Hei!
Voisiko joku ystävällinen ihminen auttaa ongelmassani! Hankin MacBookin ja on myös käytössä pc. Nyt molemmat pitäisi saada verkkoon, Mac langattomasti ja pc piuhalla. Ostin TELEWELL TW-EA510:n, ja vaikka olen nyt 2 päivää yrittänyt luoda yhteyksiä, niin en vaan onnistu. Olen kyllä tutkinut ohjekirjoja ja katsonut aikaisempia kysymyksiä jne, mutta tuloksetta! DNA myymälässä kyllä epäiltiinkin, ettei itsellä asennus onnistu, eikä heillä ollut mitään helppoja ohjeita, kuten XPlle oli. Internet tukikin evättiin, koska Mac on kuulemma niin harvalla yms. Olisin tiedoista enemmän kuin kiitollinen!!!
Langaton WLAN-verkkoyhteys
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Langaton WLAN-verkkoyhteys
Viesti Kirjoittaja savi »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Vaikea lähteä neuvomaan kun en kysiestä laitetta ole koskaan kokeillut. Mutta yleensä verkkojen pitäisi Macin osalta toivoa heittämällä...on sitten eri asia mitä tuon tukiaseman asetukset mahtavat vaatia.
Näkeekö macin airport tukiasemaa lainkaan?
Näkeekö macin airport tukiasemaa lainkaan?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Re: Langaton WLAN-verkkoyhteys
Viesti Kirjoittaja ptkmit »
Paha on muuta kuin arvailla. Mutta oma vastaava ongelma ratkesi XP:ssä olevan palomuurin sääntöjä rukkaamalla. Salli liikenne Macin osoitteelle tai sille verkolle jossa molemmat koneesi ovat. Macissa voit jo sitten vaikka pysäyttää muurin.savi kirjoitti:Hei!
Voisiko joku ystävällinen ihminen auttaa ongelmassani! Hankin MacBookin ja on myös käytössä pc. Nyt molemmat pitäisi saada verkkoon, Mac langattomasti ja pc piuhalla. Ostin TELEWELL TW-EA510:n, ja vaikka olen nyt 2 päivää yrittänyt luoda yhteyksiä, niin en vaan onnistu. Olen kyllä tutkinut ohjekirjoja ja katsonut aikaisempia kysymyksiä jne, mutta tuloksetta! DNA myymälässä kyllä epäiltiinkin, ettei itsellä asennus onnistu, eikä heillä ollut mitään helppoja ohjeita, kuten XPlle oli. Internet tukikin evättiin, koska Mac on kuulemma niin harvalla yms. Olisin tiedoista enemmän kuin kiitollinen!!!
edit: auts, Luin kysymyksen huolimattomasti. Ongelmasi onkin päästä koneinesi ulos internettiin. Sitten on jo lisähaasteita tiedossa alkaen Telewllin oikeasta konfauksesta.
-
Viesti Kirjoittaja Drago »
Ei tuon kyllä pitäisi mikään kovin kummoinen rojekti olla. Tuossa telewellissä ei ole ehkä maailman yksinkertaisin konffaus, mutta pitäisi sen ohjeen kanssa onnistua. WLANin käyttöönotto ompossa on helppoa, airport oikeasta yläkulmasta päälle, riippuen valinnoistasi, haluatko verkkonimen näkyviin vai piiloon, näkyvän verkon löydät suoraan tuosta listasta ja piilotetun verkon nimen vain kirjotat "muu verkko" -kohtaan. Sitten vain oikea salasana sisään. Windowsissa saman tekemiseen tarvitaankin noin noin neljän A4:n mittainen selostus eri vaiheista 
Mulla on vastaavan purkin kautta toiminut ihan ok kahen ompon ja yhen pc:n välinen yhteiselo, pc piuhalla ja ompot wlanilla. Mulla on ollut pc:stä palomuuri lähiverkon kaikki toiminnot sallivana, ja sieltä vaan tauhkaa jaossa ja omenaiset ovat kyl suoraan ne löytäneet.

Mulla on vastaavan purkin kautta toiminut ihan ok kahen ompon ja yhen pc:n välinen yhteiselo, pc piuhalla ja ompot wlanilla. Mulla on ollut pc:stä palomuuri lähiverkon kaikki toiminnot sallivana, ja sieltä vaan tauhkaa jaossa ja omenaiset ovat kyl suoraan ne löytäneet.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jari-eripari »
Muistaakseni tuo TW510v4 on oletuksena siltaavana porteissa 3-4 ja 1-2 reitittävänä. Saatkos DNA:lta yhden vai monta ip osoitetta?? Koitappa laittaa se TW eri LAN-porttiin kiinni ja bootata uudestaan.
Musta tuo TW on melko helppo konffata verrattuna a/d-link systeemeihin joista ei tajua mitään.
Siis toimiiko tuo PC:n verkkoyhteys, vai milläs yhteydellä olet liikkeellä??
Musta tuo TW on melko helppo konffata verrattuna a/d-link systeemeihin joista ei tajua mitään.
Siis toimiiko tuo PC:n verkkoyhteys, vai milläs yhteydellä olet liikkeellä??
-
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Tää on tyypillinen asenne kaikilla operaattoreilla suomessa. Itse olen yhdellä niistä töissä ja ei ole montaa työntekijää jotka edes viitsii lähtä auttaan mäkkiläistä. Se on yleensä "emme tue mäkkiä joten emme voi auttaa. Sori.".Drago kirjoitti:....eikö sulle annettu mitään ohjeita? Aika tollo putiikki jos väittää että ompun konffaaminen verkkoon on niin vaikeata ettei itseltä onnistu
Joshua.
Mac Pro 5,1 - iPhone SE - iPad Air 2
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No jo on outoa, olen 99% varma että meidän vanhuksilla on tuollainen TELEWEL ADSL modeemi jossa on siis WLAN yhteys myös.savi kirjoitti:Hankin MacBookin ja on myös käytössä pc. Nyt molemmat pitäisi saada verkkoon, Mac langattomasti ja pc piuhalla. Ostin TELEWELL TW-EA510:n, ja vaikka olen nyt 2 päivää yrittänyt luoda yhteyksiä, niin en vaan onnistu.
Asennus: verkkojohto Telewellistä Windows98 koneeseen. Muistaakseni netti toimi mitään muuta tekemättä. (Tai sitten ne Windows 98 asetukset oli valmiiksi oikein jos se ohjekirja käski jotain kohtaa muuttaa.) Macissa Airport päälle ja nettiin. Nettiyhteys on Soneralta.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Jos Savi olet vielä ongelman äärellä, niin tässä yksi maallikon arvio tilanteesta. Itse viritin samaisen vehkeen kahdelle mäkille ja mutkien jälkeen sain toimimaan. Maallikko kun olen, en osaa edes neuvoa miten sen tein ![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitä jos aloitat siitä, että unohdat sen macin. Siis aluksi. Laitat Telewellin kiinni PC:seen (Amanita -miten tää oikeasti kirjataan?) manuaalin ohjeiden mukaisesti. Siis ihan normaalisti piuhan kautta. Tähän et varmasti mac-tukea tarvitse, jolloin jämykin voi kai auttaa ilman ahdistusta.
Sen jälkeen kun olet saanut verkon päälle PC:ssä on langaton verkko siis jo olemassa käsittääkseni ihan itsekseen. Manuaalista löydät sen http -osoitteen, josta pääset sillä PC:n selaimella säätämään Telewellin asetuksia. Ja itselläni meni ainakin kaksi tuntia ymmärtää, että se numerosarja oikeasti kirjoitetaan sinne selaimen osoitekenttään. Asetuksista löydät varmasti ainakin manuaalin avulla salausasetukset, josta valitset WPA-salauksen (olihan näin?) ja sille avainkoodin=salasanan.
Eli tähän asti olet puuhannut vain PC:llä. Sitten menet macin ääreen, avaat Airportin, ja valitset verkkosi. Jos olet osannut antaa verkolle nimen, valitset sen. Mikäli verkko on oletusnimellä, on lienee se silloin sinullakin nimeltään wlan-ap.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitä jos aloitat siitä, että unohdat sen macin. Siis aluksi. Laitat Telewellin kiinni PC:seen (Amanita -miten tää oikeasti kirjataan?) manuaalin ohjeiden mukaisesti. Siis ihan normaalisti piuhan kautta. Tähän et varmasti mac-tukea tarvitse, jolloin jämykin voi kai auttaa ilman ahdistusta.
Sen jälkeen kun olet saanut verkon päälle PC:ssä on langaton verkko siis jo olemassa käsittääkseni ihan itsekseen. Manuaalista löydät sen http -osoitteen, josta pääset sillä PC:n selaimella säätämään Telewellin asetuksia. Ja itselläni meni ainakin kaksi tuntia ymmärtää, että se numerosarja oikeasti kirjoitetaan sinne selaimen osoitekenttään. Asetuksista löydät varmasti ainakin manuaalin avulla salausasetukset, josta valitset WPA-salauksen (olihan näin?) ja sille avainkoodin=salasanan.
Eli tähän asti olet puuhannut vain PC:llä. Sitten menet macin ääreen, avaat Airportin, ja valitset verkkosi. Jos olet osannut antaa verkolle nimen, valitset sen. Mikäli verkko on oletusnimellä, on lienee se silloin sinullakin nimeltään wlan-ap.
SE 2/40 --- LC 4/40 --- PPC 6500/250 --- Mini G4 1.25 --- iMac C2D 20" --- iMac 2.5GHz Quad-Core Intel Core i5 --- MacBook Air 2015 --- MacBook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja Harrier »
Kyseinen TW tarvitsee käsittääkseni kytkeä WLAN päälle...
Win98 en tiedä miten sen laita on, joten kytke TW mäkkiisi piuhalla ja avaa Safari.
kirjoita osoitteeksi 192.168.0.254
tunnus: admin
salasana: admin
Valitse hallintaohjelman päävalikosta Asetukset ja sen alta Lähiverkko (LAN)
Valitaan sivun vasemmasta reunasta WLAN. WLAN toiminto -kohtaan valitaan
Päälle ja ESSID -kohtaan kirjoitetaan langattoman verkon nimi oman valinnan
mukaan.
Tämä jälkeen painetaan Tallenna -painiketta sivun alareunasta.
Valitaan sivun vasemmasta reunasta WLAN -turvallisuus. Turvallisuusasetus -alasvetovalikosta
valitaan WPA Pre-Shared Key. WPA määritettu avain -riville
määritellään langattoman verkon salasana (WPA -avain)
Salasanan määrittämisen jälkeen painetaan alapuolelta Tallenna -painiketta ja
tämän jälkeen Tallenna asetukset muistiin sivun alareunasta. Uudet
suojausasetukset tulevat voimaan, kun modeemi käynnistetään uudelleen.
Nyt pitäis wörkkiä.
Win98 en tiedä miten sen laita on, joten kytke TW mäkkiisi piuhalla ja avaa Safari.
kirjoita osoitteeksi 192.168.0.254
tunnus: admin
salasana: admin
Valitse hallintaohjelman päävalikosta Asetukset ja sen alta Lähiverkko (LAN)
Valitaan sivun vasemmasta reunasta WLAN. WLAN toiminto -kohtaan valitaan
Päälle ja ESSID -kohtaan kirjoitetaan langattoman verkon nimi oman valinnan
mukaan.
Tämä jälkeen painetaan Tallenna -painiketta sivun alareunasta.
Valitaan sivun vasemmasta reunasta WLAN -turvallisuus. Turvallisuusasetus -alasvetovalikosta
valitaan WPA Pre-Shared Key. WPA määritettu avain -riville
määritellään langattoman verkon salasana (WPA -avain)
Salasanan määrittämisen jälkeen painetaan alapuolelta Tallenna -painiketta ja
tämän jälkeen Tallenna asetukset muistiin sivun alareunasta. Uudet
suojausasetukset tulevat voimaan, kun modeemi käynnistetään uudelleen.
Nyt pitäis wörkkiä.
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Jatko-ongelma aiheesta:
Piti nollata Telewell, kun ei enää langaton toiminut. Nyt en pääse Safarin kauttaa käsiksi laittamaan salausta päälle. Eli kun kirjoitan asianmukaisen 192.168.0.254 Safariin, ei sivusto lataudu. Mikä olla ongelma. Mistä tiedän onko jokin "proxy päällä". Aiemmin viritin Open DNS:n blokkaamaan adult sivustoja, poistin mielestäni toiminnon, mutta mahtaako jotenkn vaikuttaa asiaan.
Piti nollata Telewell, kun ei enää langaton toiminut. Nyt en pääse Safarin kauttaa käsiksi laittamaan salausta päälle. Eli kun kirjoitan asianmukaisen 192.168.0.254 Safariin, ei sivusto lataudu. Mikä olla ongelma. Mistä tiedän onko jokin "proxy päällä". Aiemmin viritin Open DNS:n blokkaamaan adult sivustoja, poistin mielestäni toiminnon, mutta mahtaako jotenkn vaikuttaa asiaan.
SE 2/40 --- LC 4/40 --- PPC 6500/250 --- Mini G4 1.25 --- iMac C2D 20" --- iMac 2.5GHz Quad-Core Intel Core i5 --- MacBook Air 2015 --- MacBook Air M1
-
Re:
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Samaan törmännyt itse. Usein vieläpä tilanteissa, joissa koneella ei ole asiassa mitään merkitystä.MacinJosh kirjoitti:Tää on tyypillinen asenne kaikilla operaattoreilla suomessa. Itse olen yhdellä niistä töissä ja ei ole montaa työntekijää jotka edes viitsii lähtä auttaan mäkkiläistä. Se on yleensä "emme tue mäkkiä joten emme voi auttaa. Sori.".Drago kirjoitti:....eikö sulle annettu mitään ohjeita? Aika tollo putiikki jos väittää että ompun konffaaminen verkkoon on niin vaikeata ettei itseltä onnistu
Joshua.
"Kirjoita sinne ipconfig /release" "No tota en kirjoita, kun mulla on macci, mutta siis uusi ip-osoite pitäs hakea vai?" "Joo sori me ei mäkkejä tueta" ja tuki tyssää siihen.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka