Mikähän iPhotossani/laitteistossani tökkii, kun iPhoto on jo avatessa hidas - ohjelman aktivoituminen kestää joskus toistakymmentä sekuntia, ja rantapallo pyörii. Sulkiessa sama homma. Kuvia ohjelmassa ei ole kuin vajaa 1500, olen lueskellut että ohjelman pitäisi niellä huomattavasti isompiakin kuvamääriä nikottelematta. iPhoto versio 4.0.3, kone PB G4, 1.33GHz 768 Mt RAM. Mistä päästä lähdetään päivitysrumbaan? ; )
Kiitos!
iPhoto hidas - rantapallo pyörii...
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto hidas - rantapallo pyörii...
Viesti Kirjoittaja Aakekoo »
-
Re: iPhoto hidas - rantapallo pyörii...
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Mulla on 2,2GHz dual core 2 4Mt välimuistia ja 4Gt. Alunperin oli vain 1Gt muisti ja kokoruudulla kuvien katselussa tökki vähän. Kylähän se rantapallo pääsi välillä pyörimään, mutta se johtui siitäkin että oli muita ohjelmia päällä. Nyt on 4Gt eikä oikeastaan ollenkaan pyöri rantapallo. Mulla 08 versio ja kuvia vähän alle 20 000kpl.Aakekoo kirjoitti:Mikähän iPhotossani/laitteistossani tökkii, kun iPhoto on jo avatessa hidas - ohjelman aktivoituminen kestää joskus toistakymmentä sekuntia, ja rantapallo pyörii. Sulkiessa sama homma. Kuvia ohjelmassa ei ole kuin vajaa 1500, olen lueskellut että ohjelman pitäisi niellä huomattavasti isompiakin kuvamääriä nikottelematta. iPhoto versio 4.0.3, kone PB G4, 1.33GHz 768 Mt RAM. Mistä päästä lähdetään päivitysrumbaan? ; )
Kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Normaalit huoltotoimenpiteet voisit toki ajella. Mikäs käyttisversio kyseessä? PowerBookissa on toki hidas kovo ja muistiakin voisi aina olla enemmän mutta ei noin vanhan iPhoton kovin tahmainen pitäisi olla.
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Järjestelmä on versiota 10.3.9, eli ei ihan tuoreimmasta päästä. Käyttömuistia ei tosiaan ole yhtään liikaa, siitä + kovosta voi olla homma pääsääntöisesti kiinni. Täytyy tuoda vielä vanhat kuvat ulkoiselta kovolta iPhotoon, ja tsekata miten ohjelma nielaisee vajaat 6000 kuvaa - pitäisi ilmeisesti mennä ongelmitta. Levyn oikeuksien tarkistukset ja korjaukset on ajettu, voiko jotain muita huoltotoimenpiteitä vielä tehdä?
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Oikeuksien korjauksen lisäksi vielä nämä, muuta ei tarvitse.Aakekoo kirjoitti:Levyn oikeuksien tarkistukset ja korjaukset on ajettu, voiko jotain muita huoltotoimenpiteitä vielä tehdä?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
-
-
Oikeuksien korjauksen lisäksi vielä nämä, muuta ei tarvitse
...ja minä kun ajattelin Omppuleiriin siirtyessäni pääseväni helpommalla noiden tietoteknisten opintojen suhteen
Täytynee siis perehtyä aiheeseen.
Vaihdoin miniin nopsemman kovalevyn, niin alkoi iPhoto pyöriä sukkelammin
Jep, kovon vaihto tähänkin varmasti auttaisi. Siinä tulee vain kysymykseksi hinta vs. hyöty, meikäläisen taidoilla kun ei PB:n paljon palikoita vaihdella
Kiitokset kaikille vastauksista!
...ja minä kun ajattelin Omppuleiriin siirtyessäni pääseväni helpommalla noiden tietoteknisten opintojen suhteen

Vaihdoin miniin nopsemman kovalevyn, niin alkoi iPhoto pyöriä sukkelammin
Jep, kovon vaihto tähänkin varmasti auttaisi. Siinä tulee vain kysymykseksi hinta vs. hyöty, meikäläisen taidoilla kun ei PB:n paljon palikoita vaihdella
Kiitokset kaikille vastauksista!
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Oikeuksien korjauksen lisäksi vielä nämä, muuta ei tarvitse
Eipä noita juurikaan tarvita.Ja noiden ajaminen hoituu mukavasti tarvittaessa graafisella softalla. Mutta kun miettii jotain windowsin rekisterin siivoamista niin alkaa jo puistattaa.
Itse suosittelisin väh. kerran vuodessa boottaamaan koneen asennuslevyltä ja ajamaan LEVYN (ei oikeuksien) tarkistuksen ja korjauksen. Vanha levy voi alkaa oireilemaan ja sitä ei aina huomaa muuten kuin koneen hidastumisena ja epävakautena. Samoista osista nääkin on kasattu kuin puuceet.
http://www.ifixit.com/Guide/
Kovalevyn vaihto-ohjeet löytyvät tuolta, itse olen vaihtanut levyn sekä G3 PowerBookkiin sekä Miniin. Varsinkin PB:n levyn vaihto on lasten leikkiä.
Eipä noita juurikaan tarvita.Ja noiden ajaminen hoituu mukavasti tarvittaessa graafisella softalla. Mutta kun miettii jotain windowsin rekisterin siivoamista niin alkaa jo puistattaa.
Itse suosittelisin väh. kerran vuodessa boottaamaan koneen asennuslevyltä ja ajamaan LEVYN (ei oikeuksien) tarkistuksen ja korjauksen. Vanha levy voi alkaa oireilemaan ja sitä ei aina huomaa muuten kuin koneen hidastumisena ja epävakautena. Samoista osista nääkin on kasattu kuin puuceet.
http://www.ifixit.com/Guide/
Kovalevyn vaihto-ohjeet löytyvät tuolta, itse olen vaihtanut levyn sekä G3 PowerBookkiin sekä Miniin. Varsinkin PB:n levyn vaihto on lasten leikkiä.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Re: iPhoto hidas - rantapallo pyörii...
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Kannattaa hankkia muistia lisää, se nopeuttaa tuota ohjelmaa todella.Aakekoo kirjoitti:Mikähän iPhotossani/laitteistossani tökkii, kun iPhoto on jo avatessa hidas - ohjelman aktivoituminen kestää joskus toistakymmentä sekuntia, ja rantapallo pyörii. Sulkiessa sama homma. Kuvia ohjelmassa ei ole kuin vajaa 1500, olen lueskellut että ohjelman pitäisi niellä huomattavasti isompiakin kuvamääriä nikottelematta. iPhoto versio 4.0.3, kone PB G4, 1.33GHz 768 Mt RAM. Mistä päästä lähdetään päivitysrumbaan? ; )
Kiitos!
-
Eli työlistalla huoltotoimet asennuslevykkeineen, kovon vaihto, muistin lisäys ja ohjelman päivitys
Piece of cake. No ei vaan, johan tässä on neljä vuotta ihan pelkästään käytetty tätä laitetta ilman minkään valtakunnan murheita. Sinä aikana vaimon PC:n ylläpitoon on mennyt kyllä tunti jos toinenkin. Tuo jonesb:n allekirjoitus lisää kummasti motivaatiota ruveta päivittämään tätä konetta laitteen vaihtamisen sijaan.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka