Avasin koneen nukkumasta ja näyttö oli aivan sekava.
Se oli kuin mosaiikkia, viivoja ja neliöitä ,enkä meinannut millään saada näkyviin edes sammutuskomentoa.
Käynnistin koneen uudelleen, nyt näyttäää paremmalta.
Panin oikeudet kohadalleen ja tein viimeisimmät päivitykset.
Silti olo ei ole varma.
Mikähän voisi olla diagnoosi?
Kalle
iMac (Retina 5K, 27-inch, 2020)
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
Tuosta viestistä ei käy ilmi koneen henkilöllisyys, mutta kaitpa se on tuo sigissä mainittu Mac Pro?
Ekana tulee mieleen näytönohjaimen tai muun raudan jumittaminen, kenties ylikuumenemisen, staattisen sähkön, sähköpiikin tms. takia. Jotain mosaiikkia ja etenkin vaakaraitoja syntyy useimmiten silloin, kun näytönohjain ei syystä tai toisesta toimi oikealla virkistystaajuudella monitoriin ja resoluutioon nähden, tai signaali ei muuten ole ko. näytölle sopivassa moodissa.
Tai ehkä se on joku muu rautaperäinen vika. Tai kenties jostain näytönohjaimen ajuristakin riippuva juttu, mutta itse en pitäisi tuota kovin vakavana, jos kerran ei toistu, ja häipyy koneen buuttaamalla. Jos moinen rupeaa toistumaan alvariinsa, niin sitten voisi kenties huolestua raudan kunnosta ja vaikka kokeilla jotain toista näytönohjainta tai monitoria.
Kone on uusi 4kk ja näyttö jonkun vuoden vanha, kaikki MAC-latua.
Mulla on myös Ups, joten virtaa ei pitäisi tulla ainakaan ulkoa liikaa.
Se on sitten takuuhommia, jos vielä uusii.
Toivottavasti on vain hetkellinen häiriö.
Kiitos rauhoittamisesta.
Kesällä nääs edellinen kone kärähti ja sammui siihen paikkaan, joten en nyt juuri toivoisi toistoa.
Kalle
iMac (Retina 5K, 27-inch, 2020)
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
Näyttääkö tutulta? Minulla MBP tekee tätä aina silloin tällöin kun se herää unilta. Uudelleenkäynnistys (lue pakkosammutus) auttaa aina. Lähetän koneen joskus sitten huoltoon kun on sopiva työtilanne.