Mitä näppiksiä täällä käytetään? Hankin jonkin aikaa sitten iMacin kotiin jossa on tuo Applen oma mini näppis ja se on suoraan sanoen pe*****ä. Winkkari koneelle on käytössa Microsoftin Natural Ergonomic 4000 näppis joka omasta mielestä on erittäin hyvä. On se ollut koekäytössä Macissäkin mutta näppäimet eivät sovi Applelle, esim <> ovat tabulaattorin yläpuolella.
Itse olen katsellut tuota Logitechin DiNovo sarjaa mutta en ole kovinkaan innostunut sen näppäimistä jotka ovat hieman kannettavan kaltaiset.
Siksi kysynkin, mitä näppiksiä te hyvät ihmiset käytätte?
Näppis iMacille
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Näppis iMacille
Viesti Kirjoittaja Mats Hellman »
iMac 24" OSX 10.5.8
MacBook Pro 15" Snow Leopard 10.6.2
iPhone 3Gs Musta 32Gb (tilattu 29.7 Sonera.fi , saapunut 1.10 2009)
-
Re: Näppis iMaccille
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Tuo on yllättävää, että mielestäsi Applen oma näppis on noin huono. Itse en ole koskaan parempaan näppikseen törmännyt kuin tämä Applen oma. Monenlaisia näppäimistöjä on tullut elämän aikana hakattua, mutta nyt on ensimmäisen kerran sellainen fiilis, että on löytynyt näppis, jolla on todella hyvä ja nopea kirjoittaa. Eihän tietysti kaikki tämän tyylisistä näppäimistöistä varmasti pidä, mutta itse olen ollut erittäin tyytyväinen. Hetkihän siinä menee, että tähän tottuu, mutta sen jälkeen se kirjoittaminen on pelkkää juhlaa.Mats Hellman kirjoitti:Mitä näppiksiä täällä käytetään? Hankin jonkin aikaa sitten iMacin kotiin jossa on tuo Applen oma mini näppis ja se on suoraan sanoen pe*****ä. Winkkari koneelle on käytössa Microsoftin Natural Ergonomic 4000 näppis joka omasta mielestä on erittäin hyvä. On se ollut koekäytössä Macissäkin mutta näppäimet eivät sovi Applelle, esim <> ovat tabulaattorin yläpuolella.
Itse olen katsellut tuota Logitechin DiNovo sarjaa mutta en ole kovinkaan innostunut sen näppäimistä jotka ovat hieman kannettavan kaltaiset.
Macbook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Mac Minissä käytössäni on Applen oma pitkä alunäppis. Ostovaiheessa harkitsin pitkään Logitechin DiNovo Mac editionia, mutta käytyäni Verkkokaupassa testaamassa molempia, valinta oli helppo. Riippuu tietysti omista tottumuksista, tykkääkö pitkäliikkeisestä ja "jäykemmästä" tatsista vai lyhytliikkeisestä ja herkästä tuntumasta. Itse pidän enemmän jälkimmäisestä, lisäksi Applen näppis on tietysti sitten takuuvarmasti yhteensopiva Macin kanssa.
Jos vaatimuksena on langattomuus, Applella ei ole tarjota jostain syystä kuin lyhyttä mallia ilman numpadia
Silloin DiNovo Mac edition voisi olla sopiva vaihtoehto.
Jos vaatimuksena on langattomuus, Applella ei ole tarjota jostain syystä kuin lyhyttä mallia ilman numpadia

Silloin DiNovo Mac edition voisi olla sopiva vaihtoehto.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Mulla on ollut Applen ja MS:n näppiksiä useita. Tykkään airin näppiksestä, lienee varsin samanlainen kuin se alumiininen. Valkoisen imacin valkoisesta ja läpinäkyvästä muovista olleet näppikset olivat huonoja ja eivät kestäneet. 3g ibookin ja c2d macbookpron alumiinin värinen näppis ovat olleet kivoja.
Käyttäisin tuota MS:n natural keyboardia tänkin kanssa työpöydällä mieluusti, mutta kun jostain syystä sille pitäisi joka kerta kytkiessä erikseen kertoa jotain näppiksen tyypistä. jos tuon vaivautuu tekemään, niin toimii kyllä hyvin. Musitikuvani mukaan mulla <>-näppäimet tulevat ihan oikealta paikaltaan. Cmd jne. namiskuukkelien kanssa taisi olla pientä eroa. Jotenkin tuntuu, että tuo <>-näppäinten paikka sulla olisi kiinni asetuksista.
