Minulla on nyt outo ja ikävä tilanne päällä. Olen todella kiitollinen kaikeasta avusta!
Tämä alkoi sen jälkeen, kun olin asentanut ja pelannut War Zone 2100 -ilmaisversiota (http://www.wz2100.net). Äh, pelaan ehkä kerran vuodessa kun sairastan (kuten nyt oli) ja sitten tämä peli sairastutti koneen...? No, en tiedä, liittyykö tuohon mitenkään, sillä heti pelin jälkeen illalla kaikki sujui normaalisti.
Mitä tapahtui aamulla:
1) Kone käynnistyi, koska olin laittanut siihen "wake up" system preferencesista -> tuli virrat päälle.
2) Laitoin sen nukkumaan (alt-omppu-eject) -> monitori pimeni, mutta kone ei nukahtanut normaalisti, vaan tuuletin hyrisi ja virtavalo oli päällä. Mutta kone ei reagoinut eikä herännyt näppäimenpainallauksiin, joten pistin tästä epäonnistuneessa unessa olevasta koneesta virrat pois pitämälä virtanappia pohjassa.
3) Myöhemmin halusin alkaa käytää masiinaa ja pistin virrat päälle. Kirjauduin sisään omalla tunnuksellani -> työpöytä, jossa on paljon tavaraa on tyhjä ja Finderin valikkoa ei näy ylhäällä. Ylipäätään Finder ei toimi, eikä sitä saa "Relaunchattua"
Tilanne nyt:
- se mikä toimii, on Dock ja käynnistettävät ohjelmat. Saan siis esim. Firefoxin auki ja voin kirjoittaa tämän viestin.
- Kun firefox on auki, myös
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
- mm. Excel kaatuu helposti
- Activity monitor ei toimi (tarviiko se finderia), ei käynnisty lainkaan
- katsoin terminalista top komentoa: prosessissa login window on vain 2 threadia, yleensä siinä on mulla 3.
- en voi työskennellä, kun finder ei toimi ja mm. excel kaatuu.
- pääsen tiedostoihin käsiksi muuten kuin finderin kautta. Dockissa on minulla kansioita, ja siitä saan tiedostot auki.
- saan käynnistettyä ohjelmia, ainakin Terminal, Console, Mail, Firefox, Preview...
- olen sisällä normikäyttäjän tunnuksellani, minulla on myös toinen tunnus koneessa (admin-tasoinen). Voinko sieltä käsin tehdä jotain?
Apua. Mitä on voinut tapahtua? Mitä minun pitäisi tehdä?
Onko jotain lisätietoa, jota voin antaa?