Eiköhän tuota varten kannattaisi hankkia Push lähete-ilmoitusohjelma. Itse olen kokeillut Mail Notifier ja PushGmail ohjelmia ja ainakin tuo Mail Notifier ohjelma tukee sekä AOL, Gmail ja Windows Live / Hotmail -tilejä.
Itselläni on käytössä Gmail (IMAP tuki kytkettynä) sähköposti. Kokeilin Googlen omaa Google Sync/Microsoft Exchange palvelua jossa on Push tuki mutta katsoin sen tarpeettomaksi sillä viestin viive oli käsittämättömän pitkä noin 2-20 minuuttia. Melkein saman asian ajoi 15 minuuttiin ajoitettu sähköpostin tarkistus. Googlen Push lähete ei lähetä puhelimeen kunnon ilmoitusta saapuneesta postista. Apple Mail ilmoittaa saapuneesta sähköpostista vain lyhyellä äänimerkillä ja pienellä punaisella pallolla. Googlen Push tuki vie myös kuulemma enemmän virtaa kuin 15 minuutin tarkistus vaikka Push lähetteen yksi idea on juuri se että se veisi vähemmän virtaa.
Noissa Push ilmoitusohjelmissa on se hyvä puoli että siitä tulee samanlainen viesti kuten tekstiviestillä eli käyttäjä todellakin huomaa kun puhelimeen saapuu sähköpostia. Ilmoitusruudusta (Applen iPhonessa kirjoitettu "Muistutus") näkee jo osan sen sisällöstä näkee jo pelkällä vilkaisulla. Applen/Googlen lähetteen laatu (vain punainen pallura) on sellainen, ettei käyttäjä tiedä kuinka tärkeää postia sähköpostiin on tullut. Näin ollen voin olla avaamatta puhelinta lukituksesta jos viesti ei ole kovin tärkeä.
Mail Notifier - sähköpostin push ilmoitusohjelma
Ohjelmat eivät päivitä Apple Mail ohjelman lukemattomien viestien määrää, mutta rajoite johtuu Applesta. Tämän takia pidän rinnalla 15 minuutin sähköpostin tarkistusta päällä jotta muista tarkistaa/lukea sähköpostit myöhemmin. Itse olen tyytyväinen siihen että mailit näkyvät samalla tavalla kuin saapuneet tekstiviestit. Itse olen tähän mennessä käyttänyt tekstiviestejä nopeaan viestintään, mutta nyt muutaman kaverin kanssa joilla on iPhone (+ Push sähköposti-ilmoitusohjelma) olen ruvennut käyttämään sähköpostia tekstiviestin korvikkeena. Saman asian ajaisi varmaan myös Push tuella oleva pikaviestiohjelma mutta pidän jotenkin enemmän sähköpostista koska siihen tulee muutakin postia kuin kavereiden viestejä.