Käyttäisin tuota MS:n natural keyboardia tänkin kanssa työpöydällä mieluusti, mutta kun jostain syystä sille pitäisi joka kerta kytkiessä erikseen kertoa jotain näppiksen tyypistä. jos tuon vaivautuu tekemään, niin toimii kyllä hyvin. Musitikuvani mukaan mulla <>-näppäimet tulevat ihan oikealta paikaltaan. Cmd jne. namiskuukkelien kanssa taisi olla pientä eroa. Jotenkin tuntuu, että tuo <>-näppäinten paikka sulla olisi kiinni asetuksista.
-
Viesti Kirjoittaja Road Apple »
Anna tilaisuus sille iMacin mukana tulleelle näppikselle
Itselläni on pari "pro" näppistä, musta ja valkoinen läpikuultavilla kuorilla, olisivatko juuri "vanhoja iMacin huonoja näppiksiä", mutta olen tottunut näihin ja parempaa en kaipaa. Alussa oli vaikeaa kun oli tottunut Microsoftin perusnäppikseen joka on jotenkin isompi ja tilavampi, mutta pienellä totuttelulla..
Macissa melkein kannattaa totutella Applen omiin kamoihin ja varautua siihen että lähes kaikki ulkopuolisten valmistajien lisälaitteet kalpenevat Macin omien kamojen rinnalla.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Macissa melkein kannattaa totutella Applen omiin kamoihin ja varautua siihen että lähes kaikki ulkopuolisten valmistajien lisälaitteet kalpenevat Macin omien kamojen rinnalla.
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Huonoja oli ehkä liioittelua. Alkuun ne olivat hyviä tai kelvollisia, mutta kuluivat nopeasti turhan raskaiksi painella. Huonoja siis siinä mielessä, etteivät kestäneet käyttöä, vaikka mielestäni kohtelen näppistä huomattavan keveästi.Road Apple kirjoitti:olisivatko juuri "vanhoja iMacin huonoja näppiksiä", mutta olen tottunut näihin ja parempaa en kaipaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Itselläni käytössä Applen uusi alumiininen bluetooth-näppis, enkä ole parempaan näppikseen vielä törmännyt. Kirjoittaminen on mukavaa ja sujuvaa ja tykkään muutenkin matalaprofiilisemmasta näppiksestä. Kirsikkana kakun päällä ulkonäkö on A+.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Re: Näppis iMacille
Viesti Kirjoittaja Cornix »
Käytän Logitechin Internet Navigator Keyboardia (liekö enää edes valmistuksessa) lähinnä kahdesta syystä. Alumiinisen Apple-näppiksen etureuna hinkkasi peukaloista ihoa rikki ilkeästi, ja tuossa Logitechissäni on hiiren rulla näppäimistön vasemmassa laidassa. Trackball-hiiressäni ei ole sellaista, joten tuo korvaa asian hyvin.
Aioin ostaa Kinesis Contoured Advantage Pro:n, joka on hieman samankaltainen Microsoft Natural Ergonomic 4000:n kanssa, mutta se sitten jäi. Hintaa olisi kertynyt noin 370 € posteineen.
Ajattelin hommata edes jonkinlaisen keskeltä halkaistun näppiksen, mutta harmikseni täkäläisissä ATK-puljuissa tai marketeissa ei ollut tuota Microsoft NE4k:ta, ainoastaan vähän normaalia näppäimistöä kaarevampaa Comfort Curve Keyboard 2000 -mallia. NE4k olisi hintatasonsa puolesta ollut ainakin edullinen. Tuo Comfort Curve olisi ollut ergonomialtaan lähes yhtä tyhjän kanssa verrattuna nykyiseen perusnäppikseeni. Lisäksi sen insert-home-end-del jne. nappirykelmä olisi ollut sitä huonompaa mallia, jossa delete on kahden napin korkuinen. Logitechin Wave-näppäimistöissä on samoja vikoja.
Aioin ostaa Kinesis Contoured Advantage Pro:n, joka on hieman samankaltainen Microsoft Natural Ergonomic 4000:n kanssa, mutta se sitten jäi. Hintaa olisi kertynyt noin 370 € posteineen.
Ajattelin hommata edes jonkinlaisen keskeltä halkaistun näppiksen, mutta harmikseni täkäläisissä ATK-puljuissa tai marketeissa ei ollut tuota Microsoft NE4k:ta, ainoastaan vähän normaalia näppäimistöä kaarevampaa Comfort Curve Keyboard 2000 -mallia. NE4k olisi hintatasonsa puolesta ollut ainakin edullinen. Tuo Comfort Curve olisi ollut ergonomialtaan lähes yhtä tyhjän kanssa verrattuna nykyiseen perusnäppikseeni. Lisäksi sen insert-home-end-del jne. nappirykelmä olisi ollut sitä huonompaa mallia, jossa delete on kahden napin korkuinen. Logitechin Wave-näppäimistöissä on samoja vikoja.
Voit käyttää tuota NE4k-näppäimistöäsi luomalla oman näppäimistölayoutin, jossa vaihdat tuon tabin yläpuolella olevan ja vasemman shiftin viereisen napin paikkaa keskenään. Ukelele on ainakin yksi ohjelma, jolla tuollainen onnistuu.Mats Hellman kirjoitti:Winkkari koneelle on käytössa Microsoftin Natural Ergonomic 4000 näppis joka omasta mielestä on erittäin hyvä. On se ollut koekäytössä Macissäkin mutta näppäimet eivät sovi Applelle, esim <> ovat tabulaattorin yläpuolella.
-
Viesti Kirjoittaja SoulBurn1 »
Tähän asti ollut käytössä Applen vanhanmallinen klassikko-näppis, mutta nyt postissa tulossa lyhyt alunäppis kun se vaan omiin sormiin tuntuu paremmalta. Valkoinenkin ollut liioittelematta paras näppis jota olen ikinä käyttänyt, mutta yhä parempaan voi aina siirtyä.
Sinänsä ei ollut väliä onko lyhyt vai pitkä alunäppis, ehkä kaikista mieluiten pitkä, mutta tuolla huuto.netissä ne lyhyet vain liikkuvat parilla kympillä niin päätin ostaa.
Sinänsä ei ollut väliä onko lyhyt vai pitkä alunäppis, ehkä kaikista mieluiten pitkä, mutta tuolla huuto.netissä ne lyhyet vain liikkuvat parilla kympillä niin päätin ostaa.
Mac Mini i7 2.6ghz quadcore, 16gb ram
iPhone 4 32GB
iPhone 4 32GB
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Veikkaan että 98% käyttää applen omaa joko täysikokoista tai mininäppistä. Näppäimistö on aikalailla tottumusasia ja itsekkin vanhoja MS:n ergoja käyttäneenä helposti kaipaan niitä. Olen kuitenkin tottunut applen uuteen alumiininäppikseen hyvin ja mielestäni aiemmin sukupolven valkoinen/läpinäkyvä ei miellyttänyt. Kokeile jos se sopisi sulle?Mats Hellman kirjoitti:Mitä näppiksiä täällä käytetään? Hankin jonkin aikaa sitten iMacin kotiin jossa on tuo Applen oma mini näppis ja se on suoraan sanoen pe*****ä. Winkkari koneelle on käytössa Microsoftin Natural Ergonomic 4000 näppis joka omasta mielestä on erittäin hyvä. On se ollut koekäytössä Macissäkin mutta näppäimet eivät sovi Applelle, esim <> ovat tabulaattorin yläpuolella.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Tuo uusi langaton näppis on kyllä käytettävyydeltään yks karmeimmista näppiksistä mitä olen käyttänyt
(liian vähän näppäimiä). Langallinen pitkä on ihan eri kastia käytettävyydeltään, tosin sekään ei pärjää edelliselle versiolle tuntumaltaan, ulkonäkö on sen sijaan parempi.

-
Viesti Kirjoittaja Mats Hellman »
Kyllähän kaikkeen tottuu, mutta tämä ei ole siitä kiinni. Tottuminen näppikseen ja onko se hyvä on kaksi eri asiaa.
Applen alumini näppikset näyttävät erittäin hienolta, mutta se ei sovi minun käyttöön laisinkaan. Kädet väsyvät aivan tolkuttomasti tätä käytettäessä.
Aiemmin oli kotona MacBook Pro johon oli suurmpi Alu näppis liitetty eikä sekään ollut hyvä, toki parempi kuin tämä pieni.
Cornix: Kiitos tuosta vihjeestä. Tarkistanpa heti kun kotiin pääsen.
Applen alumini näppikset näyttävät erittäin hienolta, mutta se ei sovi minun käyttöön laisinkaan. Kädet väsyvät aivan tolkuttomasti tätä käytettäessä.
Aiemmin oli kotona MacBook Pro johon oli suurmpi Alu näppis liitetty eikä sekään ollut hyvä, toki parempi kuin tämä pieni.
Cornix: Kiitos tuosta vihjeestä. Tarkistanpa heti kun kotiin pääsen.
iMac 24" OSX 10.5.8
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka