En itse osallistu tämän viestin mahdollisesti aikaansaamaan keskusteluun, koska kokemus on osoittanut että varsinaista asiaa ei käsitellä silloin ollenkaan, koska joku vääntää keskustelun heti henkilökohtaisiksi loukkauksiksi.
Lähetin seuraavanlaisen sähköpostin (vrt. myös kuva liite) pixoff palveminen ylläpidolle, sekä palvelun taustalla oleville tahoille:
Lähetin jokin aika sitten koko joukon lyhytelokuvia julkaistavaksi ylläpitämällänne pixoff palvelmilla.
Osa lyhytelokuvista on pienoisdokumentteja.
Osassa pienoisdokumenteista on dokumentointuna tilanteita, joiden ei pitäisi periaatteessa olla mahdollisia länsimaisessa sivistyneessä oikeudenmukaisessa hyvinvointivaltiossa.
Näiden epäkohtaelokuvien visuaaliseksi ilmeeksi ja yhdistäväksi elementiksi valitsin "soviet"-fontin, joka jäljittelee kyrillisten aakkosten kirjoitusasua. Siis asetin ikään kuin ulkoasun luomaksi sanattomaksi kysymykseksi, että "Onko ryssintä muuttumassa yleisesti hyväksytyksi toimintatavaksi?"
Äskettäin huomasin, että mainostatte oppilaitostanne varsin saman tyylisellä mainoksella. Fontti on sama, ja myös tekstin reunustukset, varjostukset ja taustahehkut ovat kuin suoraan elokuvieni alkuteksteistä, bannereista ja poster frame kuvista.
Tyylille ei ole tietysti niin yksiselitteistä tekijänoikeuslain tuomaa suojaa, kuin kuville, sävelteoksille ja elokuville on, mutta joka tapauksessa tyylin apinointi/varastaminen on halpamaista, "Mennään sieltä mistä rima on matalin" mentaliteettia. Varsinkin jos tyyli pihistetään haltuun uskotusta materiaalista.
Kysymyksessä on kavallus.
Eikö teillä ole itsekunnioitusta lainkaan?
Tilanne on muutamastakin syystä inhottava:
Ulkopuolinen katsoja voi luulla:
1) Että teidän mainosmateriaalinne on minun suunnittelemaa, joka johtaa siihen väärään johtopäätökseen, että minulla on suunnittelukeikkaa, eli tuloja. Joka näyttää johtavan siihen, että maksukykyisyyteni arvioidaan väärin, ja minun tilaamat/tarvitsemat palvelut/tarjoukset yms. hinnoitellaan ulottumattomiini.
2) Että olen jollain tavoin liitoksissa oppilaitokseenne.
3) Että minä olen kopioinut visuaalisen ilmeen teidän materiaaleistanne. Että minä olen halpamainen apinoitsija joka hyväksikäyttää ja tekee rahaa toisten ideoilla.
4) Että oppilaitoksenne kuuluu "Ryssitään aina kun voidaan" kerhoon.
Ja vaikkei mitään väärinkäsityksiä syntyisi, niin siitä huolimatta:
5) On todella noloa, että edes oppilaitokset eivät kykene ylläpitämään asiallista moraalia sen suhteen, että heidän julkaisuissaan noudatettaisiin luovan työn herrasmies sääntöjä. Onko teidän yhteiskunnallinen tehtävänne pyrkiä muuttamaan myös taiteen kenttä julmaksi ja raadolliseksi kilpajuoksuksi.
6) Elokuvien visuaalinen ilme on osa harkittua kokonaistaideteosta ja kun markkinoitte pixoff-palveluanne "Tekijänoikeuksia kunnioittavana videopalvelimena" voisi siellä kuvitella nauttivansa edes jonkunlaista suojaa, ainakin niiden osalta, joiden haltuun materiaali on uskottu.