Asensin Macbookiin aikoinaan SmartSleep-ohjelman, kun huomasin koneen nukuttamisen kestävän rasittavan kauan jos tavaraa oli paljon auki. Maccihän on siis oletuksena safesleep-moodissa, jolloin keskeneräiset touhut dumpataan muistista kovalevylle, mihin saattaa helposti palaa kymmeniä sekuntteja aikaa. Smartsleepillä saa safesleepin disabloitua, jolloin kone nukahtaa silmänräpäyksessä. Toisaalta muistin sisältöä täytyy nyt pitää hengissä akun voimilla, mikä syö akkua ikävästi vaikka kone ei olisi päälläkään.
Syy, minkä takia päädyin kuitenkin ottamaan safesleepin pois päältä oli alunperin se, että varsin usein oli tarvetta alkaa pyörittelemään konetta suojapussukkaan ja laukun pohjalle heti kannen sulkemisen jälkeen. Tämä kuitenkin hirvitti, kun tiesi että kone kirjoittaa samaan aikaan muistin sisältöä levylle.
Olen nyt kuitenkin uudestaan alkanut miettiä asiaa ja pohtinut, onkohan sillä oikeasti mitään väliä vaikka konetta heiluttelee levyn vielä pyöriessä vai meneekö ihan vainoharhaisuuden puolelle?
Koneen liikuttelu kovalevyn vielä pyöriessä
Keskustelua kannettavista
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Koneen liikuttelu kovalevyn vielä pyöriessä
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
An apple a day keeps the doctor away.
-
Re: Koneen liikuttelu kovalevyn vielä pyöriessä
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Jos koneen liikkeentunnistin toimii myös safe sleeppiin laittaessa ei pitäisi ongelmaa olla, se parkkeeraa lukupäät. En tiedä onko se. Itse olen aina venaillut jos jostain syystä kone sellaiseen unitilaan on menossa, mulla se on säädetty menemään safe sleepiin jos akkua on hyvin vähän jäljellä, muuten pikainen nukutus.Coltrane kirjoitti:Olen nyt kuitenkin uudestaan alkanut miettiä asiaa ja pohtinut, onkohan sillä oikeasti mitään väliä vaikka konetta heiluttelee levyn vielä pyöriessä vai meneekö ihan vainoharhaisuuden puolelle?
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Re: Koneen liikuttelu kovalevyn vielä pyöriessä
Viesti Kirjoittaja mikian »
Kyllä se ihan samalla tavalla toimii sleeppiin mennessäkin kuin milloin tahansa muulloinkin, kovalevynhän ominaisuus tuo on, ei se tiedä mitä sinne kirjoitetaan. Ja ihan käytännössäkin huomattu, vähän liian vauhdikkaasti laittaa läppäriä laukkuun heti kannen sulkemisen jälkeen, niin nätisti kuuluu se klonk -ääni, kun lukupäät parkkerataan.gramdel kirjoitti:Jos koneen liikkeentunnistin toimii myös safe sleeppiin laittaessa ei pitäisi ongelmaa olla, se parkkeeraa lukupäät. En tiedä onko se. Itse olen aina venaillut jos jostain syystä kone sellaiseen unitilaan on menossa, mulla se on säädetty menemään safe sleepiin jos akkua on hyvin vähän jäljellä, muuten pikainen nukutus.Coltrane kirjoitti:Olen nyt kuitenkin uudestaan alkanut miettiä asiaa ja pohtinut, onkohan sillä oikeasti mitään väliä vaikka konetta heiluttelee levyn vielä pyöriessä vai meneekö ihan vainoharhaisuuden puolelle?
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka