Macin hiirestä
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
-
Viesti Kirjoittaja Jaska »
Hiirissä ja näppäimistöissä Applella on vielä paljon opittavaa Logitechilta, Microsoftilta ja Razerilta. Esimerkiksi Mac Pro:n kotelo on laatumielikuvaltaan kuin toiselta planeetalta näppikseen ja rottaan verrattuna. Onneksi nämä USB-vitkuttimet on helppo vaihtaa parempiin kukin makunsa mukaan.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Pieni maailmanparantaja meikäläisessä on niin tykästynyt piirtopöytiin että näen sen (ja muut mahdolliset interface-laitteet palloista näppiksiin) syynä suosia yksinäppäimistä oletushiirtä. Se ei välttämättä ole "parempi", mutta toimii ohjelmankehittäjille selkeänä viestinä huomioida moinen erikiosuus. Tästä sitten on hyötyä meille wacomin nysvääjille ja muille vaihtoehtoisille käyttöliittymille ja toisaalta hiiren vaihto ei ole mikään ylivoimainen tehtävä.frissy kirjoitti:Tosin omasta mielestäni on huvittavaa kun ihmiset jaksavat ylistää joitain hiiriä maasta taivaaseen. Yksi sana niille: PIIRTOPÖYTÄ! Jos teidän mielestä huonon ja hyvän hiiren ero on kuin maa ja taivas, niin piirtopöydän kanssa se on kokoaan eri planeetta (ainakin jos on wacomi alla...).
Jos oletushiiressä nimittäin olisi vaikka 5 nappia, olisi piirtopöydät liian helppo jättää huomioimatta ja kaikkien uusien laitteiden pitäisi antaa järkevät keinot emuloida ainakin noita "oletus" nappeja. Tämä taas voisi olla aika suuri este saada esimerkiksi toimivia softia kosketusnäytöille (jos softat siis oletaisi että voisi keski-klikata, klikata oikealla napilla tms).
Epäselvä posti, mutta en yritä kettuilla kenellekkään. Toivottavasti idea menee läpi kehnosta kielestä huolimatta.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Viesti Kirjoittaja Marze »
Oon tässä myös kokeillut tuota Mighty Mousea. Kakkosnappula toimii kyllä kun pitkään pitää pohjassa, mikä tuntuu hiukan oudolta. Ainoa huono puoli on oikeastaan muotoilu. Ei sovi mun käteen.
Mutta sitten.. tuo MM pitää liikutettaessa kamalaa vikisevää ääntä. Onhan se tietysti hauska jos hiiri ääntelee kuin oikea, mutta silti
Ja mitä tulee noihin kiisteltyihin kiihdytyksiin, niin en ymmärrä miten siitä voi valittaa. Itse käytin aikoinaan kiihdytystä windowsissakin ja olen itse saanut säädettyä helposti sekä windowsin että os x:n hiiren liikkumisen samanlaisiksi. Se kiihdytys on erittäin kätevä juttu kun vain opitte sitä käyttään. Tuskaisaa liikuttaa hiirtä jos ei kiihdy. Niin, ja säätäkää ihmeessä se kiihtyvyys sopivalle tasolle, ei se täydellä kiihtyvyydellä se käytettävyys enää toimi.
Edit: kokeilin vanhaa hiirtäni, Logitechin MX500 (http://www.logitech.com/index.cfm/produ ... ENTID=4998) Ero MM:ään on aivan huikea. Tää on kyllä paras koskaan käyttämäni hiiri! Hyvä muotoilu ja nappulat toimii paremmin kuin Applen oman hiiren. Taidankin siirtyä käyttämään takaisin tätä..
Mutta sitten.. tuo MM pitää liikutettaessa kamalaa vikisevää ääntä. Onhan se tietysti hauska jos hiiri ääntelee kuin oikea, mutta silti

Ja mitä tulee noihin kiisteltyihin kiihdytyksiin, niin en ymmärrä miten siitä voi valittaa. Itse käytin aikoinaan kiihdytystä windowsissakin ja olen itse saanut säädettyä helposti sekä windowsin että os x:n hiiren liikkumisen samanlaisiksi. Se kiihdytys on erittäin kätevä juttu kun vain opitte sitä käyttään. Tuskaisaa liikuttaa hiirtä jos ei kiihdy. Niin, ja säätäkää ihmeessä se kiihtyvyys sopivalle tasolle, ei se täydellä kiihtyvyydellä se käytettävyys enää toimi.
Edit: kokeilin vanhaa hiirtäni, Logitechin MX500 (http://www.logitech.com/index.cfm/produ ... ENTID=4998) Ero MM:ään on aivan huikea. Tää on kyllä paras koskaan käyttämäni hiiri! Hyvä muotoilu ja nappulat toimii paremmin kuin Applen oman hiiren. Taidankin siirtyä käyttämään takaisin tätä..

-
Viesti Kirjoittaja Zam »
Heitettäköön tähän vielä vähän omia hiirimielipiteitä.
OS X:n hiirikiihdytys on todella syvältä. Mighty mouseen en saa mitenkään säädettyä sopivaa nopeus/kiihtyvyys -yhdistelmää, koska Apple on kaikessa viisaudessaan kieltänyt käyttäjiltä moisen säätelyn ja tilalla on yksi ainoa "tracking speed" säädin jossa molemmat asiat säätyvät yhdistetysti (ja minulle täysin epäsopivasti). Jos laitan mielestäni tarpeeksi nopeutta, kiihdytysefektiä on aivan naurettavasti liikaa.
Onneksi asiaan tulee apuun kolmannen osapuolen ohjelmat, kuten USB Overdrive, joilla säädöt saa kuntoon. Logitechin omilla mäkkiajureilla saa myös ihan OK hiirenliikkeet logitechin hiirille.
OS X:n hiirikiihdytys on todella syvältä. Mighty mouseen en saa mitenkään säädettyä sopivaa nopeus/kiihtyvyys -yhdistelmää, koska Apple on kaikessa viisaudessaan kieltänyt käyttäjiltä moisen säätelyn ja tilalla on yksi ainoa "tracking speed" säädin jossa molemmat asiat säätyvät yhdistetysti (ja minulle täysin epäsopivasti). Jos laitan mielestäni tarpeeksi nopeutta, kiihdytysefektiä on aivan naurettavasti liikaa.
Onneksi asiaan tulee apuun kolmannen osapuolen ohjelmat, kuten USB Overdrive, joilla säädöt saa kuntoon. Logitechin omilla mäkkiajureilla saa myös ihan OK hiirenliikkeet logitechin hiirille.
-
Viesti Kirjoittaja Jaggie »
En todellakaan ymmärrä, miksi valittaa Mighty Mousesta tai siitä osoittimen tahmaamisesta, kun kerran muidenkin valmistajien hiiret toimivat Macissa? Eikös se ole vain hyvä asia, että vaihtoehtoja on erilaisia, jokaiseen makuun.
Itselläni on käytössä Logitechin MX1000 omilla ajureillaan, sopii todella hyvin käteen ja hiireen saa säädettyä kaikki (minulle) tärkeimmät ominaisuudet: Vasen ja oikea klikkaus, scrollaus joka suuntaan, home, end, dashboard, sekä exposén desktop ja all windows. Langattomana ja runsastoimintoisena tätä on kätevä käyttää mm. sohvalta kun televisio toimii näyttönä, ja akkukin kestää mukavasti (aktiivisessa käytössä parisen viikkoa). En voisi kuvitellakaan vaihtavani tätä mihinkään yksi- tai edes nelinappiseen hiireen. Ja mikä parasta, hiiren osoitin ei tahmaa hitaassa liikkeessä. Laser-hiiressä tuolle ominaisuudelle ei ole edes pienintäkään tarvetta, pikselintarkka työskentely onnistuu kyllä aivan loistavasti (jos on kännissä niin voi käyttää zoomia
).
Itselläni on käytössä Logitechin MX1000 omilla ajureillaan, sopii todella hyvin käteen ja hiireen saa säädettyä kaikki (minulle) tärkeimmät ominaisuudet: Vasen ja oikea klikkaus, scrollaus joka suuntaan, home, end, dashboard, sekä exposén desktop ja all windows. Langattomana ja runsastoimintoisena tätä on kätevä käyttää mm. sohvalta kun televisio toimii näyttönä, ja akkukin kestää mukavasti (aktiivisessa käytössä parisen viikkoa). En voisi kuvitellakaan vaihtavani tätä mihinkään yksi- tai edes nelinappiseen hiireen. Ja mikä parasta, hiiren osoitin ei tahmaa hitaassa liikkeessä. Laser-hiiressä tuolle ominaisuudelle ei ole edes pienintäkään tarvetta, pikselintarkka työskentely onnistuu kyllä aivan loistavasti (jos on kännissä niin voi käyttää zoomia

-
Viesti Kirjoittaja VKemppin »
Millä koneella toi MX sulla on? Mun MacBook ei jostain syystä tahdo löytää tuota vastaanotinta, mutta hiirulainen kyllä toimii. En vain pääse noita namiskoja konfiguroimaan,Eikös uuden Mighty mousen voi asetuksista vaihtaa yksinappiseksi??? Itselläni oli kyseinen hiiri ( BT versio )parisen kuukautta ja kyllä sillä toimeen tulee, jos on pakko. Onneksi ei ole, joten vaihtui logitechin revolution mx malliin.
-
-
Revolution MX ja MacBook
Viesti Kirjoittaja VKemppin »
Letkutin tuon Steermousen ja sen kanssa nyt voi jonkin verran konfiguroida tuota MXää. Tosin ei kaikkea jota tämä hiiri pystyisi tekemään. Valitettavasti.Leeb kirjoitti:STEERMOUSE on keksitty aikaa sitten jo poistaa kiihdytykden !!!
Mutta oikeastaan kun ongelma ei lähtökohtaisesti ole toi konfiguroitavuus vaan myös se, että toi Logitechin oma softa ei edes näe koko hiirtä. Onko tätä ongelmaa joku muu ratkonut?
-
Viesti Kirjoittaja joojoo »
MacUpdaten kommenttien mukaan ainakaan uusin versio (LCC 2.1.2) ei vehkeitä löydä.
http://www.macupdate.com/reviews.php?id=8154
Itsellä käytössä versio 2.1.1 Logitech S530 setille, ja tässäkin ajoittain hukkuu laitteet esim bootin yhteydessä. LCC:n uudelleen asennus viimeistään on auttanut.
Itsellä käytössä versio 2.1.1 Logitech S530 setille, ja tässäkin ajoittain hukkuu laitteet esim bootin yhteydessä. LCC:n uudelleen asennus viimeistään on auttanut.
iMac 17" Intel Core Duo 1,8GHz 1,5Gt
-
Re: Macin hiirestä
Viesti Kirjoittaja liinus »
Minulle tuli tuosta mieleen Martti Servon laulun sanat: "Mikä on, kun ei taidot riitä? Mikä on, kun ei onnistu? Onko niin, ettei niittää voi sieltä, mihin koskaan ei kylvetty?" Itselläni ei ole ollut ongelmia. Päinvastoin.3ld0nor kirjoitti:Tulimme koulussamme opettajani kanssa siihen tulokseen, että iMac on muuten hyvä kone, mutta hiiri on aivan kakka. Mielestäni kaikki voisivat antaa runosuonensa puhjeta kukkaan ja taiteilla Applelle viestin jossa pyydetään hiiren uudistamista. Kiitos ja näkemiin.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kakkosnappula toimii kyllä ihan samalla aikataululla kuin ykkösnappulakin. Ainut ongelma tossa MM:ssä on se että tonne pallon väliin pääsee likaa ja se, että Apple ei kerro käyttöohjeessa, että kakkosnappi ei toimi, jos sormea lepuuttaa ykkösnapin päällä. Itse tuosta mighty mousesta kyllä tykkään enkä pois vaihtaisi. Sopii just hyvin käteen.Marze kirjoitti:Oon tässä myös kokeillut tuota Mighty Mousea. Kakkosnappula toimii kyllä kun pitkään pitää pohjassa, mikä tuntuu hiukan oudolta. Ainoa huono puoli on oikeastaan muotoilu. Ei sovi mun käteen.)
-
Viesti Kirjoittaja jk »
Itsellä sama ongelma V450 ei löytynyt 2.1.2 kanssa mutta kun asensin 2.1.1 hiiri löytyi.joojoo kirjoitti:MacUpdaten kommenttien mukaan ainakaan uusin versio (LCC 2.1.2) ei vehkeitä löydä.
"You never get a second chance to make a first impression"
MacBook Pro 13" iPad Air 2 iPad 2018 Airport Extreme Apple TV 4K 3rd Gen iPhone 13 Pro AirPods X2 HomePod Mini X2 ynnä muut...
MacBook Pro 13" iPad Air 2 iPad 2018 Airport Extreme Apple TV 4K 3rd Gen iPhone 13 Pro AirPods X2 HomePod Mini X2 ynnä muut...
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka