PDF-tiedoston muuttaminen ei ole kovin helppoa. Osittain siksi se on suosittu tapa levittää tavaraa, jonka halutaan olla kaikkien luettavissa alkuperäisessä muodossaan mutta jota ei pääse helpolla käpälöimään. Voihan kai pdf:n suojata, mutta miksi suojata jotain vuosikatsausta?
Eikös se mene helpoiten niin että ottaa ohjelmassa kuin ohjelmassa valikosta print, ja sieltä PDF josta print as pdf. Sitten voi valita vaaditaanko salasana muokkaamiseen, lukemiseen, kopioimiseen vai kaikkiin kolmeen. En tiedä onko miten tehokas suojaus mutta tyhjää parempi kuitenkin.
No itse minä suojaan pdf:ät tuon security valikon kautta niin, että ne voi
ainoastaan tulostaa matalaresolla.
Ennen kuin teen suojauksen niin upotan pdf:ään vielä vesileiman.
Tämä siksi, koska pdf:ät joita lähettelen pitkin päivää ovat sellaisia, että
ne voivat muuten yllättäen sujahtaa semmoisille tahoille jatkokäyttöön/jalostukseen
joille ne eivät ole tarkoitettu.
Tarvettahan ei pysty määrittelemään kukaan muu kuin asiakkaasi. Acrobat Prolla ainakin hoituu nuo suojaukset. Ja netti on väärällään ohjelmia joilla ne suojaukset voi purkaa. Olen purkanut itsekin, kun halusin rajata suojatun dokumentin tulostusystävällisemmäksi, joten hommaan ei vaadita edes nörttiyttä.
Käytännössä siis ei kannata paljoa vaivautua, mutta jos asiakas luulen suojauksen haluavansa niin laitat sitten sen Acrobatin oman suojauksen. Jos aineisto pitää oikeasti pitää muokkaamattomana (ja jollakin olisi siihen motiivia) niin ei sitten laita dokumenttia minnekään nettiin eikä edes intraan. Paperidokumentti tarvitseville näppiin.