hei,
Haluaisitko tai ehtisitkö ottamaan pikaisella aikataululla vastaan 48-sivuisen lehden taittotyön viimeisen vaiheen, jossa jäljellä on tuotteistaminen eli käytännössä tulostaminen, sekä kaikkien lehden kuvien ja muiden värillisten elementtien värinhallinta eli siitä huolen pitäminen, että värisävyt tulostuvat halutunlaisena? Käytössä Indesign ja Photoshop, tietenkin.
Toimin itse lehden tämänvuotisena taittajana (harjoittelija) Etelä-Karjalan museolla (Lappeenrannassa), Museoviesti-lehdelle, mutta lukuisten ns. puskan takaa tulleiden yllättävien ja työn valmistumista merkittävästi hidastavien käänteiden vuoksi en enää pysty sovittamaan lehden taittamisen loppuun viemistä, opiskelujeni kärsimättä. Kuluvan kuukauden viimeinen viikko oli alunperin sovittu sellaiseksi, että silloin voisin keskittyä tenttien tekemiseen, mutta eihän se näköjään niin mennytkään. Ensi maanantaina eli huomenna ihmetellään huoltomiehen kanssa yhdessä sitä miksi tietty kirjasin ei tulostu oikein silloin kun kirjasinkoko on jotain tiettyä, vaikka ennen laitteen ohjelmistojen päivitystä tulostus oli niiltä osin ok. Työtä sinänsä ei ole paljon jäljellä sellaiselle, jolla on tottumusta taittamisprosessin eri vaiheista. Selvinnet tehtävästä parissa päivässä ja loput päivät tulostelet. Edellisvuosien lehdet löytyvät museon verkkosivuilta. Tämänvuotisessa lehdessä on kokeiltu uutta ja lainattu vanhaa, mutta aika lailla perustaittoa -- mitä se sitten kenellekin tarkoittaa.
Sellaiselle joka on suuntautunut graafiselle alalle tämä olisi erinomainen harjoittelupaikka, sillä etukäteen on tiedossani, että työtä on myös vanhojen valokuvien skannaamiselle, runsaassa määrin. Muiden taittotöiden (esitteet, julisteet, banderollit..) tarvitsijat tulevat myös tiedustelemaan josko ehtisit myös heille tekemään taittoa. Jos harjoittelurupeama kiinnostaa voit itse sopia tälläisistä asioista harjoittelusopimusta allekirjoittaessasi tai tapauskohtaisesti. Varsinainen työnimike tulisikin olemaan graafisen suunnittelun harjoittelija.
Omat intresseni painottuvat ohjelmoinnin puolelle ja haluaisin jo palata opiskelujen lisäksi sen puolen pariin. Olen taustoittanut omaa harjoittelujaksoani ja esiintyneitä yllättäviä käänteitä tekstissäni, joka löytyy toisaalta näitä foorumeita. Vaihtoehtoisesti hoidan homman kotiin itse, mutta sitten menee hieman kesäkuun puolelle. Alunperin oli tarkoitus, että lehti ehtisi painetuksi toukokuussa.
Koska itse olen se, jolla on kattavin tuntuma taittoteknisistä seikoista, ota ensin yhteys minuun laittamalla sähköpostia osoitteeseen "marko piste seppanen miuku lappeenranta fi", sekä kopioviesti osoitteeseen "smarko miuku gmail com" (jotta voin lukea viestin muualta kuin työpaikalta). Tiedän, että jos joku painotalo tekee viime hetken hyvän tarjouksen 48 värillisen sivun painatuksesta, niin sellainenkin huomioidaan, mutta se ei ole varsinaisesti minun päätettävissäni.
Jos mahdollista, toivon sinun voivan tulla heti maanantaina tai mahdollisimman pikaisesti käymään museolla. Eli laittanet viestiin luonnollisesti myös puhelinumerosi, josta sinut tavoittaa. Sosiaalista pääomaasi voit kerryttää saattamalla tämän viestin tiedoksi ystävällesi, jolle tämä homma sopisi, jos et itse ehdi. Opastan kyllä paikan päällä niin paljon kuin opastusta tarvitsee, jotta tehtävästä saa tuntuman.
Marko Seppänen
Etelä-Karjalan museo
Haluatko taittoharjoittelijaksi museoon? (meni jo)
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
2 viestiä
• Sivu 1/1
-
Haluatko taittoharjoittelijaksi museoon? (meni jo)
Viesti Kirjoittaja smarko »
Viimeksi muokannut smarko, 26.5.2009 klo 23.03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: Haluatko taittoharjoittelijaksi museoon? (kiirus)
Viesti Kirjoittaja smarko »
Tämän tai erään toisen foorumin käyttäjiltä on tullut sähköpostilla muutama hyvä ohjeistus, joiden avulla homma nytkähti eteenpäin, joten kiitos niistä. Kuvailtua pulmanhoitajan tarvetta ei enää ole.
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka