Mistähän alkais selvitellä nettiyhteyden hidastelua? Itseasiassa kyse ei ole sinällään itse yhteyden hitaudesta - kuten olen kuvitellut - vaan omasta koneestani. Yhteys on Elisan 12 megaa ja olen usein syyttänyt Elisaa verkon hitaudesta. Nyt selvisi, että se ei ole syy. Koneeni on MacPro ja käyttis Leopard. Selaimina Camino, FF3 ja Safarin. Pääasiassa käytän Caminoa. Tänään verkossa oli samaan aikaan kaverini MacBook Pro ja kas kummaa, se seikkaili verkossani ja netissä ilman mitään ihmeellisiä viiveitä. Oma koneeni saattoi samaan aikaan ladata esim. Ylen sivua 15 sek. Katkaisin toisen koneen nettiyhteyden ilman mitään vaikutusta oman koneeni nopeuteen - en tosin odottanutkaan sen vaikuttava. Päivitykset ym on tehty. Oma koneeni on piuhalla kiinni, mutta löytyy myös AirPort. Kaverin kone pörräsi AirPortin kautta verkossani.
Onko kenelläkään ideaa, mistä alkaisi selvitellä syytä? Sellainen mielikuva on, että uudelleenkäynnistyksen jälkeen eo. ongelma on vähäisempää ja jollain tavoin koneen nukkumaan laittaminen olisi yhteydessä asiaan. Verkkoasetuksia ym olen koettanut katsella, mutta se mitä niistä ymmärrän, ei paljasta minulle ainakaan syytä. Mystinen ja ärsyttävä ongelma.
Hidas netti
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Hidas netti
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Mulla alkaa Safari jumittaa jos se on liian pitkään auki. Välimuistin tyhjennys ja ohjelman sulkeminen auttaa.
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
-
Viesti Kirjoittaja vle »
Itse välillä ihmettelen, miksi netti tuntuu hitaalta -kyllähän nyt kahdessa-neljässä Firefox-ikkunassa sijaitsevista hieman päälle sadasta välilehdestä ja rajoittamattoman kaistan saavista aMulesta ja Transmissionista pitäisi yhtäaikaa selvitä.. ![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nokia N900 - Connecting Geeks
-
Viesti Kirjoittaja jpsv »
Itselläni ei selitys voi olla välimuistissa. Itseasiassa olen laittanut asetuksen, että kaikki tiedot tyhjennetään joka kerta, kun selain suljetaan. Ja hitaus ilmenee usein jo heti alussa, jolloin vierailuja sivuilla ei edes ole ehtinyt kertyä. Hitaus ilmenee kaikilla selaimilla. Hyvä vinkki kuitenkin. Mitäs noi aMule ja Transmissio ovat?
-
Viesti Kirjoittaja vle »
Kofftopic: aMule on ns. p2p-ohjelma ja Transmission torrent-softa.jpsv kirjoitti:Itselläni ei selitys voi olla välimuistissa. Itseasiassa olen laittanut asetuksen, että kaikki tiedot tyhjennetään joka kerta, kun selain suljetaan. Ja hitaus ilmenee usein jo heti alussa, jolloin vierailuja sivuilla ei edes ole ehtinyt kertyä. Hitaus ilmenee kaikilla selaimilla. Hyvä vinkki kuitenkin. Mitäs noi aMule ja Transmissio ovat?

Nokia N900 - Connecting Geeks
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Minkäs laitteen kautta menet nettiin? Ihan joku perus ADSL-modeemi vaiko esim. AirPort Express/Extreme? Se kannattaa joka tapauksessa resetoida. Jos se on suunnilleen perusasetuksissaan ettei ole tehty mitään äärimmäisiä säätöjä, voi kokeilla sitäkin että ottaa virrat pois ihan kokonaan vaikka vartiksi ja antaa muistien ylläpitovirtojen kaikota laitteesta, jolloin aloitetaan aidosti nollatilanteesta.
Kun sitä odottelee niin samalla koneelle kannattaa tehdä sen verran, että poistaa kyseisen yhteyden tunnettujen verkkojen listalta, poistaa Avainnipusta (Ohjelmat -> Lisäohjelmat -> Avainnipun käyttö) kaikki viittaukset kyseiseen verkkoon ja yleensäkin tekee kaikkensa sen eteen, ettei koneessa ole mitään valmiita määrityksiä kyseistä yhteyttä varten kun laittaa taas virrat päälle ja piuhat kiinni.
Minulla oli tuossa taannoin hieman samanlainen ongelma, mutta se esiintyi MacBookissa ja Mac minissä langattomien yhteyksin päässä talouden AirPort Extremen firmware-päivityksen jälkeen. Kummasti kuitenkin tyttöystävän Powerbook G4 surffasi oikein liukkaasti, kun MacBook ei meinannut saada mitään nettisivuja kunnolla auki ja minin p2p-yhteydet ym. olivat aivan jäässä. Helpotti kun boottasi AE:n ja poisti MacBookista ja ministä juurikin kaikki asetukset ja määrittelyt jotka viittasivat kotiverkkoon.
Kun sitä odottelee niin samalla koneelle kannattaa tehdä sen verran, että poistaa kyseisen yhteyden tunnettujen verkkojen listalta, poistaa Avainnipusta (Ohjelmat -> Lisäohjelmat -> Avainnipun käyttö) kaikki viittaukset kyseiseen verkkoon ja yleensäkin tekee kaikkensa sen eteen, ettei koneessa ole mitään valmiita määrityksiä kyseistä yhteyttä varten kun laittaa taas virrat päälle ja piuhat kiinni.
