja - vaikkapa viikon tai kaksi kerrallaan. Sitten otan ne 10 tai 20 ja tallennan ne haluamillani nimillä haluamaani paikkaan, sen sijaan että availisin, nimeilisin ja siirtelisin n tiedostoja.Mailia kirjoitti: No, okei, unohdin tuon ajastetun, mutta mielummin käytän jälkimmäiseen ⌘⇧4 ja sitten välilyönti, kuin alkaisin Grabia availemaan.
On tosin myönnettävä, että Snow Leopardin screenshottien nimet ovat hyödyllisempiä kuin aikaisempien käyttisten Picture 1, Picture 2 jne.
(Minä puolestani unohdin tuon ⌘⇧4 spacebar -kikan!)
-
Viesti Kirjoittaja johto »
Jännä juttu. En ollut huomannutkaan tuon "size" columnin puuttumista Finderin search toiminnossa. Toinen hassu juttu on se seikka, että minulla meni alle 5 minuuttia sen toiminnon lisäämiseen Finderin searchiin. Tämän toiminnon päälle laitto ei minun kohdalla ollut kuin yhden ruksin ruksaus.codea kirjoitti:Kansioihin liittyvistä epäkohdista (esim. etsi avi-tiedostot ja järjestä nämä koon mukaan - ei onnistu, olen myös Googlannut ja kysellyt viisaammilta neuvoa) olen kirjoitellut myös tuolla vika-threadissa.
Tähän käytin avuksi softaa jolla voi "omalla vastuulla" tweakata useita eri OSX:än toimintoja helposti graafisesti ohjelmalla nimeltä "secrets".
Uusin versio löytyy ohjelman virallisilta sivuilta osoitteesta:
http://code.google.com/p/blacktree-secr ... loads/list
kts aiheeseen liittyvät kuvat.
-
Jokainen järkevä henkilö valitsee käyttöjärjestelmänsä sillä perusteella, että se osaa järjestää avi-tiedostot (mitä ne nyt sitten ovatkaan) koon mukaan (onko niissä aina koo?) Muut käyttikset ovat ihan kakkoja!johto kirjoitti:Jännä juttu. En ollut huomannutkaan tuon "size" columnin puuttumista Finderin search toiminnossa..codea kirjoitti:Kansioihin liittyvistä epäkohdista (esim. etsi avi-tiedostot ja järjestä nämä koon mukaan - ei onnistu, olen myös Googlannut ja kysellyt viisaammilta neuvoa) olen kirjoitellut myös tuolla vika-threadissa.
-
Viesti Kirjoittaja Stobex »
..jos lisäksi haluaa tietää tietokoneista hieman enemmän niin PC ja vaikka sitten win..
ja kun haluaa vapaasti päättää kuinka kone toimii niin sitten helpointa on värkätä itse koodia linuxiin PC llä..
2x240gb SSDvertex2 |Toughpower 2000W |Hailea+Na **OsX,W7,Linux Pinguy
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka