Tuossa viime perjantaina tyttöystäväni osti MacBookin (sen ihan kokonaan olevan valkoisen malli 2,1GHZ) ja oli saman tien rakastunut ja innoissaan uudesta koneestaan.
Hänelle tämä on ensimmäinen MAC-kone (kiitos kenelle

No nyt on minusta kyseessä jo varsin kummallinen ongelma ja toivon että saan teiltä myös omia näkemyksiä ja neuvoja asiaan!
MacBook toimi parisen päivää ihan normaalisti, mutta nyt tämän viikon alussa iskikin probleemaa.
Kone on kuullemma sairaan hidas ja rantapallo pyörii kokoajan jos koneella koittaa aukaista/tehdä jotain.
Päivityksien kanssa kone etsii mahdolliset ohjelmien päivitykset, mutta kun niitä koittaakin alkaa lataamaan, kone kaatuu tai sitten vain rantapallo pyörii menemään eikä mitään tapahdu.
Kun ohjelmia koittaa avata, ohjelman "logo" pomppii vain alhaalla, mutta ohjelma ei mene päälle ja ylhäällä näkyy vain että Finderi olisi käytössä.
Airport ei enään kytke konetta Internettiin. Airport kyllä löytää langattoman verkon ja kun salasanankin antaa, Airport näyttää täydellistä singaalia, mutta Internet -selaimet eivät löydä nettiä.
Kun itse opiskelen Oulussa ja asun viikot täällä, kun taas tyttöystävä asustelee/opiskelee Rovaniemellä, niin asioita ollaan nyt hoideltu puhelimitse. Hankalaahan tämä on itsellenikin havaita, kun en pääse itse katsomaan ongelmaa. Tosiaan vieläkun kone on ensimmäinen MAC -tietokone tyttöystävälleni, hänelle on vielä paljon opeteltavaa käyttöjärjestelmän käyttöliittymän kanssa. Mutta tämä ei todellakaan kuulosta normaalilta. Hän saa nyt vähän väärän käsityksen MAC -käyttöjärjestelmästä, kun näitähän pietetään varmana ja tukevana käyttiksenä/rautana.
Sain tietooni että hän oli ostanut ainoan koneen joka liikkeesä enään oli myytävänä, kyseessähän oli näyttökone. Tyttöystäväni ja hänen äitinsä ei oikein hallitse kauppahommia, niin he eivät olleet saaneet minkäänlaista oheistuotetta tai alennusta hinnasta, muutakuin opiskelija-alennuksen.
No käskin hänen mennä uudelleen liikkeeseen neuvottelemaan asiasta. Liikkeessä hänet ohjattiin soittamaan Applen tukipalveluun ja neuvoittelemaan asiasta heidän kanssaan.
Tukipalvelussa käskettiin asentamaan Leopardi uudelleen ja jos ongelma toistuu, niin soittamaan uudestaan tukipalveluun.
Tyttöystäväni asensi Leopardinsa uudelleen (jossa meni aikaa kuulemma lähemmäs 3h) ja ongelma kuitenkin vain toistui. Kone käy hitaalla, ohjelmat eivät aukene, ohjelmat kaatuilee jos aukeavat, Airport löytää verkon, muttei kuitenkaan pääse nettiin..
Tyttöystäväni soitti uudelleen Applelle ja tällä kertaa puhelimesta oltiin neuvottu kaiken maailman asioita (harmi kun en tiedä että minkälaisia..) mutta ei mitään muutosta ongelmalle.
Puhelun aika oli ylittynyt lähemmäs 50 minuuttia, joka ei mitään halpaa lystiä ole.. Applella he neuvoivat että MacBook vietäisiin Ouluun huoltoon.
Miltä asia vaikuttaa?
Mitä kanattaisi teidän mielestä tehdä?
Normaalia?
Minun mielestä tyttöystävälleni pitäisi antaa uusi kone tilalle! Ainakin itse kovana kauppamiehenä (isääni tulleena..) tinkaisin uuden koneen itselleni. Vieläkun ottaa huomioon asian, että Rovaniemellä ei ole Applen huoltopalvelua.
Huonoa tuuria sattui nyt tulemaan. Itsellänikin on yleensä aina todella inhottavia ongelmia uusien elektroniikkalaitteitten kanssa. Aina saa juosta kauppaan ja neuvotella asioista.. Onneksi tämä minun MacBook Proni ei ole kertaakaan temppuilut.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Anteeksi jos kirjoitukseni on epäselvää ja hankalaa luottevaa, mutta toivon että jaksatte sanoa jotain asiaan!
Harmi kun itse en ensiviikonloppuna juuri satu pääsemään Rovaniemelle, sillä Tampereella sattuu olemaan Black Label Societyn keika, johon liput olen hommanut hyvissä ajoin..
Kiitos!