Minulla oli tuossa taannoin hieman samanlainen ongelma, mutta se esiintyi MacBookissa ja Mac minissä langattomien yhteyksin päässä talouden AirPort Extremen firmware-päivityksen jälkeen. Kummasti kuitenkin tyttöystävän Powerbook G4 surffasi oikein liukkaasti, kun MacBook ei meinannut saada mitään nettisivuja kunnolla auki ja minin p2p-yhteydet ym. olivat aivan jäässä. Helpotti kun boottasi AE:n ja poisti MacBookista ja ministä juurikin kaikki asetukset ja määrittelyt jotka viittasivat kotiverkkoon.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja J4n1 »
Operaattoreilla on käsittääkseni aika huonot DNS-servut (ainakin muutamilla) ja kun se bugi korjattiin niin ainakin mun Elisa hidastui ihan hirveästi, sählääköhän se jotain mutta ainakin Opendns.com auttoi mulla. Suosittelen vaikkei hidas oliskaan tuli mieleen kun TheKraken yhdessä topsussa "mainosti." ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
* Macbook 1.83GHz C2D 1G 60Gt
* iPod Nano 8 Gigaa
* iPod Nano 8 Gigaa
-
Kiitos vinkeistä. Tää alkaa tutkailemaan korjausehdotuksianne.
-
Viesti Kirjoittaja venit »
Mullakin oli hidas netti. Onko sulla useampi kone samassa verkossa? Toinen, PC oli hidas, asensin järjestelmän uudestaan, siis xp:n, jo kone nopeutui (kun toinen kone roikkuu verkossa, sillä on vaikutus nopeuteen). Sitten minille sama temppu, jo nopeutui sekin. En tosin xp:tä asentanut, minkä ymmärsitte, mutta leopardin. Yritin firefoxilla yms. "kaminoilla" ja muilla ohjelmilla, josko kone olisi tullut nopeammaksi. Ei auttanut. Mutta nuo toimenpiteet ainakin minulla auttoivat. Oliko se syy sitten niissä? Mene ja tiedä!
Mini+23"+eyeTV+iPod Auto+kattot Vetok Ruohonl 2 risa mökillä Silppuri Fiskars sakset+pensasl (vm 05 mutta on 06) Harjoja Lapio Rautakanki ja 3 käsisahaa 1 lihasaha 2 Sukset ja liian lyhyet sauvat 2 pakkia Pumppu -72 pesuri ei katk 2 Moottoris Pyörä
-
Nyt ei ole toista konetta verkossa. Välillä on kannettava samaan ADSL:n liitetyn AirPortin kautta, mutta en ole havainnut mitään vaikutusta sillä, että 2 konetta on samaan aikaan verkossa. Yhteys on 12M. Nyt ei verkko ole taas vähään aikaan hidastellut, vaikka ei mitään ole tehty. Tuota Opendns.comia täytyy tutkia. Kiitos kaikille henkisestä tuesta ja hyvistä vinkeistä.
-
Viesti Kirjoittaja prokaryon »
Huomasin itse vastaavanlaista oireilua kun päivitin taloutemme 10.4 10.5:een. Aluksi luulin itsekin vian olevan internet-palveluntarjoajan päässä ja nimenomaan DNS-palvelin asetuksissa, mutta kun teinhiemantutkimuksia, niin huomasin, että myös koneiden välinen liikenne oli tuskastuttavan hidasta. Jos koneet kytki reitittimeen piuhalla, eikä airportilla, niin ongelmaa ei ollut.
Lopulta internetistä löytyi vastaus, että leopardissa on joku ongelma (en nyt muista mikä oli virallinen termi) joka ilmenee hitaina airport nopeuksina. Tähän tilapäinen ratkaisu on kirjoittaa terminaaliin seuraavaa:
Defaulttina TCP ack on asetettuna 3 ja sen muuttaminen 0 autta nopeuden lisäämisessä. Kun siirsin koneitten välillä tiedostoa ja piirtelin kuvaajaa siirtonopeudesta, niin tuon komennon antamisen jälkeen nopeus pompsahtaa selkeästi paremmaksi. Tämä ratkaisu ei kuulemma ole kovin hyvä pitkällä aikavälillä, joten lähteeni ei suosittele komennon lisäämistä mihinkään käynnistysskriptiin, vaan odotella, että Apple ratkaisee ongelmani.
Kaikissa koneissa sama ongelma
Lopulta internetistä löytyi vastaus, että leopardissa on joku ongelma (en nyt muista mikä oli virallinen termi) joka ilmenee hitaina airport nopeuksina. Tähän tilapäinen ratkaisu on kirjoittaa terminaaliin seuraavaa:
Koodi: Valitse kaikki
sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
Kaikissa koneissa sama ongelma
MacBook Pro 15" 2,6GHz 4Gb RAM
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
-
Viesti Kirjoittaja santtu88 »
Mihin toi teksti tarkalleen kirjoitetaan en oo kovinkaan tottunut macin käyttäjä, mutta itellä justiinsa sama ongelma että airportin kautta netti on todella hidas macbook pron kautta, mutta toimii tosi hyvin macbookilla. Niin ajattelin jos tolla koittas korjata kyseistä ongelmaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Tervetuloa foorumille!santtu88 kirjoitti:Mihin toi teksti tarkalleen kirjoitetaan en oo kovinkaan tottunut macin käyttäjä, mutta itellä justiinsa sama ongelma että airportin kautta netti on todella hidas macbook pron kautta, mutta toimii tosi hyvin macbookilla. Niin ajattelin jos tolla koittas korjata kyseistä ongelmaa.
Löydät Päätteen/Terminaalin => Ohjelmat => Lisäohjelmat => Pääte/Terminaali.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka