Nyt on mm-hiiren scrollausnäpykkä ollut jumissa joka suuntaan kohta puoli vuotta (samaten mun ranteet). Joten on korkea aika ostaa uusi hiiri tai jokin muu vaihtoehtoinen laite.
Koska elämäni koostuu päasiassa muuraamisesta, kitaran soitosta ja tietokoneen räpläämisestä, on ranteet kovilla. Ajattelin antaa niille vähän armoa ja hankkia perinteisen hiiren tilalle ergonomisemman vaihtoehdon.
Haulla en löytynyt mitään keskustelua vaihtoehtoisista ohjaimista.
Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia pallohiiristä tai ns vertikaalisesta hiirestä???
Suosituksia???
Ajattelin aluksi kokeilla jotain logitechin pallohiirtä, kun sattuvat olemaan halvin ja helpoiten saatavilla oleva vaihtoehto...
Pallohiiri (trackball) ja vertikaalinen hiiri
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pallohiiri (trackball) ja vertikaalinen hiiri
Viesti Kirjoittaja vipu »
-
Viesti Kirjoittaja Zwerker »
Voin lämpimästi suositella Logitechin Marble Mouse USBta. Voittaa tavallista hiirtä mennen tullen. Kotona on ollut käytössä jo viitisen vuotta, duunissa on mulla se vanhempi, kaksinäppäinen versio.
Mac Mini + Macbook
+ kolmisenkymmentä adoptoitua Maccia
Talo täynnä omenoita vuodesta 1995 saakka
+ kolmisenkymmentä adoptoitua Maccia
Talo täynnä omenoita vuodesta 1995 saakka
-
-
Viesti Kirjoittaja vipu »
Kiitos vinkistä!!!
Ehdin tosin jo hankkia Trackmanin.
Mulla oli vaihtoehtoina Logitechin Marblemouse ja Trackman. Hinta oli kummassakin sama. Ratkaisevin ero on että Trackmannia scrollataan peukalolla, muuten näppäimet on kuten normihiiressä.
En päässyt kokeilemaan kumpaakaan ennen ostamista, tilasin verkkokaupasta "sokkona"...
Trackman on varmaan helpompi käyttää normaalihiireen tottuneelle, minulla ei ainakaan ollut mitään vaikeuksia... Aluksi vähän hitaampi käytössä kuin hiiri, mutta parin päivän totuttelun jälkeen olen TODELLA tyytyväinen!!!
Kokeilin juuri taas tavallista hiirtä faijan koneella, rannetta alkoi särkemään välittömästi, noin vartin käytön jälkeen.
Suosittelen siis ehdottomasti noita pallohiiriä kaikille jotka kärsivät ranne/käsivarsikivuista. Ei tarvitse jännitää koko käsivartta yhden pikkukursorin liikutteluun!!!
(edit:typo)
Ehdin tosin jo hankkia Trackmanin.
Mulla oli vaihtoehtoina Logitechin Marblemouse ja Trackman. Hinta oli kummassakin sama. Ratkaisevin ero on että Trackmannia scrollataan peukalolla, muuten näppäimet on kuten normihiiressä.
En päässyt kokeilemaan kumpaakaan ennen ostamista, tilasin verkkokaupasta "sokkona"...
Trackman on varmaan helpompi käyttää normaalihiireen tottuneelle, minulla ei ainakaan ollut mitään vaikeuksia... Aluksi vähän hitaampi käytössä kuin hiiri, mutta parin päivän totuttelun jälkeen olen TODELLA tyytyväinen!!!
Kokeilin juuri taas tavallista hiirtä faijan koneella, rannetta alkoi särkemään välittömästi, noin vartin käytön jälkeen.
Suosittelen siis ehdottomasti noita pallohiiriä kaikille jotka kärsivät ranne/käsivarsikivuista. Ei tarvitse jännitää koko käsivartta yhden pikkukursorin liikutteluun!!!
(edit:typo)
-
Re: Pallohiiri (trackball) ja vertikaalinen hiiri
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Sain töissä käyttöön rollermousen, mutta koska hinta on hirvittävä (pro-malli yli 350 euroa), niin kotiin pitäisi hankkia edullisempi peli.
Trackballeja olen hieman tiiraillut, mutta vaikea sanoa mikä niistä sitten on hyvä, kun en ole sellaista käyttänyt kuin joskus ohimennen. Mielellään sellainen, joka sopii molempiin käsiin.
Esim. tällainen vaikuttaa lupaavalta http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1867
Apple Storessa hieman halvemmalla.
Ja syy erilaisen hiiren hankintaan on 2 vuotta jatkuneet olkapääkivut, joille nyt sain diagnoosin ja kivun alkuperä on luultavasti siinä, että hiirtä tulee liikuteltua 10+ tuntia päivässä.
Trackballeja olen hieman tiiraillut, mutta vaikea sanoa mikä niistä sitten on hyvä, kun en ole sellaista käyttänyt kuin joskus ohimennen. Mielellään sellainen, joka sopii molempiin käsiin.
Esim. tällainen vaikuttaa lupaavalta http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1867
Ja syy erilaisen hiiren hankintaan on 2 vuotta jatkuneet olkapääkivut, joille nyt sain diagnoosin ja kivun alkuperä on luultavasti siinä, että hiirtä tulee liikuteltua 10+ tuntia päivässä.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Jotenkin tuntuu, että hiiren tyypin (normi/trackball) ei pitäisi juuri vaikuttaa olkapäähän.Aaaron kirjoitti:Sain töissä käyttöön rollermousen, mutta koska hinta on hirvittävä (pro-malli yli 350 euroa), niin kotiin pitäisi hankkia edullisempi peli.
Onko sinulla normaali näppäimistö, jossa kirjaimet keskitetty oman kroppasi keskiviivan kanssa kirjoittamista varten, nuolinäppäimet jatkavat näppäimistöä oikealle, erillinen numeronäppäimistö vielä kauemmas, ja hiiri siellä kaukana oikealla puolella jatkona? Sellainen setuppi pakottaa venyttämään hiirikättä olkapäineen. Itse käytän näppistä jolla on jokseenkin Applen langattoman näppiksen mittasuhteet juuri tästä syystä. Hiiri on niin lähellä ettei olkapää tai edes kyynärpää liiku kun siirrän käden näppikseltä hiirelle.
Työpisteen mittasuhteissa, kulmissa jne voi myös olla parannettavaa. Tällaisissa asioissa ergonomia-"asiantuntijat" ovat kokemukseni mukaan usein ihan pihalla. Funtsin joskus niitä normaaleja (yli 100º kulma tässä, nämä samaan linjaan...) suosituksia ja totesin että jos haluaisin noudattaa niitä sellaisenaan, tarvitsisin mm. näppäimistön jolla on negatiivinen korkeus. Eli suositus oli fyysisesti mahdoton! Olen päätynyt omin päin ~15 vuoden aikana omanlaiseeni systeemiin, joka tuntuu juuri omalle kropalleni toimivan.
Jos hiiren tyyppi tai käteen sopimaton muoto tuottaa johonkin rasitusvamman, niin odottaisin että kämmen/ranne/käsivarsi -akselille. Minulla oli joskus lievä sellainen. Normihiiriä käytän kyllä edelleen, mutta hyviä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kummalla puolella se hiiri on? Vasemmalla se on ergonomisesti paremmalla puolella kun ei tarvii kurkotella numeronäppiksen yli. Olen aina käyttänyt hiirtä vasemmalla eikä kipuja koskaan, vaikka toisinaan tulee kans 10+ tuntia päivässä.Aaaron kirjoitti:Ja syy erilaisen hiiren hankintaan on 2 vuotta jatkuneet olkapääkivut, joille nyt sain diagnoosin ja kivun alkuperä on luultavasti siinä, että hiirtä tulee liikuteltua 10+ tuntia päivässä.
-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Oikealla puolella, koska olen oikeakätinen. Olen silloin tällöin käyttänyt vasemmalla puolella vähentääkseni oikean käden rasitusta.
Normaalihiirtä tulee kyllä helposti liikuteltua siten, että koko käsivarsi olkapäätä myöten liikkuu, joten paikallaan pysyvä rotta voisi olla parempi vaihtoehto.
Näppis on Applen alukeyboard, leveämpi malli.
Rolleri ilman muuta olisi ehdottomasti parasvaihtoehto kotiinkin, sillä se mahdollistaa hiiren käytön keskilinjalla ilman, että käsiä tarvitsee liikutella sivulla.
Normaalihiirtä tulee kyllä helposti liikuteltua siten, että koko käsivarsi olkapäätä myöten liikkuu, joten paikallaan pysyvä rotta voisi olla parempi vaihtoehto.
Näppis on Applen alukeyboard, leveämpi malli.
Rolleri ilman muuta olisi ehdottomasti parasvaihtoehto kotiinkin, sillä se mahdollistaa hiiren käytön keskilinjalla ilman, että käsiä tarvitsee liikutella sivulla.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
No onpa hiiret hitaalla. Itse liikutan oikeastaan vain sormia hiirtä käyttäessäni, en juuri edes rannetta. Trackball on kyllä muuten mainio peli kunhan siihen tottuu.Aaaron kirjoitti: Normaalihiirtä tulee kyllä helposti liikuteltua siten, että koko käsivarsi olkapäätä myöten liikkuu, joten paikallaan pysyvä rotta voisi olla parempi vaihtoehto.
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
gramdel kirjoitti:No onpa hiiret hitaalla. Itse liikutan oikeastaan vain sormia hiirtä käyttäessäni, en juuri edes rannetta. Trackball on kyllä muuten mainio peli kunhan siihen tottuu.Aaaron kirjoitti: Normaalihiirtä tulee kyllä helposti liikuteltua siten, että koko käsivarsi olkapäätä myöten liikkuu, joten paikallaan pysyvä rotta voisi olla parempi vaihtoehto.
/---
ap
Itsellä on ainakin hitaalla ihan siksi, että täytyy kyetä todella tarkkoihin ja pieniin liikkeisiin esim kuvaa käsitellessä, ja se ei vikkelällä hiirellä onnistu.

"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Sitä varten on wacomkallekilponen kirjoitti: Itsellä on ainakin hitaalla ihan siksi, että täytyy kyetä todella tarkkoihin ja pieniin liikkeisiin esim kuvaa käsitellessä, ja se ei vikkelällä hiirellä onnistu.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Tai sitten tosiaan vain valitsee näppiksen jossa ei ole numeronäppäimistöä. 90% kansasta ei siitä koskaan mitään hyödy, sen sijaan voi tulla juuri olkapää kipeäksi.MacFinn kirjoitti:Kummalla puolella se hiiri on? Vasemmalla se on ergonomisesti paremmalla puolella kun ei tarvii kurkotella numeronäppiksen yli. Olen aina käyttänyt hiirtä vasemmalla eikä kipuja koskaan, vaikka toisinaan tulee kans 10+ tuntia päivässä.Aaaron kirjoitti:Ja syy erilaisen hiiren hankintaan on 2 vuotta jatkuneet olkapääkivut, joille nyt sain diagnoosin ja kivun alkuperä on luultavasti siinä, että hiirtä tulee liikuteltua 10+ tuntia päivässä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka